Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
hallo Xy,
Je bedoelt het vak Sciencefiction... Het is natuurlijk de voortzetting van de verschraling in het beta-onderwijs! Ooit vermeldde de lijst van een geslaagd b-kandidaat cijfers voor de vakken: reken- en stelkunde en driehoeksmeting stereometrie en beschrijvende meetkunde mechanica natuurkunde scheikunde plant- en dierkunde wat tegenwoordig via NG/NT is samengevoegd tot: wiskunde natuurkunde scheikunde (biologie) en uiteindelijk verder zou moeten fuseren tot science..... een fictie? Waarschijnlijk niet! Misschien HET concept om in OESO lijsten hogerop te komen.... http://www.onderwijsraad.nl/Doc/persber_12_5_2003.pdf ...omdat de vermeldingen bij wi/na/sk/bi dan vervallen... Laatst gewijzigd op 13-05-2003 om 09:42. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb komende examen-week maar 5 examens. Veel mensen reageren zo: ![]()
|
![]() |
Welja maak de behandelde stof nog minder dan wat het nu is, zodat er nog meer algemene vaardigheden opgedaan kunnen worden, zoals: knip en plak een poster in elkaar, zoek handig op internet en vind wat je zoekt, ga op de juiste manier met je grafische rekenmachine om, schrijf bij een keuzeopdracht (van bijvoorbeeld ANW) een betoog waarom je vind dat je een bepaald cijfer verdient en krijg dat cijfer ook nog eens, noem maar op.
Als de overheid graag wil dat technische vakken zeer oppervlakkig worden behandeld, en er dus nog minder techneuten in Nederland komen, moeten ze vooral zoiets invoeren! En inderdaad, de naam is zeer treffend gekozen. Nederlands kan ook wel worden afgeschaft op den duur, we gaan toch gewoon allemaal Engels praten? Trouwens, in sommige andere landen is een dergelijk systeem al ingevoerd: een dergelijk vak beslaat dan drie jaar, en elk jaar wordt één richting behandeld. Puik plan dus! Noot: dit bericht is over het algemeen sarcastisch bedoeld |
![]() |
||
Citaat:
maar als ik merk wat voor moeite hij heeft met simpele wiskundeoefeningen (en hij heeft al een redelijk wetenschappelijke studie achter de rug) omdat dat allemaal nieuw is voor hem dan frons ik toch wel even.
||
![]() |
Citaat:
Voor veel vakken kan geen docent meer gevonden worden en een oplossing is als je een of ander soft vak maakt waar je alle kanten mee uitkunt. Dan kun je daar de 'oude' docent biologie, wiskunde, natuurkunde of scheikunde voorzetten. Als je dus bijv geen wiskundedocent meer kunt vinden, dan zet je er gewoon een ander voor in de plaats en is dat probleem opgelost. ![]() Vervolgens worden de opleidingen tot leraar wiskunde en nog een paar anderen gesloten op de meeste lerarenopleidingen en universiteiten . Nu al wordt er nauwelijks meer ingeschreven op wiskunde. Je kunt tegenwoordig aan de universiteiten en hogescholen het vak "Huppeldepup" studeren, waarbij je 340 vrije dagen hebt en nog een labtop toekrijgt. Dus er is geen wiskundige meer te vinden, want zeg nou zelf :"alleen een sukkel gaat wiskunde studeren, als je ook een leuk vak als Huppeldepup kunt kiezen! ' ![]() En op een sukkel als docent zitten scholen niet te wachten. Enige probleem is op dit moment dat de zittende docenten (met name biologie) niet staan te springen om wiskunde uit te leggen. Maar ook daar zal wel een mouw aan te passen zijn. Dus na enig hangen en wurgen zal het wel doorgaan. De huidige minister Van der Hoeven heeft al een voorzetje gegeven om met name de vakken wiskunde B en natuurkunde om zeep te helpen op VWO en Havo. Gevolg luid protest van alle leraren. Helaas begrepen die leraren niet dat Maria het goed met hen bedoelde. Want het aantal leraren wis en natuurkunde loopt sterk terug en binnenkort moeten al die leraren dus weken van 60 lesuren gaan draaien, terwijl fulltime nu 23 uur is. Schrap je gewoon 40% van het vak dan heb je ook 40% minder leraren nodig. Heel goed doordacht van de minister. zie o.a www.nvon.nl (natuurwetenschappen) of www.nvvw.nl (wiskunde) of www.bozebetas.nl (gewoon boos) Overigens een ander struikelblok is dat we natuurlijk niet alleen science moeten hebben, maar ook het vak "Language", daar leer je dan de talen Fries, Vlaams, Duits, Engels, Frans, Russisch en Nederlands met keuzevak Twents. En niet te vergeten het derde megavak: "Others", waar je de volgende zaken leert: Lawaai (aangezien het gros niet echt een muziekaal talent is kun je niet langer van muziek spreken/ niveillering noemen ze dat ![]() Op zich natuurlijke wel een grappige ontwikkeling totdat je je realiseert dat die generatie jouw pensioen moet gaan opbrengen. ![]() Dan misschien toch maar emigreren? Je hebt het denk ik al begrepen, ik ben tegen ![]() Als je het onderwijs wilt veranderen door dit soort vakken samen te brengen dan is dat een mooi streven, maar je moet de vakken niet samen in een vergaarbak gooien. Je moet in plaats daarvan de vakken op elkaar afstemmen, bijvoorbeeld in de vorm van grote projecten, waarbij de verschillende vakken hun eigen deel voor hun rekening nemen en er veelvuldig en goed overleg is tussen docenten van de verschillende vakken. Om dat te realiseren moet je een aantal van circa 3000 'vernieuwings docenten' opleiden. Zij worden opgeleid in hun eigen vak (4 jaar) , in de andere vakken (2 jaar) en in onderwijskunde ( 2 jaar). Vervolgens krijgen ze een topsalaris en worden ze in groepjes van 4 geplaatst in de scholen om de vernieuwingen door te voeren. Helaas geen geld. Vernieuwingen moeten gedragen worden door het onderwijsveld. Het enige goedkope alternatief is commercieel onderwijs, maar daar schijnt ook niemand voor te zijn ![]() Je hebt wel een lastig onderwerp aangesneden hoor! Joost |
![]() |
||
Joost:
geniaal! Lekker cynisch dus je zou een goede bèta zijn. (en de bozebeta's zijn ook geniaal) Citaat:
|
![]() |
Ik hoorde zojuist op school dat Science hoogstwaarschijnlijk niet door gaat...misschien hebben alle protesten geholpen...
Wat me trouwens wel opvalt, is dat ik zo goed als geen positieve reacties op mijn post heb gehad... Zijn er dan werkelijk zo weinig mensen die Science een goed id vinden??? ![]() Niet dat ik het ermee eens ben...maar ja...wie ben ik??? ![]() |
![]() |
|
![]() je hebt geen positieve reacties gekregen hier? ja duh! dit is een exacte vakken forum en jij vraagt onze mening over iets wat die wetenschappen gaat vervagen en de tijd ervoor inkorten. dat is best wel scheit. we kunnen dan ineens de boel sluiten hier, het wordt toch te gemakkelijk dan, niemand zal nog vragen hebben voor ons en dan moeten we eenzaam op een zoldertje gevaarlike experimenten uitvoeren op onderwijsministers ofzo ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Liberal Arts and Sciences / UCU lalala123 | 6 | 13-01-2012 23:25 | |
Drugs & Alcohol |
Mind Altering Science – An OPEN Conference on Psychedelic Research stichtingOPEN | 4 | 17-10-2010 12:47 | |
Studeren |
Liberal Arts and Sciences of Antropologie? Falhelsink | 7 | 21-05-2009 23:31 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Struggle between science and religion Floorr | 8 | 19-02-2006 13:03 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Why science fails to explain God gallil | 11 | 02-01-2006 12:21 |