Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2003, 18:49
YesMe
YesMe is offline
Waarom roddelen mensen en wat heeft het eigenlijk voor nut? Is het omdat je jaloers op iemand bent of wil je iemand omlaag halen met dit gedrag? Wat is jullie mening?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2003, 18:51
Verwijderd
Gebrek aan andere gespreksstof...en veel mensen vinden het interessant om dingen over anderen te horen, zeker als het negatief is...met roddelen heb je altijd een gespreksonderwerp wat veel mensen erg interessant vinden en je dus vrijwel altijd wel toehoorders hebt. Buiten dat zal het soms ook zijn om iemand omlagg te halen en omdat je jaloers op iemandbent. Er zal geen standaard verklaring voor zijn, denk ik. Het leven is nou eenmaal niet zwart-wit.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 18:53
Fantôme
Fantôme is offline
ey lilgurl,

Ik denk dat er verschillende redenen zijn dat mensen roddelen.
Hierbij speelt jaloersie naar mijn mening best wel een rol.

Als er bijv. wordt geroddeld over dat populaire meisje uit de klas, is het volgens mij vaak uit jaloersie. Naar mijn mening zijn dit niet echt de spectaculaire roddels, maar meer van; kijk... zij heeft ook een keer wat fout gedaan.

Het kan ook zijn, maar wat niet echt roddelen is, dat iemand jou een geheim hebt verteld wat je absoluut niet mocht doorvertellen. Maar dan zit het jou bijvoorbeeld zo hoog, dat je het wel aan iemand kwijt moet.

Verder kan het ook om de aandacht zijn.
Je roddelt bijvoorbeeld over wat het ene meisje jou heeft geflikt zodat iedereen aan jou kant staat, dat kan dus zijn om aandacht te krijgen.

Er zijn zoveel redenen om te roddelen... alleen het is nooit leuk voor degene waarover wordt geroddeld. Dat kan dus ook een reden zijn. Als er over jou wordt geroddeld, wil je de aandacht van jou afleiden en zorg je voor een nieuwe roddel...

nou, hopelijk heb je hier wat aan (waarschijnlijk niet)

kuszzies Wendy
Oud 22-04-2003, 18:55
Yesterday
Yesterday is offline
Waarom roddelen mensen?
Ik doe het ook wel eens,
Het is niet zo dat ik leugens ga vertellen over diegene, maar ik zeg best wel eens negatieve dingen buiten diegene om.

Ik roddel denk ik om ergernissen te delen met iemand anders. Om je samen lekker te gaan ergeren..
En ik ben wel zo laf om het niet recht in iemands gezicht te zeggen, dus moet het maar tegen iemand anders.

Dat is het bij mij vooral. Ik haal niet graag iemand onderuit,
tenzij diegene dat verdiend heeft. En jaloersheid? Dat ook niet direct nee...
Oud 22-04-2003, 18:56
elledc
elledc is offline
Hm ik denk enerzijds dat het gaat om jaloezie maar ook om jezelf hogerop te plaatsen, door roddelen voelen mensen zich meestal 'beter', omdat ze hun gevoel kunnen delen met anderen.
Ik persoonlijk vind het laag, je bent hoe je bent dus het geeft geen nut iemand te proberen kleineren. Hoewel ik denk dat iedereen wel eens roddelt.
Verdergaan dan roddelen is pesten, meestal zijn de pestekoppen diegene die een ongelukkige jeugd hebben en zich daarop afreageren en dus een soort van slachtoffer zoeken.

Als ik bijvoorbeeld te weten kom dat iemand over me roddelt dan ga ik me daar niet al te veel van aantrekken, ik denk dan bij mezelf: leuk voor diegene dat die zich met mij bezighoudt en ook het is altijd een soort van jaloezie die er een rol in speelt.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 18:57
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 22-04-2003 @ 19:53:
Het kan ook zijn, maar wat niet echt roddelen is, dat iemand jou een geheim hebt verteld wat je absoluut niet mocht doorvertellen. Maar dan zit het jou bijvoorbeeld zo hoog, dat je het wel aan iemand kwijt moet.
Dat is geen roddelen.

´rod·de·len (onov.ww.)
1 met een zeker genoegen in ongunstige zin praten over derden => kwaadspreken, over de tong laten gaan
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 19:08
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-04-2003 @ 19:57:
Dat is geen roddelen.

´rod·de·len (onov.ww.)
1 met een zeker genoegen in ongunstige zin praten over derden => kwaadspreken, over de tong laten gaan
... maar wat niet echt roddelen is...
dat stond erbij hoor
btw, gaan we WEER beginnen
Oud 22-04-2003, 20:40
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
jezelf afmeten tegen anderen,
onbewust zoeken naar de algemene maatschappelijke regels.
Voor je eigen bestwil zodat je weet waar onbesproken grenzen liggen,
Wat geaccepteerd is etc.

Voor domme mensen vind ik.
Maar iedereen doet het
Oud 22-04-2003, 22:09
Verwijderd
als er iets is waar ik echt een hekel aan heb is het toch wel roddelen. maar ja, wie doet het af en toe niet? en roddelen is zo'n groot begrip... ik bedoel tegen m'n vriendin zeggen wat voor bloedhekel ik weer eens heb aan iemand is ook roddelen, maar zoiets moet wel kunnen vind ik.

iemand achter zijn rug om door roddels echt een slechte naam bezorgen vind ik wel het laagste wat je kan doen, ook al zou er een kern van waarheid in de roddels zitten. dit vind ik wel echt iets voor mensen die de ballen niet hebben om iemand te confronteren
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 11:01
pienie
mensen moeten bepaalde dingen van zich afpraten...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 12:14
Verwijderd
nou, als ik iets hoor over bepaalde mensen en ik denk zoiets van: ow wat grappig/leuk/niet leuk/weet ik wat .. dan heb ik vaak zoiets van: he il (mn zusje Ilja of iemand anders) weet je wat ik hoorde? dit en dit en dat...

veel mensen vinden het roddelen, maar ik bedoel t niet negatief ofzo.

als ik negatieve dingen over mn zusje ofzo zeg tegen mensen dan kunnen ze dat ook als roddelen zien, maar ik zie het dan als het feit dat ik gewoon iets kwijt moet bij iemand.. meestal gaat t daarna wel weer beter..
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 17:05
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
mensen willen zich beter voelen dan anderen, dus gaan ze alle negatieve kanten van iemand zoeken om zichzelf daaraan op te halen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 19:42
Boef
Boef is offline
ik praat liever met mensen, dan over mensen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten