Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2003, 20:52
Smin
Smin is offline
Heeft er wel eens iemand een professionele studiekeuzetest gedaan? Wat moest je toen allemaal doen? Heb je er iets aan gehad?
Ik heb op het internet al verschillende testjes gedaan, maar die zijn erg beperkt. Zelfs die van Fontys. Ik vroeg me af of het zinvol is een professionele, betaalde, test te laten doen.
Oud 25-05-2003, 21:43
Thomas
Thomas is offline
Meestal komt het erop neer dan je moet doen waar jij je het beste bij voelt, daar kan nl geen enkele test aan tippen. Ik heb zelf de ervaring dat je absoluut niets aan dat soorten testen hebt.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 22:16
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
Wawl schreef op 25-05-2003 @ 22:43:
Meestal komt het erop neer dan je moet doen waar jij je het beste bij voelt, daar kan nl geen enkele test aan tippen. Ik heb zelf de ervaring dat je absoluut niets aan dat soorten testen hebt.
Een proffesionele gaat heel diep, en zoekt veel dingen voor je uit.
Je bent er meestal een lange tijd redelijk intensief mee bezig. En het heeft wel degelijk enige waarde.
Het lijkt erop dat je niet echt weet waarover je praat, maar dat je moet doen waarbij je zelf een goed gevoel hebt is natuurlijk wel het belangrijkst.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 22:18
koelkastje
koelkastje is offline
Ik heb een professionele beroepskeuze test gedaan, dit zijn inderdaad dure testen. Ik heb het via mijn middelbare school gedaan, en toen moest mijn ouders rond de 350 of 500 gulden (is al weer 2 jaar gelden nl.) betalen. De school betaalde de rest van de kosten.
Je moet een enorme stapel papieren met vragen en dergelijke beantwoorden. Waarin ook vele vragen op verschillende manier worden gesteld. Ik had iets van 7 verschillende setjes rond de 100 vragen waar je telkens antwoord op moet geven. SOms in de vorm van 1 t/m 5 en soms met ja en nee.
Het was wel een goede beroepskeuze en studietest, het enige probleem bij mij was dat ik een te brede intresse heb. Per catagorie kreeg je punten, 1 vond je niks, 10 het einde. En overal zat ik ronde 5 en 6 punten.. het schoot dus niet echt op. Maar er kwamen wel een paar studie richtingen uit waarvoor ik niet geschikt was.
Ik heb er niet echt heel veel aangehad. Het gaf wel de beslisisngen om E&M te kiezen en niet N&G/N&T maar omdat er niks duidelijks uitkwam was het niet erg nuttig.
Je moet denk ik voor je zelf uitmaken of het echt zin heeft.
Oud 25-05-2003, 22:36
Tóney
Tóney is offline
Ik kreeg destijds van mn decaan een cd-rom van Qompas (http://www.qompas.nl/qompas_decision...studeren.shtml). Daarmee kon je allerlei tests doen en voorkeuren opgeven (interesses, steden die je aantrekkelijk lijken om te studeren, vakken die je leuk vind, studies die je op voorhand leuk lijken, enz.) en zo kwam er stukje bij een steeds 'gepersonaliseerder' studieadvies. Ik vond het iig een handige cd-rom, maar weet nu niet hoe je er aan zou kunnen komen.
Oud 26-05-2003, 07:24
Smin
Smin is offline
Ik wil misschien een test laten doen voor het kiezen van een geschikte studie. Ik weet dat je het bijvoorbeeld door de Universiteit van Utrecht kunt laten doen, dat is vanaf 75 euro, hangt ervanaf welke tests je allemaal wil doen.

Ik zal eens om de Qompas vragen bij m'n dekaan, maar een echte test is toch veel dieper met zowel intressen als capaciteiten?
Oud 26-05-2003, 09:37
Verwijderd
Ik heb ontzettend veel van die tests gedaan en uit elke kwam iets verschillends. Het is dus grote onzin. Je kunt het beste in je vrienden- en kennissenkring vragen wat zij doen, eventueel een dagje meelopen, hun boeken inkijken en ook zelf de instellingen van je keuze bezoeken. Dan zie je vanzelf wat je het meest aanspreekt.

De beste studie is niet één die op papier bij je past, maar ééntje die je in de praktijk leuk vindt.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 10:29
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Fatality schreef op 25-05-2003 @ 23:16:
Een proffesionele gaat heel diep, en zoekt veel dingen voor je uit.
Je bent er meestal een lange tijd redelijk intensief mee bezig. En het heeft wel degelijk enige waarde.
Het lijkt erop dat je niet echt weet waarover je praat, maar dat je moet doen waarbij je zelf een goed gevoel hebt is natuurlijk wel het belangrijkst.
Zie de reactie van nare man. Op papier kan het nogal zoveel zeggen, maar het gaat erover uit wat een studie betekend in de praktijk. Daar kan je maar op een manier achterkomen en dat is door middel van het bezoeken van open dagen en meeloopdagen en meer van dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 11:43
ganralph
ganralph is offline
ik heb een studiekeuze-cursus gevolgd bij de Universiteit van Maastricht. dit was gratis omdat ik toen daar ingeschreven stond als student (anders was de prijs ruim 700 gulden). en de resultaten zijn dan natuurlijk niet beperkt tot opleidingen van de UM.

ik heb er heel veel aan gehad, want ik doe nu met plezier de studie die ik toen gekozen heb (en dat was geen toeval)

- eerst kreeg ik een test met heel-veel-vragen en aan de hand daarvan wordt je in een groep met 8-10 andere studenten geplaatst voor 6(?) bijeenkomsten

- in die groep krijg je eerst van die psychologische zelfinzichten-testen waaruit je kunt opmaken hoe je kiest, en waar het fout gaat (oftewel waarom je in die groep zit)

- aan de hand van ervaringen en feedback uit de groep wordt dan een lijstje met opleidingen voor jou (en alle anderen bedacht)

- je moet informatie over die opleiding verzamelen en steeds alles terug rapporteren (je wordt ook gestimuleerd om verder te kijken en te vragen dan de gewone informatieboekjes)

- de voors en tegens van iedere opleiding en je eigen persoonlijkheid worden gecombineerd en je kiest uiteindelijk ZELF een opleiding die je leuk lijkt

- voor zover ik weet, komt het grootste deel van de cursisten dan ook goed terecht

het verschil met al die andere testjes is dat je hier niet gewoon ellelange vragenlijsten moet invullen en dat er dan statistisch jouw perfecte studie uitkomt. je leert juist inzicht krijgen en zelf voor je studie te kiezen...

de 1001 computerprogramma's die iedere decaan voor je klaar heeft liggen bieden zelden een goeie optie; en de 500euro vragenlijsten zijn alleen een uitgebreidere versie hiervan - bovenstaande cursus heeft mij (en anderen) op een nuttige manier geholpen

en koffie en thee waren gratis...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 14:15
Shinosu
Shinosu is offline
Ik heb een studiekeuze test gedaan die mijn broer had gekregen omdat hij binnenkort eindexamen doet.
Daarin had je verschillende tests op wat je alleen echt leuk vond (dus niet of je het kan) en daarna een hele hoop stellingen waarmee ze info over jezelf krijgen. Ik vond persoonlijk dat het best klopte.
Jammergenoeg heb ik geen idee hoe het heette, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar volgens mij heeft het wel degelijk zin om er een te doen, al is het maar om een beetje de mogelijkheden te zien.
Oud 26-05-2003, 14:56
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 26-05-2003 @ 12:43:
en koffie en thee waren gratis...
Daar doe je het voor natuurlijk.

Die tests kunnen handig zijn. Als je wérkelijk geen flauw idee hebt wat je wilt gaan studeren kun je er een paar doen. Dan beperk je het gebied waarbinnen je moet kiezen in ieder geval al een beetje. Maar je moet niet de fout maken te denken dat de studie die zo'n test als uitkomst geeft, de perfecte studie voor jou is. Het is maar een indicatie en soms zit het er zelfs compleet naast.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 16:18
Breg
Breg is offline
ik heb ook een aantal van die gratis studiekeuzetesten gedaan, en echt veel heeft het niet geholpen. Vorig jaar zat ik erover te denken journalistiek te gaan studeren, dit jaar denk ik eraan iets met geneeskunde te gaan doen, dus ik heb nu andere dingen ingevuld en kreeg ook andere antwoorden, en volgend jaar is het misschien weer anders.
Oud 26-05-2003, 17:24
Smin
Smin is offline
Het probleem is dat ik niet weet wat ik kan, ik weet ook niet waar ik geschikt voor ben. Toen ik een profiel moest kiezen heb ik het breedste profiel genomen (N&G met ec1), toen wist ik het ook al niet. Ik vind mezelf geen beta, maar ik ben ook geen zweverige psycholoog ofzo.
Ik zoek gewoon bevestiging van wat ik kan, wat zijn mijn capaciteiten.
Oud 26-05-2003, 19:54
Sabine015
Sabine015 is offline
ik heb het nog nooit gehad ;-)
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 12:08
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2003 @ 15:56:

Die tests kunnen handig zijn. Als je wérkelijk geen flauw idee hebt wat je wilt gaan studeren kun je er een paar doen. Dan beperk je het gebied waarbinnen je moet kiezen in ieder geval al een beetje. Maar je moet niet de fout maken te denken dat de studie die zo'n test als uitkomst geeft, de perfecte studie voor jou is. Het is maar een indicatie en soms zit het er zelfs compleet naast.
uit de "test" die ik gedaan heb komt ook geen statistisch-berekend-computer-resultaat aka een perfecte studie.
veel (aankomende) studenten kunnen gewoon niet kiezen. bij deze cursus leer je dus anders (en beredeneerd) kiezen. duidelijk op een rij zetten welke factoren er mee spelen bij je keuze, aangevuld met feedback van studenten met hetzelfde probleem maar andere ervaringen en commentaar van 2 psychologen.

voordat ik er aan begon had ik ook zoiets van "het zal wel; alsof ik iets fout doe en zij mij aan een studie kunnen helpen", maar dit bleek dus wel het geval
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten