Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2002, 20:06
M-King
M-King is offline
Ik zal maar niet vragen wat ik het best kan doen voor m'n profielwerkstuk, want die heb ik (waarschijnlijk) al

Ik wil het doen over de zweeftrein...
Ik wil dan (samen met iemand anders) zo'n treintje nabouwen...
Nu is mijn vraag natuurlijk.... :

Wie heeft er "goede" informatie over of weet waar ik die kan vinden. Maarja dit is nog niet eens zo heel belangrijk, want zelf heb ik (pas) 1 gevonden met google.....

Liever wil ik weten van iemand die er ervaring mee heeft of je beter een wisselstroom door je spoeltjes kunt laten lopen en daar de goede frequentie bij zoeken...

Of dat je beter gelijkstroom erdoor kunt laten lopen en dan met schakelingen de stroom steeds omdraaien....

Verder gaat het gewoon om pratische tips... spanning, gewicht, bevestiging enzo....

(ps. maak je geen zorgen ik zit pas in V5 )
(pss. Weet iemand waarom ik automatisch eerst trin schrijf )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2002, 23:55
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
M-King schreef:

Liever wil ik weten van iemand die er ervaring mee heeft of je beter een wisselstroom door je spoeltjes kunt laten lopen en daar de goede frequentie bij zoeken...
hmm... wisselstroom lijkt mij het best. Frequentie lijkt me afhankelijk van de bewegingssnelheid van de trein. Maar wat je hieronder zet lijkt me wel een stukkie moeilijk doen. Aan de andere kant kun je met onderstaand idee wél de frequentie aanpassen aan de snelheid van de trein en zo versnellen en afremmen ...

Citaat:

Of dat je beter gelijkstroom erdoor kunt laten lopen en dan met schakelingen de stroom steeds omdraaien....

Verder gaat het gewoon om pratische tips... spanning, gewicht, bevestiging enzo....

(ps. maak je geen zorgen ik zit pas in V5 )
(pss. Weet iemand waarom ik automatisch eerst trin schrijf )
Oud 10-04-2002, 14:34
ReuSaH
ReuSaH is offline
poe poe klinkt erg moelijk om zelf te gaan maken...
maar om mijn bescheiden kennis hiervan even te zeggen...
je kunt kiezen tussen een "kussenbaan" zoals ze veel in japan doen... gewoon een trein die op een magnetisch veld zweeft en daardoor natuurlijk ook vooruit wordt getrokken enzo... (zoiets kun je ook makkelijk maken door een baan te maken waar door keline gaatjes lucht uitkomt... (via compressor ofzo) waarop het voorwerp komt te zweven...
in duitsland zijn ze echter aan eht testen waar de onderkant van de trein echter om een betonnen baan heen is gebogen... probleem hiermee is dat je de bochten neit te scherp kunt maken... maar denk dat dit makkelijker te maken is ivm magnetisch veld enzo..
poe hoop dat je er wat aan hebt ofzo...
latorrr
Oud 10-04-2002, 18:31
DrPain
DrPain is offline
Dan is het niet na bouwen (als je het met lucht kussens doet). Maar het is best te maken. De baan en de trein moeten elkaar in ieder geval afstoten. En dan zou ik het zo bouwen dat de baan er zo uit ziet.

Trein

Die noord en zuidpolen dan elektromagneten zijn, en dan dus met wisselspanning de hele tijd ompolen.

En dan de trein zelf gewoon staaf magneten ofzo.

Als je dan zelf een klein zetje geeft zal hij de hele tijd aangetrokken/afgestoten worden door de baan. Maar das alleen om voor te bewegen, voor het ook nog te laten zweven zul je iets moeten doen met het verschil in afstand tussen te polen in de trein en in de rail.
Oud 10-04-2002, 21:24
Tampert
Tampert is offline
je kunt beter iets doen van:

Code:
     trein
N Z N Z N Z
----------------
Z N Z N Z N
dan stoot de onderkant altijd de trein af. Als je verder een zigzaggend draadje in de baan zet:

Code:
          ____
|        |       |
|        |       |
|        |       |
|        |       |
--------       ------
En dan een wisselspanninkje op de draden. waardoor de stroom in de draad steeds precies de goede lorentzkracht levert om de trein vooruit te laten bewegen.

Ik hoop dat je mijn verhaal snapt, anders dan ga ik tekenen ...

en ik heb mail en ICQ
Reageren

Regels voor berichten