Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2003, 20:03
Real McCoy
Real McCoy is offline
Ik was laatst aan het nadenken over het ontstaan van verschillende muziekstromen/genres en de mensen die in tijden van ontstaan en ontwikkeling van een bepaalde muziekstroom leefden (en zich daar in enkele gevallen ook bewust van waren).

Waar ik toen opeens aan dacht was het volgende: het zou me aan de ene kant wel vet lijken om het ontstaan van een bepaalde muziekstijl mee te mogen maken, omdat die periodes veel invloed op de wereld hebben gehad (denk aan ontstaan van punk/jazz enz), maar aan de andere kant ben ik wel blij dat ik juist ná het ontstaan van die muziekstromen ben geboren omdat ik nu echt een overzicht heb van die periodes en omdat alle informatie over die tijden beschikbaar is. De mensen die in die specifieke periodes leefden hadden dit in veel mindere mate omdat ze er echt midden in zaten en daarom niet een overzicht hadden van de gebeurtenissen.

Wat denken jullie hiervan?
Oud 31-05-2003, 20:04
Real McCoy
Real McCoy is offline
Ik moet er nog wel even bijzeggen dat ik het wel over twee verschillende soorten ontwikkelingen heb:

- aan de ene kant de redelijk snelle ontwikkeling (punk)
- langzamere ontwikkeling (jazz)
Oud 31-05-2003, 20:09
ganralph
ganralph is offline
muziek blijft zich altijd vernieuwen en stromingen vertakken zich altijd. de eerste punk bands wisten niet dat ze 30 jaar later nog steeds bekend zouden zijn.

tegenwoordig wordt aan ieder nieuw geluidje een nieuwe gegeven; maar wij staan ook zeker aan het begin van nieuwe stromingen. de vraag is alleen of deze stromingen succesvol blijven voor de toekomst (anders worden ze nauwelijks herinnerd) en het ligt eraan waar de toekomstige historici de grens tussen ouwe en nieuwe stroming trekken

het jaar 499 verschilde weinig van 500, toch wordt het laatste wel tot de middeleeuwen gerekend en het eerste niet.
benamingen van stromingen en periodes worden alleen gebruikt om zaken (in de toekomst) te vergemakkelijken
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 20:11
ganralph
ganralph is offline
ik zie nu pas je tweede post; maar langzame en snelle ontwikkeling heeft ook weer te maken met het sneller een nieuwe naam geven van een nieuw geluid (zo kunt de jazz ook verschillende stromingen en periodes die je een totaal andere naam zou kunnen geven)
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 20:13
Real McCoy
Real McCoy is offline
Ik heb het meer over iets radicaals, dus beperk ik me voor het gemak even tot de 19e en 20e eeuw. In deze 2 eeuwen veranderde de muzieksoorten en de kijk van mensen op de muziek (en de lifestyles die hierbij hoorden) het snelst en het sterkst denk ik, vergeleken met de eeuwen daarvoor. Waar ik dus aan dacht was hoe het zou zijn om middenin die radicale veranderingen te leven...
Oud 31-05-2003, 20:15
Real McCoy
Real McCoy is offline
Citaat:
ganralph schreef op 31-05-2003 @ 21:11:
ik zie nu pas je tweede post; maar langzame en snelle ontwikkeling heeft ook weer te maken met het sneller een nieuwe naam geven van een nieuw geluid (zo kunt de jazz ook verschillende stromingen en periodes die je een totaal andere naam zou kunnen geven)
Dat weet ik, maar wat bij jazz vooral het geval is, is dat verschillende oudere muziekstijlen (voornamelijk Afrikaanse) zijn samengevoegd en waaruit veel jazzstromingen zijn ontstaan die een grote impact op de wereld en maatschappij hebben gehad
Oud 31-05-2003, 20:32
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Real McCoy schreef op 31-05-2003 @ 21:13:
Waar ik dus aan dacht was hoe het zou zijn om middenin die radicale veranderingen te leven...
ok

punk heeft zijn snelle opkomst vooral te danken aan de bijhorende 'lifestyle' - het was een soort van verzetsbeweging, die goed de gevoelens van bepaalde bevolkingsgroepen wist te verwoorden - de muziek lifte dus mee op de maatschappelijke 'turbulentie' in die tijd.

zelf heb ik ook niet op zo'n manier een opkomst meegemaakt - de enige grote opkomst tijdens mijn bewuste muziek geschiedenis was waarschijnlijk de gabber (althans het bekend worden er van). - van net voor de happy-hardcore-doorbraak tot iets erna heb ik meegelift met die 'scene'; maar ik was er eigenlijk weer te jong voor om me er echt mee te bemoeien.

echt bewust denk je er niet bij na; hoewel ik me nu wel herinner dat er toen best veel over gesproken werd onder de niet-gabbers (gemeentes, nieuwsprogramma's en zelfs Catherine spraken erover). het was ook een vrij radicale jeugdbeweging die snel aan terrein won. vooral het onbekende en de snelle opkomst waren de reden voor discussie (en zelfs angst).
in de muziek zelf zie je het experimenteren en dat er uiteindelijk maar een paar substromingen over blijven.

maar historische veranderingen zijn gewoon altijd het best achteraf te beoordelen (hoewel zo'n beoordeling dan veel waarde verloren heeft)
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 20:50
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
ganralph schreef op 31-05-2003 @ 21:32:
ok

punk heeft zijn snelle opkomst vooral te danken aan de bijhorende 'lifestyle' - het was een soort van verzetsbeweging, die goed de gevoelens van bepaalde bevolkingsgroepen wist te verwoorden - de muziek lifte dus mee op de maatschappelijke 'turbulentie' in die tijd.

)
indeed, ik geloof dat de sex pistols toen gewoon een marketingstunt waren. Raar maar waar.

Ik heb de opgang van Nu-metal nauw meegemaakt , ole ole!
Reageren

Regels voor berichten