Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2003, 14:37
Vlooienband
Vlooienband is offline
Draag twee boeken voor, motiveer en vertel kort waar ze over gaan.

Jippie, de volgende boekbespreking!
Oud 11-04-2003, 18:12
Poohbear
Poohbear is offline
Ehm... 'van de koele meren des doods' van Fredrik van Eeden
Het gaat over het leven van een vrouw die aan psychosen lijdt en daardoor geen behoorlijke relatie aan kan gaan. Door haar psychosen en depressies probeert ze een aantal malen zelfmoord te plegen.
In mijn ogen een geweldig boek, héél goed te volgen hoewel het een boek uit 1900 is. Het onderwerp trok me aan en de uitgebreide beschrijvingen zorgden ervoor dat het erg realistisch was.
Volgende boek: 'De Vriendschap' van Connie Palmen:
Weer een psycholgisch verhaal, waarin de vriendschap tussen twee meisjes centraal staat. De vriendschap lijkt erg hecht, maar komt steeds meer onder druk te staan.
Een erg interessant boek, maar je moet er van houden
Oud 12-04-2003, 08:15
Ieke
Ieke is offline
Magiër van Raymond E. Feist. fantasy, maar leest stukken makkelijker dan LotR. Daarbij is het ook geen dun boekje, maar het leest heel makkelijk waardoor je het eigenlijk zo uit hebt.

Van het boek:
Bij het vestingstadje Scheiborg, aan de uiterste westgrens van het Koninkrijk der Eilanden, wordt het allerdaagse bestaan plotsteling ruw verstoord door de vonst van een ratselachtig scheepswrak. Alles en iedereen geraakt in rep en roer. Alleen hofmagiër Kulgan blijft kalm. Hij stelt dat het schip waarscheinlijk afkomstig is van een andere wereld en in het koninkrijk verzeilt is geraakt via een zogeheten scheuring in de drie demensies van de ruimte, een merkwaardig bijverscheinsel bij het plegen van magische bezweringen.
Als kort daarop elfenkoningin Aglaranna en haar zoon Caelin zich bij de poort van kasteel Schreiborg melden met de verondrustende mededeling dat ook in het elvenwoud en omstreken vreemde bezoekers zijn gesignaleerd, neemt de vrees voor een invasie toe. Hertog Borric van Schreiborg aarzelt niet langer en vertrekt spoorslags naar Rillanon, in het oosten, om daar Koning Roldric persoonlijk om raad en bijstand te vragen.
Tot zijn gezelschap behoren de vinders en de enige getuigen van het geheimzinnige scheeprwrak, de magiërsleerling Puc en de krijger in opleiding Tomas. Vanwege zijn gave om zonder hulpmiddelen bezweringen te kunnen doen, lijkt Puc voorbestemt een groot magiër te worden. Het geschenk dat Tomas kreeg van de laatste groote draak van Midkemia is van geheel andere aard...
Oud 13-04-2003, 21:26
Anne
Anne is offline
Rascha Peper: Russisch Blauw.

Ik blijf hem voorstellen, totdat ik mijn zin krijg. Zal zo even een vorige post van mij zoeken met de samenvatting.

Bij deze: Lex is een oud-geschiedenisleraar, die helemaal geobsedeerd is door de Russische tsarenfamilie. Voor een project verdiept hij zich zo in hen, dat hij op een gegeven moment zichzelf als een lid van de tsarenfamilie gaat zien.

Het verhaal zelf is zo ingewikkeld (maar wel heel simpel om te lezen) dat ik niet weet hoe ik het anders samen moet vatten.

Laatst gewijzigd op 13-04-2003 om 21:28.
Oud 16-04-2003, 14:24
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
De Wetten van Connie Palmen

Gaat over iemand, Marie B. (of zoiets, naam komt niet zo vaak voor) die in korte tijd 7 mannen ontmoet en daar per deel over vertelt. Ondertussen leer je Marie zelf steeds beter kennen. Het is best filosofisch, maar het leest wel gemakkelijk en het is gewoon een geweldig boek

en hiermee is bewezen dat ik zeer slecht ben in boeken kort samenvatten
Oud 17-04-2003, 21:57
sublime
sublime is offline
siegfried van harry mulisch

gaat over:

een schrijfer die in wenen is voor een boekpresentatie en daar op het idee komt hitler 'te vangen in een fictief net' om hem zo te kunnen doorgronden. vervolgens komt hij in aanraking met een bejaard echtpaar dat voor hitler heeft gewerkt. Van hen krijgt hij het geheim over de zoon van Hitler te horen.

motivatie:
Dit verhaal wordt beschreven op een geweldige manier, fictie en werkelijkheid zijn haast niet uit elkaar te houden. het verhaal wordt beschreven vanuit geschiedkundig en filosofisch maar ook wel van uit psychologisch oogpunt en dat maakt het, imo, ontzettend fascinerend.
ik vond het echt een geweldig boek, dus tja, imo moet iedereen die een beetje van literatuur, filosofie of geschiedenis etc houdt dit boek lezen, maar zelfs zonder die interesses moet je dit gelezen hebben!
(valt het erg op dat ik fan ben??)

bezonken rood van jeroen brouwers

gaat over:
jeroen die zijn herinneringen aan de jappenkamp tijd beschrijft. hij heeft daar van zn 3de tot zn 5de gewoont met zn moeder, zus en oma. hij verteld over zijn ervaringen en op welke manier deze zijn leven beinvloed hebben. Het verhaal wordt afgewisseld met herinneringen aan die tijd, herinneringen aan een korter verleden en de dood van zn moeder, ze is net overleden.

motivatie:

ik vond het een fantastisch boek. brouwers weet heel goed de woorden te gebruiken. ofzo. kan het niet goed uitleggen, maar ik kan bij woorden kleuren/beelden zien (is dat raar?) en Brouwers weet die beelden heel goed op te wekken. hij schrijft haast poetisch, heel expressief, veel emotie. ik was echt heel erg onder de indruk, alleen al door het taalgebruik.
verder vond ik het verhaal opzich ook erg boeiend, aangrijpend. later las ik ergens dat heel veel dingen niet zouden kloppen met de werkelijkheid, maar hee, tis fictie. en tis gewoon echt een heel goed verhaal.... zeker het lezen waar dus
Oud 17-04-2003, 22:33
Verwijderd
Doen we Nederlands, Engels of maakt dat weinig uit?

LUH-3417
Oud 18-04-2003, 07:36
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-04-2003 @ 23:33:
Doen we Nederlands, Engels of maakt dat weinig uit?

LUH-3417
Je mag alles wat je maar wilt voostellen. Wat mij betreft is het Japans, maar dan moet er een vertaling beschikbaar zijn. (de mijne komt ook uit het Engels)
Oud 18-04-2003, 08:46
Anne
Anne is offline
Siegfried wil ik ook wel.
Oud 18-04-2003, 19:37
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Anneee schreef op 18-04-2003 @ 09:46:
Siegfried wil ik ook wel.
Poll komt nog hoor
Ik moet eerlijk zeggen dat die mij helemaal niets lijkt. Ik heb echt iets tegen Mulisch en zijn rare boeken, die vind ik niet te lezen zijn en met vage theoriën. Bah.
Oud 18-04-2003, 19:54
sublime
sublime is offline
Citaat:
Ieke schreef op 18-04-2003 @ 20:37:
Poll komt nog hoor
Ik moet eerlijk zeggen dat die mij helemaal niets lijkt. Ik heb echt iets tegen Mulisch en zijn rare boeken, die vind ik niet te lezen zijn en met vage theoriën. Bah.
ik had eerst ook iets tegen de boeken van mulisch, maar toen ben ik in siegfried begonnen en vond dat dus echt geweldig. en nu ben ik bezig in de ontdekking van de hemel en dat vind ik ook weer heel goed.
maar de aanslag bv spreekt me helemaal niet aan, en twee vrouwen ook niet; heb t idee dat mulisch heel verschillend schrijft, kan ik misschien nog niet helemaal zeggen omdat ik nog niet echt veel van m gelezen heb, maar toch...
Oud 21-04-2003, 09:03
Tisch
Tisch is offline
Mulisch lult eerlijk gezegd overdreven veel in zijn boeken.
Ooit de ontdekking van de hemel gelezen? Ik bedoel, die negenhonderd pagina's hadden gemakshalve teruggebracht kunnen worden tot 500 bladzijdes. De hoeveelheid filosofisch gekrakeel is te groot in sommige boeken van Mulisch. Begrijp mij goed: ik ben zeer geinteresseerd in filosofie maar af en toe drijft Mulisch zijn gefilosofeer door tot het uiterste. Niettemin vind ik de schrijver Mulisch een prachtschrijver; hoewel misschien eerder een verteller. Hij vertelt natuurlijk, is daardoor de beste Nederlandse schrijver. Enkel zijn stijl is af en toe wat langdradig, weerbarstig of zo. Ik geloof wel dat Siegfried een perfect boek is om collectief te lezen en vervolgens te beoordelen. Er staat veel stof in die tot nadenken zou moeten leiden. Kortom: ik stem voor Siegfried, ook al hebben jullie nog geen poll.
Nog een geweldig boek? Waarom lezen jullie niet eens 1979 van Kracht? Of bijvoorbeeld 100 jaar eenzaamheid van Marquez? Lichtheid vh bestaan - Kundera?
Nog mooie boeken?

Schiet me momenteel niets te binnen.
Oud 22-04-2003, 16:23
Vlooienband
Vlooienband is offline
Catch22!
Tegen de achtergrond van de toenemende Amerikaanse Vietnam-betrokkenheid geschreven absurde roman over de anti-held Yossarian. Deze is gestationeerd op een Italiaans eiland en - net als de auteur - bommenrichter bij de luchtmacht in de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog. Hij is omgeven door volkomen verknipte figuren, stereotypen van de in ieder leger voorkomende baantjesjagers, idealisten, hardliners, angsthazen e.d. Zwarte humor en kolder, komische satire, realisme en onthullende, tegendraadse karaktertekening zijn de hoofdingrediënten van deze lijvige roman die de lezer steeds weer op het verkeerde been zet. Elke logica ontbreekt; alles wordt onderuit gehaald in deze tekening van de waanzin van de oorlog. Daardoor leest het verhaal niet eenvoudig en vergt het enige inspanning; de overdaad aan absurdheid - ook in het taalgebruik - vermoeit op den duur

Verkrijgbaar in het NL en het engels.
Oud 22-04-2003, 17:38
Verwijderd
Over Catch 22 heb ik veel gehoord. Ik wil hem ook nog steeds graag lezen. Honderd Jaar Eenzaamheid is ook geweldig. Maar toch stel ik zelf twee andere boeken voor:

I. S. Toergenjew - Vaders en zonen.
"Iwan Sergejewitsj Toergenjew (1818 - 1883), tijdgenoot van Dostojewksi, is de eerste Russische schrijver geweest, wiens werk in West-Europa ingang vond. Hij stamde uit een oud adellijk geslacht en bracht een groot deel van zijn leven in het buitenland door. Aan deze westerse invloed is het waarschijnlijk te danken, dat hij, hoewel door-en-door Rus, voor ons zoveel beter verstaanbaar is dan sommige van zijn tijdgenoten.
In Vaders en zonen toont hij zijn talent het sterkst.
Meesterlijk wordt het verzet getekent van de honge, opkomende generatie van Russische intellectuelen tegen het leven en denken van de oude landadel, die omstreeks 1860 toch al liberale trekken begon te vertonen.
De nieuwe ideeën worden verpersoonlijkt in de jongen medicus en natuurkundige, Basarow, de 'nihilist', die overal waar hij komt opschudding teweegbrengt.
Ontroerend is de beschrijving van de liefde van de vaders voor hun zonen. De roman is knap opgebouwd: licht en schaduw, humor en ernst, het alledaafse en het tragische zijn met een diep gevoel voor verhoudingen verdeeld."
Ik vond vooral de stijl verschrikkelijk goed. De sfeer is ook geweldig.

Beckett - En attendant Godot (Wachten op Godot).
Geen echt boek, maar een toneelstuk. Gevolg daarvan is dat het nogal dun is en binnen anderhalf uur gelezen kan worden. Hier staat tegenover dat het geweldig is en dat er zeker veel over de gepraat kan en moet worden.
Het gaat over twee figuren die wachten op de komst van een heerschap met de naam Godot en zich ondertussen stierlijk vervelen. Kenmerkend voor Beckett is zijn melancholie; sinds men niet meer gelooft in een God, is er niets meer dat het leven zin geeft. Het is onmogelijk om voort te gaan in het leven, maar het moet.
Ik hoop dat het goed is om een toneeltekst op de lijst te zetten.

LUH-3417
Oud 24-04-2003, 15:18
Anne
Anne is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 22-04-2003 @ 18:38:
Beckett - En attendant Godot (Wachten op Godot).
O, dat toneelstuk is super!
Oud 24-04-2003, 16:12
stout!
stout! is offline
Siegfried heb ik 2 jaar geleden gelezen en vond ik een geweldig boek.

Verder misschien God's Gym van Leon de Winter? Ben ik net in begonnen namelijk.
Oud 24-04-2003, 19:19
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
stout! schreef op 24-04-2003 @ 17:12:
Siegfried heb ik 2 jaar geleden gelezen en vond ik een geweldig boek.

Verder misschien God's Gym van Leon de Winter? Ben ik net in begonnen namelijk.
Geef je dan ook even een korte samenvatting?
Oud 29-04-2003, 17:24
@Moon
@Moon is offline
Een droog wit seizoen van André Brink
Echt een aanrader! Tis een erg aangrijpend en spannend boek. Het is ook ook gedeeltelijk berust op de waarheid. Het gaat over een blanke die een zwarte vriend en zijn familie helpt in de apartheid. Daar riskeert hij alles voor. Zelfs zijn familie, vrienden, kennissen etc. etc. alle mensen uit de blanke gemeenschap keren zich tegen hem en ondanks dat blijft hij 'moedig' doorgaan. t einde zal ik maar niet verklappen. Dat kwam voor mij althans totaal als een verassing.

En een ander boek.... De kroongetuige van Maarten 't Hart. Mssn heb je hem al gelezen maar ach kan geen kwaad. Tis iig ook een erg spannend. Ik kon totaal niet van dat boek afblijven, ik wilde het zsm uit hebben.
Oud 29-04-2003, 17:57
Verwijderd
Magiër van Feist is idd schitternd.
Maar Schaduw over Sethanon is nog mooier

Gaat verder in het zelfde verhaal.
Nu zijn de Duistere elfen onder leiding van de elftovenaar(zoiets) Murmadamus(kan fout getypt zijn).
Schitterend boek met af en toe horrorachtige elementen-->mensen die weer opstaan na hun dood en zelfs sterker zijn.

En het heeft ook het mooiste gevecht om een stad wat ik ooit gelezen heb. Up yours Helm´s Deep en Cairhien.
Oud 02-05-2003, 19:45
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Morridin schreef op 29-04-2003 @ 18:57:
Magiër van Feist is idd schitternd.
Maar Schaduw over Sethanon is nog mooier

Gaat verder in het zelfde verhaal.
Nu zijn de Duistere elfen onder leiding van de elftovenaar(zoiets) Murmadamus(kan fout getypt zijn).
Schitterend boek met af en toe horrorachtige elementen-->mensen die weer opstaan na hun dood en zelfs sterker zijn.

En het heeft ook het mooiste gevecht om een stad wat ik ooit gelezen heb. Up yours Helm´s Deep en Cairhien.
Ik heb alleen maar magiër voorgedragen omdat dat het eerste deel is. Maar opzich kan je Duisternis over Sethanon ook heeel goed los lezen. Mooi boek, maar dat zijn eigenlijk alle boeken van Feist.
Ik ga de poll maar maken.
Oud 04-05-2003, 11:08
Verwijderd
Oeh, heb nog suggestie.
Tis een kinderboek, maar voor volwassenen is het volgens mij ook goed te lezen.
Anthony Horrowitz: Kernenergie voor de Duivel.

Gebeuren genoeg dingen in die niet echt voor kleine kinderen zijn.
Het vertelt over een kleine jongen die na de dood van zijn ouders een de uitshoppeling van de familie is. Niemand wil hem, behalve een vreemde tante.
Zij neemt hem mee naar haar boerderij bij een klein dorp.
Daar ontdekt de jongen dat er van alles niet in de haak is met zijn ´tante´, maar niemdn in het dorp gelooft hem. Hij zoekt raad bij een reporter die hem eerst ook niet geloof maar later zelf op onderzoek uit gaat.

Een schitterend boek, erg goed verteld en het heeft in elk gevaal 3 vervolgen gehad, waarvan 1 een dubbelboek was. Helaas heb ik geen boeken erna meer kunnen vinden, maar dat was zo´n 6 jaar geleden.

Kent iemand die schrijver eigelijk?
Oud 04-05-2003, 20:42
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Morridin schreef op 04-05-2003 @ 12:08:
Oeh, heb nog suggestie.
Tis een kinderboek, maar voor volwassenen is het volgens mij ook goed te lezen.
Anthony Horrowitz: Kernenergie voor de Duivel.

Gebeuren genoeg dingen in die niet echt voor kleine kinderen zijn.
Het vertelt over een kleine jongen die na de dood van zijn ouders een de uitshoppeling van de familie is. Niemand wil hem, behalve een vreemde tante.
Zij neemt hem mee naar haar boerderij bij een klein dorp.
Daar ontdekt de jongen dat er van alles niet in de haak is met zijn ´tante´, maar niemdn in het dorp gelooft hem. Hij zoekt raad bij een reporter die hem eerst ook niet geloof maar later zelf op onderzoek uit gaat.

Een schitterend boek, erg goed verteld en het heeft in elk gevaal 3 vervolgen gehad, waarvan 1 een dubbelboek was. Helaas heb ik geen boeken erna meer kunnen vinden, maar dat was zo´n 6 jaar geleden.

Kent iemand die schrijver eigelijk?
Bewaar hem maar voor de volgende keer, nu zit hij niet meer in de poll. Goed?
Oud 04-05-2003, 21:14
Verwijderd
Ahw okey. Zowiezo zat ik eraan te denken om een topic te maken of iemand het überhaupt kent. Het is niet bepaald een bekende shcrijver denk ik, maar wel een goede(althans, de vertaler is goed )
Oud 04-05-2003, 21:19
-x-Kaa-x-
-x-Kaa-x- is offline
ik ga ook voor Siegfried, zie eerder genoemd
Oud 05-05-2003, 09:15
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
-x-Kaa-x- schreef op 04-05-2003 @ 22:19:
ik ga ook voor Siegfried, zie eerder genoemd
Dat moet in dit topic. Hier heeft het geen zin meer, dus doe ik hem toch maar eve dicht, het is zo toch wat verwarrend.

Regels voor berichten