Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2003, 11:42
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Sommigen vinden dat mensen gewoon voor ouderen moeten opstaan in de bus. Er zijn ook mensen die vinden dat je anderen moet helpen als ze worden bedreigt.
Een andere groep heeft er al moeite mee om een papiertje in de prullenbak te gooien.

Hoe sta jij er tegenover? Ben jij iemand die altijd klaarstaat voor de zwakkeren en ze wil helpen, of vind je dat het niet jouw probleem is.
Gooi jij altijd je troep in de prullenbak of laat je het op de grond liggen. En troep van anderen?

Hoe ver ga jij hierin?
oftewel: doe jij moeite voor een betere maatschappij?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2003, 11:45
Qamra
Qamra is offline
Ik pleur mijn eigen rotzooi in de prullenbak en ik sta op voor een oudere dame/heer en ik ben ook nog wel bereidt iemand van zijn stoel te schoppen als diegene NIET voor een ouder iemand opstaat...
Oud 25-05-2003, 11:47
Verwijderd
Ik ben wel sociaal. Voor oude/zwangere/manke mensen sta ik op in bus/trein/tram/metro. Ik gooi zelden iets op de grond, alleen soms peuken, omdat ik het nog asocialer vind om een vuilnisbak in de hens te steken. Als ik in de H&M of in een nettere winkel iets op de grond laat vallen, hang ik het altijd weer op het haakje. Soms heb ik zelfs de neiging om andermans zooi van de grond te rapen.

Als iemand z'n boodschappen laat vallen op straat help ik meestal ook even. Ook als iemand de weg vraagt.

Ja, ik doe er wel wat voor.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 12:07
maysa
maysa is offline
gooi alles in de vuilnisbak
ga zeure als anderen da niet doen
zelfs boos worden
sta m'n plaats af en ga zoals vorige doen als da nie gebeurt bij anderen
Oud 25-05-2003, 12:10
soske
soske is offline
Gooi mijn zooi weg in de prullenbak
Sta op voor ouderen
Zeg weleens tegen anderen dat ze hun zooi niet op de grond moeten gooien
Oud 25-05-2003, 12:18
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Ik ben wel sociaal en milieubewust; ik help waar het nodig is en ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel. Alleen is het jammer dat het vaak niet geappreciëerd wordt. Ik blijf het hoedanook een rotmaatschappij vinden.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 12:18
WishfulDreaming
Citaat:
Evil-Cherry schreef op 25-05-2003 @ 12:45:
en ik ben ook nog wel bereidt iemand van zijn stoel te schoppen als diegene NIET voor een ouder iemand opstaat...
vind jij dat jij het recht hebt dit te bepalen voor anderen? Misschien heeft deze persoon ook wel een zwakte maar die is dan niet zichtbaar
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 12:19
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 25-05-2003 @ 13:18:
vind jij dat jij het recht hebt dit te bepalen voor anderen? Misschien heeft deze persoon ook wel een zwakte maar die is dan niet zichtbaar
agree, hou je bezig met je eigen zaken zou ik zo zeggen, jij moet niet voor anderen beslissen
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 12:19
Verwijderd
Citaat:
precies, misschien heeft hij/zij adhd, me of is hij dislektiez
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 12:21
WishfulDreaming
Citaat:
Hermione schreef op 25-05-2003 @ 13:19:
precies, misschien heeft hij/zij adhd, me of is hij dislektiez
Ik doelde eigenlijk meer op 'ziektes' aan knieen, bijv
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 12:24
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Zelfs ik stond al in de bus ondanks dat ik eigenlijk maar op 1 poot kon staan. Toevallig omdat mijn knie ook verrot is...

En je kan mij niet vertellen dat ALLE zittende mensen iets aan hun benen hebben

En ik spreek niet iemand persoonlijk aan, maar ik spreek in het algemeen..
Oud 25-05-2003, 12:24
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 25-05-2003 @ 13:21:
nee maar ook:
sommige mensen vinden dat ze al oud zijn als ze 50 zijn, en gaan dan arrogant beginnen doen als je niet opstaat. Zowiezo als ze niet vriendelijk doen (want sommige oude mensen denken dat de jeugd per definitie kwaadaardig is...zo heb je hier veel oude mensjes), weiger ik op te staan en daar ben ik hard in.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 12:27
WishfulDreaming
Citaat:
Evil-Cherry schreef op 25-05-2003 @ 13:24:
Zelfs ik stond al in de bus ondanks dat ik eigenlijk maar op 1 poot kon staan. Toevallig omdat mijn knie ook verrot is...

En je kan mij niet vertellen dat ALLE zittende mensen iets aan hun benen hebben
Neej okee.. ik heb dus ook redelijk kapotte knieen, en als er een korte reis is sta ik ook op. Maar als het lang duurt, en er zijn ook gewoon volwassenen bij die op kunnen staan, spijt het mij maar dan blijf ik zitten

als ik de enige ben mag ze op mn schoot
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 12:28
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 25-05-2003 @ 13:21:
weet ik, kon het niet laten om dit te zeggen..
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 12:29
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 25-05-2003 @ 13:27:
Neej okee.. ik heb dus ook redelijk kapotte knieen, en als er een korte reis is sta ik ook op. Maar als het lang duurt, en er zijn ook gewoon volwassenen bij die op kunnen staan, spijt het mij maar dan blijf ik zitten

als ik de enige ben mag ze op mn schoot
Lol maar of ze dat ook wíllen is weer een andere vraag..

Nee maar even serieus; ik zou ook gaan staan als het een lange reis is. Ik ben gewend om met de bus te reizen en ik kan goed de belasting van mijn knie af houden.

Maar het irriteert mij gewoon als een bus vol zit met jonge en fitte mensen en dat er bij de staplaatsen een oude man constant omvalt omdat hij niet gewend is te staan in een bus. Dan denk ik ook van; ga staan, wees eens sociaal...
Oud 25-05-2003, 12:30
rodina
rodina is offline
Ik sta nooit op in de bus/trein. Simpelweg omdat dat nooit hoeft.

Ik ruim mn troep meestal op, enige wat is soms achteloos weggooi zijn m'n peuken en bananenschillen
Oud 25-05-2003, 12:35
the exploding boy
the exploding boy is offline
Citaat:
Evil-Cherry schreef op 25-05-2003 @ 13:29:
Lol maar of ze dat ook wíllen is weer een andere vraag..

Nee maar even serieus; ik zou ook gaan staan als het een lange reis is. Ik ben gewend om met de bus te reizen en ik kan goed de belasting van mijn knie af houden.

Maar het irriteert mij gewoon als een bus vol zit met jonge en fitte mensen en dat er bij de staplaatsen een oude man constant omvalt omdat hij niet gewend is te staan in een bus. Dan denk ik ook van; ga staan, wees eens sociaal...
Ach op zich gaan de meeste mensen echt wel staan als ze zien dat iemand anders het niet kan. Toch vind ik dat je je daar niet zelf mee moet gaan bemoeien. Ik kan ook niet altijd staan, maar niemand die dat aan mij zou kunnen zien. En boze blikken dat je dan krijgt....

Verder let ik eerlijk gezegd meer op het milieu dan op mensen om mij heen. Dat is gewoon zo gegroeid omdat mensen gewoon zo ontzettend achterdochtig zijn, dat als je ze helpt je vaak gewoon een grote bek krijgt en ik ben dan weer niet zo stoer dat ik het dan de volgende keer weer durf. Ja slecht van mij....
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 12:44
Mysterons
Mysterons is offline
Omdat ik niet vaak met het openbaar vervoer in aanraking kom hoef ik niet op te staan voor oudere mensen, anders had ik het denk ik wel gedaan. Ik probeer echt altijd mn kauwgom in een prullenbak te gooien en papiertjes enzo.., maar ik ben niet echt bereid andermans kauwgom wat op de grond ligt in de prullenbak te gaan gooien.
Oud 25-05-2003, 12:51
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
the exploding boy schreef op 25-05-2003 @ 13:35:
Ach op zich gaan de meeste mensen echt wel staan als ze zien dat iemand anders het niet kan.
Hmm dan zal ik wel in een asosiaal gebied wonen
Oud 25-05-2003, 13:22
on the moon
on the moon is offline
ik vind mezelf best wel sociaal. ik sta op in de bus, ruim mijn eigen rommel op, en zeg er wat van als mensen die ik ken iets op de grond gooien. bij vreemden doe ik dat minder snel.
ik ga ook niet in de bus zeggen dat iemand moet gaan staan voor een ouder iemand, dat moet je zelf bepalen, maar ik vind het best asociaal als je gewoon gezond bent, en je kan staan.
Oud 25-05-2003, 13:29
Evito
Evito is offline
Ik ben iemand die de problemen bij de wortel wil en zal aanmaken. Ik ben niet een man van de kleine hulp, hoewel ik dat wel respecteer en een mogelijkheid tot kleine hulp niet onbenut zal laten.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 13:37
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
als er een prullenbak in de buurt is gooi ik mn zooi wel weg maar anders op straat. soms doe ik het wel in mn tas maar ik weet dat dat er 9 van de 10 keer ook niet echt zeer binnen kort uit gaat komen ofzo. en als er van die vieze suikerdingetjes in hebben gezeten neem ik het liever ook niet mee.
in de tram sta ik ook niet op. behalve als het hele gammele oude mensen zijn of als er iemand met een kinderwagen is en ik heb een plekje met veel ruimte voor me.
ik zou me dr wel mee bemoeien als iemand bedreigt wordt overigens. maar aan de andere kant; je weet niet of die persoon het er zelf naar gemaakt heeft.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 15:40
WishfulDreaming
Citaat:
the exploding boy schreef op 25-05-2003 @ 13:35:

Verder let ik eerlijk gezegd meer op het milieu dan op mensen om mij heen. Dat is gewoon zo gegroeid omdat mensen gewoon zo ontzettend achterdochtig zijn, dat als je ze helpt je vaak gewoon een grote bek krijgt en ik ben dan weer niet zo stoer dat ik het dan de volgende keer weer durf. Ja slecht van mij....
Nouja je hebt wel gelijk... sommige mensen kunnen het echt niet hebben..
HEb ik ook in de winkel, dan bied je aan te helpen als er iets niet lukt ofzo ' neeej ik kan het zelf wel!'
dan denk ik echt:
Sorry dat ik het gevraagd heb
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 15:41
feline
feline is offline
Citaat:
Hermione schreef op 25-05-2003 @ 12:47:
Ik ben wel sociaal. Voor oude/zwangere/manke mensen sta ik op in bus/trein/tram/metro. Ik gooi zelden iets op de grond, alleen soms peuken, omdat ik het nog asocialer vind om een vuilnisbak in de hens te steken. Als ik in de H&M of in een nettere winkel iets op de grond laat vallen, hang ik het altijd weer op het haakje. Soms heb ik zelfs de neiging om andermans zooi van de grond te rapen.

Als iemand z'n boodschappen laat vallen op straat help ik meestal ook even. Ook als iemand de weg vraagt.

Ja, ik doe er wel wat voor.
Precies.
Oud 25-05-2003, 17:43
Verwijderd
Citaat:
Qamra schreef op 25-05-2003 @ 13:29:

Dat had ik laatst in de trein.. was een volle trein, en er kwam een heel oude mevrouw binnen, liep krom en had een wandelstok. Ze liep een coupe binnen, die helemaal vol zat met mensen, en ze liep er door heen, en er stond gewoon helemaal niemand op

Ik sta altijd op voor mensen in de bus en in de trein, gooi nooit afval op de grond, als bekenden dat wel doen dan zeg ik er wat van. Met vreemde mensen bemoei ik me niet. Als ik in de winkel wat laat vallen, raap ik het op. Als ik zelf per ongeluk een fiets ofzo omver stoot dan raap ik die ook op. Mensen op straat die iets laten vallen of ergens anders een beetje moeite mee hebben help ik ook..
Maar het is wel vervelend als je iemand wil helpen, of je staat voor iemand op, en je wordt afgesnauwd. Dan denk ik: waarom zou ik het dan nog een keer gaan doen? Maar aan de andere kant maakt het me wel vrolijk als mensen heel dankbaar reageren, en dan help ik de volgende keer graag weer
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2003, 17:59
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Ik sta nooit op in de bus. Is niet nodig, de bus waar ik mee reis van en naar Bergen op Zoom zit of vol met scholieren of er is nog ruimte zat.

Verder gooi ik dingen meestal gewoon in de prullenbak. Behalve op een festival waar heel de grond al bezaaid ligt met plastic bekertjes en waar de dichtsbijzijnde prullenbak een kilometer van me vandaan is.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 18:02
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
ik denk dat je dingen moet doen in een maatschappij die je ook van anderen verwacht

dus als jij graag wilt dat mensen later voor je opstaan in de tram moet je dat zelf nu ook doen
wil je een ander hart als je hart kapot is moet je donor worden
als je geholpen wilt worden in een geweld situatie moet je zelf ook altijd helpen

zo zie ik het
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 18:04
Aurelia AutumnRain
Aurelia AutumnRain is offline
Ik stop papiertjes of andere troep (tenzij het heel smerig is, plakkerige snoepwikkels enzo) altijd in mijn zak en gooi het thuis in de prullenbak.
Ik houd altijd de deur open voor oude mensen die slecht ter been zijn of iemand die zijn handen vol heeft of met een kinderwagen loopt.
En in de bus sta ik ook altijd wel op of help met kinderwagens.
Oud 25-05-2003, 18:19
Verwijderd
In de trein of bus sta ik nooit omdat dat niet hoeft. Mocht het wél echt nodig zijn dan doe ik het wel. Verder gooi ik eigenlijk nooit rommel op straat als frietbakjes, papier, snoeppapiertjes e.d. maar wel sigarettenpeuken (tenminste toen ik nog rookte *trots*).

Ik kom voor anderen op als ze bedreigd worden, maar dat gaat niet zo ver dat het bemoeizucht wordt.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 18:22
Anteverta
Anteverta is offline
Ik gooi mijn afval in de prullenbak, niet op straat, vind ik asociaal.
En in de bus sta ik ook wel op voor ouderen. Vind ik wel zo netjes.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 18:23
Verwijderd
Urm ik hoef vrijwel nooit op te staan dus dat doe ik zelden. Gooi vrijwel nooit rotzooi op straat muv biologisch afbreekbaar spul (in de bosjes dan), en overblijfselen van blowtjes. Meestal houd ik wel de deur open, het laat me verder koud wie die persoon is. Behalve als ik veel haast heb dan sjees ik overal tussendoor. Maar ik zal er meestal niks van zeggen als mensen rotzooi op de grond gooien iedereen moet dat voor zichzelf bepalen. Soms dan ruim ik een ander z'n zooi op maar dat blijf ik niet consequent doen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 19:48
SpiT
SpiT is offline
ik zit eigenlijk nooit in de tram/bus/metro. maar ik zou wel opstaan voor iemand die 't nodig heeft. ik gooi m'n rotzooi gewoon in de prullenbak. peuken meestal niet. die probeer ik meestal in 'n putje te gooien. en andermans rotzooi ga ik niet van de grond afhalen om in de prullenbak te gooien.
Oud 25-05-2003, 20:53
Verwijderd
Ik sta wel op in de trein/bus, gooi al m'n troep keurig in de afvalbak, houd deuren open als dat moet en laat soms mensen voorgaan bij de kassa die maar één ding bij zich hebben.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 21:09
strafcorner
strafcorner is offline
ik word nog welleens moe van mijzelf, ik word al pisnijdig als ik iemand niet zie opstaan voor een oud vrouwtje oid... ik wind mij veels te veel op over van alles, ik kan er niets aan doen.
Oud 25-05-2003, 21:13
Verwijderd
Citaat:
strafcorner schreef op 25-05-2003 @ 22:09:
ik word nog welleens moe van mijzelf, ik word al pisnijdig als ik iemand niet zie opstaan voor een oud vrouwtje oid... ik wind mij veels te veel op over van alles, ik kan er niets aan doen.
daar begin ik ook last van te krijgen.. ook in het verkeer..
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 22:50
BBEM
BBEM is offline
wat zijn wij hier allemaal goed voor de samenleving zeg, ik sta nooit op voor mensen in het OV, tja ik betaal ook voor een plaats dus dan wil ik daar ook voor kunnen zitten. En gooi ook niet altijd alles netjes in de vuinisbak maar als ik er eentje zie staan ben ik nog net niet zo aso om het er naast te flikkeren
Oud 25-05-2003, 23:08
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
BBEM schreef op 25-05-2003 @ 23:50:
wat zijn wij hier allemaal goed voor de samenleving zeg, ik sta nooit op voor mensen in het OV, tja ik betaal ook voor een plaats dus dan wil ik daar ook voor kunnen zitten.
tsja tis dat dat oude vroutje zwart rijdt natuurlijk...
Oud 25-05-2003, 23:14
Mardrax
Mardrax is offline
als ik in een metro stap en het is druk ga ik om te beginnen al niet zitten omdat het me dan veel te lang duurt voork een plekje gevonden heb, vooral alsk met vrienden ben (wat meestal zo is) en bussen waar ik in stap zitten meestal vol met scholieren of zijn leeg dus daar valt weinig op te staan, maar als ik zie dat iemand echt niet kan staan sta ik wel op.

bierflesjes stop ik terug in mn rugzak na ze goed leeggemaakt te hebben(toen ik nog dronk dan ), hetzelfde geldt voor statiegeldflessen, andere flessen gaan de prullebak in als er een in de buurt is, en alsk in een goede bui (of ergens middenin de natuur, wil ook weleens gebeuren) ben wil ik wel in mn zak houden tot ik er een tegenkom, zelfde geldt voor pakken drinken. papiertjes enzo stop ik uit automatisme in mn zak die na een maand of wat uitgemest wordt et enige wat ik achteloos weggooi zijn tippies en peuken
met hetzelfde gemak... gooi je het in de prullenbak... mits er één in de buurt staat natuurlijk

als er iemand bedreigd of gevochten wordt probeer ik alleen de twee partijen tot rust de brengen als ik er 1 van ken, of als een van de partijen duidelijk de schuldige is en de ander er niks aan kan doen (bezopen mensen enzo) anders negeer ik ze meestal
Oud 25-05-2003, 23:17
Mardrax
Mardrax is offline
Citaat:
strafcorner schreef op 26-05-2003 @ 00:08:
tsja tis dat dat oude vroutje zwart rijdt natuurlijk...
nee, maar dat oude vrouwtje heeft ook niks meer (waarschijnlijk zelfs minder) betaald dan de andere reizigers, dus ze heeft in principe niet per definitie recht op een zitplaats "omdat ze oud is"
Oud 25-05-2003, 23:18
Verwijderd
Citaat:
strafcorner schreef op 25-05-2003 @ 22:09:
Pisnijdig is een groot woord maar ik kan me idd ook flink ergeren aan asociaal gedrag.. en idd in het verkeer is ook vaak aanleiding voor een binnensmonds '*** kijk uit lul, 60 door een woonwijk.. @$%' zegmaar. Of van die posers die schijnbaar niet snappen dat je als je 60 rijdt wel een keer omhoog mag schakelen ipv in je 2 te rijden.. etc.

Ik spreek mensen zo nu en dan wel aan op asociaal gedrag, alleen betrap ik mezelf d'r soms op dat ik het gewoon niet durf.

Andere kant is ook dat sommige mensen een soort van misbruik gaan maken van vriendelijkheid, bedoel, ik mag dan wel in een supermarkt werken en dan ook tot taak hebben mensen te helpen, maar kom op, kijk zelf eerst heeeeel ff voordat je meteen gaat lopen vragen waar dit en dat staat..etc.. en dat zijn dan juist ook vaak de mensen die hun auto verschrikkelijk asociaal parkeren, hun troep gewoon wegflikkeren op straat e.d.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 23:33
Verwijderd
Citaat:
Mardrax schreef op 26-05-2003 @ 00:17:
nee, maar dat oude vrouwtje heeft ook niks meer (waarschijnlijk zelfs minder) betaald dan de andere reizigers, dus ze heeft in principe niet per definitie recht op een zitplaats "omdat ze oud is"
Officieel gezien natuurlijk niet; maar is het nou zo veel moeite om zo'n vrouw te behoeden voor veel ongemak?.. :/
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten