Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2003, 21:16
foogel
foogel is offline
mode: in principe is het gewoon zo dat iedereen een algemeen geaccepteerd idee verkiest boven zijn eigen mening en meer waarde hecht aan veiligheid dan persoonlijkheid.
gevaarlijk?
Oud 05-07-2003, 21:23
Iqra
Iqra is offline
Waar vormt het een gevaar voor dan? Het is toch eerder zielig...en een zwakte als je je niet kunt profileren dmv je eigen identiteit. Het is natuurlijk de gemakkelijke weg om je in de nieuwste mode te steken.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 21:29
foogel
foogel is offline
ja, zolang het over mode gaat is het vrij ongevaarlijk, maar tot hoever wordt dit idee nog doorgevoerd? hoe vinden we het als heel nederland dalijk over alles dezelfde, veilige, geaccepteerde mening heeft en er niemand meer ergens over nadenkt en zich een mening over vormt? is het dan nog ongevaarlijk?
Oud 05-07-2003, 21:34
REIE
REIE is offline
Citaat:
foogel schreef op 05-07-2003 @ 22:16:
mode: in principe is het gewoon zo dat iedereen een algemeen geaccepteerd idee verkiest boven zijn eigen mening en meer waarde hecht aan veiligheid dan persoonlijkheid.
gevaarlijk?
Ik ben het daar niet geheel mee eens, plateauzolen zijn duidelijk een mode-fenomeen, want lekekr lopen ze niet. Daarnaast zijn ze ook zeer gevaarlijk, je kan er sneller je enkels mee kwetsen bijvoorbeeld. Ook met mode-grillen als piercings schadelijk voor je lichaam, zelfs een professioneel geplaatste tongpiercing kan niet voorkomen dat je tanden continu bestookt worden met een stuk metaal. Aan persoonlijkheid wordt door de desbetreffende personen meer waarde gehecht dan aan het effect op het omhulsel van je geest
Oud 05-07-2003, 21:38
Iqra
Iqra is offline
Citaat:
REIE schreef op 05-07-2003 @ 22:34:
Ik ben het daar niet geheel mee eens, plateauzolen zijn duidelijk een mode-fenomeen, want lekekr lopen ze niet. Daarnaast zijn ze ook zeer gevaarlijk, je kan er sneller je enkels mee kwetsen bijvoorbeeld. Ook met mode-grillen als piercings schadelijk voor je lichaam, zelfs een professioneel geplaatste tongpiercing kan niet voorkomen dat je tanden continu bestookt worden met een stuk metaal. Aan persoonlijkheid wordt door de desbetreffende personen meer waarde gehecht dan aan het effect op het omhulsel van je geest
Wat zegt een plateauzool of een piercing over iemands persoonlijkheid?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 21:38
Kazanka
Kazanka is offline
Als iedereen dezelfde mening enzo heeft dan is het juist superveilig. Enkel als die mening niet samenstaat met wat ze van binnen voelen, zal er verzet komen tegen de meerderheid en dat maakt het geheel onstabiel en gevaarlijk. Toch zal dat nooit kunnen gebeuren
Oud 05-07-2003, 21:40
Iqra
Iqra is offline
Er zijn ook nog altijd mensen die graag schoppen tegen de gevestigde orde...al is het alleen maar om iets te hebben om tegen te schoppen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 21:47
Rhaa.N'eeH
Rhaa.N'eeH is offline
Ja hoor, omdat ik met de nieuwste mode meega..
Ben ik meteen public enemy no. 1 ?
Sure, .. het zal wel hoor.

'Mode is gevaarlijk,... '
Ja oehh.. Maak jezelf lekker bang zou'k zeggen.
Oud 05-07-2003, 21:48
foogel
foogel is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 05-07-2003 @ 22:38:
Als iedereen dezelfde mening enzo heeft dan is het juist superveilig. Enkel als die mening niet samenstaat met wat ze van binnen voelen, zal er verzet komen tegen de meerderheid en dat maakt het geheel onstabiel en gevaarlijk. Toch zal dat nooit kunnen gebeuren
iedereen dezelfde mening is inderdaad lekker veilig, maar het zal echt niet gebeuren dat ook iedereen echt hetzelfde denkt. met gevaarlijk doelde ik niet op het verzet wat er van kan komen, maar van het wereldbeeld dat iedereen als een zombie aanloopt achter een leider. iedereen die dezelfde mening heeft als een algemeen geaccepteerd persoon. iedereen die hetzelfde denkt en doet zonder erover na te denken of hij er wel echt achter staat! niemand die erover nadenkt of die ideen misschien niet gevaarlijk zijn... nou is mode nog onschuldig, maar in principe is dat hetzelfde idee. niet denken, gewoon doen wat de rest doet. en uit dat soort dingen ontstaan gevaarlijke dingen zoals hitler. denk je echt dat al die mensen echt zelf een mening hebben gevormd, er goed over na hebben gedacht? nee, die vonden, wat de rest vond. klonk wel aannemelijk. mode: ze doen wat de rest doet... maar waar stopt het?!
Oud 05-07-2003, 21:50
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Iqra schreef op 05-07-2003 @ 22:40:
Er zijn ook nog altijd mensen die graag schoppen tegen de gevestigde orde...al is het alleen maar om iets te hebben om tegen te schoppen.
misschien, maar er is bijna altijd wel een reden

De lage orde van de samenleving geeft af op de hogere ordes, vanwege een gevoel benadeeld te worden.
De hogere orde geeft weer af op de lagere orde, omdat die niet genoeg inzet tonen om zover te komen als zij zijn gekomen.
De hoogste orde klaagt niet, want die is praktisch onschendbaar, tenzij er persoonlijke kwesties ontstaan of andere mensen van dezelfde orde hun tegenzitten.

Zeer grof geschetst
Oud 05-07-2003, 21:50
foogel
foogel is offline
Citaat:
Rhaa.N'eeH schreef op 05-07-2003 @ 22:47:
Ja hoor, omdat ik met de nieuwste mode meega..
Ben ik meteen public enemy no. 1 ?
Sure, .. het zal wel hoor.

'Mode is gevaarlijk,... '
Ja oehh.. Maak jezelf lekker bang zou'k zeggen.
als jij de kleren die in de mode zijn ECHT mooi vindt, dan is er ook niets mis mee. maar als je het alleen leuk vindt omdat de rest het ook leuk vindt, waar stopt dat dan? als een ander in de put springt en zegt: ik ben in! spring jij er dan achteraan?
Oud 05-07-2003, 21:54
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
foogel schreef op 05-07-2003 @ 22:48:
iedereen dezelfde mening is inderdaad lekker veilig, maar het zal echt niet gebeuren dat ook iedereen echt hetzelfde denkt. met gevaarlijk doelde ik niet op het verzet wat er van kan komen, maar van het wereldbeeld dat iedereen als een zombie aanloopt achter een leider. iedereen die dezelfde mening heeft als een algemeen geaccepteerd persoon. iedereen die hetzelfde denkt en doet zonder erover na te denken of hij er wel echt achter staat! niemand die erover nadenkt of die ideen misschien niet gevaarlijk zijn... nou is mode nog onschuldig, maar in principe is dat hetzelfde idee. niet denken, gewoon doen wat de rest doet. en uit dat soort dingen ontstaan gevaarlijke dingen zoals hitler. denk je echt dat al die mensen echt zelf een mening hebben gevormd, er goed over na hebben gedacht? nee, die vonden, wat de rest vond. klonk wel aannemelijk. mode: ze doen wat de rest doet... maar waar stopt het?!

Je hebt het nu meer over mensen die geen mening hebben en iemand met een mening volgen
Oud 05-07-2003, 21:56
foogel
foogel is offline
maar dat is bij mode ook het geval, maar dan voor een deel van hun mening. mensen die geen mening over kleding hebben en dus de mening van een nader volgen. ik weet dat mode maar een klein deel is van de mening, maar misschien is het wel het begin van het einde...
Oud 05-07-2003, 21:59
Kazanka
Kazanka is offline
leg nou gewoon eens uit wat je bedoeld...want het gaat van dezelfde broek naar het begin van het einde...welke stappen/gebeurtenissen zitten daar allemaal tussen volgens jouw?
Oud 05-07-2003, 22:11
REIE
REIE is offline
Citaat:
Iqra schreef op 05-07-2003 @ 22:38:
Wat zegt een plateauzool of een piercing over iemands persoonlijkheid?
Kleding is vaak een weerspiegeling van je (gewenste) persoonlijkheid.
Voorbeeld: ik draag een afzakkende broek, een panty over m'n hoofd, honkbalshirts en -petten en gouden kettingen, ik ben een thug en als je me uitscheldt schiet ik je neer.
Oud 05-07-2003, 22:18
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
REIE schreef op 05-07-2003 @ 23:11:
Kleding is vaak een weerspiegeling van je (gewenste) persoonlijkheid.
Voorbeeld: ik draag een afzakkende broek, een panty over m'n hoofd, honkbalshirts en -petten en gouden kettingen, ik ben een thug en als je me uitscheldt schiet ik je neer.
of steek
Oud 05-07-2003, 22:20
foogel
foogel is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 05-07-2003 @ 22:59:
leg nou gewoon eens uit wat je bedoeld...want het gaat van dezelfde broek naar het begin van het einde...welke stappen/gebeurtenissen zitten daar allemaal tussen volgens jouw?
ik bedoel: mensen kleden zich hetzelfde omdat ze het veiliger vinden de mening van de massa uit te dragen (qua kleding), daarna vinden ze het misschien wel veiliger om zoiezo maar de mening van de massa over te nemen omdat ze op die manier in ieder geval niets fout kunnen doen. ze hebben waarschijnlijk niet eens in de gaten dat ze fout bezig zijn. ze HOEVEN niet meer na te denken over hun eigen mening want ze krijgen er eentje kant en klaar voorgeschoteld. oftewel: ze denken niet meer na over wat ze vinden, ze vinden gewoon wat ze horen te vinden. en wie bepalt wat ze horen te vinden? iemand die dat zal doen zal veel en veel te veel macht hebben. iemand die dat doet, zorgt dat heel de wereld hem napraat en kan dus doen wat hij wil. en niemand zal het bewust in de gaten hebben. kennen jullie het boek "de dag der dagen" van ira levin? fijn hoor, dan wordt er voor je nagedacht. hoef je zelf geen beslissingen te mkane, verantwoordelijkheden op je te nemen...

en trouwens... vindt je het zoiezo al geen rotidee dat niemand meer een ECHTE mening heeft?
Oud 05-07-2003, 22:23
foogel
foogel is offline
en jullie vinden nou vast dat ik doordraaf en dat doe ik ook een beetje, maar toch... van dat hele verhaal hierboven is met mode het begin al gemaakt...
Oud 06-07-2003, 10:13
diabolaparva
diabolaparva is offline
maar het ligt toch in de menselijke aard om simpel alles voorgekauwd te willen krijgen? (kijk maar naar de geschiedenis: grootgrondbezitters, de romeinen die zomaar volkeren over konden nemen omdat die het wel prachtig vonden wat die romeinen allemaal deden enz.)
ik denk dat je echt heel moeilijk moet doen om alle mensen hun eigen mening te laten krijgen. dat zou natuurlijk prachtig zijn, maar dat duurt wel een eeuw of 10
en nou jah, vertel iemand maar eens dat ie zelf moet gaan nadenken. dan krijg je vast een knal
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 11:09
Fantodo
Fantodo is offline
Citaat:
maar het ligt toch in de menselijke aard om simpel alles voorgekauwd te willen krijgen?
Het ligt in de menselijke aard te willen overleven en in letterlijke zin is dat hier meestal niet meer van toepassing , het gaat er nu vooral om een plek te kunnen vinden binnen de maatschappij ,het gevoel te verwerven er bij te horen ,nodig te zijn. Grote groepen vormen een groter deel van de maatschappij en staan dus sterker, ook vanuit evolutonair standpunt. Met de mode meegaan is naar mijn idee dan ook juist een manier om je persoonlijkheid te bewaren , er een klein stukje van mee te geven.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 11:42
Rhaa.N'eeH
Rhaa.N'eeH is offline
Citaat:
foogel schreef op 05-07-2003 @ 22:50:
als jij de kleren die in de mode zijn ECHT mooi vindt, dan is er ook niets mis mee. maar als je het alleen leuk vindt omdat de rest het ook leuk vindt, waar stopt dat dan? als een ander in de put springt en zegt: ik ben in! spring jij er dan achteraan?
Hmm.. Ohh dus dát bedoel je..
Nou, ik vind niet dat je het zo kan zien.. Mode , dezelfde kleren dragen als veel mensen is niet hetzelfde als 'in de put springen omdat de ander dat ook doet'.
Ik denk dat mensen voornamelijk naar de gevolgen kijken..
Put springen = dood.Leuk dat die ander het doet, maarehh.. mij niet gezien .. Mode dragen = harmless ! Geen negatieve gevolgen.Dus dat doen veel mensen ..
Oud 06-07-2003, 12:34
Kazanka
Kazanka is offline
Als je het zo allemaal schetst zou mode gevaarlijk kunnen zijn, maar het zal toch nooit gebeuren. Meningen zullen niet altijd hetzelfde zijn, niet in de wereld, noch in eigen land, noch in eigen stad en zelfs niet in eigen huis.
Oud 06-07-2003, 14:24
Verwijderd
Citaat:
foogel schreef op 05-07-2003 @ 22:16:
gevaarlijk?
Nee, want er zijn ook mensen die uit persoonlijkheid kiezen bij de groep te horen.

God, dat eeuwige gemiemel over individualiteit ook altijd Misschien moet je het topic over kleding op de universiteit op Lifestyle maar eens doorlezen, dan kun je het verloop van zo'n discussie een beetje zien.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten