Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2003, 17:13
Teekitiesie
Teekitiesie is offline
De laatste jaren raken wel meer eerstejaarsstudenten gewond bij een studentendoop. wat vinden jullie, is een studentendoop nog zinvol of schaffen we het af?

pro: - is een eeuwenlange traditie
- er moet een goede voorbereiding zijn
- de bedoeling van een studentendoop bestaat erin respect te betonen aan de hogere jaars.
- Bij de inschrijvingen moet men ook medische gegevens melden (zodat men niemand opsluit met claustrofobie)
- Ook niet-gedoopten horen erbij. Ze mogen deelnemen aan alle activiteiten, buiten aan de cantussen en ze mogen niet in het presidium zetelen.

contra: - het is een machtspelletje
- je geeft de studenten een minderwaardigheidsgevoel
- geen democratisch ritueel
- niet-gedoopten hebben het gevoel er niet bij te horen, ze kunnen zich moeilijker integreren in het studentenleven.
- Er bestaan ook alternatieven

Laatst gewijzigd op 16-05-2003 om 17:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2003, 17:24
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Studentendoop?

Ik wil helemaal niet gedoopt worden!

...

Oh, het is een Belg...
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 17:44
Teekitiesie
Teekitiesie is offline
pf, Belg... K dacht dat ze dat in Nederland ook kenden??
Of ben ik verkeerd?
Oud 16-05-2003, 17:47
naam onbekend
naam onbekend is offline
Oh ja, dat hebben we hier in Nederland ook, bij de corpora. In Nederland heet het ontgroening. En ook in Nederland vallen er wel eens gewonden en zelfs doden, omdat een 'nuldejaars' bijvoorbeeld een hele fles jenever moest leegdrinken (echt gebeurd!).

Ik vind dat we het moeten afschaffen, om de redenen die bij 'contra' al genoemd zijn. De 'pro'-argumenten wegen daar niet tegenop.
Oud 16-05-2003, 17:55
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Teekitiesie schreef op 16-05-2003 @ 18:44:
pf, Belg... K dacht dat ze dat in Nederland ook kenden??
Of ben ik verkeerd?
Hier heet het gewoon ontgroening...

Wat overigens afgeschaft zou moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 18:07
Evito
Evito is offline
Wat betreft persoonlijke filosofie en kijk op het leven alsmede mijn standpunten aangaande het leven dat geleid moet worden als student tijdens de colleges en als student na de colleges of tussen de colleges door en mijn kijk op het mogelijk geven respect naar andere mensen toe en mijn visie op het maken van plezier en hoe plezier gemaakt wordt, kan ik stellen dat ik de zogenaamde "studentendoop" hoewel niet in duidelijke terminologie hierboven of ergens anders beschreven in al haar vormen zowel op democratische gronden als op ethische gronden vanwege al haar negatieve facetten afwijs.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 18:11
poesiefox
poesiefox is offline
In mijn tijd was het de sport om de sjaarsjes zo snel mogelijk van hun maagdelijkheid af te helpen. Maar om dat nou ontgroenen te noemen...
Oud 16-05-2003, 18:12
Evito
Evito is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 16-05-2003 @ 19:11:
In mijn tijd was het de sport om de sjaarsjes zo snel mogelijk van hun maagdelijkheid af te helpen. Maar om dat nou ontgroenen te noemen...
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 21:52
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-05-2003 @ 18:55:
Hier heet het gewoon ontgroening...

Wat overigens afgeschaft zou moeten worden.
Och sjonge, nee hoor. Zo lang je maar zelf mag kiezen of je mee wil doen of niet. Zoals het nu is geregeld, vind ik het prima. Ballen, verenigt u!
Oud 17-05-2003, 00:13
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Teekitiesie schreef op 16-05-2003 @ 18:13:
pro: - is een eeuwenlange traditie
Slavenhandel was dat ook, kinderarbeid is dat ook.
Citaat:
er moet een goede voorbereiding zijn
Op wat? Op het harde leven van bier drinken en je zelf afschuwlijk voor lul zetten?
Citaat:
de bedoeling van een studentendoop bestaat erin respect te betonen aan de hogere jaars.
respect kan je en moet je niet geven alleen omdat die persoon in een hogere jaar zit. Respect moet je iedereen geven, je kan het alleen verliezen (iets wat de koorballen vaak vergeten)
Citaat:
Bij de inschrijvingen moet men ook medische gegevens melden (zodat men niemand opsluit met claustrofobie)
LOL, en waarom zouden ze iemand opsluiten??
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 10:20
geen punt.
geen punt. is offline
De bedoeling van zo'n ontgroening en in België studentendoop is in de eerste plaats een intensieve kennismaking met je medestudenten. Met andere woorden: je wordt gebrainwashed en net als hun. Die studenten zijn allemaal precies het zelfde, zonder ook maar één karakterverschilletje (balluh!!).

Het is gevaarlijk, hoewel de meeste studentenverenigingen nu al wel wat gematigder zijn en bijvoorbeeld St. Olof in Tilburg zegt dat er geen gevaarlijke dingen en drank aan te pas hoeven te komen. Echter zijn er ook studentenorganisaties zonder ontgroening (Plato in Tilburg). Studenten kiezen uiteindelijk zelf voor St. Olof en nemen daarmee zelf dat risico. Je kunt kiezen: Olof, Plato of helemaal niets. It's all your choice, toch?

Verbieden? Nee, het is de verantwoordelijkheid van die studenten zelf om goede keuzes te maken.

Overigens ga ik volgend jaar studeren om te studeren en ik laat me dus niet brainwashen, verstandige keuze. Al die stoere losers die dat wel doen, moeten dat zelf weten.
Oud 17-05-2003, 13:22
Verwijderd
Zie het topic over het corps op School & Studie...staan wel wat leuke reacties in.

Dit is geen actualiteit, of het moet gaan over het nieuwe ontgroeningbeleid van C.S. Veritas, wat opgesteld is n.a.v. de sancties van de Hogeschool van Utrecht en de Universiteit Utrecht en wat je niet meer met goed fatsoen ontgroening kunt noemen.

Bovendien: waar halen 'we' het recht vandaan om het eventueel af te schaffen? Damn zeg
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 00:18
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-05-2003 @ 14:22:
Bovendien: waar halen 'we' het recht vandaan om het eventueel af te schaffen? Damn zeg
Voor zover ik weet heeft de Tweede Kamer het recht om maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid te nemen.
Oud 18-05-2003, 02:25
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 18-05-2003 @ 01:18:
Voor zover ik weet heeft de Tweede Kamer het recht om maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid te nemen.
Noem 'ns een artikel.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 10:01
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Alsof enkele incidenten wat zeggen over alle ontgroeningen....
Mensen zijn toch zelf stom genoeg om daar aan mee te doen....
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 10:12
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Van mij hoeft 'n ontgroening niet, hoor.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 10:22
Verwijderd
van mij ook niet
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 10:31
geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 18-05-2003 @ 11:12:
Van mij hoeft 'n ontgroening niet, hoor.
En dus ga je niet bij een ballenclub... boeiuh, maar dat andere mensen nou wel willen degraderen tot drankorgel dat is toch hun zaak dan?
Oud 18-05-2003, 12:02
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Ja, als je bij een korporale vereniging wilt weet je dat je dat kun verwachten. Je kan altijd opdrachten weigeren trouwens als je het echt te ver vind gaan.
Oud 18-05-2003, 12:06
makita
makita is offline
moet iedereen zelf weten toch? Lijkt mij echt vernederend en snap ook niet waarom mensen er aan mee doen maar hee.. als ze dat nou graag willen?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 12:15
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
wat is studentendoop, net zoiets als ontgroening?
Oud 18-05-2003, 14:05
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-05-2003 @ 03:25:
Noem 'ns een artikel.
Ik weet dat het geen kansen heeft omdat ze het zich allemaal zelf vrijwillig aandoen, maar goed....... een poging:
art. 1, 10, 11, 15 GW

Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen eerstejaars en overige studenten. Verder worden studenten wel eens lichamelijk mishandeld of opgesloten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten