Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2003, 22:46
Upke
Upke is offline
Waarom maken ze een paard af die een gebroken been heeft? Kijk een vriend van mij heeft ook en gebroken been gehad, maar dat is weer goed gegroeit en hem hebben we ook niet afgeschoten... Waarom bij paarden wel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2003, 23:53
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 21-07-2003 @ 23:46:
Waarom maken ze een paard af die een gebroken been heeft? Kijk een vriend van mij heeft ook en gebroken been gehad, maar dat is weer goed gegroeit en hem hebben we ook niet afgeschoten... Waarom bij paarden wel?
Tsja zoveel tegenstrijdigheid in het leven.

Met wat moeite kan je een paard ook makkelijk genezen (spalken). Helaas kost het soms denk te veel geld of ze willen geen moeite doen.

Misschien doen ze ook niet zou snel iets met gips bij een paard, omdat deze te veel met het been beweegt ofzo, waardoor het niet goed geneest.
Oud 22-07-2003, 10:10
SuperSanne
SuperSanne is offline
Misschien kan het niet goed genezen bij paarden? Ik bedoel: als jij een been breekt zetten ze je in een rolstoel, maar een paart moet er de hele tijd op staan (tenzij het -grap, grap- een circuspaard is)
Oud 22-07-2003, 11:39
Qimm
Qimm is offline
Weet je wat je het paard aan moet doen als ie een gebroken been heeft?
Dan moet je um in een soor hangmat hangen omdat het been niet belast mag worden, nou hoe hang je een paard rustig aan het plavond? Niet, dus je moet um 6 weken zwaar verdoofd houden. Nou naar die 6 weken moet dat paard opnieuw leren lopen, leg jij maar es uit aan een paard hoe hij dat moet. Al die verdovingen die hij de afgelopen 6 weken heeft gehad blijven nog heel lang in het lichaam aanwezig en is natuurlijk slecht voor hem.
Wil jij een paard dat allemaal aandoen? Schiet um dan maar dood hoor... Ik hou ontzettend van paarden, maar dat is gewoon onmen.. ondierlijk om te doen!
Oud 22-07-2003, 13:13
TechXP
TechXP is offline
Volgens mij moet het ook wel lukken om een soort rolstoel te maken voor paarden. Voor honden, katten e.d. zijn er al van die dingen waardoor ze niet hun poten belasten. Misschien zou een paard onrustiger zijn met zoiets, maar toch zou het mogelijk kunnen zijn. Overal is een oplossing voor
Oud 22-07-2003, 15:20
biep
biep is offline
ten eerste kan een paard niet 24/7 op 3 benen staan, dus als er 1 breekt, moet hij liggen, 6 weken minimaal, dan moet je dus een paard 6 weken lang platspuiten met verdovingen, en spierverslappers ed. wat zowel voor het paard niet fijn/goed is als dat het financieel niet haalbaar is. (voor de meeste mensen). want zonder slaapmiddel zal een paard automatisch proberen op te staan wat dan weer funest is voor de genezing.

verder hoor ik hier wel dingen als: "dan maak je toch zo'n rolstoel voor een paard" etc. maar een paard gaat de wei in (meestal) en blijft niet zoals een hond gewoon binnen. als het dan regent blijft zon rolstoel hangen in de modder, en bovendien belast je de voorbenen (indien een achterbeen gebroken is) zo erg dat hij wel weer wat aan de voor benen krijgt (als je nagaat dat een paard zon 600 kg weegt!). Daarnaast is zoiets financieel ook niet echt haalbaar voor de meesten denk ik, zoiets moet nog helemaal gemaakt en ontworpen worden en het is ook 100x groter dan voor een hond/poes, dus moet je nagaan wat zoiets wel niet moet koste En als laatste: een poes of hond kun je zo in zo'n ding tillen, die zijn 20 kilo max. maar een paard van 600 kg til je dr echt niet even in hoor.

(en trouwens... als een paard bijv. op concours zijn been breekt, kun je die niet gewoon even optillen om naar een plek te brengen waar hij niet in de weg ligt of naar de dierenarts zoals een hondje.... als je hem dan zou verslepen heeft dat beest zoveel pijn dat ie liever dood is..)
Oud 22-07-2003, 15:25
avantasia
avantasia is offline
Paarden zijn lekker om op te eten en waarschijnlijk is het gewoon te duur om de breuk te herstellen. Er zullen vast wel meer mensen zijn die paardenbiefstuk geweldig vinden, dus waarom zou je hem niet afmaken?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 15:27
ellaversa
ellaversa is offline
Citaat:
avantasia schreef op 22-07-2003 @ 16:25:
Paarden zijn lekker om op te eten en waarschijnlijk is het gewoon te duur om de breuk te herstellen. Er zullen vast wel meer mensen zijn die paardenbiefstuk geweldig vinden, dus waarom zou je hem niet afmaken?

HUMOR
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 15:40
avantasia
avantasia is offline
Citaat:
ellaversa schreef op 22-07-2003 @ 16:27:
HUMOR
heeft niks met humor te maken.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 16:20
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
biep schreef op 22-07-2003 @ 15:20:
ten eerste kan een paard niet 24/7 op 3 benen staan, dus als er 1 breekt, moet hij liggen, 6 weken minimaal, dan moet je dus een paard 6 weken lang platspuiten met verdovingen, en spierverslappers ed. wat zowel voor het paard niet fijn/goed is als dat het financieel niet haalbaar is. (voor de meeste mensen). want zonder slaapmiddel zal een paard automatisch proberen op te staan wat dan weer funest is voor de genezing.
Zoals ik dus al zei, hij wordt in een hangmatje gehangen
Oud 22-07-2003, 16:33
Upke
Upke is offline
Ik wist wel wat ik deej, gewoon hangmatje en dan zo vastbinden dat ie niet meer kan bewegen alleen ademen en knauwen. Hoeft ie ook niet worden platgespoten, in die 6 weken voed ik hem en houd ik hem schoon. Zijn been is weer goed gegroeit. EN VOOR DIE SUKKELS HIER DIE BEWEREN DAT JE EEN PAARD NIET KAN LATEN LOPEN!!!!!!!!!!! FOUT!!!!!!!!!!!! Een veulen leert ook niet hoe hij moet lopen, dat doet zijn instinct voor hem. En ik weet zeker dat een paard dat ook na 6 weken niet vergeten is.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 17:21
Qimm
Qimm is offline
Ja je vergeet alleen dat de spieren zwaar onderontwikkeld zijn geraakt in de tussen tijd. De kans dat je paard in paniek/stress raakt is groot, want ineens werken zijn siperen niet meer zo als daarvoor. Dat is vreemd, er is iets mis. VLUCHTEN, oh nee dat kan niet, stress stress
Oud 22-07-2003, 17:25
Dark Angel
Dark Angel is offline
Ligt maar net aan de breuk. Een mooie schone breuk op een gunstige plaats wil nog wel eens lukken, ik ken zo'n paardje dat nu weer lekker loopt.

Helaas is in de meeste gevallen de herstelperiode zo lang en moeilijk, en het resultaat zo onzeker, dat ze er vaak niet aan beginnen. In de meeste gevallen zal zo'n dier nooit meer een ruiter kunnen dragen, en vaak zullen ze ook onbelast oncomfortabel blijven.

Het is maar net of je bereid bent een dier door maandenlange ellende te halen terwijl het daarna alsnog levenslang 'gehandicapt' is. Een paard is nou eenmaal een bewegingsdier, die leeft niet lekker als lopen hem pijn doet... Doe je hem dan wel een lol door aan die ellende te beginnen?
Oud 22-07-2003, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Dark Angel schreef op 22-07-2003 @ 18:25:
Doe je hem dan wel een lol door aan die ellende te beginnen?
Dat is mijns insziens een van de hamvragen op heel dit forum. Wellicht heeft dat met de leeftijd te maken.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 15:53
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Citaat:
Qimm schreef op 22-07-2003 @ 18:21:
Ja je vergeet alleen dat de spieren zwaar onderontwikkeld zijn geraakt in de tussen tijd. De kans dat je paard in paniek/stress raakt is groot, want ineens werken zijn siperen niet meer zo als daarvoor. Dat is vreemd, er is iets mis. VLUCHTEN, oh nee dat kan niet, stress stress
Plus dat de plaatsen van het lichaam die met het hangmatje in aanraking komen verschillende problemen ontwikkelen, omdat daar heel het gewicht op komt liggen (allergieen, uitslag, verschillende soorten oedeem).
Plus dat het paard waarschijnlijk problemen krijgt met het metabolisme.
Plus dat hij zich ontzettend gaat vervelen, gaat stressen en slechte gewoontes kan ontwikkelen.

Ik heb ergens gelezen dat het paard het zelfs niet hoeft te overleven.

Kortom ... het betekent zo veel belasting voor het lichaam + 'psychiek' van het dier, dat het meestal alleen bij zeer kostbare hengsten/merries voor de fok wordt uitgevoerd, of inderdaad bij paarden wiens 'liefhebbende' baasjes denken niet zonder het beest te kunnen leven.
Oud 23-07-2003, 17:26
XLerator
XLerator is offline
Ik denk, dat als je echt om je paard (of ander dier) geeft, dat je het dier dan laat inslapen.
Ik denk niet dat een paard bepaald een fijn leven heeft met een rolstoel geval. Dat is zo tegen natuurlijk.
Dan kunnen ze niet meer vrijuit rennen.
Ik weet het niet zeker, ik heb zelf nog niet zo`n situatie gehad.
Maar ik denk dat, als je écht geeft om je dier, dat je die dan niet in een rolstoel gaat zetten.
Oud 23-07-2003, 18:28
SuperS
SuperS is offline
nou ik was hier een keer (zeeland) bij de cross. en ik zou om 5 uur moeten crossen. dus tot die tijd gingen we staan kijken bij de waterbak he. en het water was donker, en niet diep. de meeste paarden gingen er niet in. maar een paardje dus wel. hij kon de diepte van het water niet inschatten en belande dus op zijn achterbenen eerst ipv zijn voorbenen. ze klapten zo samen over de kop. en die man had niets, maar het paard probeerde boven water te komen, wat hem uiteindelijk even lukte, en hij had nog maar 3 benen, zijn linkerachterbeen was in zijn lijf geschoten tot zijn knie. en toen viel het beestje weer in het water en liepen er wat mensen heen om het paard zijn hoofd boven water te houden.
in nog geen kwartier was de slachter er en was het afgelopen. hij werd meteen doodgemaakt. zo zou ik het ook gedaan hebben hoor.. het beest zou er denk ik nooit meer normaal kunnen lopen. en waarschijnlijk had hij in zijn lichaam ook vanalles wat kapot is.

wat voor leven heeft een paard nou als hij altijd pijn heeft. ik denk ook niet dat zijn been ooit goed zou kunnen herstellen, want ze hebben steun op 4 benen nodig..

misschien dat als het een voorbeen was geweest dat het beter was, want op de achterbenen leunen ze meer toch?

(stefanlovertje)
Oud 23-07-2003, 19:32
miro
miro is offline
Citaat:
TechXP schreef op 22-07-2003 @ 00:53:
Tsja zoveel tegenstrijdigheid in het leven.

Met wat moeite kan je een paard ook makkelijk genezen (spalken). Helaas kost het soms denk te veel geld of ze willen geen moeite doen.

Daar is niks makkelijk aan. Als probeer je je paard op zon manier te genezen dan gaat het nog vaak mis. Ik heb dr praktijkvoorbeelden van.

T is nou eenmaal zo dat er een minimale kans op genezing is bij een gebroken been. Beslis je om die weg te nemen dan moet je paard door een hoop pijn heen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 19:50
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
miro schreef op 23-07-2003 @ 20:32:
Daar is niks makkelijk aan. Als probeer je je paard op zon manier te genezen dan gaat het nog vaak mis. Ik heb dr praktijkvoorbeelden van.

T is nou eenmaal zo dat er een minimale kans op genezing is bij een gebroken been. Beslis je om die weg te nemen dan moet je paard door een hoop pijn heen.
helemaal mee eens.
Oud 29-07-2003, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 22-07-2003 @ 12:39:
Weet je wat je het paard aan moet doen als ie een gebroken been heeft?
Dan moet je um in een soor hangmat hangen omdat het been niet belast mag worden, nou hoe hang je een paard rustig aan het plavond? Niet, dus je moet um 6 weken zwaar verdoofd houden. Nou naar die 6 weken moet dat paard opnieuw leren lopen, leg jij maar es uit aan een paard hoe hij dat moet. Al die verdovingen die hij de afgelopen 6 weken heeft gehad blijven nog heel lang in het lichaam aanwezig en is natuurlijk slecht voor hem.
Wil jij een paard dat allemaal aandoen? Schiet um dan maar dood hoor... Ik hou ontzettend van paarden, maar dat is gewoon onmen.. ondierlijk om te doen!
Hoe vreselijk ik het ook altijd vind, ik ben het er wel mee eens. Bij ons op de manege brak een paard een keer zijn been tijdens de les. De dierenarts heeft hem in de bak in laten slapen - dat was vreselijk.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 12:20
Nieni
Nieni is offline
Waarom worden paarden altijd met mensen vergeleken?
(maar ik ben het verder wel met Qimm eens)
Oud 02-08-2003, 15:34
Y@NOU
Y@NOU is offline
Citaat:
SuperS schreef op 23-07-2003 @ 19:28:
misschien dat als het een voorbeen was geweest dat het beter was, want op de achterbenen leunen ze meer toch?

(stefanlovertje)
Een paard leunt voor 3/5 e deel op de voorbenen, alleen goed getrainde paarden 3/5 op de achterbenen, verder ben ik het met de meeste mensen hier eens, namelijk dat het beter is om te laten inslapen. Kijk, mensen die errug rijk zijn kunnen het paard medisch zo goed laten behandelen dat het minder pijn heeft en dan hoeft het paard later ook de sport niet meer in.
Maar denk je eens in, je hebt een paard die zijn been breekt , je laat het genezen en weet dat het nooit meer (zwaar) werk aankan. Heb je de zekerheid dat je het dier voor altijd houdt? 99%: nee. En je weet nooit waar je paard na verkoop ooit terecht komt, dit wilde ik even zeggen naast alle andere argumenten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten