![]() |
|
Zijn er hier mensen die hun hardware overclocken?
Vertel hier je resultaten en zet er ook even bij wat je doet om de temperatuur in toom te houden. Ik heb mijn XFX 5700LE met originele cooling van 306core / 447mem tot 388core / 447mem overclockt, met het geheugen durf ik zonder ramsinks nog niet hoger te gaan. Zelf heb ik het meeste ervaring met het overclocken van grafische kaarten, daarom hierover wat extra info. (Als iemand info over andere componenten heeft zou een FB dat later aan deze post kunnen toevoegen). Grafische kaarten overclocken: Vooral als je een Nvidia LE in je bezit hebt dan heb je een grote kans dat je door middel van overclocken flink wat meer uit je kaart kan halen. Zou is het mogelijk om bij de 6800LE pipelines te unlocken waardoor je voor veel minder geld de prestaties van een GT kan benaderen. Maar je kan ook de frequentie van je GPU core en het GPU memory verhogen. Ga hierbij voorzichtig te werk, verhoog per keer met ongeveer 5mhz en test dan je settings in een programma als 3D Max. Wanneer je kaart tijdens deze test niet blijft hangen en je geen rare kleuren krijgt kun je weer een stapje hoger gaan. Krijg je dit wel, ga dan een stapje terug en je hebt het maximum uit je kaart. De Core en Memory snelheid van je grafische kaart kan je met speciale programma's aanpassen. Dit doe je bij Nvidia kaarten met Coolbits, RivaTuner of NVMax Heb je een ATI-kaart dan kan je dit doen met RadeonTweaker. Het grootste probleem waarmee je te maken krijgt als je de frequenties van je Core en Mem verhoogt is: warmte. Bij een kleine snelheidsverhoging kan je nog wel je standaardcooling behouden maar wanneer je verder gaat is het beter om een betere of grotere ventilator op je kaart te zetten. Handige links: Tom's Hardware Guide Guru 3D(hier is software te downloaden die je helpt bij het overclocken) www.xtremesystems.org www.techpowerup.com www.anandtech.com www.xbitlabs.com Tutorial van Enlightenment Het unlocken van AMD processors
Laatst gewijzigd op 31-12-2005 om 08:05. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Heb nog een vraagje over Ramsinks voor op mijn 5700LE. Moet ik aan beide kanten van de memory module nu een Ramsink plaatsen of is aan één kant voldoende?
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En met een Geforce2 Ti kon je het ook wel vergeten; hoger dan de stock 250/400 kwam je nauwelijks, bij 250/420 kreeg ik al artifacts. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() De multiplier is gelocked omdat criminelen er fraude mee pleegden (modden zodat een 3000+ op de snelheid loopt als een 3800+ etc.). Citaat:
http://www.fluffles.net/tutorials/hardware/overclocking
||
Citaat:
![]() www.xtremesystems.org www.techpowerup.com www.gathering.of.tweakers.net www.anandtech.com www.xbitlabs.com www.google.com Klaar, alles staat er, als je wilt overlocken op lucht: Heb je nodig: Goed geheugen hoge FSB = TCCD, lage timings = BH-5, BH-6 Voor kwaliteit betaal je meestal, voor zekerheid sowieso. Owja, die X1800 serie van ATI kan je zelf spelen met het voltage van je core en mem van je GPU wat resulteert op hogere speeds maar meer warmte ![]() Goed moederbord met genoeg voltage, DFI, Epox, of booster, mits BH-5 of zo word gebruikt, anders voldoet 2,8 volt ook, maar de meeste mobo's hebben niet al te goede bios, c.q uitgebreid. En natuurlijk goede voeding. Goede koeling, lucht is de beste koeler de Big Thypoon, wc en LN2, shizzle weet ik niks van af. Daarnaast een goede cpu, fijn zou zijn een 2e handsje die op een bepaalde snelheid is getest. Anders zijn nu zeer leuk een Opteron 146 of een Athlon X2 3800+ of gelijkwaaridge opteron, Opteron doet het tot nu toe beter dan Venice en heeft natuurlijk 1 MB L2 cache, daarnaast is natuurlijk de CPU om te overlocken de FX reeks, i.v.m de unlockbare omhoogbare MP. Overlocken is super simpel. Kan niet veel mis gaan, mits je een goede basis hebt. Daarnaast, heeft het meer zin om een goed voltage te zoeken voor je CPU bijvoorbeeld, met een goede temp, bijvoorbeeld 50ºC stressed of 55ºC. Dan je FSB hoger te gooien, liefst 1:1 met je geheugen i.v.m performance. Daarnaast als je voor de punten gaat zijn er 1 miljoen software tweaks, maar tegen die losers met veel poen kan je nooit op. Daarnaast een CPU met 50% overlocken valt vies tegen, het is niet meer zoals vroeger, c.q half jaar geleden, toen je een Winnie had met een bepaalde stepping dat je mooi, 2.8 op lucht haalde. Je moet en goede koeling hebben, genoeg pit in je mobo, goede voeding en natuurlijk geluk ![]() En dan kan je nog verder gaan CPU, geheugen nog strakker, en natuurlijk lang leve bios flashen van je GPU. Maar als je een CPU hebt met dezelfde stepping als je buurman en die haalt 2,8 gig op air, hoef jij het nog lang niet te halen. Maja nu ontopic, ik zelf heb een hele tijd mijn pc geoverlocked, of jah al mijn hardware, wil het uiterste uit de kan halen. Cpu loopt en kan nog altijd op 2500 mhz lopen (3200+, Winnie), X850XT kan PE speeds aan en hoger maar nog geen zin om echt te tweaken, 6600 GT liep al op 600/1200, stock was 500/1000. Daarnaast had ik leuk geheugen G.Skill (de TCCD geheugen onder overlockers) die mooi 550 Mhz deed ![]() Nu heb ik veel verkocht, en ga misschien nog een Big Thypoon halen om nog wat hoger te komen. Natuurlijk heb ik een DFI, super fijn mobo, zowel door de custom bios van bekende overlockers, als de fijne functies en natuurlijk 4 volt op je mem.
Laatst gewijzigd op 31-12-2005 om 00:24. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() @ TS, ik zou niks uitgeven aan je FX5700LE performance winst door overlocken is minimaal, koop een X800GTO2 en unlock die,
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Koop je echter een standaard al hoger geklokt model, zoals de Athlon 64 4000+, dan is de relatieve winst door overclocking al een stuk lager. Maar dat overclocken iets van het verleden is, ben ik het niet mee eens. Juist nu is de speedbin vrij groot doordat chips van met name AMD erg energiezuinig is en de core flink wat potentie heeft.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als ik het neusje van de Zalm koopt, c.q een FX-59, die haalt makkelijk de 3 gig nu zelfs 3,5 of 3,8 op lucht ![]() En AMD niet alleen, Intel ook, die gek met zijn Celeron op 4,xxx mhz, en die Pentiums locken ook vrij aardig over. Al helemaal te zwijgen over die Pentium M's, als ze op 3 gig lopen en een FX-57 ook, is de Pentium M sneller.
||
Citaat:
![]() Maar het is natuurlijk wel zo dat nieuwe spellen goed speelbaar zijn met de hardware die op dat moment verkocht wordt, dat is ook logisch. Maar de alsmaar meereisende games zijn de drijfveer voor de alsmaar sneller wordende hardware. Zeker videokaarten gaan hard, maar ook processors. Geheugen en hardeschijven blijven achter, maar dat is niet zo heel belangrijk. Het zal nog wel even duren voordat hardware geen bottleneck meer vormt. Die grens is nog lang niet bereikt.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Een X1337 is wel natuurlijk leet ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() M'n normale computer is op de cpu overclockt van 1.8 Ghz. naar 2.4 Ghz. (van AMD 2200+ naar..weet ik veel eigenlijk ![]() De videokaart is een ASUS 9600 SE..ongeveer 25% overklokt. De koeling wordt geregeld door 6 x 80 mm fans, 1 northbrigde koelset (op m'n videokaart gemonteerd) en een 60 mm koeler op m'n cpu
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik heb me nu deze besteld: ![]() de beste en de stilste lucht koeler wat er bestaat, kijken of ik toch nog de 2,7 gig haal op mijn winnie, scheelt me weer een cpu upgrade.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() de YS Techjes zitten er nu nog steeds op maar ze hebben nooit veel gedraaid, dat Alpha blok koelt met gemak een P3 667@733 passief. als de kamertemp wat te hoog wordt (in de zomer met 30+ graden) dan kunnen de fans wel aan. ik vond het destijds jammer dat dat Alpha blok niet ook op een slot1->s370 converter pastte, maar achteraf bleek dat je het limiet van een Celeron II ook wel haalde met behulp van minder cooling (Chrome Orb). hij bleef gewoon mooi op 30 a 35 graden zonder al teveel herrie bij 566@1100. Celeron icm 440BX was echt leuk voor overclockers ![]() |
![]() |
||
Citaat:
zal wel een foto posten als hij in mijn systeem zit. Kan hem wel pas zaterdag of woensdag installeren, dat is minder. @ Nare dat maakt niks uit, had ik met mijn zalman ook, DFI zit goed vast + backplate, kan niks mee gebeuren en zo zwaar is hij niet, geloof net 600 gr ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat ding kan echt achterlijk hoog: maximale multiplier is 12.0 en maximale bussnelheid is 133 (op de juiste snelheid, dus PCI/AGP multipliers 1/4 en 1/2). Ik ben nog altijd van plan om de socket-truc uit te voeren (pinlayout-mod zodat je FC-PGA(2) chips kunt draaien in een PPGA-bord). Benieuwd of ik zo'n Tualatin op dat bord kan draaien, die dingen waren geloof ik tot 1.46 GHz gereleased ofzo ![]() |
![]() |
|
|