Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2003, 09:43
Fantôme
Fantôme is offline
okayy mensen, dit gaat erg raar klinken...

goedan, ik was laatst ff foto's aan het kijken enzo.
eerst wat foto's waar ik zelf ook op stond toen ik nog kleiner was en alles, maar dat deed me niet echt veel.
later ging ik foto's kijken van mn moeder als klein hummeltje, echt lief. Maar daar gaat het niet om. Het is namelijk zo, mijn moeders moeder staat ook op die foto (en die is, toen mn ma 6 was, overleden bij de geboorte van een kindje, die overigens ook dood was gegaan bij de geboorte).

maargoed. Ik zag dus foto's. Ze was een hele mooie vrouw en had echt een pracht van een uitstraling... naja, dat zou je eigenlijk gewoon moeten zien. En mn moeder vertelde ook wel eens kleine dingetjes die ze dan nog van haar moeder kon herinneren.

maar okay, mijn opa is dus hertrouwd (ondertussen is mijn opa ook dood, paar jaar terug, en mijn (stief)oma ook).

En mijn moeder kon het vroeger helemaal niet met haar stiefmoeder vinden. Ze deed nogal, naja, laten we het 'onaardige uitspraken' noemen.

Maar deze dingen heeft ze me eigenlijk pas na de dood van mijn (stief)oma verteld. (ik wist dat ze niet mn echte oma was, maar niet dat het zo vreselijk mis is gegaan tussen hun).
en dan zegt mn moeder dingend die mijn (stief)oma vroeger heeft gezegd, waardoor ik haar met heel andere ogen ga bekijken.

het klinkt heel raar, maar het voelt zo oneerlijk...
ten eerste omdat ze nu dood is en dan gaat mn moeder die dingen zeggen, voor haar dood had ik een heel ander beeld, gewoon als mijn oma... en nu zie ik die 'gemene' dingen. En dat voelt zo verkeerd, het voelt een beetje als verraad zeg maar.
(Jullie zullen dit wel heel erg vaag vinden)

Het verraad voel ik van beide kanten.
ten eerste tegenover mn moeder, omdat ik gewoon WEL van mn oma heb gehouden e.d. en meestal toch positief over haar praatte.
anderzijds tegenover mn oma, (terwijl ze dood is ) omdat het als een soort verraad voelt dat ik nu een ander beeld van haar hebt.

En nu was ik dus ook die fotoboeken aan het bekijken en zag ik dus die vrouw die eigenlijk mijn echte oma is (maar die ik nooit heb gekend) en dan krijg ik zelfs gevoelens dat ik had gewild dat ze nog leefde omdat IK haar ook had willen ontmoeten. Gewoon door die uitstraling (op die foto's) en die kleine, maar toch wel mooie herinneringen van mn moeder....

Naja, ik weet niet wat ik hier mee wil bereiken. HEt is ook niet ernstig als de meeste verhalen hiero... maar gewoon, het werkt verwarrend en alles.

-xxx- Wendy
Oud 16-06-2003, 10:20
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
... schreef op 16-06-2003 @ 10:43:
okayy mensen, dit gaat erg raar klinken...

goedan, ik was laatst ff foto's aan het kijken enzo.
eerst wat foto's waar ik zelf ook op stond toen ik nog kleiner was en alles, maar dat deed me niet echt veel.
later ging ik foto's kijken van mn moeder als klein hummeltje, echt lief. Maar daar gaat het niet om. Het is namelijk zo, mijn moeders moeder staat ook op die foto (en die is, toen mn ma 6 was, overleden bij de geboorte van een kindje, die overigens ook dood was gegaan bij de geboorte).

maargoed. Ik zag dus foto's. Ze was een hele mooie vrouw en had echt een pracht van een uitstraling... naja, dat zou je eigenlijk gewoon moeten zien. En mn moeder vertelde ook wel eens kleine dingetjes die ze dan nog van haar moeder kon herinneren.

maar okay, mijn opa is dus hertrouwd (ondertussen is mijn opa ook dood, paar jaar terug, en mijn (stief)oma ook).

En mijn moeder kon het vroeger helemaal niet met haar stiefmoeder vinden. Ze deed nogal, naja, laten we het 'onaardige uitspraken' noemen.

Maar deze dingen heeft ze me eigenlijk pas na de dood van mijn (stief)oma verteld. (ik wist dat ze niet mn echte oma was, maar niet dat het zo vreselijk mis is gegaan tussen hun).
en dan zegt mn moeder dingend die mijn (stief)oma vroeger heeft gezegd, waardoor ik haar met heel andere ogen ga bekijken.

het klinkt heel raar, maar het voelt zo oneerlijk...
ten eerste omdat ze nu dood is en dan gaat mn moeder die dingen zeggen, voor haar dood had ik een heel ander beeld, gewoon als mijn oma... en nu zie ik die 'gemene' dingen. En dat voelt zo verkeerd, het voelt een beetje als verraad zeg maar.
(Jullie zullen dit wel heel erg vaag vinden)

Het verraad voel ik van beide kanten.
ten eerste tegenover mn moeder, omdat ik gewoon WEL van mn oma heb gehouden e.d. en meestal toch positief over haar praatte.
anderzijds tegenover mn oma, (terwijl ze dood is ) omdat het als een soort verraad voelt dat ik nu een ander beeld van haar hebt.

En nu was ik dus ook die fotoboeken aan het bekijken en zag ik dus die vrouw die eigenlijk mijn echte oma is (maar die ik nooit heb gekend) en dan krijg ik zelfs gevoelens dat ik had gewild dat ze nog leefde omdat IK haar ook had willen ontmoeten. Gewoon door die uitstraling (op die foto's) en die kleine, maar toch wel mooie herinneringen van mn moeder....

Naja, ik weet niet wat ik hier mee wil bereiken. HEt is ook niet ernstig als de meeste verhalen hiero... maar gewoon, het werkt verwarrend en alles.

-xxx- Wendy

Misschien niet ernstig, maar je zit er wel mee en dan is het goed dat je het toch bespreekbaar maakt

Ik kan het mij goed voorstellen dat het niet fijn aanvoelt dat je opeens negatieve dingen te horen krijgt over je oma, terwijl je een heel positief beeld van haar had.

Dat je moeder zich negatief uit over je oma(nu ze dood is), daar hoef jij je niet schuldig over te voelen!. Zij verteld er over, zegt de dingen, zij heeft die ervaringen, jij niet.

Hoe moeilijk het misschien ook is om van je af te zetten, houd je gewoon bij je eigen ervaringen ten opzichte van je oma. Jij hebt haar als een fijn en mooi mens ervaren, houd dat vast, dat pakt niemand je meer af.

Ook al zou je oma vroeger bepaalde dingen verkeerd hebben aangepakt, daarvoor hoeven jouw goede ervaringen met haar niet aan de kant voor worden geschoven!. Mensen kunnen veranderen, kunnen spijt hebben van dingen in het verleden, misschien heeft je oma er ook wel spijt van gehad....
Overigens is er vaak, nooit 1 de "schuldige".....

Liefs
Mar.

Laatst gewijzigd op 16-06-2003 om 10:22.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 11:24
SilverAngel
SilverAngel is offline
Hai

jA, ik denk ook dat je oma echt niet ineens een b*tch blijkt te zijn. Je moeder zegt nu alleen maar de slechte dingen over haar en verzwijgt natuurlijk goede dingen. Iedereen heeft wel eens een slechte dag dus je stiefoma is echt niet ineens een stom mens. Als je het vervelend vindt dat je moeder nu zo over haar praat moet je dat haar misschien zeggen, want zij moet er ook rekening mee houen dat je stiefoma toch altijs jouw oma was, ookal had je moeder dan een hekel aan haar.
noujah, ik hoop dat het je wat helpt

gr. SilverAngel
Oud 16-06-2003, 11:47
Nona
Nona is offline
Hoi Wendy.

Ik heb ongeveer hetzelfde. Mijn moeder had een hele slechte relatie met haar stiefmoeder, daarom heeft ze nu ook geen contact meer met haar. Het verschil is dus dat ik mijn 'oma' nooit gekend heb, en mijn 'opa' ook niet. Voor mij is het dus geen probleem.

Je hoeft het beeld van haar in je hoofd niet te veranderen. Zij was toch de oma die jij gekend hebt, en dat soort dingen veranderen niets aan jouw relatie met haar. Jouw relatie met haar was goed en je hebt nog steeds hetzelfde met haar meegemaakt. Jouw moeder heeft haar ervaren als stiefmoeder, dat is haar blijkbaar niet zo goed afgegaan. Jij hebt haar ervaren als oma, en dat deed ze blijkbaar prima.

Misschien is het goed om hier met je moeder over te praten, misschien laat je het voor jezelf liever nog even rusten. Dat moet je helemaal zelf uitmaken. Uiteindelijk zal het wel goed zijn om het besprekkbaar te maken, maar wanneer moet je zelf bekijken.

Veel sterkte ermee in ieder geval.
Nona
Oud 16-06-2003, 13:05
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 16-06-2003 @ 12:47:
Je hoeft het beeld van haar in je hoofd niet te veranderen. Zij was toch de oma die jij gekend hebt, en dat soort dingen veranderen niets aan jouw relatie met haar. Jouw relatie met haar was goed en je hebt nog steeds hetzelfde met haar meegemaakt. Jouw moeder heeft haar ervaren als stiefmoeder, dat is haar blijkbaar niet zo goed afgegaan. Jij hebt haar ervaren als oma, en dat deed ze blijkbaar prima.
Hier kan ik me bij aansluiten. Ze blijft de persoon die ze altijd was voor jou en dat beeld kan wel een beetje veranderen, door wat je moeder heeft gezegd, maar probeer dat wel te relativeren.

Je verhaal is erg herkenbaar. Ik maak erg vaak mee dat mensen gewoon zo onaardig kunnen doen tegen anderen, maar tegen mij wel aardig doen. Dan is het erg moeilijk om daarmee om te gaan. Want ze heeft jou nooit iets misdaan, maar daartegenover staat dat ze wel iemand van wie jij houdt pijn heeft gedaan. Dat is ook zo met jou, je moeder en oma.

En over dat andere stukje, dat je je oma graag zou willen ontmoeten is ook best herkenbaar. Soms dan ga ik naar een begravenis of een afscheidsviering ofzo, van iemand die ik nooit gekend heb. Dan verlang ik er soms zo naar dat ik diegene gewoon een keer gesproken heb, of gewoon gezien ofzo.
Dat wordt vooral veroorzaakt omdat het zo onbekend is. Voor jou dus of je oma echt zo'n geweldige uitstraling had etc. Dat gevoel zal nooit bevredigt kunnen worden. Ze is immers dood en je zult haar waarschijnlijk nooit ontmoeten. dus daar moet je dan eigenlijk maar accepteren. (misschien kan het je helpen om meer van dingen te genieten met mensen, omdat ze misschien eerder overlijden dan jij)

wat een ontzettend slechte reply, al zeg ik het zelf...
Oud 16-06-2003, 13:09
Fantôme
Fantôme is offline
heey Sandra,
het is geen stomme replay
bedankt allemaal he?!
ik weet het ook wel... maar je beeld wordt toch beinvloed.
ik zal een voorbeeld noemen

mijn vader een mn moeder hadden iets met elkaar.
mn vader komt bij hun thuis.
mn moeder woonde er toen nog, en vond mijn vader maar niks.
dan zegt ze tegen mijn moeders (stief)broertjes, haar kinderen dus: 'agh, trek je niks van dat kind aan... ze is toch jullie zus niet!'

naja... dat beinvloed je beeld toch wel, bij mij dan...
Oud 16-06-2003, 19:08
Wiltine
Wiltine is offline
Heey Wendy

dat kan ik me best wel voorstellen, dat dat je beeld beinvloedt, want jij kent je oma als een lieve oma, en dan blijkt dat ze vroeger gemeen is geweest tegen je moeder...
Natuurlijk kun je dat niet goed praten, maar in elk gezin zijn er wel strubbelingen. Al is dit wel heel gemeen.
Toch denk ik wel dat jij het beeld, dat jij van je oma hebt vast moet houden, en niet moet laten beïnvloeden door je moeder.
Je moeder zit hier waarschijnlijk mee, maar heeft ze het niet willen zeggen terwijl je oma nog leefde, omdat je dan anders tegen je oma aan zou gaan kijken. Dat vind ik wel goed van je moeder.
Ik denk dat je het beste naar je moeder kunt luisteren (dat spreekt voor zich) maar ik zou niet opeens een heel ander beeld van je oma krijgen... Dat heeft ze niet verdient, want ze is toch lief geweest voor jou.
Misschien had je oma ook spijt van alles wat ze gedaan heeft, maar nooit goed durven zeggen, weet ik veel!! Er kan van alles meespelen, doe maar wat je zelf goed lijkt...

xxxx Wiltine
Oud 16-06-2003, 21:17
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Heej Wen!
Ik ben het met de rest eens, hou dat beeld van je oma wat je eerst had, voordat je moeder met de slechte verhalen kwam!
Toen ik bij je was, begon je er ff over, maar ik had toen niet door dat je er (een beetje) mee zit...Sorry daarvoor, je had er best nog een keer en nog een keer over mogen beginnen!

Kus Suus
Oud 16-06-2003, 21:24
Fantôme
Fantôme is offline
lieve sanne,
het geeft niet dat je het niet doorhad,
kan jij toch niet weten
kus!
Oud 16-06-2003, 21:29
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
... schreef op 16-06-2003 @ 22:24:
lieve sanne,
het geeft niet dat je het niet doorhad,
kan jij toch niet weten
kus!
Nou, ik had heus kunnen doorvragen, maar jah...Je kan altijd erover beginnen, weet je wel he...({)
Oud 16-06-2003, 21:38
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Blueeyez03 schreef op 16-06-2003 @ 22:29:
Nou, ik had heus kunnen doorvragen, maar jah...Je kan altijd erover beginnen, weet je wel he...({)
agh, zo ernstig is het niet.
wou het alleen ff op het forum posten.
Reageren

Regels voor berichten