Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2003, 01:21
Tjaslon
Tjaslon is offline
Om het erg kort te houden:
Ik zelf, en waarschijn vele met mij, ziet de evolutie theorie als een van de waarschijnlijkste mogelijkheden. Kort gezegd: het gene dat zich het beste voortplant heeft een grotere overlevingskans, dit slaat niet alleen op genen maar ook op ideeën. Maar ik vraag me nu af, waar hoort kunst (oa muziek) hierin thuis, wat voegt het toe aan een individu of groep en zijn overlevingkansen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2003, 02:21
idmind
idmind is offline
Wat dacht je van vermaak als bron voor energie? Als bijvoorbeeld katten met elkaar spelen verhoogt dat de band die ze met elkaar hebben. Ook krachtmeten en afleiden van stress situaties.

Ook het doden van de tijd tijdens verveling kan leiden tot "spelen" en muziek maken en uittingen van kunst.
Oud 17-05-2003, 13:55
Fantôme
Fantôme is offline
over de evolutietheorie ben ik het helemaal met je eens Tjaslon!
en het antwoord van idmind is ook vind ik dan...
*lekker onnuttig*
Oud 17-05-2003, 16:45
Verwijderd
Ik denk dat dit beter op f&l past.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Tjaslon schreef op 17-05-2003 @ 02:21:
Maar ik vraag me nu af, waar hoort kunst (oa muziek) hierin thuis, wat voegt het toe aan een individu of groep en zijn overlevingkansen??
Het beïnvloedt denk ik niet direct de overlevingskansen, of het moet van ver komen. Eerder is het misschien zo dat wij grotere overlevingskansen hebben dankzij ons bewustzijn en dat aan dit bewustzijn eigenschappen vastzitten die ons ook aanzetten tot het scheppen en waarderen van kunst en muziek. Ook deze creatieve drive alleen kan natuurlijk zijn effecten hebben, maar ik denk dat de reden voor ons aangehouden gevoel voor creatieve schepping eerder in de aard van ons bewustzijn gezocht moet worden.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 20:50
poesiefox
poesiefox is offline
De grotschilderingen, die wij als oudste vorm van kunst kennen, waren religieus, bezwerend van aard. Zeker tot na de middeleeuwen heeft kunst veelal een religieus onderwerp gehad. Bach schreef kerkmuziek, Fra Angelico schilderde bijbelse taferelen. Ik noem een Sixtijnse Kapel?
Religie, mythologie, bezwering, had wel degelijk nut, ook in een primitieve jagers/verzamelaarscultuur. Het gaf jagers moed, vertrouwen, en de achterblijvers hoop.
Oud 17-05-2003, 21:01
Verwijderd
Citaat:
poesiefox schreef op 17-05-2003 @ 21:50:
De grotschilderingen, die wij als oudste vorm van kunst kennen, waren religieus, bezwerend van aard. Zeker tot na de middeleeuwen heeft kunst veelal een religieus onderwerp gehad. Bach schreef kerkmuziek, Fra Angelico schilderde bijbelse taferelen. Ik noem een Sixtijnse Kapel?
Religie, mythologie, bezwering, had wel degelijk nut, ook in een primitieve jagers/verzamelaarscultuur. Het gaf jagers moed, vertrouwen, en de achterblijvers hoop.
Als je buiten al het andere kijkt zouden de apen dat dan ook moeten hebben, of onzichtbaar geworden zijn en de toploze boom in klimmen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 21:31
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
KontraDix schreef op 17-05-2003 @ 22:01:
Als je buiten al het andere kijkt zouden de apen dat dan ook moeten hebben, of onzichtbaar geworden zijn en de toploze boom in klimmen.

Waarom? Apen en mensen zijn twee zeer verschillende zoogdiren. Al eens een geprobeerd een aap met een mens te kruisen?
Oud 17-05-2003, 21:39
VoRaZ
VoRaZ is offline
De creatieve aard van mensen komt van creativiteit vandaan, in eerste instantie de mogelijkheid om nieuwe oplossingen te vinden in nieuwe situaties. Deze creativiteit is zich later dan ook gaan uiten in artistieke impressies. We vonden het mooi (of welke andere reden dan ook) dus maakten we meer muziek/tekeningen enz
Oud 18-05-2003, 21:09
Tjaslon
Tjaslon is offline
Ik heb dacht ik antwoord, dank u (was misschien inderdaad een open deur). Mijn part mag het topic gesloten worden (tenzei iemand het niet eens is met idmind, KontraDix of poesiefox)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten