Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2003, 16:40
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Hallo,
Hier even een vraagje over optische isomerie.
Als je bijvoorbeeld de stof 2-butanol hebt, zijn hier 2 optische isomeren van. Welke noem je nou de D en welke de L? En wat heeft dit met (+) en (-) te maken? Uit mijn boeken kan ik dit niet opmaken. Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2003, 17:39
mathfreak
mathfreak is offline
Rechtsdraaiende isomeren worden met een (+) (vroeger met D) en linksdraaiende isomeren met een (-) (vroeger met L) aangegeven.
Oud 06-04-2003, 18:23
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Ja, dat dacht ik ook. Maar in mijn boek staat dat als de D (+) is, dan is de L (-) en als de D (-) is, dan is de L juist (+). Een citaat uit m'n boek: 'De afkortingen D en L die voor de naam van sommige verbindingen staat, zegt niets over de draaiing van het polarisatievlak'.
Erg verwarrend allemaal
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 18:41
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
snookdogg85 schreef op 06-04-2003 @ 19:23:
Ja, dat dacht ik ook. Maar in mijn boek staat dat als de D (+) is, dan is de L (-) en als de D (-) is, dan is de L juist (+). Een citaat uit m'n boek: 'De afkortingen D en L die voor de naam van sommige verbindingen staat, zegt niets over de draaiing van het polarisatievlak'.
Erg verwarrend allemaal
Hou het maar gewoon op (+) voor rechtsdraaiende isomeren en (-) voor linksdraaiende. Misschien dat je eens contact kunt opnemen met Alicia Silverstone. Zij studeert scheikunde in Leiden en kan je er misschien wat meer over vertellen.
Oud 06-04-2003, 21:56
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Hmm klinkt als een populair tieneridool
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 12:20
blablalou
blablalou is offline
hallo s..85,

Als twee moleculen beeld en spiegelbeeld van elkaar zijn, krijgt een molecuul een (+) de andere een (-) bepaald door draaiing polarisatie vlak.... (Ook wel met d- en l- aangegeven)

De moleculen hebben ook een bepaalde ruimtelijke vorm = configuratie waarvoor de letters D en L (of R en S) worden gebruikt. Margaret Wong....
http://www.chem.swin.edu.au/courses/...eo/config.html
... probeert uit te leggen hoe dat is afgesproken.

De realiteit is dat als je bij de beide moleculen een H vervangt door een Cl dat de (+) en de (-) wisselen.... daarom dit onderscheid.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten