Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Kies en motiveer!
De kroongetuige van Maarten 't Hart 3 21.43%
God's Gym van Leon de Winter 1 7.14%
Siegfried van Harry Mulisch 3 21.43%
Van de koele meren des doods van Fredrik van Eeden 6 42.86%
Magiër van Raymond E. Feist 1 7.14%
Russisch Blauw van Rascha Peper 0 0%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2003, 14:54
Vlooienband
Vlooienband is offline
We schieten al op.
Poll sluit over precies één week, dus stem snel. Stem liever niet ondoordacht en overhaast, want dan kan je vergeten te motiveren. Dat laatste is belangrijk, want als je dat vergeet, is je stem ook niet geldig.
Je mag één keuze maken.

Info over de boeken, in willekeurige volgorde:

De kroongetuige van Maarten 't Hart
Als een jonge vrouw plotseling verdwijnt, lijken alle sporen in de richting te wijzen van de man die als laatste met haar gezien is, een wetenschapper die biologisch onderzoek doet. De politie arresteert de bioloog, zonder werkelijk bewijs of een bekentenis. Zijn vrouw gaat op onderzoek uit, komt heel wat te weten, maar leert ook veel over zichzelf en haar tot haar smart kinderloos gebleven huwelijk. Zij meent een zeer belangrijke aanwijzing te hebben tegen haar man, die uiteindelijk vrij wordt gelaten, waarna de echte ontknoping van het boek volgt. Dit boek is knap geconstrueerd, naarmate het vordert wordt de oplossing gesuggereerd, die dan toch als verrassing komt. Het tweede gedeelte van het boek is dan ook het beste; in het eerste deel herhaalt de schrijver tevens zijn ideeen over het feminisme. Bovendien staan er wat onwerkelijk beschreven personen in, bijv. de rechercheurs. Voor een groot publiek geschreven

God's Gym van Leon de Winter
Op tweeëntwintig december van het jaar 2000 ziet Joop Koopman, een Nederlander die in Californië woont, na achttien jaar zijn Brabantse jeugdvriend Philip terug. Philip, Israëli geworden, werkt voor het Israëlische ministerie van Defensie en heeft niet alleen persoonlijke redenen om Joop op te zoeken.
Op deze dag kruist ook Erroll Washington Joops pad. Erroll is de eigenaar van God's Gym, een sportschool in Venice, genoemd naar Errolls bijnaam God (van Godzilla). Op deze dag wordt Joops dochter Mirjam zeventien jaar oud. Ook op deze dag neemt Joops leven een dramatische wending.
Joop Koopman moet zich vanaf dat moment laten meevoeren door zowel persoonlijke als politieke ontwikkelingen die hij heeft proberen te ontlopen maar die nu onontkoombaar zijn leven beheersen.

siegfried van harry mulisch
een schrijfer die in wenen is voor een boekpresentatie en daar op het idee komt hitler 'te vangen in een fictief net' om hem zo te kunnen doorgronden. vervolgens komt hij in aanraking met een bejaard echtpaar dat voor hitler heeft gewerkt. Van hen krijgt hij het geheim over de zoon van Hitler te horen.

Rascha Peper: Russisch Blauw
Lex is een oud-geschiedenisleraar, die helemaal geobsedeerd is door de Russische tsarenfamilie. Voor een project verdiept hij zich zo in hen, dat hij op een gegeven moment zichzelf als een lid van de tsarenfamilie gaat zien.

'van de koele meren des doods' van Fredrik van Eeden
Het gaat over het leven van een vrouw die aan psychosen lijdt en daardoor geen behoorlijke relatie aan kan gaan. Door haar psychosen en depressies probeert ze een aantal malen zelfmoord te plegen.
In mijn ogen een geweldig boek, héél goed te volgen hoewel het een boek uit 1900 is. Het onderwerp trok me aan en de uitgebreide beschrijvingen zorgden ervoor dat het erg realistisch was.

Magiër van Raymond E. Feist
Bij het vestingstadje Scheiborg, aan de uiterste westgrens van het Koninkrijk der Eilanden, wordt het allerdaagse bestaan plotsteling ruw verstoord door de vonst van een ratselachtig scheepswrak. Alles en iedereen geraakt in rep en roer. Alleen hofmagiër Kulgan blijft kalm. Hij stelt dat het schip waarscheinlijk afkomstig is van een andere wereld en in het koninkrijk verzeilt is geraakt via een zogeheten scheuring in de drie demensies van de ruimte, een merkwaardig bijverscheinsel bij het plegen van magische bezweringen.
Als kort daarop elfenkoningin Aglaranna en haar zoon Caelin zich bij de poort van kasteel Schreiborg melden met de verondrustende mededeling dat ook in het elvenwoud en omstreken vreemde bezoekers zijn gesignaleerd, neemt de vrees voor een invasie toe. Hertog Borric van Schreiborg aarzelt niet langer en vertrekt spoorslags naar Rillanon, in het oosten, om daar Koning Roldric persoonlijk om raad en bijstand te vragen.
Tot zijn gezelschap behoren de vinders en de enige getuigen van het geheimzinnige scheeprwrak, de magiërsleerling Puc en de krijger in opleiding Tomas. Vanwege zijn gave om zonder hulpmiddelen bezweringen te kunnen doen, lijkt Puc voorbestemt een groot magiër te worden. Het geschenk dat Tomas kreeg van de laatste groote draak van Midkemia is van geheel andere aard...

Offtopic: Ieke: er klopte iets niet, je had een boek teveel in de samenvattingen.

Laatst gewijzigd op 15-05-2003 om 19:12.
Advertentie
Oud 15-05-2003, 15:09
Verwijderd
nog steeds: van de koele meren des doods, omdat die me gewoon het leukste lijkt
Oud 15-05-2003, 15:39
hacho
hacho is offline
Citaat:
vleermuissie schreef op 15-05-2003 @ 16:09:
Oud 15-05-2003, 19:15
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
vleermuissie schreef op 15-05-2003 @ 16:09:
Daar kan ik me niet veel bij voorstellen...
Ik vraag me ook af hoe goed dat boek te krijgen is, ben al in de bieb wezen neuzen, maar heb die niet kunnen vinden.
Ik ga later wel stemmen.
Oud 15-05-2003, 22:40
Verwijderd
Koele meeren des doods kan je in elke Slegte wel op de kop tikken denk ik. Zijn zoveel uitgaven en drukken van.

Ik weet nog niet wat ik ga stemmen. Kan ik geen stemwijzer doen?

LUH-3417
Oud 16-05-2003, 08:16
Ertensoep
Ertensoep is offline
Van de koele meren des doods, het lijkt me wel een apart en Interessant verhaal.
Oud 16-05-2003, 09:02
ift
ift is offline
Waarom gaan jullie niet Phileine zegt sorry Lezen van Ronald Giphart???
Oud 16-05-2003, 14:13
Vlooienband
Vlooienband is offline
Koele meren lijkt mij het ruigst.

Ift, da's omdat die niet genoeg stemmen kreeg in de vorige poll.
Oud 16-05-2003, 16:07
Anne
Anne is offline
Van de koele meren des doods.
Oud 16-05-2003, 16:08
Anne
Anne is offline
Citaat:
ift schreef op 16-05-2003 @ 10:02:
Omdat die niet is voorgedragen in het vorige (o nee, daarvoor zelfs) topic.
Oud 16-05-2003, 18:05
ikaruz
ikaruz is offline
De kroongetuige, omdat dat volgens mij echt de leukste is. Het onderwerp trekt mij het meeste aan.
Oud 16-05-2003, 19:39
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 15-05-2003 @ 23:40:
Koele meeren des doods kan je in elke Slegte wel op de kop tikken denk ik. Zijn zoveel uitgaven en drukken van.

Ik weet nog niet wat ik ga stemmen. Kan ik geen stemwijzer doen?

LUH-3417
Maar die zouden we dan zelf moeten maken... Helaas heb ik daar nu geen tijd voor
Oud 16-05-2003, 19:42
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
ift schreef op 16-05-2003 @ 10:02:
He bah zeg, nee. Ik weet het trouwens nog niet. Bij de vorige stemde ik op Siegfried en de Kroongetuige, maar ik weet het niet.
Oud 16-05-2003, 23:31
ift
ift is offline
Phileine zegt sorry is geen kutboek, Je kan zelfs binnenkort de film gaan bekijken (met Michiel Huisman (Slurp) en Daan Schuurman en Kim van Kooten). Maar als jullie liever zaaie zware Neerlslagtige Nederlandse Literatuur willen lezen vind ik het best veel plezier.....
Oud 17-05-2003, 10:32
Verwijderd
Je spelling spreekt boekdelen en inderdaad; het feit of er een film van gemaakt is, is natuurlijk beslissend om te zeggen of een boek goed is of niet. Het spijt me.

LUH-3417
Oud 17-05-2003, 14:14
alpha
alpha is offline
Nou, mijn zus heeft God's Gym van Leon de Winter en die vind hem erg leuk. En dat zegt wel wat want wij hebben zo'n beetje dezelfde smaak.
(slechte argumentatie maar goed)
Oud 18-05-2003, 21:14
sublime
sublime is offline
siegfried, omdat het lekker filosofisch is
Oud 21-05-2003, 09:08
Ieke
Ieke is offline
Nog steeds voor magiër
Oud 21-05-2003, 10:24
Verwijderd
Ik weet niet welk van de boeken ik moet kiezen. Er zijn er twee of drie die ik liever niet lees, maar ik doe wel mee. Tactisch gezien kan mijn stem ook weinig uithalen, want het wordt toch Van Eeden. Dus ik stem blanco.

LUH-3417
Oud 30-05-2003, 19:36
Diesel
Diesel is offline
Uhhh....

De kleine blonde dood?
Oud 30-05-2003, 22:48
Vlooienband
Vlooienband is offline
En de winnaar is: Van de koele meeren des doods van Fredrik van Eeden

Regels voor berichten