Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2003, 18:49
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Hoi allemaal!

Ik heb sinds vanmiddag een nieuwe vriend en ik weet dat hij wat problemen heeft thuis...
Hij kan het slecht vinden met z'n vader (en soms ook met z'n moeder maar daar hoor ik hem minder over).

Zoals gewoonlijk kan hij met mij hierover praten, ik wil er namelijk zo veel mogelijk voor hem zijn, maar als we het over zijn thuissituatie hebben, waar hij van zichzelf uit over begint, weet ik soms echt niks meer te zeggen!
Dan sta ik gewoon met een mond vol tanden terwijl ik hem zo graag wil helpen!!
Wat moet im hier nou mee?

Ik heb hem al een keer geprobeerd over te halen te gaan praten met een maatschappelijk werkster, waar ik zelf ook een half jaar mee heb gepraat, en toen merkte ik wel dat hij het wou, maar het gebeurd niet...

Soms denk ik ook echt dat ik niet geschikt ben als maatschappelijk werkster want dat wil ik later graag gaan doen, maar als ik nu al niks meer weet te zeggen, dan kan ik dat toch wel op m'n buik schrijven??!
Hoe kan ik dat nou goed zijn als ik nu al niks meer weet te zeggen?

Wat kan ik, behalve naar hem luisteren, doen om hem te helpen?
Ik kan hem moeilijk naar de maat.werkster schoppen!

Help me plzz..
Alvast bedankt!
Oud 11-06-2003, 18:55
Verwijderd
Ik weet niet hoe erg de problemen zijn, maar als hij er erg mee zit en het zelf niet kan verwerken, dan is het inderdaad een goed idee.

Ik denk niet dat je een minder goede maatschappelijk werkster zal zijn als je niets te zeggen weet. Je hebt immers nog geen opleiding gehad...
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 18:57
Verwijderd
Ik denk dat een vriend of een vriendin helpen ed heel anders is dan iemand die je niet of amper kent. Dat iig. Dus dat je hem niet kunt helpen zegt niks over geschikt/ongeschikt zijn als eventuele maatschappelijk werkster. Denk ik. En je mist idd nog een opleiding, wat Myself! zegt.

tja, wat kun je doen om hem te helpen...? Weinig denk ik. Naar hem luisteren en er voor hem zijn. Zeg hem dat je niet weet wat je moet zeggen ed. Maar meer kun je denk ik niet doen. Hij zal het zelf moeten doen, net als proff. hulp zoeken ed en dat moet hij ook maar willen.

Succes en sterkte iig.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 18:57
Verwijderd
heej,

ga alsjeblieft niet aan jezelf twijfelen of je later wel geschikt ben als maatschappelijk werkster, het ligt dan namelijk helemaal anders, dit is een situatie die heel dicht bij je privé-leven ligt. Als je werkt als maatschappelijk werkster is dat lang niet zo confronterend. Ik begrijp goed dat je hem wilt helpen, maar dat is vrij moeilijk.
Als je aan je vriend merkt dat hij wel naar de maatschappelijk werkster op jullie school wíl gaan, zeg dan tegen hem dat je daar altijd vrijblijvend naartoe kan gaan *tenminste bij ons op school wel* en dat je best mee wilt gaan om hem te helpen als hij dat wil...
Heel veel sterkte iig

Kus
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 19:21
Fantôme
Fantôme is offline
heey San!

soms zijn woorden overbodig.
dit klinkt ouderwets maar wel waar.
waarschijnlijk is Abdu allang blij dat jij naar hem luisterd.
een knuffel / kus, zijn voor hem al een teken dat je luistert, je aan zijn kant staat en dús dat hij er niet alleen voor staat.

Je kan ook niet 1,2,3 een goede maatschappelijk werkster worden, haha, als dat zo zou zijn, zat er geen studie (voor de vwo'ers en universitair opgeleide onder ons 'scholing') aanvast. Je leert dat echt.

ik was (en jij ook, dus opzich moet je dit weten) naar een open dag geweest. Daar vertelde ze dat ze in thema's werkten. En hier komt o.a. opvoeding in voor. En vast ook wel culturen e.d. Meis, daarvoor leer je echt wel hoor!

je hebt de inzet ervoor, en de rest wordt aangeleerd.

-xxx- Wendy
Oud 11-06-2003, 19:38
Nona
Nona is offline
Je hoeft niet altijd een goede raad te geven. Dat kan gewoon niet 24/7 en al helemaal niet als je zo dichtbij iemand staat. Het is ook niet nodig, want dan loopt iemand al snel over van adviezen.

Luisteren en een knuffel is vaak al genoeg. Hij weet dat jij erom geeft wat er met hem gebeurt en dat helpt al heel veel.
Oud 11-06-2003, 19:56
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Ten eerste bedankt voor al de reacties, tot nu toe!
Hartstikke fijn!
Ik heb het er net met hem over gehad op msn (we zagen elkaar vanmiddag dus en toen begin hij erover) en ik zei dat ik hem wilde helpen, er zo veel mogelijk voor hem wilde zijn en hij zei wel wat jullie ook zeggen...
Hi weet dat ik om hem geef en dat is genoeg voor hem...Ik hoef niet meer te doen *zegt hij* maar toch blijft die drang er om hem te willen helpen!
Het liefst sleur ik hem het huis uit, komt hij bij mij wonen *ookal weet Suus wel dat dat onmogelijk is* en schop ik hem wel naar een proff iemand...

Hij zegt wel dat het niet hoeft, hem willen helpen enz. maar daarmee verdwijnt die drang niet er voor hem te willen zijn!
Ik geef zo veel om hem!

Ik weet wel dat ik op de opleiding veel leer, maar dat ik dan echt met een mond vol tanden sta, maakt me heel onzeker!

Nogmaals bedankt!
Oud 11-06-2003, 19:59
Fantôme
Fantôme is offline
suus, als we die drang niet uit je hoofd kunnen praten, dan moet het anders denk...
misschien is dit een superstom advies. maar als je erop staat hem te helpen, zou je kunnen beginnen je écht in zijn cultuur te gaan verdiepen; opvoedingsnormen e.d. Als je dat begrijpt, kan je hem vast beter helpen.

-xxx-
Oud 11-06-2003, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Blueeyez03 schreef op 11-06-2003 @ 20:56:
Ik weet wel dat ik op de opleiding veel leer, maar dat ik dan echt met een mond vol tanden sta, maakt me heel onzeker!
Ik denk dat het heel veel uitmaakt dat dit iemand is die je kent ed en waar je (heel) veel omgeeft. Dat maakt het toch heel anders, vind ik vaak. En over het algemeen valt het volgens mij wel mee met dat je met je mond vol tanden staat. En bedenk je ook, je bent pas 15, wanneer je mw'er bent, ben je toch een paar jaar ouder, ook dat kan (heel) veel uitmaken.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:18
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
... schreef op 11-06-2003 @ 20:59:
suus, als we die drang niet uit je hoofd kunnen praten, dan moet het anders denk...
misschien is dit een superstom advies. maar als je erop staat hem te helpen, zou je kunnen beginnen je écht in zijn cultuur te gaan verdiepen; opvoedingsnormen e.d. Als je dat begrijpt, kan je hem vast beter helpen.

-xxx-
Jah, ik ha nu een beetje op internet zoeken en morgen ga ik ff naar je bieb...Wou dit altijd ook bij Joel doen maar dat stelde ik steeds uit, nu wil ik het gewoon weten!
Dank je meid, luv u!

@Leonoor Ik weet dat het allemaal anders zal zijn als ik ouder ben! dat zegt mijn moeder ook en ik weet wel dat het zo is!
En idd, het ligt er natuurlijk ook wel aan dat hij zo dicht bij me staat!
Dank je wel
Reageren

Regels voor berichten