Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2005, 10:29
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Zijn er hier mensen die hun hardware overclocken?

Vertel hier je resultaten en zet er ook even bij wat je doet om de temperatuur in toom te houden.

Ik heb mijn XFX 5700LE met originele cooling van 306core / 447mem tot 388core / 447mem overclockt, met het geheugen durf ik zonder ramsinks nog niet hoger te gaan.

Zelf heb ik het meeste ervaring met het overclocken van grafische kaarten, daarom hierover wat extra info. (Als iemand info over andere componenten heeft zou een FB dat later aan deze post kunnen toevoegen).

Grafische kaarten overclocken:
Vooral als je een Nvidia LE in je bezit hebt dan heb je een grote kans dat je door middel van overclocken flink wat meer uit je kaart kan halen.

Zou is het mogelijk om bij de 6800LE pipelines te unlocken waardoor je voor veel minder geld de prestaties van een GT kan benaderen.

Maar je kan ook de frequentie van je GPU core en het GPU memory verhogen. Ga hierbij voorzichtig te werk, verhoog per keer met ongeveer 5mhz en test dan je settings in een programma als 3D Max. Wanneer je kaart tijdens deze test niet blijft hangen en je geen rare kleuren krijgt kun je weer een stapje hoger gaan. Krijg je dit wel, ga dan een stapje terug en je hebt het maximum uit je kaart.
De Core en Memory snelheid van je grafische kaart kan je met speciale programma's aanpassen. Dit doe je bij Nvidia kaarten met Coolbits, RivaTuner of NVMax Heb je een ATI-kaart dan kan je dit doen met RadeonTweaker.

Het grootste probleem waarmee je te maken krijgt als je de frequenties van je Core en Mem verhoogt is: warmte. Bij een kleine snelheidsverhoging kan je nog wel je standaardcooling behouden maar wanneer je verder gaat is het beter om een betere of grotere ventilator op je kaart te zetten.

Handige links:

Tom's Hardware Guide
Guru 3D(hier is software te downloaden die je helpt bij het overclocken)
www.xtremesystems.org
www.techpowerup.com
www.anandtech.com
www.xbitlabs.com
Tutorial van Enlightenment

Het unlocken van AMD processors

Laatst gewijzigd op 31-12-2005 om 08:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2005, 16:29
phoxetis
phoxetis is offline
heb als eerste project mijn 486/25 overgeclocked naar 40 MHz.

overclocken is echt uit de tijd hoor, vroeger was het leuk, voor ze die processoren hebben vastgezet op hun vermenigvuldigingsfactor...
Oud 30-12-2005, 17:22
]{ing
]{ing is offline
Celly II 566 @ 1104 is wel mn record, met een intel 440bx mobo en infineon cl2 pc100 geheugen

Cooling was een aantal casefannetjes en een 'chrome orb' van thermaltake. Eigenlijk was die voor de socket 462 (amd athlon thunderbird geloof ik) maar pastte ook prima op een socket 370.

Mn huidige cpu draait zo'n 200 MHz boven de standaard klok snelheid, en als cooling heb ik 1 casefan (panaflo) en een arctic silencer 4 ultra. Dit houdt de cpu in idle op zo'n 32 graden. Videokaart heb ik niet overgeclockt, maar zit een zalman heatsinkje op (zm80hp). deze gaat toch binnenkort weg ivm overstap naar 2x DVI aansluiting
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 19:13
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 30-12-2005 @ 17:29 :
heb als eerste project mijn 486/25 overgeclocked naar 40 MHz.

overclocken is echt uit de tijd hoor, vroeger was het leuk, voor ze die processoren hebben vastgezet op hun vermenigvuldigingsfactor...
Dat klopt, maar je kunt wel nog steeds met je grafische kaart aan de gang!
Oud 30-12-2005, 19:37
Verwijderd
Ik heb jarenlang een Celeron 366 PPGA op 616 gehad (5.5 x 112) op een Abit ZM-6 op 2.15 (stock 2.0). Ook een Asus Geforce3 Ti200 (stock 175/400) op 230/550. Dat ding klokte echt over als een tiet.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 20:44
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-12-2005 @ 20:37 :
Ook een Asus Geforce3 Ti200 (stock 175/400) op 230/550. Dat ding klokte echt over als een tiet.
Veel videokaarten klokken lekker over inderdaad.

Heb nog een vraagje over Ramsinks voor op mijn 5700LE. Moet ik aan beide kanten van de memory module nu een Ramsink plaatsen of is aan één kant voldoende?
Oud 30-12-2005, 20:47
Wammus
Wammus is offline
Zou er iemand mischien wat tips kunnen geven over overclocken?
Een aantal links is ook goed.

Ik wil namelijk binnenkort eens gaan kijken wat ik allemaal aan m'n systeem kan overclocken maar ik heb echt geen idee waar ik op moet letten. Ook van voltages, geheugensnelheden en weet ik het wat allemaal heb ik echt totaal geen verstand.

Ik heb als koeling een 120 mm intake en een 120 mm outtake casefan, een arctic freezer 64 op m'n procesor, een pasief koelblok op m'n moederbord en een standaard fannetje op m'n grafische kaart. Mocht dit nodig zijn.
Oud 30-12-2005, 21:05
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
wammus schreef op 30-12-2005 @ 21:47 :
We kunnen misschien alle belangrijke overlclock info bij elkaar in de startpost zetten als een FB meewerkt
Oud 30-12-2005, 21:49
Verwijderd
Citaat:
0oFZo0 schreef op 30-12-2005 @ 21:44 :
Veel videokaarten klokken lekker over inderdaad.
Ook lang niet alle. Zo was bijvoorbeeld het vlaggenschip van Nvidia van enkele jaren terug, de Geforce4 Ti 4600, echt een verschrikkelijke bitch om over te klokken. Werd van zichzelf al bloedheet, je kon er niets mee. Ik kwam met de mijne niet boven de 310/660, daar was het wel mee gezegd.

En met een Geforce2 Ti kon je het ook wel vergeten; hoger dan de stock 250/400 kwam je nauwelijks, bij 250/420 kreeg ik al artifacts.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 23:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 30-12-2005 @ 17:29 :
Overclocken is echt uit de tijd hoor, vroeger was het leuk, voor ze die processoren hebben vastgezet op hun vermenigvuldigingsfactor...
Dan nog kun je je CPU met 30 tot 50% overclocken met stille luchtkoeling.
De multiplier is gelocked omdat criminelen er fraude mee pleegden (modden zodat een 3000+ op de snelheid loopt als een 3800+ etc.).
Citaat:
wammus schreef op 30-12-2005 @ 21:47 :
Ik heb ooit een overclock tutorial geschreven. Daar staat wel veel achtergrond informatie in. Dit is 'em:
http://www.fluffles.net/tutorials/hardware/overclocking
Oud 31-12-2005, 00:22
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-12-2005 @ 00:22 :
De multiplier is gelocked omdat criminelen er fraude mee pleegden (modden zodat een 3000+ op de snelheid loopt als een 3800+ etc.).

Ik heb ooit een overclock tutorial geschreven. Daar staat wel veel achtergrond informatie in. Dit is 'em:
http://www.fluffles.net/tutorials/hardware/overclocking
Bagger

www.xtremesystems.org
www.techpowerup.com
www.gathering.of.tweakers.net
www.anandtech.com
www.xbitlabs.com
www.google.com

Klaar, alles staat er, als je wilt overlocken op lucht:
Heb je nodig:

Goed geheugen hoge FSB = TCCD, lage timings = BH-5, BH-6
Voor kwaliteit betaal je meestal, voor zekerheid sowieso.

Owja, die X1800 serie van ATI kan je zelf spelen met het voltage van je core en mem van je GPU wat resulteert op hogere speeds maar meer warmte
Goed moederbord met genoeg voltage, DFI, Epox, of booster, mits BH-5 of zo word gebruikt, anders voldoet 2,8 volt ook, maar de meeste mobo's hebben niet al te goede bios, c.q uitgebreid.
En natuurlijk goede voeding.
Goede koeling, lucht is de beste koeler de Big Thypoon, wc en LN2, shizzle weet ik niks van af.
Daarnaast een goede cpu, fijn zou zijn een 2e handsje die op een bepaalde snelheid is getest. Anders zijn nu zeer leuk een Opteron 146 of een Athlon X2 3800+ of gelijkwaaridge opteron, Opteron doet het tot nu toe beter dan Venice en heeft natuurlijk 1 MB L2 cache, daarnaast is natuurlijk de CPU om te overlocken de FX reeks, i.v.m de unlockbare omhoogbare MP.

Overlocken is super simpel. Kan niet veel mis gaan, mits je een goede basis hebt. Daarnaast, heeft het meer zin om een goed voltage te zoeken voor je CPU bijvoorbeeld, met een goede temp, bijvoorbeeld 50ºC stressed of 55ºC. Dan je FSB hoger te gooien, liefst 1:1 met je geheugen i.v.m performance.

Daarnaast als je voor de punten gaat zijn er 1 miljoen software tweaks, maar tegen die losers met veel poen kan je nooit op.

Daarnaast een CPU met 50% overlocken valt vies tegen, het is niet meer zoals vroeger, c.q half jaar geleden, toen je een Winnie had met een bepaalde stepping dat je mooi, 2.8 op lucht haalde.
Je moet en goede koeling hebben, genoeg pit in je mobo, goede voeding en natuurlijk geluk

En dan kan je nog verder gaan CPU, geheugen nog strakker, en natuurlijk lang leve bios flashen van je GPU.

Maar als je een CPU hebt met dezelfde stepping als je buurman en die haalt 2,8 gig op air, hoef jij het nog lang niet te halen.

Maja nu ontopic, ik zelf heb een hele tijd mijn pc geoverlocked, of jah al mijn hardware, wil het uiterste uit de kan halen.

Cpu loopt en kan nog altijd op 2500 mhz lopen (3200+, Winnie), X850XT kan PE speeds aan en hoger maar nog geen zin om echt te tweaken, 6600 GT liep al op 600/1200, stock was 500/1000. Daarnaast had ik leuk geheugen G.Skill (de TCCD geheugen onder overlockers) die mooi 550 Mhz deed

Nu heb ik veel verkocht, en ga misschien nog een Big Thypoon halen om nog wat hoger te komen. Natuurlijk heb ik een DFI, super fijn mobo, zowel door de custom bios van bekende overlockers, als de fijne functies en natuurlijk 4 volt op je mem.

Laatst gewijzigd op 31-12-2005 om 00:24.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 00:30
Verwijderd
Hahaha, overklokken 'vroeger', ik vraag me af wie er nog geprobeerd heeft een AMD Am486DX4-75 op 100 of 120 te krijgen. Of een Pentium-60 op 66, en zelfs dan werd-ie al instabiel.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 00:36
Jolt
Jolt is offline
Soms was 1 mhz al te veel, gigantische reboots en dan kreeg ik altijd op mijn flikker van mijn pa Omdat ik de pc weer had 'gemold'
Oud 31-12-2005, 01:27
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-12-2005 @ 00:22 :
als jij post in topics als deze komt er natuurlijk gelijk weer zo'n Duron-overclock-test-schim over het topic heen
Oud 31-12-2005, 01:56
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 31-12-2005 @ 01:36 :
Soms was 1 mhz al te veel, gigantische reboots en dan kreeg ik altijd op mijn flikker van mijn pa Omdat ik de pc weer had 'gemold'
Tegenwoordig worden veel componenten gewoon 'op de groei' gemaakt. Overclockers zijn tegenwoordig echt een afzetmarkt, er is een (grote) groep enthousiastelingen die onderdelen kopen om ze over te klokken. Dat gaat de industrie ook echt niet ongemerkt voorbij. Vroegâh moest je echt blij zijn met elke MHz die je eruit kon slepen.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 08:08
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Ik post mijn vraag nog meer een keertje dan

Citaat:
Heb nog een vraagje over Ramsinks voor op mijn 5700LE. Moet ik aan beide kanten van de memory module nu een Ramsink plaatsen of is aan één kant voldoende?
Oud 31-12-2005, 09:41
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-12-2005 @ 02:56 :
Tegenwoordig worden veel componenten gewoon 'op de groei' gemaakt. Overclockers zijn tegenwoordig echt een afzetmarkt, er is een (grote) groep enthousiastelingen die onderdelen kopen om ze over te klokken. Dat gaat de industrie ook echt niet ongemerkt voorbij. Vroegâh moest je echt blij zijn met elke MHz die je eruit kon slepen.
Als je nu al niet de 2500 mhz haal, ga je terug naar de winkel

@ TS, ik zou niks uitgeven aan je FX5700LE performance winst door overlocken is minimaal, koop een X800GTO2 en unlock die,
Oud 31-12-2005, 09:47
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Jolt schreef op 31-12-2005 @ 10:41 :
@ TS, ik zou niks uitgeven aan je FX5700LE performance winst door overlocken is minimaal, koop een X800GTO2 en unlock die,
Dit is gewoon een kaartje om wat mee te klooien, wil eens proberen het maximale hier uit te halen. En dat doe ik niet met een superdure kaart (waar nog garantie op zit).
Oud 31-12-2005, 09:55
Jolt
Jolt is offline
Geld verspilling, een nieuwe kaart bijvoorbeeld de GTO2 kost niet meer zoveel, je kan hem unlocken, er kan niks mee gebeuren, al overlock je hem kapot, gewoon zeggen dat hij het niet meer doet
Oud 31-12-2005, 10:05
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Jolt schreef op 31-12-2005 @ 10:55 :
Geld verspilling, een nieuwe kaart bijvoorbeeld de GTO2 kost niet meer zoveel, je kan hem unlocken, er kan niks mee gebeuren, al overlock je hem kapot, gewoon zeggen dat hij het niet meer doet
Op mijn Game pc heb ik een 6600GT (ook overclockt). Maar het gaat me bij die 5700LE gewoon om de fun.
Oud 31-12-2005, 11:31
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-12-2005 @ 01:30 :
Hahaha, overklokken 'vroeger', ik vraag me af wie er nog geprobeerd heeft een AMD Am486DX4-75 op 100 of 120 te krijgen. Of een Pentium-60 op 66, en zelfs dan werd-ie al instabiel.
een 166 cyrix op 233 en alleen maar om need for speed te kunnen spelen , dat waren nog eens dagen he phox
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 12:05
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
twain4me schreef op 31-12-2005 @ 12:31 :
een 166 cyrix op 233 en alleen maar om need for speed te kunnen spelen , dat waren nog eens dagen he phox
al zat daar wel het gaafste koelblok op dat ik ooit gezien heb. met spikes van 5 centimeter hoog ofzo
Oud 31-12-2005, 12:56
Verwijderd
Citaat:
phoxetis schreef op 31-12-2005 @ 13:05 :
al zat daar wel het gaafste koelblok op dat ik ooit gezien heb. met spikes van 5 centimeter hoog ofzo
Ik weet nog wel dat ik het ultieme teken van ruigheid, stoerheid en snelheid vond dat er op de Riva TNT een heatsink zat, in tegenstelling tot de Riva 128 die gewoon een kale chip had. Tegnwoordig zou zo'n sinkje niet eens meer voldoen voor een northbridge van een gemiddeld moederbord
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 13:47
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-12-2005 @ 13:56 :
Ik weet nog wel dat ik het ultieme teken van ruigheid, stoerheid en snelheid vond dat er op de Riva TNT een heatsink zat, in tegenstelling tot de Riva 128 die gewoon een kale chip had. Tegnwoordig zou zo'n sinkje niet eens meer voldoen voor een northbridge van een gemiddeld moederbord
mijn 128 pro had er wel 1
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 15:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 31-12-2005 @ 02:27 :
als jij post in topics als deze komt er natuurlijk gelijk weer zo'n Duron-overclock-test-schim over het topic heen
Mijn 1833MHz Athlon XP draait ook op 2325MHz. Dat is een aardige performance verhoging (niet alleen een kloksnelheid van bijna 500MHz maar ook FSB van 166MHz -> 212MHz). AMD Athlon 64 3000+ is niets anders.

Koop je echter een standaard al hoger geklokt model, zoals de Athlon 64 4000+, dan is de relatieve winst door overclocking al een stuk lager. Maar dat overclocken iets van het verleden is, ben ik het niet mee eens. Juist nu is de speedbin vrij groot doordat chips van met name AMD erg energiezuinig is en de core flink wat potentie heeft.
Oud 31-12-2005, 15:11
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-12-2005 @ 16:02 :
Mijn 1833MHz Athlon XP draait ook op 2325MHz. Dat is een aardige performance verhoging (niet alleen een kloksnelheid van bijna 500MHz maar ook FSB van 166MHz -> 212MHz). AMD Athlon 64 3000+ is niets anders.

Koop je echter een standaard al hoger geklokt model, zoals de Athlon 64 4000+, dan is de relatieve winst door overclocking al een stuk lager. Maar dat overclocken iets van het verleden is, ben ik het niet mee eens. Juist nu is de speedbin vrij groot doordat chips van met name AMD erg energiezuinig is en de core flink wat potentie heeft.
de noodzaak is er een beetje af, vroegah maakte het uit of je het spel kon spelen of niet... tegenwoordig ligt de hardware ver voor op de spellenmarkt.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 16:50
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 31-12-2005 @ 14:47 :
mijn 128 pro had er wel 1
Oh ja, die had je ook nog, die hadden geloof ik 8 MB in plaats van 4 MB
Met citaat reageren
Oud 01-01-2006, 10:15
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-12-2005 @ 16:02 :

Een 4000+ gaat ook hard, dus dat gaat teniet wat je nu zegt.

Als ik het neusje van de Zalm koopt, c.q een FX-59, die haalt makkelijk de 3 gig nu zelfs 3,5 of 3,8 op lucht

En AMD niet alleen, Intel ook, die gek met zijn Celeron op 4,xxx mhz, en die Pentiums locken ook vrij aardig over.

Al helemaal te zwijgen over die Pentium M's, als ze op 3 gig lopen en een FX-57 ook, is de Pentium M sneller.
Oud 02-01-2006, 01:08
Wammus
Wammus is offline
Dank voor de links en de info. Ik ga ze in de loop der tijd zitten lezen en als ik nog vragen heb dan post ik het wel.
Oud 02-01-2006, 21:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
twain4me schreef op 31-12-2005 @ 16:11 :
de noodzaak is er een beetje af, vroegah maakte het uit of je het spel kon spelen of niet... tegenwoordig ligt de hardware ver voor op de spellenmarkt.
Nou er zijn genoeg spellen waar je op maximale instellingen nog steeds onder de 30 fps haalt zelfs met het snelste/duurste systeem. Dus dat gaat niet helemaal op.

Maar het is natuurlijk wel zo dat nieuwe spellen goed speelbaar zijn met de hardware die op dat moment verkocht wordt, dat is ook logisch. Maar de alsmaar meereisende games zijn de drijfveer voor de alsmaar sneller wordende hardware. Zeker videokaarten gaan hard, maar ook processors. Geheugen en hardeschijven blijven achter, maar dat is niet zo heel belangrijk. Het zal nog wel even duren voordat hardware geen bottleneck meer vormt. Die grens is nog lang niet bereikt.
Oud 02-01-2006, 21:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Jolt schreef op 01-01-2006 @ 11:15 :
Een 4000+ gaat ook hard, dus dat gaat teniet wat je nu zegt.
De speedbin van de 4000+ is lager dan de speedbin van de 3000+. Dat is logisch en dat is bijna altijd waar voor lager geklokte processors van hetzelfde type (core). Daarom als je het meest waar voor je geld wilt, neem je het laagste model zoals de 3000+ en klokt die heftig over.
Oud 02-01-2006, 21:27
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 31-12-2005 @ 16:11 :
Nee man, want je hebt FEAR, het beste singleplayerspel ooit, en dat draait zelfs nog niet goed op een X1337Pro!
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 21:48
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-01-2006 @ 22:27 :
Nee man, want je hebt FEAR, het beste singleplayerspel ooit, en dat draait zelfs nog niet goed op een X1337Pro!
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 22:15
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 02-01-2006 @ 22:04 :
De speedbin van de 4000+ is lager dan de speedbin van de 3000+. Dat is logisch en dat is bijna altijd waar voor lager geklokte processors van hetzelfde type (core). Daarom als je het meest waar voor je geld wilt, neem je het laagste model zoals de 3000+ en klokt die heftig over.
Een 4000+ loopt wel al zeker op 2,4, en daar betaal je dan ook voor, of een 3000+ 2,4 haalt is een 2e. Er zijn dus echt genoeg 3000+ die niet eens 2000 mhz halen .

Citaat:
nare man schreef op 02-01-2006 @ 22:27 :
Dat jij fear niet leuk vind en niet bij jouw draait hoeft niet meteen te zeggen dat het bagger is.

Een X1337 is wel natuurlijk leet
Oud 05-01-2006, 16:58
0oFZo0
0oFZo0 is offline
lol toen het vanmorgen maar 12 graden was op mijn kamer heb ik nog eens wat extra overclockt (ik had het koud).

En toen duurde het veel langer voordat ik artifacts kreeg, artifacts zijn dus duidelijk temperatuurs afhankelijk
Oud 05-01-2006, 18:46
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 05-01-2006 @ 17:58 :
artifacts zijn dus duidelijk temperatuurs afhankelijk
No shit.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 19:00
Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
Citaat:
twain4me schreef op 05-01-2006 @ 19:46 :
No shit.
de download computer die ik gebruik, heeft een 566mhz celeron processor, die draait op 950 mhz. Koeling? 60 mm fan

M'n normale computer is op de cpu overclockt van 1.8 Ghz. naar 2.4 Ghz. (van AMD 2200+ naar..weet ik veel eigenlijk)

De videokaart is een ASUS 9600 SE..ongeveer 25% overklokt.

De koeling wordt geregeld door 6 x 80 mm fans, 1 northbrigde koelset (op m'n videokaart gemonteerd) en een 60 mm koeler op m'n cpu
Oud 05-01-2006, 23:45
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
twain4me schreef op 05-01-2006 @ 19:46 :
No shit.
Niet alleen, kan ook aan voltage liggen, meer voltage = stabieler meestal, of soms ook minder voltage
Oud 05-01-2006, 23:49
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 06-01-2006 @ 00:45 :
Niet alleen, kan ook aan voltage liggen, meer voltage = stabieler meestal, of soms ook minder voltage
Dat is puur een truukje om de instabiliteit weer een beetje recht te trekken, een soort pleister dus.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 01:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
twain4me schreef op 06-01-2006 @ 00:49 :
Dat is puur een truukje om de instabiliteit weer een beetje recht te trekken, een soort pleister dus.
Overigens wel precies hetzelfde truucje dat Intel en AMD gebruiken voor hoger geclockte modellen.
Oud 18-01-2006, 21:38
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
twain4me schreef op 06-01-2006 @ 00:49 :
Fijn toch, nadeel is alleen hogere temperatuur maar met goede koeling maakt dat niks uit.

Ik heb me nu deze besteld:

de beste en de stilste lucht koeler wat er bestaat, kijken of ik toch nog de 2,7 gig haal op mijn winnie, scheelt me weer een cpu upgrade.
Oud 19-01-2006, 10:47
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-01-2006 @ 22:38 :
de beste en de stilste lucht koeler wat er bestaat,
dat valt te betwisten, wat dacht je bijv van een koperen thermalright met panaflo of papst fan, moet ook goed presteren
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 10:53
Verwijderd
En dan maar hopen dat er geen lompe (of dronken) mensen tegen je bureau aanstoten, zodat vanwege die kilogram die aan je socket hangt je moederbord het begeeft
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 11:20
]{ing
]{ing is offline
weet nog goed hoe mn (slot 1) cpu soms uit de socket viel met een halve kilo aan hsf eraan. voor de montage van de Alpha PAL3125 ging de behuizing van de cpu af en werkte de hold down ook niet meer. op gegeven moment maar met wat tape vastgeplakt aan de behuizing.
heb ook Delta 60HP fans erop gehad, 55 decibel of iets dergelijks.. toen was de pc echt een vliegtuig

Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 11:20
Verwijderd
Zie ik daar die bekende YS-Tech 60x25 mm fannetjes? God, wat maakten die dingen een teringherrie

Zo'n blok heb ik zelf ook nog gehad, van ComputerNerd USA, Inc. speciaal bedoeld voor Celeron-overklokkers (en ik wilde destijds mijn 366 heel hoog draaien). Later bleek dat die PPGA-366's zo koel bleven dat ze ook met een enkele 80 mm fan op 5V wel tot 550 te schoppen waren.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 11:28
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-01-2006 @ 12:20 :
Zie ik daar die bekende YS-Tech 60x25 mm fannetjes? God, wat maakten die dingen een teringherrie

Zo'n blok heb ik zelf ook nog gehad, van ComputerNerd USA, Inc. speciaal bedoeld voor Celeron-overklokkers (en ik wilde destijds mijn 366 heel hoog draaien). Later bleek dat die PPGA-366's zo koel bleven dat ze ook met een enkele 80 mm fan op 5V wel tot 550 te schoppen waren.
die YS Tech fans vielen nog mee met 4500 rpm, die Delta 60HP waren extreem.. 6800 rpm voor een 60MM fannetje. je zou ze nog als keukenmachine kunnen gebruiken, fanguards waren essentieel .

de YS Techjes zitten er nu nog steeds op maar ze hebben nooit veel gedraaid, dat Alpha blok koelt met gemak een P3 667@733 passief. als de kamertemp wat te hoog wordt (in de zomer met 30+ graden) dan kunnen de fans wel aan.

ik vond het destijds jammer dat dat Alpha blok niet ook op een slot1->s370 converter pastte, maar achteraf bleek dat je het limiet van een Celeron II ook wel haalde met behulp van minder cooling (Chrome Orb). hij bleef gewoon mooi op 30 a 35 graden zonder al teveel herrie bij 566@1100. Celeron icm 440BX was echt leuk voor overclockers
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 23:35
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
]{ing schreef op 19-01-2006 @ 11:47 :
dat valt te betwisten, wat dacht je bijv van een koperen thermalright met panaflo of papst fan, moet ook goed presteren
Stuk duurder zo een thermalright heb er net geloof ik 34 voor betaald, Zalman gaat de deur uit en dat ding is echt big
zal wel een foto posten als hij in mijn systeem zit.

Kan hem wel pas zaterdag of woensdag installeren, dat is minder.

@ Nare dat maakt niks uit, had ik met mijn zalman ook, DFI zit goed vast + backplate, kan niks mee gebeuren en zo zwaar is hij niet, geloof net 600 gr
Oud 20-01-2006, 00:04
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 19-01-2006 @ 12:28 :
(...)

ik vond het destijds jammer dat dat Alpha blok niet ook op een slot1->s370 converter pastte, maar achteraf bleek dat je het limiet van een Celeron II ook wel haalde met behulp van minder cooling (Chrome Orb). hij bleef gewoon mooi op 30 a 35 graden zonder al teveel herrie bij 566@1100. Celeron icm 440BX was echt leuk voor overclockers
Ja, die blokken rockten. Ik had ook zo'n groot PII-blok wat gemod was voor een PPGA Celeron, dat werkte ook prima passief, zeker als je de kast openliet. Zo'n overclockbord heb ik nog steeds trouwens, helaas geen 440BX maar een ZX (enige verschil is dat de ZX minder DIMMs aankan).

Dat ding kan echt achterlijk hoog: maximale multiplier is 12.0 en maximale bussnelheid is 133 (op de juiste snelheid, dus PCI/AGP multipliers 1/4 en 1/2). Ik ben nog altijd van plan om de socket-truc uit te voeren (pinlayout-mod zodat je FC-PGA(2) chips kunt draaien in een PPGA-bord). Benieuwd of ik zo'n Tualatin op dat bord kan draaien, die dingen waren geloof ik tot 1.46 GHz gereleased ofzo
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 00:28
Jolt
Jolt is offline
Die koeler is fucking vet, ik post zo meer foto's van de koeler zelf, dit is een klein testje na potje quake IV, check dat voltage....

Oud 21-01-2006, 00:55
Jolt
Jolt is offline
Reageren

Regels voor berichten