Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2003, 09:23
Yamyam
Yamyam is offline
Ik snap het namelijk niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2003, 09:27
Quiana
Quiana is offline
Kan zoveel redenen hebben, ben je ooit gepest,
bedreigd, voel je je ouder dan, 'klik' je niet, etc etc?
Denk dat jij het eerder weet dan ik..
Oud 05-04-2003, 09:29
snarl
snarl is offline
dat heb ik ook. Ik denk dat het bij mij komt doordat ik helemaal niet sociaal ben, en heel andere interesses heb dan "de anderen". Ik durf gewoon niets te zeggen of alleen maar te kijken naar leeftijdsgenoten die ik niet ken. Ik zat laatst bijvoorbeeld in de trein, en vlakbij me zat een groep jongeren, ongeveer even oud als ik. Ik was serieus bang!

en aan de meesten heb ik ook wel een hekel...

maar vrienden heb ik wel..
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 09:31
Evito
Evito is offline
Nou...ik heb persoonlijk geen hekel aan leeftijdsgenoten, en ben ook niet bang voor ze, maar ik onttrek me wel bewust aan omgang met hen. Veel leeftijdsgenoten zijn geenszinds geschikt voor omgang met mij, niet omdat ze daar te 'slecht' voor zouden zijn, zeker niet, gewoon omdat ze me mateloos zouden irriteren. Ik ben gewoon anders en er zijn er weinig die op dezelfde manier anders zijn als ik. Probeer je ervan te distantiëren. Al snel zal de hekel/angst plaats maken voor geluk en zelfwaardering.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 10:04
idmind
idmind is offline
Wat is een hekel hebben aan? Is het algemeen een hekel of bepaad soort gedrag?

Je kan me niet wijsmaken dat je een hekel hebt aan ALLE leeftijds genoten op deze aardbol.

Vertel eens aan welke dingen je zoal een hekel hebt dan? Het is namelijk wel een beetje erg gemakkelijk om zo'n toppic over de muur te smijten en achteruit te gaan liggen wachten op commentaar.

Wel moet ik zeggen dat ik het zelfde gevoel had, maar daarover heb ik al geschreven in een ander toppic zie: / Psychologie / VoLwAssEnEr

Daarnaast zou ik ook wel eens willen weten waarom je bang bent voor leeftijdsgenoten...

Met wat meer informatie kan ik je denk ik wel iets meer vertellen over deze angst voor en hekel aan leeftijdsgenoten...
Oud 05-04-2003, 10:09
Yamyam
Yamyam is offline
Citaat:
Betamethason schreef op 05-04-2003 @ 10:27:
allemaal.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 10:10
Evito
Evito is offline
Citaat:
Yamyam schreef op 05-04-2003 @ 11:09:
allemaal.
Nou, dan weet je dus de reden, maar wat is nou het probleem?Contactloosheid rules!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 10:13
Yamyam
Yamyam is offline
Citaat:
idmind schreef op 05-04-2003 @ 11:04:
Wat is een hekel hebben aan? Is het algemeen een hekel of bepaad soort gedrag?

Je kan me niet wijsmaken dat je een hekel hebt aan ALLE leeftijds genoten op deze aardbol.

Vertel eens aan welke dingen je zoal een hekel hebt dan? Het is namelijk wel een beetje erg gemakkelijk om zo'n toppic over de muur te smijten en achteruit te gaan liggen wachten op commentaar.

Wel moet ik zeggen dat ik het zelfde gevoel had, maar daarover heb ik al geschreven in een ander toppic zie: / Psychologie / VoLwAssEnEr

Daarnaast zou ik ook wel eens willen weten waarom je bang bent voor leeftijdsgenoten...

Met wat meer informatie kan ik je denk ik wel iets meer vertellen over deze angst voor en hekel aan leeftijdsgenoten...
Ik voel me gewoon totaal niet op mijn gemak bij hen. Als ik op school langs ze moet lopen ontwijk ik ze het liefst en kijk ze liever niet aan. Ik heb zeker niet een hekel aan allemaal hoor. Maar in het algemeen vind ik ze gewoon eng, en voel ik me heel verlegen en kwetsbaar als ze in de buurt zijn. Vandaar dat ik me op school zo de hele tijd gedraag.
Waar ik precies een hekel aan heb...tja
Dat geroddel de hele tijd, het puberale (wat ik zelf dus ook heb), het bezig zijn met dingen die me niks interesseren, het obsessieve met uiterlijk en sex, het onevenwichtige, de afschuwelijke groepjesvorming. Ik ga OF liever om met jongere mensen omdat ik die leeftijd al gehad heb en dat minder eng is OF met oudere omdat die meer balans hebben gevonden.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 10:17
Evito
Evito is offline
Citaat:
Yamyam schreef op 05-04-2003 @ 11:13:
Ik voel me gewoon totaal niet op mijn gemak bij hen. Als ik op school langs ze moet lopen ontwijk ik ze het liefst en kijk ze liever niet aan. Ik heb zeker niet een hekel aan allemaal hoor. Maar in het algemeen vind ik ze gewoon eng, en voel ik me heel verlegen en kwetsbaar als ze in de buurt zijn. Vandaar dat ik me op school zo de hele tijd gedraag.
Dat geroddel de hele tijd, het puberale (wat ik zelf dus ook heb), het bezig zijn met dingen die me niks interesseren, het obsessieve met uiterlijk en sex, het onevenwichtige, de afschuwelijke groepjesvorming. Ik ga OF liever om met jongere mensen omdat ik die leeftijd al gehad heb en dat minder eng is OF met oudere omdat die meer balans hebben gevonden.
Wat wil je met dit topic? Je lijkt het juist volledig te begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 10:37
Yamyam
Yamyam is offline
Een oplossing?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 10:52
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Yamyam schreef op 05-04-2003 @ 11:37:
Een oplossing?
Er bestaat geen kant-en-klare oplossing,
en niemand van het forum kan er een geven..
De enige die dit ècht op kan lossen ben jij.

En ja, tuurlijk, anderen kunnen tips ed geven..
Maar dan nog, JIJ bent degene die het moet oplossen,
en de oplossing moet zoeken/vinden.
Oud 05-04-2003, 11:23
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Een oplossing?
Quote: " Ik ga OF liever om met jongere mensen omdat ik die leeftijd al gehad heb en dat minder eng is OF met oudere omdat die meer balans hebben gevonden."

?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 11:31
KissMyJackass
KissMyJackass is offline
Ik herken het wel een beetje, als ik groepjes tegenkom ofzo ben ik er ook altijd van overtuigd dat ze het over mij hebben, en ik ben ook bang voor leeftijdsgenoten, als ik in mn eentje ben tenminste. Met een vriendin ernaast heb ik dat niet meer
Maarja bij mij is t gewoon onzekerheid denk ik, want als ik bijvoorbeeld niet bij zo'n groepje sta erger ik me dood aan ze, maar als ik zelf meepraat enzo is t hartstikke gezellig... En een oplossing, dat is dus zekerder worden, in mijn geval dan. In jouw geval weet ik t ook niet... jij bent indd ook de enige hier die dat kan weten.
Oud 05-04-2003, 11:47
Knoetje
Knoetje is offline
Citaat:
Yamyam schreef op 05-04-2003 @ 11:13:

Je bedoelt je leeftijdsgenoten of je klasgenoten?
Er zullen toch vast ook wel mensen in je klas zitten die wel sympathiek zitten?
Maar waarom ben je onzeker en verlegen bij je leeftijdsgenoten?
En niet bij mensen die jonger of ouder zijn? En de dingen die je zegt van groepsvorming en geroddel die blijf je toch houden.
En het is heus niet zo dat ze de hele tijd bezig zijn met uiterlijk en sex maar dat is wel een geliefd gespreksonderwerp. Maar als je meer contact krijgt met je leeftijdsgenoten zul je zien dat (een gedeelte) ook een diepere laag heeft. En sommige misschien toch wel meer met je overeen komen dan je denkt.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 11:54
Verwijderd
Kinderen kijken tegen je op, omdat je ouder bent. Volwassenen kijken 'op je neer' (niet in de denigrerende zin), omdat je jonger bent. Mensen van jouw eigen leeftijd kijken niet tegen je op en kijken niet 'op je neer', iig niet per se in eerste instantie, je zult jezelf dus moeten bewijzen, terwijl dat bij jongeren/ouderen in eerste instantie vaak niet hoeft. Misschien speelt er zo iets (ook) mee...?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 12:23
Fantôme
Fantôme is offline
heey,

heb niet alles gelezen, maar ik zag de titel en dacht gelijk aan de andere topic die ik net heb gelezen en ook op heb gereageerd: volwassener heet ie ofzow.
Kijk daar maar eens! Enja, wij kennen jou niet goed, en zullen ook niet kunenn beoordelen waarom je een hekel hebt aan/bang bent voor je leeftijdsgenootjes. Mm, misschien ben je gepest? voel je je volwassener (en vind je hun dus kinderachtig), hebben ze geen respect voor jou (of jij voor hun) Tjee, het kan zoveel redenen hebben.

kus! wendy
Oud 05-04-2003, 12:46
Evito
Evito is offline
De oplossing ligt in jezelf. Je moet het niet willen veranderen. Als je die mensen verachtelijk vindt, waarom zou je er dan iets aan willen veranderen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 18:02
Yamyam
Yamyam is offline
Citaat:
Knoetje schreef op 05-04-2003 @ 12:47:
Je bedoelt je leeftijdsgenoten of je klasgenoten?
Er zullen toch vast ook wel mensen in je klas zitten die wel sympathiek zitten?
Maar waarom ben je onzeker en verlegen bij je leeftijdsgenoten?
En niet bij mensen die jonger of ouder zijn? En de dingen die je zegt van groepsvorming en geroddel die blijf je toch houden.
En het is heus niet zo dat ze de hele tijd bezig zijn met uiterlijk en sex maar dat is wel een geliefd gespreksonderwerp. Maar als je meer contact krijgt met je leeftijdsgenoten zul je zien dat (een gedeelte) ook een diepere laag heeft. En sommige misschien toch wel meer met je overeen komen dan je denkt.
Leeftijdsgenoten.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 18:03
Yamyam
Yamyam is offline
Citaat:
KissMyJackass schreef op 05-04-2003 @ 12:31:
Ik herken het wel een beetje, als ik groepjes tegenkom ofzo ben ik er ook altijd van overtuigd dat ze het over mij hebben, en ik ben ook bang voor leeftijdsgenoten, als ik in mn eentje ben tenminste. Met een vriendin ernaast heb ik dat niet meer
Maarja bij mij is t gewoon onzekerheid denk ik, want als ik bijvoorbeeld niet bij zo'n groepje sta erger ik me dood aan ze, maar als ik zelf meepraat enzo is t hartstikke gezellig... En een oplossing, dat is dus zekerder worden, in mijn geval dan. In jouw geval weet ik t ook niet... jij bent indd ook de enige hier die dat kan weten.
Ja dat heb ik wel ja, met een goede vriendin die ik ken is mijn onzekerheid als sneeuw voor de zon verdwenen.

*Maar ja, op school heb ik geen vrienden, dus ik ben altijd alleen.*
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 18:04
Yamyam
Yamyam is offline
Citaat:
Marcade schreef op 05-04-2003 @ 12:23:
Quote: " Ik ga OF liever om met jongere mensen omdat ik die leeftijd al gehad heb en dat minder eng is OF met oudere omdat die meer balans hebben gevonden."

?
Ik snap niet wat jij er niet aan snapt.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 18:05
Yamyam
Yamyam is offline
Citaat:
Betamethason schreef op 05-04-2003 @ 11:52:
Er bestaat geen kant-en-klare oplossing,
en niemand van het forum kan er een geven..
De enige die dit ècht op kan lossen ben jij.

En ja, tuurlijk, anderen kunnen tips ed geven..
Maar dan nog, JIJ bent degene die het moet oplossen,
en de oplossing moet zoeken/vinden.
Ik ben bang dat er geen oplossing is, behalve er-niet-meer-zijn, of alle leeftijdsgenoten verbannen die er bestaan.
Ik ben zo al mijn hele leven dus..
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Yamyam schreef op 05-04-2003 @ 19:04:
Ik geloof dat hij bedoelde dat je de oplossing zelf al had...maar dat weet ik ook niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 18:07
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Yamyam schreef op 05-04-2003 @ 19:04:
Hij bedoehoelt, dat je de oplossing al zelf geeft.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 23:36
Verwijderd
Citaat:
Een oplossing?
Die heb je toch al gevonden? Je gaat ze uit de weg..
(of het een goede oplossing is, is wat anders.)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 23:53
idmind
idmind is offline
Zoals duidelijk uit deze posts wil je graag een oplossing. Je stelt dat het proleem is dat je niet goed overweg kan met leeftijdsgenoten. Blijkbaar zijn die leeftijdsgenoten niet van de zelfde geestelijke leeftijd als jij dus is er een verschil in geestelijke leeftijd wat jij niet kan of wilt overbruggen.

Dat het geroddel en "leeraartje pesten" het eeuwige geneuzel over uiterlijk je niet kunnen boeien komt omdat je daar blijkbaar het nut niet van inziet en omdat jij geestelijk al veel verder bent dan zij.

Toch zit er een boodschap verborgen in het feit dat je min of meer gedwongen met deze mensen geconfronteerd wordt. Wat die boodschap is kan je het beste zelf proberen uit te vinden.

Als je in een vorm van reincarnatie gelooft zou het kunnen zijn dat je nu je terug bent gekomen een heel ander thema in je leven hebt dan in het leven hiervoor. Dat je weet "hoe het kan zijn" maar dat je telkens ziet dat het niet "zo is". Ik ken dit gevoel maar al te goed uit eigen ervaring.

De oplossing voor je probleem zit in de vraag.

Als je niet met leeftijdsgenoten kunt opschieten maar je wilt het wel dan zal je je eigen niveau moeten "verlagen" naar dat van hen en een empathie opbouwen. Spreek hun taal en probeer je in te leven in hun belevings wereld.

Als je niet met ze op kan schieten en je wilt het ook niet? Zoek dan mensen op van jouw eigen geestelijke leeftijd en leer van hen.

Mocht je nog verder met mij willen bomen hierover, check dan even mijn profiel voor mijn email adres. Ik geef altijd antwoord.

Succes...
Oud 06-04-2003, 00:52
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-04-2003 @ 19:05:
Ik geloof dat hij bedoelde dat je de oplossing zelf al had...maar dat weet ik ook niet zeker.
Jah dat bedoelde ik inderdaad.

*kusje voor Leonoor*

@yamyam: Je hebt toch op dit moment geen probleem? Je gaat met jongere en oudere mensen om, so what? Als je je daar prettig bij voelt, waarom zou je er dan een probleem van maken dat je niet zo goed met de mensen van je eigen leeftijdsgroep kan omgaan?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 11:09
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Betamethason schreef op 05-04-2003 @ 10:27:
Goh ja.

Yamyam: ik herken het ook hoor, m'n hele leven al...

Het is alsof ik een fase heb overgeslagen, dat puberale.

Maar ik weet niet of dat erg is of niet...
Kan me niet voorstellen dat ik zo zou zijn als m'n klasgenoten!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 12:34
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 08-04-2003 @ 12:09:

Wat een arrogantie.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik zo zou zijn als sommige volwassenen...is dat niet iets dat ieder mens heeft? Niemand is hetzelfde, dus denk jij dat er ook maar iemand is die net zo als alle mensen wil zijn? Je klasgenoten zijn geen betrouwbare afspiegeling van alle 'pubers' en daar kun je dus niet echt een oordeel op baseren, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 20:28
hippie jesse
hippie jesse is offline
volgensmij heb je gewoon een minderwaadigheidcomplex naar leeftijdsgenoten. Dit basseer ik op eigen ervaringen betreffende het gevoel wat jij beschrijft. Ik ben daar uitgekomen door mezelf meer te gaan waarderen,
Oud 08-04-2003, 20:50
Bright Halo
Bright Halo is offline
Gebrek aan inzicht.

Citaat:

Puber
Oud 13-04-2003, 16:07
Verwijderd
Citaat:
bloempjuh schreef op 08-04-2003 @ 17:01:
En dat is jammer, want het overgrote deel van de mensheid is ook een periode 'puber' en daar zul jij jezelf dus nooit mee kunnen identificeren.

ik ben ook vrij snel volwassen geworden, maar ik ben blij dat ik wel een echte puber ben geweest, en een echt kind. dat is essentieel voor een goede ontwikkeling tot een standvastig mens in deze maatschappij, imo.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 13:53
GirlXXx
GirlXXx is offline
Citaat:
Marcade schreef op 06-04-2003 @ 01:52:
Jah dat bedoelde ik inderdaad.

@yamyam: Je hebt toch op dit moment geen probleem? Je gaat met jongere en oudere mensen om, so what? Als je je daar prettig bij voelt, waarom zou je er dan een probleem van maken dat je niet zo goed met de mensen van je eigen leeftijdsgroep kan omgaan?
Ze heeft WEl een probleem, een groot probleem zelfs.
Ik heb hetzelfde en er zijn volgens mij maar weinig mensen die ook zo zijn. Ik heb er tenminste nog nooit iemand ontmoet.

T is echt heel f*cking shit als je zo ben namelijk. Niemand begrijpt je en je voelt je daardoor niet lekker!!!!!! Als ik alleen ben voel ik me gewoon het best. Maar op school moet je wel met mensen omgaan, dat kan niet anders. Maar bij mensen voel ik me gewoon niet fijnn..... en blijf super vaak weg van schoolll..

Het is dus een grooot probleem, ook voor je studie enzo en verder je hele leven. die kan er onder lijden..... bij mij duzz.
Enn ikweet nie wat ik moet doennnn??? Ik wil graag met mensen praten die als mij zijnnnnnnn........trouwens hoe kan ik ooit gaan werken als ik er niet tegen kan en niet op kom dagen??????
Ik weet t niet meer horrr.

iemand een id-tje???
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 13:58
GoddeS
GoddeS is offline
trauma's

ik ga alleen met mensen om die ouder of jonger dan mij zijn.
dat komt omdat ik heel erg lang gepest ben door mensen van
mijn eigen leeftijd.

het is heel raar maar als ik hoor dat ze ook 15 zijn wil ik er niet eens meer met praten.. dat zit gewoon in mij. ik weet het klinkt
stom maar ik kan er echt nix aan doen..

weet iemand mischien hoe ik daar vanaf kan komen?!
Oud 14-04-2003, 15:15
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-04-2003 @ 12:54:
Kinderen kijken tegen je op, omdat je ouder bent. Volwassenen kijken 'op je neer' (niet in de denigrerende zin), omdat je jonger bent. Mensen van jouw eigen leeftijd kijken niet tegen je op en kijken niet 'op je neer', iig niet per se in eerste instantie, je zult jezelf dus moeten bewijzen, terwijl dat bij jongeren/ouderen in eerste instantie vaak niet hoeft. Misschien speelt er zo iets (ook) mee...?
Precies dat denk ik dus ook!

Is het niet omdat je je met leeftijdsgenoten teveel vergelijkt? Ik voel me namelijk ook minder op me gemak bij mensen van dezelfde leeftijd dan 'n andere ( jonger of ouder, maakt niet uit).

Bij mij heeft het heel veel te maken met het feit dat als iemand ouders is dan mij, dat ik me dan niet hoef te vergelijken met hem/haar omdat hij/zij toch ouder of jonger is. Daaarom hoef je je weer niet zo onzeker te voelen. Deze theorie klopt natuurlijk niet, maar zo denk ik wel! (klinkt erg slim hè!?)
Ik vertelde dit laatst tegen een vriendin en die vertelde dat ze precies het zelfde had, jij ook maybe?!
Reageren

Regels voor berichten