Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2003, 20:50
joopie
joopie is offline
Ik weet dat filosofie een heel breed onderwerp is. Ik wil er graag wat meer over weten maar weet mijn god niet waar te beginnen. Weet iemand een goed filosofisch boek dat de moeite waard is om te lezen? Het moet niet gaan over één bepaalde kijk op het leven, het liefst een paar verschillende uitgelegd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2003, 22:55
Verwijderd
Huppelepup van de Westerse Filosofie van Russel schijnt wel goed te zijn. De precieze naam zou je dan moeten opzoeken, maar de auteur is Russel.

LUH-3417 - Vrij dik boek, maar ook wel aardig compleet.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 23:05
Cartosa
Cartosa is offline
Störig - geschiedenis vd filosofie
staat alles in wat je moet weten en leest makkelijk
Oud 20-05-2003, 12:23
prulleke
prulleke is offline
De wereld van Sofie - Jostein Gaarder
Het geheim van de kaarten - Jostein Gaarder

De resrie 'wij denken over de mens' is erg handig, maar werkt bepaalde onderwerpen van de filosofie apart af per apart boek, bijvoorbeeld wetenschapsfilosofie, ethiek, enzovoorts
Oud 20-05-2003, 15:41
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
prulleke schreef op 20-05-2003 @ 13:23:
De wereld van Sofie - Jostein Gaarder
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 15:30
[trm]
[trm] is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 19-05-2003 @ 23:55:
Huppelepup van de Westerse Filosofie van Russel schijnt wel goed te zijn. De precieze naam zou je dan moeten opzoeken, maar de auteur is Russel.
Vond ik slecht ! Russell is taalfilosoof en dat is wel te merken; ik ben zwaar afgeknapt op hoe hij Nietzsche onderuit haalt op foutieve ongeldige argumenten. Ik meen me zelfs te herinneren dat hij hoopt dat heer N. zo snel mogelijk vergeten wordt; nou vraag ik je.

De Wereld Van Sofie is leuk! Alleen bij mij bleef er niet zo veel hangen van al die filosofen, meer van het verhaal, en het is best wel een zeer selectieve selectie, veel hoe-zit-de-wereld-in-elkaar en metafysica. Sommige ideeen worden maar heel kort behandeld en anderen juist (te) uitgebreid.

Tot zover mijn nutteloze bijdrage want ik kan je verder ook niet echt iets aanraden. Safranski heeft goede denk-biografieen over filosofen geschreven en een boek over Het kwaad. Erg leuk en goed te volgen en zeer informatief, maar het biedt geen doorsnee van verschillende filosofen.
Oud 28-05-2003, 09:36
marieke_temp
marieke_temp is offline
'de wereld van sofie' = geweldig
ook 'over levenskunst, de grote filosofen over het goede leven' van joep dohmen is een mooie verzameling van teksten.
ik heb hier zelf ook een heel oud aftands maar handig en interessant boek 'filosofie door de achterdeur' van w weischedel maar ik zou niet weten of dat nog ergens te vinden is (heb het zelf jaren geleden uit de afgeschrevenboekenbak in de bieb gevist...)
Oud 28-05-2003, 10:20
Verwijderd
[trm], dat kan goed. Ik heb het zelf niet gelezen, maar hoorde van een vriend van me dat hij het wel goed vond. Maar hij was ook nog niet toegekomen aan het hoofdstuk Nietzsche.

Trouwens, niets mis met taalfilosofen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 15:56
Kinshi
Kinshi is offline
Ik heb net 'De wereld van Sofie' gelezen. Ik vond het niet zo heel geweldig en het verhaal er omheen helemaal stom. Als je echt graag wilt dan lees je het helemaal uit maar dan moet je graag willen hoor . Verder is het nogal oppervlakkig maar ik denk als begin wel aardig.
Oud 28-05-2003, 17:14
Verwijderd
Ik ben nu bezig in Zen And The Art Of Motorcycle Maintenance. Er zit wel wat filosofie in, maar volgens mij erg veel van het typen bullshit. Bovendien is het verhaal compleet naar de achtergrond gedrongen en een beetje voor-het-oprapen symbolisch. Wel grappige ideeën, maar eigenlijk een kutboek.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 18:09
sublime
sublime is offline
de verbeelding van het denken - jan bor e.a.
de wereld van sophie - jostein gaarder
filosophie voor dummies - ? (klinkt stom, maar toch wel interessant)
filosofie zonder voetnoten - ?
geschiedenis van de westerse filosofie - bertrand russel (die is wel vrij ingewikkeld. en verder ook zoeken op die titel, kom je erg veel tegen)
filosofie voor beginners - ?
filosofie voor jonge denkers - ? (is een kinderboek, maar toch wel leuk om vast wat namen en kleine dingen te weten te komen)

kijk gewoon eens in de filosofie kast bij een zichzelf respecterende boekhandel... of gewoon in de bibliotheek...; er is ontzettend veel namelijk

ook nog:

poeh en de filosofen > wordt vanuit winnie de pooh de filosofie bekeken

en 100 essentiele denkers (worden 100 belangrijke filosofen kort behandeld)

en er zijn allerlei kleine boekjes, over klassieke filosofie bv, maar weet ik ook de schrijver niet van

verder zijn gewoon voor de filosofische inslag alle boeken van jostein gaarder erg goed te lezen, het geheim van de kaarten werd al genoemd, maar in al zijn boeken vind je wel wat filosofisch terug, soms vermengd met theologie, soms met wetenschap... wel erg leuk als je je voor filosofie interesseert

en ook boeken met filosofische inslag: siegfried en de ontdekking van de hemel van harry mulisch.

maar goed, om mee te beginnen zou ik de wereld van sophie lezen, vervolgens filosofie voor beginners en dan de verbeelding van het denken. dan heb je wel een aardig idee van de filosofie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten