Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2003, 14:31
hagelslag
hagelslag is offline
zou ik mezelf blokkeren door prestatiedrang?

ik ben heel perfectionistisch, dat is me wel bekend..

als ik een berichtje tiep met wat meer lading dan t gemiddelde (wat ik voorlopig heel veel zal gaan doen), begin ik te twijfelen aan elke zin die ik schrijf en lees ik elk berichtje 500 keer over voor ik t post.
ik heb in t verleden ook veel te vaak gehad dat ik na heel lang editen van allerlei berichten (brieven/emailtjes/forums) alsnog besloot t niet te posten en t weg te gooien. (meestal zovan "o shit t is toch niet goed/ik kom r toch niet uit" en vervolgens weer gaan blowen en alles veel te lang uitstellen en... maargoed, dat ben ik zat!)

ik zie dingen "zwart/wit".. heeft dat er mee te maken?

(ik probeer mn zelfinzicht te verbeteren...)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2003, 14:32
hagelslag
hagelslag is offline
zovan: "ik kan mezelf toch niet uiten, dus ik doe t maar helemaal niet"

of.. is dat gewoon mn negatieve zelfbeeld..
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 15:00
hajo
hajo is offline
lijkt inderdaad meer op zelfontkenning dan op een hinderend perfectionisme. Alhoewel het een natuurlijk niet het ander hoefd uit te sluiten.
Oud 16-05-2003, 18:37
faith666
faith666 is offline
Ik denk dat je perfectionisme niet als iets slecht hoeft te zien, er zitten ook veel voordelen aan. Ik heb zelf liever dat ik ergens wat langer over doe en dat het dan helemaal goed is....en ikw eet zeker dat ik niet de engie ben (okeej, aan me taalgebruik zla je het niet merken, ben erg slecht in nederlands) Probeer het positieve ervan in te zien, het zin in je dus kan je het toch niet veranderen en ook al lijkt het misschien niet zo, het zal je toch een hoop plezier opleveren.
Oud 16-05-2003, 18:52
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
hagelslag schreef op 16-05-2003 @ 15:31:
zou ik mezelf blokkeren door prestatiedrang?

ik ben heel perfectionistisch, dat is me wel bekend..

als ik een berichtje tiep met wat meer lading dan t gemiddelde (wat ik voorlopig heel veel zal gaan doen), begin ik te twijfelen aan elke zin die ik schrijf en lees ik elk berichtje 500 keer over voor ik t post.
ik heb in t verleden ook veel te vaak gehad dat ik na heel lang editen van allerlei berichten (brieven/emailtjes/forums) alsnog besloot t niet te posten en t weg te gooien. (meestal zovan "o shit t is toch niet goed/ik kom r toch niet uit" en vervolgens weer gaan blowen en alles veel te lang uitstellen en... maargoed, dat ben ik zat!)

ik zie dingen "zwart/wit".. heeft dat er mee te maken?

(ik probeer mn zelfinzicht te verbeteren...)
dat gedeelte van een postje 10 keer verbeteren en dan toch niet posten heb ik ook vrij vaak ja,... perfectionistisch ook wel, maar jezelf erdoor blokkeren? op een gegeven moment gewoon posten; zeker op internet zullen de consequenties ernstig beperkt blijven, en mocht het totaal verkeerd opgevat worden kun je je altijd verontschuldigen (klopt; dat is tegenstrijdig met perfectionisme ) maar ja .. gewoon doen dus?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 18:53
Orsino*
Orsino* is offline
Voor wie verander je al die berichtjes? Ben je er niet tevreden over of ben je misschien bang dat anderen je berichtje niet leuk vinden...

Ik zou niet zo veel met jezelf bezig zijn en 'gewoon' accepteren dat wat je nu doet goed genoeg is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten