Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2006, 13:00
Chaucus
Chaucus is offline
Welke schrijver (Latijn/Grieks) vond jij het leukste? En waarom? Van wie zou je graag meer willen lezen?

Of wiens werk zou je graag nog eens willen lezen?
Oud 15-07-2006, 14:55
hasseltboy
hasseltboy is offline
Seneca - Beetje te bijdehand die Seneca, maar wel interessant
Xenophon - Behoorlijk saai
Augustinus -
Plato - Krito, alsjeblieft zeg
Oud 15-07-2006, 21:49
Verwijderd
Homerus, natuurlijk; heerlijke stijl, mooie verhalen, structuur
Ovidus; zelfde als bij Homerus maar dan anders
Plato; moeilijk, maar zeer interessant
Sofocles; nog nooit gelezen in het Grieks (wel in vertaling), maar ik hou erg van die toneelstukken
tja, ik wil eigenlijk alles wel lezen vandaar ook mijn studiekeuze
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 10:29
Sanctus
Sanctus is offline
Lees je eigenlijk alles - in zoverre dat kan - tijdens de studie?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 15:41
Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 17-07-2006 @ 11:29 :
Lees je eigenlijk alles - in zoverre dat kan - tijdens de studie?
Niet echt, of beter gezegd: echt niet ! Als je echt ALLES in de brontaal wilt lezen, heb je volgens mij aan een leven niet genoeg... Daarom moet je ook niet alles willen lezen .
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Master Corax schreef op 17-07-2006 @ 16:41 :
Niet echt, of beter gezegd: echt niet ! Als je echt ALLES in de brontaal wilt lezen, heb je volgens mij aan een leven niet genoeg... Daarom moet je ook niet alles willen lezen .
hmm, wat moet ik dan... als iemand die eigenlijk wel alles wil lezen...
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 21:13
Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 17-07-2006 @ 16:54 :
hmm, wat moet ik dan... als iemand die eigenlijk wel alles wil lezen...
Om heel eerlijk te zijn snap ik sowieso niet echt waar jij al je tijd vandaan gaat halen . Ik bedoel: én GLTC én Geneeskunde! De studies zijn ieder opzich al moeilijk en zeer tijdrovend! Begrijp me niet verkeerd: ik vind je plannen echt hartstikke stoer, en ik hoop dat het je allemaal gaat lukken (het is namelijk niet onmogelijk ), maar volgens mij wil je een beetje te veel.

En met 'alles' in mijn vorige post bedoel ik ook echt ALLES. Je zult zien (als je het aan het studeren bent) dat er fragmenten van schrijvers zijn overgeleverd waar je nog nooit eerder van gehoord hebt. Er is, zoals ik al zei, meer overgeleverd dan je denkt. Dat wil niet zeggen dat er genoeg overgeleverd is, want we weten dat er in ieder geval nog veel meer was, en misschien ook wel is...

En het antwoord op je vraag: heel erg je best gaan doen en het gewoon proberen . Misschien vertaal/lees jij op een begeven moment wel net zo snel als dat je Engels/Duits/Frans/etc. leest . Maar dan moet je echt wel een hele hoop ervaring hebben hoor, en zelfs dan denk ik dat je niet alles kunt lezen (althans, als je verder ook nog een leven wilt hebben en ook nog geneeskunde gaat studeren).
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 22:48
Subject
Subject is offline
Catullus vond ik in ieder geval erg leuk. Cicero vond ik in het begin vreselijk, maar ben ik gaanderweg steeds meer gaan waarderen en ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ie eigenlijk geweldig is.

Deed ik maar in 2010 eindexamen: Cicero, met Catullus, CE 2010 Latijn. Pro Caelio.
Oud 17-07-2006, 23:37
MickeyV
MickeyV is offline
GaandeRweg? Hoe abject, subject.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 23:38
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Master Corax schreef op 17-07-2006 @ 22:13 :
(althans, als je verder ook nog een leven wilt hebben en ook nog geneeskunde gaat studeren).
Een leven naast Latijn?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 23:51
Verwijderd
Citaat:
Master Corax schreef op 17-07-2006 @ 22:13 :
Om heel eerlijk te zijn snap ik sowieso niet echt waar jij al je tijd vandaan gaat halen . Ik bedoel: én GLTC én Geneeskunde! De studies zijn ieder opzich al moeilijk en zeer tijdrovend! Begrijp me niet verkeerd: ik vind je plannen echt hartstikke stoer, en ik hoop dat het je allemaal gaat lukken (het is namelijk niet onmogelijk ), maar volgens mij wil je een beetje te veel.

En met 'alles' in mijn vorige post bedoel ik ook echt ALLES. Je zult zien (als je het aan het studeren bent) dat er fragmenten van schrijvers zijn overgeleverd waar je nog nooit eerder van gehoord hebt. Er is, zoals ik al zei, meer overgeleverd dan je denkt. Dat wil niet zeggen dat er genoeg overgeleverd is, want we weten dat er in ieder geval nog veel meer was, en misschien ook wel is...

En het antwoord op je vraag: heel erg je best gaan doen en het gewoon proberen . Misschien vertaal/lees jij op een begeven moment wel net zo snel als dat je Engels/Duits/Frans/etc. leest . Maar dan moet je echt wel een hele hoop ervaring hebben hoor, en zelfs dan denk ik dat je niet alles kunt lezen (althans, als je verder ook nog een leven wilt hebben en ook nog geneeskunde gaat studeren).
Hihi ja, misschien wil ik wel een beetje veel, maar ik vind het zo leuk !!
Ik weet nu ook niet helemaal zeker of ik volgend jaar nog wel geneeskunde erbij ga doen hoor, dat ligt er een beetje aan. Mijn gedachtes daarover verschillen elke week op dit moment .

Ik merk wel steeds vaker inderdaad dat er meer overgeleverd is dan ik dacht en dat er soms ook bepaalde dingen zijn waarvan ik denk: waarom heeft iemand dit in vredes naams opgeschreven? Maar toch... .

Het gekke is eigenlijk wel (als we het over het snel lezen hebben) dat ze bij alle voorlichtingen zeggen van: "het eerste jaar leer je vooral snel te lezen en je woordenschat en grammaticakennis uit te breiden en daarna wordt het lezen sowieso een stuk makkelijker" terwijl ik van iedereen hoor dat ze pas in hun 3e/4e jaar eindelijk redelijk snel konden lezen en het gevoel kregen dat ze iets wisten . Ergens natuurlijk wel fijn om dat al te weten, voor ik mij volgend jaar aan het eind heel dom ga voelen, omdat ik toevallig nog niet snel kan vertalen...
Met citaat reageren
Oud 18-07-2006, 01:05
Subject
Subject is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 18-07-2006 @ 00:37 :
GaandeRweg? Hoe abject, subject.
De schaamte is groot.
Oud 20-07-2006, 12:28
Belgarath
Belgarath is offline
Cicero en Ovidius: geweldig
Seneca, Caesar: leuk
Vergilius, Livius, Plinius: niet zo

Herodotus: geweldig
NT, Xenophon, Euripides: leuk
Lysias: niet zo
Homerus, Plato: afschuwelijk (Homerus vanwege het lage tempo in het verhaal en de irritante kunsttaal, Plato vanwege zijn schrijfstijl en het feit dat zijn gesprekspartners altijd dommer zijn)

Overigens vind ik niet alle schrijvers die ik als " niet leuk" betiteld heb, niet het lezen waard. Niet leuk betekent hier dat ik het niet leuk vindt om in de brontaal te lezen. Plinius bijvoorbeeld vind ik erg leuk in vertaling, maar om te lezen (in het latijn) niet zo. Homerus is in vertaling ook niet zo afschuwelijk .

Wat ik nog wel zou willen lezen zijn de tragedies van Sophokles en de geschiedwerken van Sallustius.
Reageren

Regels voor berichten