Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Wat is 'echt'?
(btw, de ouwe Grieken rond 500 voor Christus vroegen zich ditzelfde al af. Zo ook Parmenides uit de Griekse kolonie Elea in Zuid-Italië. We kennen de uitdrukking: "ik geloof het pas als ik het zie". Maar Parmenides geloofde het zelfs dan niet. Volgens hem geven de zintuigen ons een verkeerd beeld van de wereld, een beeld dat niet klopt met het menselijk verstand.) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ten eerste: de begrippen 'echt' en 'illusie' zijn niet zo duidelijk en zwart/wit, in een context als deze. In het dagelijks taalgebruik, betekent 'echt' ongeveer zo veel als "datgene wat waar is in de fysieke wereld/de wereld der wiskunde/evt. een andere wereld". En illusie iets als "datgene wat waar lijkt te zijn in de fysieke wereld, maar dit in feite niet is". Het probleem met de termen 'echt' en 'illusie' is dat ze niet erg bruikbaar zijn zonder een referentiekader. En als je je gaat afvragen: "is wat wij opvatten als 'de materiële wereld' zelf wel echt?", moet je er ook bij vermelden welk referentiekader je gebruikt. Als dit referentiekader de materiële wereld zelf is, is deze natuurlijk per definitie echt. Maar wat nu, als we een ander referentiekader nemen, namelijk 'de gedachtenwereld'. Eigenlijk zouden in dat geval je gedachten en waarnemingen de enige dingen zijn die je 'echt' kunt noemen. De dingen die waargenomen worden hebben wel een invloed op, maar bevinden zich zelf niet in, de gedachtenwereld, en zijn daarom per definitie niet echt. Je kunt de definitie van "echt" echter nog iets verder aanpassen, namelijk door bijvoorbeeld te zeggen: alles wat direct bestaat in onze gedachtenwereld, en elk verschijnsel dat waar is in een systeem dat (al dan niet zichtbaar) interactie heeft met onze gedachtenwereld, is waar. Waarschijnlijk is dit de definitie die het best aansluit bij onze intuïtieve voorstelling van de term 'echt'. En ik vind het heel plausibel, om de claim te maken dat volgens deze definitie. Beschouw namelijk eens onze waarnemingen: het lijkt alsof er zich, achter onze waarnemingen, een soort systeem bevindt (nl. de materiële wereld), dat de precieze aard van de waarnemingen bepaalt. Als dit inderdaad het geval is, volgt hieruit direct dat de materiële wereld echt is. Als dit niet zo is, moet je de claim maken, dat er geen systeem is achter onze waarnemingen. In dit geval zouden ook alle natuurwetten, en elke voorspelbaarheid van onze waarnemingen, wegvallen, en zou je de claim moeten maken dat het 'toeval' is dat onze waarnemingen zo veel systematiek vertonen. Zoals zoveel vraagstukken in de filosofie, hangt de conclusie, zoals hieruit waarschijnlijk wel duidelijk is geworden, voor een groot gedeelte af van de gehanteerde definities. De moeilijkste taak is dus niet eeuwig gezever over de conclusies, maar juist het vormen van duidelijke, logische, verdedigbare, definities. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Vloeken = bewijs? Verwijderd | 184 | 25-01-2011 16:39 | |
Psychologie |
Medicatie.... Verwijderd | 51 | 16-07-2009 00:41 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het bewijs (over het bestaan van god) Lord Dolphin | 144 | 09-12-2007 18:22 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De Draak vs God [Openbaring van vragen] Kazanka | 73 | 07-10-2003 11:44 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dag des Oordeels Mujahidien | 82 | 24-02-2002 21:59 |