Advertentie | |
|
![]() |
|
Misschien kan het niet goed genezen bij paarden? Ik bedoel: als jij een been breekt zetten ze je in een rolstoel, maar een paart moet er de hele tijd op staan (tenzij het -grap, grap- een circuspaard is)
![]()
|
Weet je wat je het paard aan moet doen als ie een gebroken been heeft?
Dan moet je um in een soor hangmat hangen omdat het been niet belast mag worden, nou hoe hang je een paard rustig aan het plavond? Niet, dus je moet um 6 weken zwaar verdoofd houden. Nou naar die 6 weken moet dat paard opnieuw leren lopen, leg jij maar es uit aan een paard hoe hij dat moet. Al die verdovingen die hij de afgelopen 6 weken heeft gehad blijven nog heel lang in het lichaam aanwezig en is natuurlijk slecht voor hem. Wil jij een paard dat allemaal aandoen? Schiet um dan maar dood hoor... Ik hou ontzettend van paarden, maar dat is gewoon onmen.. ondierlijk om te doen!
|
![]() |
Volgens mij moet het ook wel lukken om een soort rolstoel te maken voor paarden. Voor honden, katten e.d. zijn er al van die dingen waardoor ze niet hun poten belasten. Misschien zou een paard onrustiger zijn met zoiets, maar toch zou het mogelijk kunnen zijn. Overal is een oplossing voor
![]()
|
ten eerste kan een paard niet 24/7 op 3 benen staan, dus als er 1 breekt, moet hij liggen, 6 weken minimaal, dan moet je dus een paard 6 weken lang platspuiten met verdovingen, en spierverslappers ed. wat zowel voor het paard niet fijn/goed is als dat het financieel niet haalbaar is. (voor de meeste mensen). want zonder slaapmiddel zal een paard automatisch proberen op te staan wat dan weer funest is voor de genezing.
verder hoor ik hier wel dingen als: "dan maak je toch zo'n rolstoel voor een paard" etc. maar een paard gaat de wei in (meestal) en blijft niet zoals een hond gewoon binnen. als het dan regent blijft zon rolstoel hangen in de modder, en bovendien belast je de voorbenen (indien een achterbeen gebroken is) zo erg dat hij wel weer wat aan de voor benen krijgt (als je nagaat dat een paard zon 600 kg weegt!). Daarnaast is zoiets financieel ook niet echt haalbaar voor de meesten denk ik, zoiets moet nog helemaal gemaakt en ontworpen worden en het is ook 100x groter dan voor een hond/poes, dus moet je nagaan wat zoiets wel niet moet koste En als laatste: een poes of hond kun je zo in zo'n ding tillen, die zijn 20 kilo max. maar een paard van 600 kg til je dr echt niet even in hoor. (en trouwens... als een paard bijv. op concours zijn been breekt, kun je die niet gewoon even optillen om naar een plek te brengen waar hij niet in de weg ligt of naar de dierenarts zoals een hondje.... als je hem dan zou verslepen heeft dat beest zoveel pijn dat ie liever dood is..)
||
Citaat:
|
![]() |
Ik wist wel wat ik deej, gewoon hangmatje en dan zo vastbinden dat ie niet meer kan bewegen alleen ademen en knauwen. Hoeft ie ook niet worden platgespoten, in die 6 weken voed ik hem en houd ik hem schoon. Zijn been is weer goed gegroeit. EN VOOR DIE SUKKELS HIER DIE BEWEREN DAT JE EEN PAARD NIET KAN LATEN LOPEN!!!!!!!!!!! FOUT!!!!!!!!!!!! Een veulen leert ook niet hoe hij moet lopen, dat doet zijn instinct voor hem. En ik weet zeker dat een paard dat ook na 6 weken niet vergeten is.
|
![]() |
|
Ja je vergeet alleen dat de spieren zwaar onderontwikkeld zijn geraakt in de tussen tijd. De kans dat je paard in paniek/stress raakt is groot, want ineens werken zijn siperen niet meer zo als daarvoor. Dat is vreemd, er is iets mis. VLUCHTEN, oh nee dat kan niet, stress stress
|
Ligt maar net aan de breuk. Een mooie schone breuk op een gunstige plaats wil nog wel eens lukken, ik ken zo'n paardje dat nu weer lekker loopt.
Helaas is in de meeste gevallen de herstelperiode zo lang en moeilijk, en het resultaat zo onzeker, dat ze er vaak niet aan beginnen. In de meeste gevallen zal zo'n dier nooit meer een ruiter kunnen dragen, en vaak zullen ze ook onbelast oncomfortabel blijven. Het is maar net of je bereid bent een dier door maandenlange ellende te halen terwijl het daarna alsnog levenslang 'gehandicapt' is. Een paard is nou eenmaal een bewegingsdier, die leeft niet lekker als lopen hem pijn doet... Doe je hem dan wel een lol door aan die ellende te beginnen?
||
![]() |
Citaat:
Plus dat het paard waarschijnlijk problemen krijgt met het metabolisme. Plus dat hij zich ontzettend gaat vervelen, gaat stressen en slechte gewoontes kan ontwikkelen. Ik heb ergens gelezen dat het paard het zelfs niet hoeft te overleven. Kortom ... het betekent zo veel belasting voor het lichaam + 'psychiek' van het dier, dat het meestal alleen bij zeer kostbare hengsten/merries voor de fok wordt uitgevoerd, of inderdaad bij paarden wiens 'liefhebbende' baasjes denken niet zonder het beest te kunnen leven.
|
Ik denk, dat als je echt om je paard (of ander dier) geeft, dat je het dier dan laat inslapen.
Ik denk niet dat een paard bepaald een fijn leven heeft met een rolstoel geval. Dat is zo tegen natuurlijk. Dan kunnen ze niet meer vrijuit rennen. Ik weet het niet zeker, ik heb zelf nog niet zo`n situatie gehad. Maar ik denk dat, als je écht geeft om je dier, dat je die dan niet in een rolstoel gaat zetten.
|
![]() |
nou ik was hier een keer (zeeland) bij de cross. en ik zou om 5 uur moeten crossen. dus tot die tijd gingen we staan kijken bij de waterbak he. en het water was donker, en niet diep. de meeste paarden gingen er niet in. maar een paardje dus wel. hij kon de diepte van het water niet inschatten en belande dus op zijn achterbenen eerst ipv zijn voorbenen. ze klapten zo samen over de kop. en die man had niets, maar het paard probeerde boven water te komen, wat hem uiteindelijk even lukte, en hij had nog maar 3 benen, zijn linkerachterbeen was in zijn lijf geschoten tot zijn knie. en toen viel het beestje weer in het water en liepen er wat mensen heen om het paard zijn hoofd boven water te houden.
in nog geen kwartier was de slachter er en was het afgelopen. hij werd meteen doodgemaakt. zo zou ik het ook gedaan hebben hoor.. het beest zou er denk ik nooit meer normaal kunnen lopen. en waarschijnlijk had hij in zijn lichaam ook vanalles wat kapot is. wat voor leven heeft een paard nou als hij altijd pijn heeft. ik denk ook niet dat zijn been ooit goed zou kunnen herstellen, want ze hebben steun op 4 benen nodig.. misschien dat als het een voorbeen was geweest dat het beter was, want op de achterbenen leunen ze meer toch? (stefanlovertje)
||
Citaat:
T is nou eenmaal zo dat er een minimale kans op genezing is bij een gebroken been. Beslis je om die weg te nemen dan moet je paard door een hoop pijn heen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar denk je eens in, je hebt een paard die zijn been breekt , je laat het genezen en weet dat het nooit meer (zwaar) werk aankan. Heb je de zekerheid dat je het dier voor altijd houdt? 99%: nee. En je weet nooit waar je paard na verkoop ooit terecht komt, dit wilde ik even zeggen naast alle andere argumenten. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Flora & Fauna |
Jacht op dieren Roadrunner | 129 | 27-12-2005 22:13 | |
Flora & Fauna |
Jagen en eizoeken kees17 | 52 | 30-05-2005 17:23 | |
Games |
Het grote "Hoe heet dat spel ook alweer" topic. freakinaround | 24 | 13-02-2005 11:53 | |
Flora & Fauna |
voor of tegen jacht? DKBD | 75 | 24-07-2003 19:43 | |
Flora & Fauna |
50 eenden, kippen ganzen en ander gevogelte gedood Kupu | 87 | 13-10-2002 08:48 | |
Flora & Fauna |
jacht verbieden? Kupu | 41 | 28-01-2002 11:46 |