Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Laten we eerst de vergelijking maar eens op nul herleiden. Dit geeft: 0,003*x3+0,75*x-195,75=0. Deling van beide leden door 0,003 geeft: x3+250*x-65250=0. Dit is een vergelijking van de vorm x3+p*x+q=0 die met de formule van Cardano kan worden opgelost. Dit geeft: x=(32625+sqrt(326252+(250/3)3))1/3+(32625-sqrt(326252+(250/3)3))1/3 of x=(-1/2+1/2*i*sqrt(3))(32625+sqrt(326252+(250/3)3))1/3) +(-1/2-1/2*i*sqrt(3))(32625-sqrt(326252+(250/3)3))1/3) of x=(-1/2-1/2*i*sqrt(3))(32625+sqrt(326252+(250/3)3))1/3) +(-1/2+1/2*i*sqrt(3))(32625-sqrt(326252+(250/3)3))1/3), met i2=-1. De eerste oplossing is een reëel getal, de andere 2 zijn complexe getallen. Beperken we ons tot de reële getallen, dan is er slechts één oplossing, en wel degene die het eerst is vermeld.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Laatst gewijzigd op 17-05-2003 om 14:37. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Normaal als je een vergelijking niet kunt oplossen plot je hem en bepaal je numeriek de nulpunten. Vervolgens ga je naar het rekenscherm (HOME, QUIT , MENU RUN, of [:+x-] afhankelijk of je GR een HP, TI, Casio of Sharp is) Druk op X en ENTER /EXE en daar staat de waarde. Vaak is dit geen mooie waarde. Hoe mooi maken? 1. De vergelijking is een polynoom (zoals in dit voorbeeld): Dan kan het antwoord een breuk zijn (omzetten met Frac) of een wortel (bereken het kwadraat en als dat ook niet mooi is gebruik dan Frac) 2. Gonio vergl. Probeer het antwoord te delen door pi en gebruik vervolgens de Fraction toets 3. Ln vgl. Probeer e^x . Mooi getal, dan is het antwoord Ln (...) etc. Als je GR geen redelijke resultaten geeft, is het mogelijk dat je een foutje hebt gemaakt in het overnemen van de opgave! Of eerder in een berekening. Twee mogelijkheden: a) tijd zat: controleer je antwoorden b) tijd gebrek: schrijf op dat je geconstateerd hebt dat je een verschil van mening met je GR hebt over dit antwoord. (Je zegt hier dus: ik controleer mijn antwoorden :/ ik zal eens kijken of dat een eindterm is. Zo ja dan moet dat scoren! ) en vervolgens ga je verder met de volgende opgave. Joostx ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder is dit ongeveer de grootste onzin die ik ooit gehoord heb (maar dat is natuurlijk mijn mening he ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik geloof niet dat je er iets van begrijpt ![]() Misschien moet je eens een examenbundel doornemen en kijken wat ze daar vragen. ![]() Joostx ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
(ben zeer benieuwd, maar heb een voorgevoel dat ik me ga ergeren) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Voor dit examen zijn eindtermen die aangeven wat ze moeten weten. Je kunt deze vinden op www.eindexamen.nl Derdegraadsfuncties die met de formule's van Cardano en Tartaglia moeten worden opgelost behoren niet tot de stof. Een dergelijke vergelijking zal dus in alle gevallen numeriek met een GR mogen worden opgelost. Het heeft weinig zin om een oplossing van een dergelijke vergelijking voor te leggen aan mij met het verzoek om die te benaderen, omdat: 1) ik niet geloof dat jij een eindexamen leerling bent 2) jij geen problemen hebt met het oplossen daarvan 3) het geen examenstof betreft en dus ik mijn tijd nuttiger kan besteden. Ik constateer wel dat sommige kandidaten zenuwwachtig worden van dit soort vergelijkingen die zij niet op kunnen lossen en dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling. Dus misschien is het leuk omdat buiten de examentijd te doen. Omdat de kandidaten die zich op dit forum met problemen melden vermoedelijk niet met een paar zinnen een bepaalde techniek onder controle kunnen krijgen, maar ze vermoedelijk wel kunnen onthouden welke knoppen ze op hun GR kunnen indrukken om in ieder geval het antwoord te krijgen, lijkt het mij zinvol om dat te vermelden. Vooral daar 99% dit op school nooit geleerd heeft. En tenslotte is de introductie van de GR in het VO er gekomen omdat men inzag dat dit een ontwikkeling was die het mogelijk maakte om hogere wiskunde te doen dan tot dan toe mogelijk was, en er in de praktijk na het onderwijs hoogstens 1% zal zijn die meer nodig heeft dan een numeriek antwoord. Sterker nog; in de frontline van de wiskunde ontwikkeling spelen pakketten als Mathematica, Maple en MathCad een belangrijke rol. Veel ontdekkingen en bewijzen waren niet mogelijk zonder deze pakketten (en dan bedoel ik niet alleen de algebraische capaciteiten van deze pakketten). Joost |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] oplossen vergelijkingen met texas instruments 84 shalalie | 2 | 21-01-2012 13:13 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Vergelijking oplossen Woepie | 11 | 22-09-2010 19:18 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] vergelijking oplossen solstar | 6 | 29-11-2009 09:52 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Vergelijkingen Calae | 7 | 21-04-2009 18:17 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] ontbinden in factoren/kwadratische vergelijkingen oplossen, LADY-H | 27 | 30-08-2008 01:23 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] vergelijking oplossen.. charlotte87 | 12 | 29-05-2005 10:31 |