Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2005, 16:23
Gravin
Avatar van Gravin
Gravin is offline
De bel gaat! Een teken dat de lessen beginnen. In het klaslokaal in de A203 beginnen alle leerlingen binnen te lopen. Bijna alle leerlingen smijten hun tassen op de grond en gaan zitten. "Hee jij daar! Waarom smijt jij je tas op de grond?"
"Omdat hij zwaar is ik heb geen zin om hem neer te leggen"
"Is dat zo? Maar wat is zin? Wat is zin dames en heren!?"
Alle leerlingen keken de oude man (hij was oud) verwonderend aan.
"Nou voor we verder gaan met deze uiterst boeiende conversatie zal ik mezelf eerst maar eens voorstellen".
De oude man stond nu achter zijn bureau, voor het bord. Achter op het bord stond zijn emailadres: T.bommel@huppeldepup.com
"Nou mensen als jullie dat emailadres maar vast in jullie agenda zetten. Jullie zullen het hard nodig hebben dit jaar. Het is voor de famail! En natuurlijk als je vragen hebt. Het is namelijk zo dat ik maar 6 uur in de week les geef hé! Dat komt omdat ik ook nog historicus ben en socioloog". Wie van jullie weet wat een socioloog is!? Jij daar! Wat is een socioloog?"
"Meneer wat is uw naam?"
"Oja ik heb mezelf nog helemaal niet voorgesteld. Nou wie weet waar de T voor staat? Dames en heren?"
"Voor Theo meneer!"
"Juist! Voor Theodorus. Maar wisten jullie dat op mijn geboortekaartje helemaal geen Theodorus staat? Oh nee op mijn geboortekaartje staat Adriaanus, oh nee Adriaan, oh nee Ad. Ja maar mijn ik ben vernoemd naar mijn vader die op jonge leeftijd is heen gegaan. Dus nu heet ik Theodorus. Ik heb mijn vader dus nooit gekend he.. Maar voor jullie is het nog altijd meneer Bommel".
Meneer Theodorus keek uiterst tevreden het klaslokaal door. Naar zijn mening was het wel duidelijk dat alle leerlingen de grootste interesse in hem hadden. En dat gaf een (oude) man altijd voldoening.
"Nou mensen ik geef het vak maatschappijleer. Willen jullie weten wat maatschappijleer is? Nou dan moeten jullie maar even naar de bieb gaan. Daar heb ik wel een aantal boeken over geschreven. Ja! Ik ben ook nog schrijver".
Verschillende leerlingen rolden met hun ogen maar Theodorus keek triomfantelijk de lucht in met waterig ogen. Waarschijnlijk had hij een fijne herinnering aan de tijd dat hij nog een schrijftalent bezat.
"Noteer dat maar vast in jullie agenda's! Volgende week wil ik dat jullie een van mijn boeken daarvan hebben gelezen. Oh niet zo sip kijken mensen! Het is erg leerzaam! En wat leerzaam is is leuk! Als jullie niks willen leren moeten jullie hier niet zitten. Hier zit de intellectuele elite. Ik bereid jullie voor op het wetenschappelijk onderwijs. Jij dáar! Wat is wetenschap!?"
"Dat is…"
"Jij daar! Wat is wetenschap!?"
"…" (zwijgt)
"Mensen! Jullie zitten op het vwo en jullie weten niet eens wat wetenschap is? Wat is wetenschap? Mensen wat is wetenschap!?"
"Dat is onderzoek".
"Juist! En om jullie daarop voor te bereiden moeten jullie maar één van mijn boeken lezen".
"Maar meneer als ze nu allemaal uitgeleend zijn?"
"Nou het lijkt me een beetje onwaarschijnlijk. Ik heb erg veel boeken geschreven en de kans dat ze allemaal uitgeleend zijn… afijn mocht het toch het geval zijn, dan mag je jezelf gelukkig prijzen. Dan mag jij je schrijftalenten aan mij tonen, door een opstel te schrijven over maatschappij leer. Ik zou je kunnen helpen groot schrijver te worden. Niet zo groot als ik natuurlijk, maar je hebt een prima meester dus je zou groot kunnen worden".

"Goed om het in het kort te zeggen. Bij maatschappij leer je wat nuttigs. Wat heb je bijvoorbeeld nou aan geschiedenis!? Jij! Vind jij geschiedenis nuttig?"
"Nou het is wel leuk maar"
"Maar is het nuttig!? Kennen jou ouders geschiedenis"
"Nou mijn vader weet er wel veel vanaf"
"En heeft jou vader ooit wel eens een situatie gehad waarvan hij dacht! Nou ik ben blij dat ik zoveel weet van napoleon? Dat hij dacht: Als ik napoleon toch niet had…"
"Nou nee.."
"Precies! En jij meisje met die donkere krullen, vind jij dat je wat hebt aan geschiedenis? "
"Nee meneer"
"Precies", meneer Theodorus leek heel tevreden met dat antwoord.
"Jullie zijn natuurlijk allemaal heel verstandige mensen. Jullie hebben een gezondheidsprofiel. Daar heb je wat aan. Jullie weten bijvoorbeeld allemaal dat roken heel slecht is. Rookt er hier iemand in de klas? Rookt er hier iemand? Iemand? Nou gelukkig. Laat ik het ook niet merken. Want roken is heel slecht he. Ja dat is héel slecht! Toen ik erachter kwam ben ik ook meteen gestopt. Want vroeger wist men dat nog niet he. Dat dat slecht was. Maar toen een vriend van mij longkanker kreeg stopte ik meteen!
Jullie hebben ook een natuurprofiel he?".
De hele klas kijkt glazig naar het plafond en knikten.
"Nou maar wat is natuur? Jij wat is natuur!"
"... "(zwijgt)
"Wat is natuur?? Mensen wat is natuur? Jullie hebben een natuurprofiel en jullie weten niet wat natuur is? Jij vooraan wat is natuur?"
"euh bomen enzo?"
"Juist bomen enzo… dus een bos noem jij natuur?"
"Ja"
"Maar wat is bos eigenlijk? Jij! Wat is bos?"
"…"
"Wat is bos?"
"euhm natuur is alles wat de mens niet maakt?"
"Oh is dat zo? Nou dat is niet zo waarom niet? "
(andere leerling)" omdat de mens ook gemaakt wordt door mensen en wij zijn ook natuur
"Ja denk jij dat? Denk jij dat wij gemaakt worden? Als jij ligt te vrijen denk je toch ook niet. Oh we zijn wat aan het maken!? Wat is maken eigenlijk? Mensen wat is maken? Wat is maken? Wat is maken?"
De klas had het nu duidelijk helemaal gehad. De enige die dit nog niet doorhad was meneer Theodorus. Hij was duidelijk in zijn sas.
"Ja leuk is dit he mensen! En dit is nog maar een voorproefje. We gaan het dit jaar nog zo leuk krijgen!".
"Nou laten we het dan eens over dieren hebben. Dat is toch ook een stukje natuur. Jij! Met die sjaal, noem jij eens alle soorten meesjes op?"
"Euh"
"Wil je zeggen dat je les hebt van meneer Waardenburg, onze bioloog en vogeldeskundige, en dat je niet eens weet welke meesjes er allemaal zijn!?"
"Nee"
"Jij dan! Noem jij eens alle meesjes!"
"Nou je hebt koolmeesjes"
"En pimpelmeesjes"
"Ja en welke nog meer? Nou je hebt ook nog kuifmeesjes en… en… en… en… Ja ik heb ook nog een tijdje Biologie les gegeven he. Jaha! En ook nog een tijdje muziek he. En ook nog Duits. In mijn jonge jaren ben ik ook nog een tijdje model geweest ik had het natuurlijk heel ver kunnen schoppen maar ik heb voor lesgeven gekozen want dat blijft mijn lust en mijn leven natuurlijk. Jij, wat is jouw lust en leve?"
"Ik heb geen lust en leve meneer"
"Fout antwoord!"
"Maar meneer daar heb ik geen zin in!"
"Fout!!"
"Maar meneer Theodorus dat.."
"Meneer Bommel.Het is meneer Bommel".
"Maar meneer Bommel dat is mijn mening".
"Mening!? Zei je nou net mening? Wat is een mening eigenlijk? Wat is een mening? Wie kan mij vertellen wat een mening is?"
Er heerste een grote stilte in de klas. Op het gesnurk van een dikke leerling achterin de klas na.
"Nou mensen mening is het slechtste wat er bestaat. Als jullie ooit met de trein gaan reizen moeten jullie van mij het raampje open draaien en jullie mening eruit gooien. Ja!"
"Maar meneer u zei dat u van lesgeven houdt. Dat is dan toch uw mening?"
"Nee dat heb ik nooit gezegd. Dat is mijn gevoel. Oh ik zie dat we nog een paar minuutjes hebben. Wat vinden jullie ervan als ik jullie nog even mijn collectie nietmachientjes laat zien?"
De hele klas keek meneer Theodorus vol ongeloof aan. Hij, natuurlijk, vatte dit verkeerd op. Hij dacht dat het een algemene blik van interesse was
"Die heb ik gekregen van leerlingen. Veel leerlingen vinden het jammer als ze afscheid van mij moeten nemen, daarom willen ze mij bij het afscheid een presentje geven, een fles wijn of een boek vragen ze dan, maar ik zeg nee ik wil een nietmachientje. Heeft een van jullie ook zo'n mooie collectie? "
Niemand zei natuurlijk wat.
"Het hoeven natuurlijk geen nietmachientjes te zijn maar gewoon als je iets spaart. Jij daar met die paarse met geel gestipte trui heb jij een collectie?"
geen antwoord
"Nee niks? Waarom ga je geen paars met geel gestipte truien sparen? Ik bedoel je moet toch een doel in je leven hebben. Voor mij is dat lesgeven, maar natuurlijk ook een beetje mijn collectie. En natuurlijk maatschappijleer en sociologie, en historici, en een beetje koolmeesjes. En vroeger natuurlijk het moddelenwerk. Vroeger was mijn doel ook een beetje trouwen en kinderen krijgen maar ik ben er al lang achter dat je daar niks aan hebt. Van die blérende kinderen en…"
De bel
eindelijk
__________________
Mozart rulez! Klassiek is de nieuwe pop!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2005, 17:51
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
WOW! Wat ben ik blij dat ik niet zo'n leraar heb. Damn... Ik zou knettergek worden.
Ik vind 'm leuk
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 20:29
Edithjuh
Avatar van Edithjuh
Edithjuh is offline
Ik vind em vermoeiend... De leraar en het verhaal
__________________
I wanna get close to you...
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 20:34
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Heb nog niets gelezen, maar ik heb een lerares T.Bommel... vroeg me bijna af of je bij me op school zat in Utrecht.

Gelezen. Beetje slordig, als je wilt dat ik ga mierenneuken, zeg je het maar. Voor de rest wel een erg komisch doch snel verhaal.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"

Laatst gewijzigd op 08-09-2005 om 20:43.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 16:28
Verwijderd
Pff en anders neem ik het mierenneuken maar al te graag van Changshan over! Slechte zinsbouw, rare fouten. En ook niet grappig, maar dat is mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 14:13
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Wat Mala zegt.

Geen fijn verhaal, niet leuk, niet grappig, voorspelbaar.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 14:23
Verwijderd
Zeer irritant geschreven. Je wordt er idd helemaal gek van. Als je nu een een beetje je best deed op de zinsbouw - om over interpunctie maar te zwijgen - zou het al een stuk leuker zijn. Ook ligt het er iets te dik op zoals de leraar praat. Het vloeit niet goed, het is niet geloofwaardig (ook niet als je exprest wilt overdrijven) zoals hij nu praat. Niet in de laatste plaats omdat je hem zeg maar jouw gebrekkige zinnen in de mond legt, waardoor zijn 'superioriteitscomplex' helemaal niet goed overkomt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Doe jij 's avonds laat nog de voordeur open als de bel gaat?
$omeone
71 10-08-2006 18:13
Verhalen & Gedichten Een derde gedachte, (verhaal, nog niet af).
Noor-91
3 26-01-2006 09:55
Verhalen & Gedichten De laatste keer..
PooW
83 02-12-2005 14:36
Verhalen & Gedichten Hij gaat vreemd!
Shitonya
15 28-05-2004 10:27
Verhalen & Gedichten De Nationale Haat Roos Dag
juliettebinoche
5 26-11-2003 20:15
Algemene schoolzaken mijn woensdag... (of moet dit op onzin... gaat wel over een schooldag.)
Fantôme
27 08-11-2003 22:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.