Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2003, 14:32
Gatara
Gatara is offline
Ik heb een egel gevonden bij ons in de tuin. Hij (zij?) was nog maar zeer klein dus het is een jonkie. Nu weet ik dat bij de buren er een grotere egel was gevonden dus ik vermoed dat dat de ouder is. Hij kon echter niet meer terug (vond geen opening meer, maar wilde wel duidelijk naar de tuin van de buren gaan), dus heb ik m gelokt met wat fruit en bladeren in een doos. Daar ging ie al snel inzitten.
Naar de buren gebracht en die hebben de doos zo geknipt zodat het oudje erbij kan, maar het jonkie niet zomaar bij hun de vijver in kan vallen/lopen (en er niet meer uit kan komen) of aangevallen worden door een ander beest ofzo. (De doos staat onder een bank, dus een vogel kan r ook niet bij).

Maar nu is dat beestje zo hard aan het janken En ik weet niet wat ik nu moet doen
Oud 21-06-2003, 14:55
Verwijderd
Misschien iets van een handdoek (voor de warmte ed) er in leggen oid...?

Het beestje iig GEEN melk geven.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 15:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-06-2003 @ 15:55:
Misschien iets van een handdoek (voor de warmte ed) er in leggen oid...?

Het beestje iig GEEN melk geven.
Dat heb ik ook al gezegd Hij heeft alleen wat water gekregen en het schijnt dat ze kattenvoer lusten. Aangezien wij een kat hebben heb ik dus wat kattenvoer kunnen geven.

Maar hij piept nog steeds. Hij behoort eigenlijk te slapen.
En koud kan ie t niet hebben want de zon schijnt redelijk en de doos staat onder een bank met houten planken (waar een opening tussen zit). Verder had ik al bladeren en wat fruit (perzik) in de doos gedaan. Maar van dat fruit at ie niet. Weet dus niet hoe dat nu zit.

Aan de ene kant ben ik bang dat als je m loslaat ie t sowieso niet overleeft (vijver en katten), maar aan de andere kant kan ik niet tegen dat gepiep van m....
Oud 21-06-2003, 16:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-06-2003 @ 16:40:
Dat heb ik ook al gezegd Hij heeft alleen wat water gekregen en het schijnt dat ze kattenvoer lusten. Aangezien wij een kat hebben heb ik dus wat kattenvoer kunnen geven.

Maar hij piept nog steeds. Hij behoort eigenlijk te slapen.
En koud kan ie t niet hebben want de zon schijnt redelijk en de doos staat onder een bank met houten planken (waar een opening tussen zit). Verder had ik al bladeren en wat fruit (perzik) in de doos gedaan. Maar van dat fruit at ie niet. Weet dus niet hoe dat nu zit.

Aan de ene kant ben ik bang dat als je m loslaat ie t sowieso niet overleeft (vijver en katten), maar aan de andere kant kan ik niet tegen dat gepiep van m....
Misschien de dierenarts of de dierenambulance bellen. Je kan ook een vragen bij een asiel als dat in de buurt zit of die weten wat je ermee moet doen. Kattenvoer geven is goed idd, heb ik wel eens gehoord. Misschien piept ie zo omdat die andere egel zn ouder helemaal niet is? Ik zou het anders ook niet weten.
Oud 21-06-2003, 17:46
ne0
ne0 is offline
ik kan je alleen wel zeggen dat je goed moet uitkijken met egels, 99% van hun hebben ontzettend veel vlooien (wat niet egt opvalt tussen al hun stekels) en ze kunnen bepaalde ziektes overbrengen.
Suc6 met het beestje verder
Oud 21-06-2003, 17:52
Qimm
Qimm is offline
Klinkt hard, maar laat de natuur toch zijn werk doen
Oud 21-06-2003, 17:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Qimm schreef op 21-06-2003 @ 18:52:
Klinkt hard, maar laat de natuur toch zijn werk doen
Maar hoogstwaarschijnlijk is dat beestje verdwaald door dat wij mensen zo'n stomme omheining hebben gemaakt en ie de weg niet kan vinden
Oud 21-06-2003, 18:12
snarl
snarl is offline
inderdaad, kattevoer, uit blik of zo, of brokjes weken in water. als je zeer toevallig in de buurt van sittard woont: daar zit een speciale egelopvang.

verder... ik denk dat je het beste kattevoer kan verdunnen met water en dat dan voeren met zon spuitje, gewoon met een hand bekje openhouden en met je andere hand steeds beetjes voer er in spuiten.

(ik heb een keer drie jonge egeltjes gevonden en toen woonde ik net in de buurt van sittard dus dat kwam goed uit)

of anders bel je die mensen in sittard op.. ik weet het nummer niet maar met een beetje zoeken zou je er achter kunnen komen.
Oud 21-06-2003, 18:22
autodropje
autodropje is offline
egels zijn volgens mij insecteneters
Oud 21-06-2003, 18:55
duifeltje
duifeltje is offline
bel gewoon de dierenarts

en houd het beesie warm met een kruik en misschien kan je op internet vinden wat ie zoal eet.
succes d'rmee
Oud 22-06-2003, 08:27
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-06-2003 @ 17:57:
Maar hoogstwaarschijnlijk is dat beestje verdwaald door dat wij mensen zo'n stomme omheining hebben gemaakt en ie de weg niet kan vinden
Dus?... egels zijn geen uitstervende diersoort ofzo... Ja keihard, maar ik zou um gewoon laten, als hij zichzelf kan redden dan is het een sterk egeltje, mocht hij zichzelf niet kunnen redden, dan is het een dood egeltje.
Oud 22-06-2003, 08:35
snarl
snarl is offline

ikzelf zou gewoon proberen m in leven te houden en zeker omdat die moeder nog in de buurt is. nouja..
Oud 22-06-2003, 19:25
kees17
kees17 is offline
En hier gaat het altijd mis, mensen vinden een jong beest die alleen is. Ze denken dat hij is achtergelaten, wat meestal niet het geval is, ze pakken het op(komt mensen geur aan het dier)en nemen het dier dan mee. Terwijl je hem gewoon laat liggen de moeder hem vanzelfs komt op halen. Dit gebeurt ook veel met reeen.
Oud 24-06-2003, 22:33
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
kees17 schreef op 22-06-2003 @ 20:25:
En hier gaat het altijd mis, mensen vinden een jong beest die alleen is. Ze denken dat hij is achtergelaten, wat meestal niet het geval is, ze pakken het op(komt mensen geur aan het dier)en nemen het dier dan mee. Terwijl je hem gewoon laat liggen de moeder hem vanzelfs komt op halen. Dit gebeurt ook veel met reeen.
egels zijn geen reeen, ligt er een beetje aan hoe jong de egel nog is enzo
Oud 25-06-2003, 08:43
Upke
Upke is offline
Gewoon zoveel mogelijk melk geven.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 14:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 25-06-2003 @ 09:43:
Gewoon zoveel mogelijk melk geven.
NOOIT een egel melk geven!!!!!!!!! (dan liever kattenvoer, zit ook vocht ik in blikvoer)
Oud 25-06-2003, 16:21
Upke
Upke is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 25-06-2003 @ 15:30:
NOOIT een egel melk geven!!!!!!!!! (dan liever kattenvoer, zit ook vocht ik in blikvoer)
Ssssssst... Had nou niks gezegd!!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 17:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 25-06-2003 @ 17:21:
Ssssssst... Had nou niks gezegd!!
Dat kan ik niet maken, egels zijn hardstikke lieve beesten en ik vind het zonde om zo'n beest te laten doodgaan omdat iemand weet dat ie een verkeerd advies geeft. Terwijl de topicstartster er misschien wel vanuit gaat dat het goedbedoeld is (volgens mij wist ze gelukkig zelf ook al dat je egels nooit melk moet geven)
Oud 25-06-2003, 18:39
kees17
kees17 is offline
Citaat:
Citaat:
autodropje schreef op 24-06-2003 @ 23:33:
egels zijn geen reeen, ligt er een beetje aan hoe jong de egel nog is enzo
Ik heb nooit gezegt dat egels reeen zijn
Oud 26-06-2003, 12:29
Upke
Upke is offline
Tip van de vos...

Stel je komt een egel tegen en je wilt hem aaien, voeren en knuffelen en al die troep, maar het gaat niet want de egel heeft zich opgerolt tot een stekelige bal. Nu doe je als volgt, je gaat even es lekker over hem heen pissen. Nu zal hij zich niet meer oprollen je kunt lekker spelen!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten