Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2003, 09:18
Xyana
Xyana is offline
Hallo allemaal!!
Ik ben een studente aan de lerarenopleiding Biologie in Rotterdam en ik moet een project gaan maken over het vak Science.
Science is een vak dat misschien in de toekomst ingevoerd gaat worden en bestaat uit een samenvoeging van de vakken Biologie, Natuurkunde, Wiskunde en Techniek. Dit wordt dan samen een groot vak en de afzonderlijke vakken vervallen dan.

Lijkt jullie dit een goed plan van de overheid?
Of juist helemaal niet?

Geef hieronder je mening, positief of negatief! (En zet er a.u.b. ook ff bij waarom je dat vindt!!)

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2003, 10:07
LacunaCoil
LacunaCoil is offline
Techniek? Lijkt me logischer dat sk erbij gevoegd wordt

Aan de ene kant lijkt het me wel wat, die vakken hebben op een één of andere manier wel wat met elkaar te maken. Het ligt eraan hoeveel de informatie dan wordt dat je krijgt en moet leren. Aan de andere kant lijkt het me nix. De hoeveelheid informatie is zo groot. Ik vraag me dan af, als ze die vakken willen samenvoegen, of er dan informatie wordt weggelaten? Hoe ze dat willen compenseren?

Ik kan me er nog niet echt een beeld bij voorstellen..
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 11:51
Verwijderd
lijkt me echt geen goed idee, waarom weet ik niet.......
zal ik es over nadenken......
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 13:04
Xyana
Xyana is offline
Dat was ik inderdaad nog ff vergeten: Scheikunde hoort er ook nog bij!! Om de verwarring compleet te maken...

Dus: Biologie, Natuurkunde, Scheikunde, Techniek en Wiskunde...
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 13:40
blablalou
blablalou is offline
hallo Xy,

Je bedoelt het vak Sciencefiction...

Het is natuurlijk de voortzetting van de verschraling in het beta-onderwijs!

Ooit vermeldde de lijst van een geslaagd b-kandidaat cijfers voor de vakken:
reken- en stelkunde en driehoeksmeting
stereometrie en beschrijvende meetkunde
mechanica
natuurkunde
scheikunde
plant- en dierkunde

wat tegenwoordig via NG/NT is samengevoegd tot:
wiskunde
natuurkunde
scheikunde
(biologie)

en uiteindelijk verder zou moeten fuseren tot
science..... een fictie? Waarschijnlijk niet!

Misschien HET concept om in OESO lijsten hogerop te komen....
http://www.onderwijsraad.nl/Doc/persber_12_5_2003.pdf
...omdat de vermeldingen bij wi/na/sk/bi dan vervallen...

Laatst gewijzigd op 13-05-2003 om 09:42.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 15:27
Verwijderd
Qua uren lijkt het me niet dat het wat uit zal maken, het lijkt me beter duidelijke grenzen te houden, anders weet je nooit waar je aan toe bent. Dus tegen; 't levert alleen maar verwarring op en 't is zó onnodig. Schaf dan ANW af.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 16:08
Miess
Miess is offline
Niet doen. Ik neem als voorbeeld het vak ANW, wat ook een samenvoeging had moeten zijn. Dit vak vind ik op zijn minst zeer mislukt.
In het plan wat je hier schetst kijk ik m.n. naar het vak wiskunde (logisch als student wiskunde en leraar wiskunde in de tweede fase). Als ik nu kijk naar het aantal studielasturen voor de vakken wiskunde B1 en B12 in de tweede fase en de hoeveelheid stof die wordt doorgenomen in vergelijking tot de oude stijl (deze is flink gedaald), ben ik bang dat het niveau waarop leerlingen in de bovenbouw HAVO en VWO drastisch zal afnemen. Bovendien zal de kennis die leerlingen met een vak als Science zullen krijgen, bijzonder oppervlakkig zijn en ik weet zeker dat universiteiten en hogescholen daar niet op zitten te wachten.
Tot slot wil ik nog even zeggen dat ik het helemaal met Andijvie eens ben: schaf ANW af!
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 16:26
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
je moet nuanceren.
maak anw een keuze vak.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 18:49
tom1404
tom1404 is offline
Echte onzin. Hebben ze eerst alles appart gedaan en op een redelijk niveau, zodat ze meer mensen die richting in kunnen krijgen, willen ze nu alles samenvoegen en dat komt dus ook neer op verlaging van het niveau van de stof.
Verder is het zo dat er mensen zijn die helemaal niks zien of geen zin hebben in Biologie en Techniek (daarom kiest men die vaken ook niet), en door deze samenvoeging wordt men dat verplicht deze vakken wel te nemen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 00:14
Tampert
Tampert is offline
als je van ons land een achterlopend, niet-producerend, betaloos, arm en totaal verloederd land wilt maken moet je het vooral doen.

Tsja. De naam van het vak is in het Engels, zijn er meer argumenten nodig? Dacht het niet.
Oud 13-05-2003, 08:57
damaetas
damaetas is offline
ik vind het maar een dom idee. maar ik heb daar natuurlijk ni veel aan te zeggen aangezien ik ni in nederland naar school moet/ben geweest.
maar soit.
ik denk da da ten koste zal gaan van de kwaliteit van elk afzonderlijk vak. en ook dat het veelal practisch zal worden zonder veel plaats voor theorie: dat is goed voor beroepsgerichte richtingen maar zeker niet voor richtingen die voorbereiden op hoger onderwijs (kweet niet hoe dat allemaal heet bij jullie)

nouja, jullie schoolsysteem is toch al verneukt als het op wetenschappen aankomt, dus je doet maar (niet mijn quote maar van een nederlander uit mijn klas)
Oud 13-05-2003, 10:14
DaDaan
DaDaan is offline
Volgens mij hoort wiskunde daar niet bij hoor. Wiskunde is volgens mij gewoon een basisvak net als nederlands en engels.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 12:40
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
damaetas schreef op 13-05-2003 @ 09:57:
nouja, jullie schoolsysteem is toch al verneukt als het op wetenschappen aankomt, dus je doet maar (niet mijn quote maar van een nederlander uit mijn klas)
op zich wel waar, maar je moet wel in je achterhoofd houden dat Nederlanders mensen zijn die zeer goed zijn in het leveren van zelfkritiek.
Oud 13-05-2003, 14:50
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 12-05-2003 @ 17:26:
je moet nuanceren.
maak anw een keuze vak.
Ik denk niet dat het een populair vak zou worden
Ik heb komende examen-week maar 5 examens. Veel mensen reageren zo: . In de toekomst zou ik dan dus maar 3 vakken examen hebben? Neh. En als je nou een klote leraar voor dat vak hebt, is je carierre vern****. Maar Techniek als vak in de bovenbouw lijkt me nieteens zo'n slecht idee...
Oud 13-05-2003, 16:10
floorzub
floorzub is offline
Welja maak de behandelde stof nog minder dan wat het nu is, zodat er nog meer algemene vaardigheden opgedaan kunnen worden, zoals: knip en plak een poster in elkaar, zoek handig op internet en vind wat je zoekt, ga op de juiste manier met je grafische rekenmachine om, schrijf bij een keuzeopdracht (van bijvoorbeeld ANW) een betoog waarom je vind dat je een bepaald cijfer verdient en krijg dat cijfer ook nog eens, noem maar op.
Als de overheid graag wil dat technische vakken zeer oppervlakkig worden behandeld, en er dus nog minder techneuten in Nederland komen, moeten ze vooral zoiets invoeren! En inderdaad, de naam is zeer treffend gekozen. Nederlands kan ook wel worden afgeschaft op den duur, we gaan toch gewoon allemaal Engels praten?
Trouwens, in sommige andere landen is een dergelijk systeem al ingevoerd: een dergelijk vak beslaat dan drie jaar, en elk jaar wordt één richting behandeld.

Puik plan dus!

Noot: dit bericht is over het algemeen sarcastisch bedoeld
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 07:35
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Daar hebben ze tegenwoordig toch ANW voor op de HAVO en het VWO?

Maarre verder lijkt het me errug handig om sk erbij te doen.

Op 1 of andere manier hebben al deze vakken met elkaar te maken.

Kweet nie wat ik er van moet denken, ANW was zeker een flop bij ons op de HAVO.

Dus tja
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 10:05
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Tampert schreef op 13-05-2003 @ 13:40:
op zich wel waar, maar je moet wel in je achterhoofd houden dat Nederlanders mensen zijn die zeer goed zijn in het leveren van zelfkritiek.
dat is mooi.
maar als ik merk wat voor moeite hij heeft met simpele wiskundeoefeningen (en hij heeft al een redelijk wetenschappelijke studie achter de rug) omdat dat allemaal nieuw is voor hem dan frons ik toch wel even.
Oud 14-05-2003, 14:09
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Ik heb er overigens verder weinig problemen mee dat de termen steeds vaker in het Engels zijn hoor. Waarom niet?
Oud 14-05-2003, 16:23
Joostx
Joostx is offline
Citaat:
Xyana schreef op 12-05-2003 @ 10:18:
Hallo allemaal!!
Ik ben een studente aan de lerarenopleiding Biologie in Rotterdam en ik moet een project gaan maken over het vak Science.
Science is een vak dat misschien in de toekomst ingevoerd gaat worden en bestaat uit een samenvoeging van de vakken Biologie, Natuurkunde, Wiskunde en Techniek. Dit wordt dan samen een groot vak en de afzonderlijke vakken vervallen dan.

Lijkt jullie dit een goed plan van de overheid?
Of juist helemaal niet?

Geef hieronder je mening, positief of negatief! (En zet er a.u.b. ook ff bij waarom je dat vindt!!)

Alvast bedankt!
Of het vak Science gaat heten en de vaken omvat die je aangeeft is de vraag. Dat het er komt is zeker.
Voor veel vakken kan geen docent meer gevonden worden en een oplossing is als je een of ander soft vak maakt waar je alle kanten mee uitkunt. Dan kun je daar de 'oude' docent biologie, wiskunde, natuurkunde of scheikunde voorzetten.
Als je dus bijv geen wiskundedocent meer kunt vinden, dan zet je er gewoon een ander voor in de plaats en is dat probleem opgelost.

Vervolgens worden de opleidingen tot leraar wiskunde en nog een paar anderen gesloten op de meeste lerarenopleidingen en universiteiten . Nu al wordt er nauwelijks meer ingeschreven op wiskunde. Je kunt tegenwoordig aan de universiteiten en hogescholen het vak "Huppeldepup" studeren, waarbij je 340 vrije dagen hebt en nog een labtop toekrijgt. Dus er is geen wiskundige meer te vinden, want zeg nou zelf :"alleen een sukkel gaat wiskunde studeren, als je ook een leuk vak als Huppeldepup kunt kiezen! '
En op een sukkel als docent zitten scholen niet te wachten.

Enige probleem is op dit moment dat de zittende docenten (met name biologie) niet staan te springen om wiskunde uit te leggen.
Maar ook daar zal wel een mouw aan te passen zijn. Dus na enig hangen en wurgen zal het wel doorgaan.

De huidige minister Van der Hoeven heeft al een voorzetje gegeven om met name de vakken wiskunde B en natuurkunde om zeep te helpen op VWO en Havo. Gevolg luid protest van alle leraren. Helaas begrepen die leraren niet dat Maria het goed met hen bedoelde. Want het aantal leraren wis en natuurkunde loopt sterk terug en binnenkort moeten al die leraren dus weken van 60 lesuren gaan draaien, terwijl fulltime nu 23 uur is.
Schrap je gewoon 40% van het vak dan heb je ook 40% minder leraren nodig. Heel goed doordacht van de minister.

zie o.a www.nvon.nl (natuurwetenschappen)
of www.nvvw.nl (wiskunde)
of www.bozebetas.nl (gewoon boos)

Overigens een ander struikelblok is dat we natuurlijk niet alleen science moeten hebben, maar ook het vak "Language", daar leer je dan de talen Fries, Vlaams, Duits, Engels, Frans, Russisch en Nederlands met keuzevak Twents.
En niet te vergeten het derde megavak: "Others", waar je de volgende zaken leert: Lawaai (aangezien het gros niet echt een muziekaal talent is kun je niet langer van muziek spreken/ niveillering noemen ze dat ), Huppelen (ook onze niet zo sportieve klasgenoten zijn verplicht om onhandig de wel sportieve klasgenoten te hinderen in hun sportieve ontwikkeling), Zwevingen (een combinatie van Godsdienst en maatschappijleer) en Creatieve Relaxologie (de combinatie van handenarbeid en tekenen, waar je de frustratie dat je met jouw opleiding nooit een fatsoenlijke baan zult kunt vinden, je kunt afreageren op een brok klei of door met verf klodders te gooien op een papieren wand).

Op zich natuurlijke wel een grappige ontwikkeling totdat je je realiseert dat die generatie jouw pensioen moet gaan opbrengen.

Dan misschien toch maar emigreren?

Je hebt het denk ik al begrepen, ik ben tegen
Als je het onderwijs wilt veranderen door dit soort vakken samen te brengen dan is dat een mooi streven, maar je moet de vakken niet samen in een vergaarbak gooien.
Je moet in plaats daarvan de vakken op elkaar afstemmen, bijvoorbeeld in de vorm van grote projecten, waarbij de verschillende vakken hun eigen deel voor hun rekening nemen en er veelvuldig en goed overleg is tussen docenten van de verschillende vakken. Om dat te realiseren moet je een aantal van circa 3000 'vernieuwings docenten' opleiden. Zij worden opgeleid in hun eigen vak (4 jaar) , in de andere vakken (2 jaar) en in onderwijskunde ( 2 jaar). Vervolgens krijgen ze een topsalaris en worden ze in groepjes van 4 geplaatst in de scholen om de vernieuwingen door te voeren.

Helaas geen geld.

Vernieuwingen moeten gedragen worden door het onderwijsveld. Het enige goedkope alternatief is commercieel onderwijs, maar daar schijnt ook niemand voor te zijn

Je hebt wel een lastig onderwerp aangesneden hoor!

Joost
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 13:21
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Joostx schreef op 14-05-2003 @ 17:23:
Helaas geen geld.
Ik wou al zeggen... 15 miljard bezuinigen.....Dan blijft er weinig over voor ons, 'de toekomst'.
Oud 16-05-2003, 21:57
Tampert
Tampert is offline
Joost:

geniaal! Lekker cynisch dus je zou een goede bèta zijn. (en de bozebeta's zijn ook geniaal)

Citaat:
damaetas schreef op 14-05-2003 @ 11:05:
dat is mooi.
maar als ik merk wat voor moeite hij heeft met simpele wiskundeoefeningen (en hij heeft al een redelijk wetenschappelijke studie achter de rug) omdat dat allemaal nieuw is voor hem dan frons ik toch wel even.
Och. Het komt op de Nederlandse universiteiten al voor dat studenten van na de tweede fase veel minder snappen dan die ervoor.
Oud 27-05-2003, 10:52
Xyana
Xyana is offline
Ik hoorde zojuist op school dat Science hoogstwaarschijnlijk niet door gaat...misschien hebben alle protesten geholpen...
Wat me trouwens wel opvalt, is dat ik zo goed als geen positieve reacties op mijn post heb gehad...
Zijn er dan werkelijk zo weinig mensen die Science een goed id vinden???
Niet dat ik het ermee eens ben...maar ja...wie ben ik???
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 12:36
damaetas
damaetas is offline

je hebt geen positieve reacties gekregen hier? ja duh! dit is een exacte vakken forum en jij vraagt onze mening over iets wat die wetenschappen gaat vervagen en de tijd ervoor inkorten. dat is best wel scheit. we kunnen dan ineens de boel sluiten hier, het wordt toch te gemakkelijk dan, niemand zal nog vragen hebben voor ons en dan moeten we eenzaam op een zoldertje gevaarlike experimenten uitvoeren op onderwijsministers

ofzo
Oud 31-05-2003, 18:52
Xyana
Xyana is offline
Hmmm...zoals ik al dacht...Science is scheit...
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 20:58
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Xyana schreef op 31-05-2003 @ 19:52:
Hmmm...zoals ik al dacht...Science is scheit...

maar komt het er nou of niet?
Reageren

Regels voor berichten