Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik moet eerlijk zeggen dat die mij helemaal niets lijkt. Ik heb echt iets tegen Mulisch en zijn rare boeken, die vind ik niet te lezen zijn en met vage theoriën. Bah.
||
Citaat:
maar de aanslag bv spreekt me helemaal niet aan, en twee vrouwen ook niet; heb t idee dat mulisch heel verschillend schrijft, kan ik misschien nog niet helemaal zeggen omdat ik nog niet echt veel van m gelezen heb, maar toch... |
![]() |
|
![]() |
Mulisch lult eerlijk gezegd overdreven veel in zijn boeken.
Ooit de ontdekking van de hemel gelezen? Ik bedoel, die negenhonderd pagina's hadden gemakshalve teruggebracht kunnen worden tot 500 bladzijdes. De hoeveelheid filosofisch gekrakeel is te groot in sommige boeken van Mulisch. Begrijp mij goed: ik ben zeer geinteresseerd in filosofie maar af en toe drijft Mulisch zijn gefilosofeer door tot het uiterste. Niettemin vind ik de schrijver Mulisch een prachtschrijver; hoewel misschien eerder een verteller. Hij vertelt natuurlijk, is daardoor de beste Nederlandse schrijver. Enkel zijn stijl is af en toe wat langdradig, weerbarstig of zo. Ik geloof wel dat Siegfried een perfect boek is om collectief te lezen en vervolgens te beoordelen. Er staat veel stof in die tot nadenken zou moeten leiden. Kortom: ik stem voor Siegfried, ook al hebben jullie nog geen poll. Nog een geweldig boek? Waarom lezen jullie niet eens 1979 van Kracht? Of bijvoorbeeld 100 jaar eenzaamheid van Marquez? Lichtheid vh bestaan - Kundera? Nog mooie boeken? Schiet me momenteel niets te binnen. |
![]() |
|
Catch22!
Tegen de achtergrond van de toenemende Amerikaanse Vietnam-betrokkenheid geschreven absurde roman over de anti-held Yossarian. Deze is gestationeerd op een Italiaans eiland en - net als de auteur - bommenrichter bij de luchtmacht in de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog. Hij is omgeven door volkomen verknipte figuren, stereotypen van de in ieder leger voorkomende baantjesjagers, idealisten, hardliners, angsthazen e.d. Zwarte humor en kolder, komische satire, realisme en onthullende, tegendraadse karaktertekening zijn de hoofdingrediënten van deze lijvige roman die de lezer steeds weer op het verkeerde been zet. Elke logica ontbreekt; alles wordt onderuit gehaald in deze tekening van de waanzin van de oorlog. Daardoor leest het verhaal niet eenvoudig en vergt het enige inspanning; de overdaad aan absurdheid - ook in het taalgebruik - vermoeit op den duur Verkrijgbaar in het NL en het engels.
|
Verwijderd
|
Over Catch 22 heb ik veel gehoord. Ik wil hem ook nog steeds graag lezen. Honderd Jaar Eenzaamheid is ook geweldig. Maar toch stel ik zelf twee andere boeken voor:
I. S. Toergenjew - Vaders en zonen. "Iwan Sergejewitsj Toergenjew (1818 - 1883), tijdgenoot van Dostojewksi, is de eerste Russische schrijver geweest, wiens werk in West-Europa ingang vond. Hij stamde uit een oud adellijk geslacht en bracht een groot deel van zijn leven in het buitenland door. Aan deze westerse invloed is het waarschijnlijk te danken, dat hij, hoewel door-en-door Rus, voor ons zoveel beter verstaanbaar is dan sommige van zijn tijdgenoten. In Vaders en zonen toont hij zijn talent het sterkst. Meesterlijk wordt het verzet getekent van de honge, opkomende generatie van Russische intellectuelen tegen het leven en denken van de oude landadel, die omstreeks 1860 toch al liberale trekken begon te vertonen. De nieuwe ideeën worden verpersoonlijkt in de jongen medicus en natuurkundige, Basarow, de 'nihilist', die overal waar hij komt opschudding teweegbrengt. Ontroerend is de beschrijving van de liefde van de vaders voor hun zonen. De roman is knap opgebouwd: licht en schaduw, humor en ernst, het alledaafse en het tragische zijn met een diep gevoel voor verhoudingen verdeeld." Ik vond vooral de stijl verschrikkelijk goed. De sfeer is ook geweldig. Beckett - En attendant Godot (Wachten op Godot). Geen echt boek, maar een toneelstuk. Gevolg daarvan is dat het nogal dun is en binnen anderhalf uur gelezen kan worden. Hier staat tegenover dat het geweldig is en dat er zeker veel over de gepraat kan en moet worden. Het gaat over twee figuren die wachten op de komst van een heerschap met de naam Godot en zich ondertussen stierlijk vervelen. Kenmerkend voor Beckett is zijn melancholie; sinds men niet meer gelooft in een God, is er niets meer dat het leven zin geeft. Het is onmogelijk om voort te gaan in het leven, maar het moet. Ik hoop dat het goed is om een toneeltekst op de lijst te zetten. LUH-3417 |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Een droog wit seizoen van André Brink
Echt een aanrader! Tis een erg aangrijpend en spannend boek. Het is ook ook gedeeltelijk berust op de waarheid. Het gaat over een blanke die een zwarte vriend en zijn familie helpt in de apartheid. Daar riskeert hij alles voor. Zelfs zijn familie, vrienden, kennissen etc. etc. alle mensen uit de blanke gemeenschap keren zich tegen hem en ondanks dat blijft hij 'moedig' doorgaan. t einde zal ik maar niet verklappen. Dat kwam voor mij althans totaal als een verassing. En een ander boek.... De kroongetuige van Maarten 't Hart. Mssn heb je hem al gelezen maar ach kan geen kwaad. Tis iig ook een erg spannend. Ik kon totaal niet van dat boek afblijven, ik wilde het zsm uit hebben. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Magiër van Feist is idd schitternd.
Maar Schaduw over Sethanon is nog mooier Gaat verder in het zelfde verhaal. Nu zijn de Duistere elfen onder leiding van de elftovenaar(zoiets) Murmadamus(kan fout getypt zijn). Schitterend boek met af en toe horrorachtige elementen-->mensen die weer opstaan na hun dood en zelfs sterker zijn. En het heeft ook het mooiste gevecht om een stad wat ik ooit gelezen heb. Up yours Helm´s Deep en Cairhien. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik ga de poll maar maken. ![]()
|
Verwijderd
|
Oeh, heb nog suggestie.
Tis een kinderboek, maar voor volwassenen is het volgens mij ook goed te lezen. Anthony Horrowitz: Kernenergie voor de Duivel. Gebeuren genoeg dingen in die niet echt voor kleine kinderen zijn. Het vertelt over een kleine jongen die na de dood van zijn ouders een de uitshoppeling van de familie is. Niemand wil hem, behalve een vreemde tante. Zij neemt hem mee naar haar boerderij bij een klein dorp. Daar ontdekt de jongen dat er van alles niet in de haak is met zijn ´tante´, maar niemdn in het dorp gelooft hem. Hij zoekt raad bij een reporter die hem eerst ook niet geloof maar later zelf op onderzoek uit gaat. Een schitterend boek, erg goed verteld en het heeft in elk gevaal 3 vervolgen gehad, waarvan 1 een dubbelboek was. Helaas heb ik geen boeken erna meer kunnen vinden, maar dat was zo´n 6 jaar geleden. Kent iemand die schrijver eigelijk? |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Boekbespreking: het gekozen boek! Verwijderd | 56 | 24-12-2004 17:21 | |
Verhalen & Gedichten |
Boekbespreking: het kiezen van het boek! Verwijderd | 16 | 11-02-2004 15:14 | |
Verhalen & Gedichten |
Welk boek gaan we lezen voor de boekbespreking, deel twee! Vlooienband | 20 | 30-05-2003 22:48 | |
Verhalen & Gedichten |
[vraagje] boekbespreking Verwijderd | 6 | 11-04-2003 14:38 | |
Verhalen & Gedichten |
Deel 2: welk boek gaan we lezen voor de volgende boekbespreking? (sluit 18 januari!) Vlooienband | 21 | 16-01-2003 14:02 |