Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2003, 10:33
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Beste mensen, ik heb twee vraagjes voor jullie

1) Gisteren startte ik mijn computer op zoals ik dat altijd doe. Maar gelijk vlogen de errors me om de oren. Eenmaal (eindelijk) in windows had ik nog ongeveer 4 kleuren over terwijl mijn grafische kaart (Geforce 4 TI 4280) nog wel herkend werd. Ik dacht dat het een kwestie van kleuren terugzetten zou zijn, maar dat werd het dus niet. M'n hele systeem was ineens brak en ik besloot tot formatteren. Dat ging goed, tot alles opnieuw geinstalleerd zou worden: de windows installatie bleef steeds hangen bij "installing devices". Een vriend meldde mij dat het zou kunnen komen door mijn grafische kaart, omdat dat het enige is dat ik heb vervangen sinds mijn vorige "schone" install. Die geforce 4 heb ik er dus een paar maanden geleden ingedaan, i.p.v. de geforce 2, die ik eerst had. Maar goed, windows wou dus op een gegeven moment niet meer verder installeren. Een andere grafische kaart erin bracht oplossing, en verder ging het vlekkenloos. Maar dit vind ik nog al omslachtig. Nu is dus mijn vraag: moet ik steeds een andere grafische kaart gebruiken bij het installeren van Windows XP, of is er een oplossing? Ik heb namelijk geen tweede grafische kaart hier voor het op rapen en het zou erg omslachtig zijn om die steeds bij iemand anders om te moeten halen...

2) Ik heb een AMD Athlon 1800 XP+ en 256 mb RAM. Dit laatste zou ik graag verhogen met 256/512 mb RAM. Maar nou werd het mij laatst door iemand op een computerbeurs afgeraden, omdat dit slecht zou zijn voor mijn processor/harde schijf/what ever. Is dit waar, of kan ik gewoon extra geheugen gebruiken? Ik speel veel grafisch krachtige spellen en heb dus wel behoefte aan een snel systeem, vandaar mijn vraag. Ik heb een k7s5a moederbord, mocht dat van belang zijn. En als het mogelijk is om extra geheugen bij te plaatsen, dat gelijk maar mijn volgende vraag: zou het enig effect hebben, want volgens sommige "kenners" zit mijn systeem qua prestaties ook wel eens aan zijn max.

Ik hoop dat jullie het begrijpen en dat ik genoeg informatie heb gegeven over de juiste onderdelen.... ben niet zo'n hardware man, ben meer van de software kant Alvast bedank allemaal!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2003, 10:55
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
I-brahimovic schreef op 31-05-2003 @ 11:33:
Beste mensen, ik heb twee vraagjes voor jullie

2) Ik heb een AMD Athlon 1800 XP+ en 256 mb RAM. Dit laatste zou ik graag verhogen met 256/512 mb RAM. Maar nou werd het mij laatst door iemand op een computerbeurs afgeraden, omdat dit slecht zou zijn voor mijn processor/harde schijf/what ever. Is dit waar, of kan ik gewoon extra geheugen gebruiken? Ik speel veel grafisch krachtige spellen en heb dus wel behoefte aan een snel systeem, vandaar mijn vraag. Ik heb een k7s5a moederbord, mocht dat van belang zijn. En als het mogelijk is om extra geheugen bij te plaatsen, dat gelijk maar mijn volgende vraag: zou het enig effect hebben, want volgens sommige "kenners" zit mijn systeem qua prestaties ook wel eens aan zijn max.

Ik hoop dat jullie het begrijpen en dat ik genoeg informatie heb gegeven over de juiste onderdelen.... ben niet zo'n hardware man, ben meer van de software kant Alvast bedank allemaal!!
Dat moet gewoon gaan. Het heeft alleen maar positieve gevolgen. je HD, mobo op prossor gaat er niet kapot van. Als ik jouw was had ik wel eve gekeken wat voor Geheugen nodig hebt met Sissoft Sandra (het is vast wel ergens te downloaden.

(Vraag 1 weet ik niet)
Oud 01-06-2003, 07:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
1) Vervelend. Maar ik denk gewoon dat die videokaart kapot is, waarschijnlijk heb je nog garantie, gewoon je garantie claimen dus. Als je geen garantie meer hebt kun je op zoek naar een nieuwe, Radeon 9500 Pro is wel een goede kaart, €190 ofzo.

2) Haha, dat is echt grote onzin dat het slecht zou zijn. Je hebt een K7S5A, deze kan zowel PC133 SDRAM als DDR SDRAM geheugen aan. Je moet weten wat voor geheugen jij hebt. Als je PC133 SDRAM gebruikt, kun je ook overwegen DDR geheugen erin te zetten, 512MB DDR/266 of DDR/333 kost nu nog maar €60, erg goedkoop dus. Kijk eens naar je moederbord, die blauwe slots is DDR SDRAM, die zwarte SDRAM.

In spellen zul je niet zoveel merken waarschijnlijk, tenzij je zware spellen speelt die ook veel geheugen nodig hebben. Geheugen heb je om niet terug te hoeven vallen op de (trage) hardeschijf. Als je merkt dat je hardeschijf erg aan het ratelen is zonder dat je een bestand inlaad, dan heb je meer geheugen nodig.

Ik raad overigens wel aan om Windows 2000/XP te draaien, en geen win9x. Dat lijkt me erg zonde voor een systeem met 512MB, memory management is erg slecht namelijk voor de win9x-familie.

Veel succes
Oud 01-06-2003, 11:06
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Bedankt voor jullie reacties.

Enlightenment : die videokaart die doet het gewoon hoor, maar op de een of andere manier heeft XP er een probleem mee bij het installeren van de hardware Hij zit nu gewoon weer in m'n kast en presteert naar behoren. Wél geeft XP een waarschuwing bij het installeren van de drivers: die zouden onveilig zijn of zo... Misschien wil XP daarom niks met die videokaart te maken hebben....

En over het geheugen: daar zal ik dan maar naar kijken. De spellen die ik speel vragen toch minstens 256 mb RAM geheugen, en dan zit ik daar mee op het minimum. Dan vormt het geheugen dus de zwakste schakel, terwijl mijn processor over het algemeen snel genoeg is en videokaart en zo ook. Ik heb me eens laten vertellen dat het goed is om geheugen van één merk te gebruiken i.p.v. twee verschillende merken; is dat waar?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 12:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wat voor drivers heb je dan geïnstalleerd? Het kan natuurlijk ook om driverinstabiliteit gaan. Download en installeer de Omega nVidia drivers eens:

http://66.227.103.238/omega/nvidia_wxp_omega_14345.exe

Geheugen kun je gewoon door elkaar gebruiken, mits ze compatible zijn. DDR SDRAM en SDRAM kun je niet door elkaar gebruiken, maar DDR/266 en DDR/333 wel. Logisch natuurlijk dat beide modules dan op 266MHz (133MHz DDR) lopen en niet op 333MHz, tenzij je gaat overclocken dan.
Reageren

Regels voor berichten