Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
ik zeg het tegen sommige leraren (ligt eraan of ik respect enzo voor ze heb ) en tegen ouderen/onbekende opzich wel.. ik vind het stom klinken mensne die het tegen hun ouders zeggen.. wkeetnie waarom gewoon stom.klaar ![]() |
![]() |
|
Ik zeg u tegen mijn oma, tantes ooms en oudtantes en ooms, tegen leraren en onbekenden en wat losse persoontjes die ik hier niet op ga noemen.
Ik zeg geen u tegen mijn ouders, heeft ook nooit gehoeven. Toch wel lastig als je gewend bent u te zeggen en en hoeft een keertje niet. Ik heb eens een keer een behoorlijke uitbrander gekregen van iemand op vakantie; hij wilde dus absoluut geen u genoemd worden! Toch blij dat het niet iemand anders was die daar vlak achter stond, die had meteen aangevallen ![]()
||
Citaat:
heel anders sfeertje op de middelbare moest ik ook u-en en meneer en mevrouwen hoor ![]()
|
Verwijderd
|
Ik zeg ook geen u hoor tegen mijn moeder. En ook tegen mijn opa en oma zeg ik geen u. Mijn vriendje zegt wel altijd u tegen zijn ouders; dat vind ik altijd nog steeds een beetje gek; dat heeft iets heel onpersoonlijks ofzo. Ik vind het ook gek dat hij tegen mijn moeder u blijft zeggen; maar ja dat is hij gewend he.
Verder zeg ik tegen bekende, goede kennissen ofzo geen u hoor. Tegen leraren wel. Alhoewel laatst was ik met een leraar van 26 aan het praten en dat koste me wel moeite om u te zeggen; als ik hem bij wijze van spreke tijdens het uitgaan tegen was gekomen had ik toch ook geen u gezegd... Dus dan kwam er af en toe een je door heen. Maar over het algemeen wel u tegen onbekende volwassenen en leraren! |
![]() |
|
U tegen mijn oma, niet dat het haar ook maar iets kan schelen, maar kheb gewoon ontzettend veel respect voor haar
![]() Verder tegen onbekenden en tegen sommige docenten op school.
|
Verwijderd
|
Tegen, zoals nare man zo mooi zei, 'onbekenden van een oudere generatie'. En tegen de ouders en familieleden 'van een oudere generatie' van mijn vriend.
Dat ik geen u tegen mijn ouders en/of oma's zeg betekend niet dat ik geen respect voor ze heb (dat laat ik wel op andere manieren merken, daar heb ik die 'u' niet voor nodig). Ik vind 'je' veel 'dichterbij' klinken. Dat ik mijn ouders en oma's met 'je' aanspreek is voor mij juist een teken dat ze voor mij heel veel betekenen ed, het is dus positief, en geen teken van disrespect (of hoe je dat ook noemt) of wat dan ook. |
![]() |
|
Ik zeg u tegen de ene oma, maar de andere oma wil liever dat ik je zeg.
Verder zeg ik het maar tegen sommige leraren (wel tegen de oudere), want ik kan het niet over m'n lippen krijgen om u tegen een leraarte zeggen die zelf amper van school is en dus maar een paar jaar ouder is Tegen oudere onbekenden (zo vanaf de 40 jaar ofzo) zeg ik ook u
|
![]() |
|
Ik zeg u tegen onbekenden die ouder zijn dan ik. Ik sta in de kroeg en als er een groep jongens binnenkomt die ik niet ken ga ik geen U zeggen, maar wel als er een groep mensen binnenkomt die ik niet ken en die rond de 30/40 zijn.
Verder moeten wij op school U zeggen tegen de leraren... Tegen mn vader en moeder, en de rest van de familie zeg ik gewoon jij...
|
![]() |
Tegen vreemden begin ik standaard met U, totdat blijkt dat er geen afstand of respect nodig is, dan schakel ik automatisch over op jij, als ik die persoon aardig vind.
En met respect bedoel ik dus mensen die in een andere positie zitten dan jij, omdat ze ouder zijn, of in een machtspositie. Mensen die ik echt veracht spreek ik zo mogelijk nog meer met U aan, maar dat is een hele ijzige U!
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
In eerste instantie zeg ik altijd tegen iedereen U. tenzij de persoon in kwestie zegt: je mag wel Je zeggen hoor. heb ik altijd al gehad. gewoon uit beleefdheid. ouders van vriendinnen noem ik ook altijd eerst mevrouw, tenzij ze zelf zeggen: jij mag me bij mn naam noemen.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Tegen m'n opa en oma, de ouders van mijn vriend en zijn ooms en tantes... Verder ook tegen mensen die ik niet goed ken en wat ouder zijn dan ik. (BV mensen op straat, of in een winkel oid.. 'Kunt u me even helpen?' je snapt het wel
![]() Mijn eigen ouders noem ik gewoon Bob en Ella ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() sarahbressers noemt haar ouders ook bij de voornaam ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
Ik spreek alleen onbekende mensen die ouder zijn dan ik ben aan met u, en docenten.
Tegen mijn keyboardlerares weet ik niet wat ik nou moet zeggen, u is te formeel en jij is te informeel.. Daarom heb ik nou al drie jaar vermeden iets van die strekking te zeggen. ![]() In Friesland hebben ze dit probleem qua ouders goed aangepakt, ze praten gewoon in de derde persoon. ![]() Vreemd hoor, dan staat mijn vader tegenover m'n oma, en dan zegt ie niet 'heb je nog zin in wat koffie?' maar 'heeft mem nog zin in wat koffie?'.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik noem m'n vader soms wel bij z'n voornaam, als ie weer eens niet op zit te letten of me niet hoort ofzo, één-lettergrepige-woorden komen beter aan dan twee-lettergrepige (net als bij honden ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Een keer met een leraar (op de middelbare) wist ik niet of ik nou je of u 'moest' zeggen, dus probeerde ik het ook te vermijden...ging aardig, tot dat ik in één zin en een keer u en een keer je gebruikte. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
U of je/jij zeggen. Missy | 73 | 29-08-2010 13:58 | |
De Kantine |
U zeggen. Missy | 89 | 29-10-2008 07:54 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Eindtijd leonkorn | 266 | 01-05-2008 17:54 | |
Verhalen & Gedichten |
Nieuw Verhaal - Mevr. Gein [ H1 ] niam | 7 | 17-06-2005 17:41 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen Gatara | 174 | 27-03-2004 21:52 | |
Algemene schoolzaken |
wanneer u zeggen tegen leraar? duifeltje | 67 | 11-06-2003 18:00 |