Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2003, 10:14
jbtq
jbtq is offline
Ik heb een vraagje over een kromme

gegeven is de kormme k met
x= ln [t] [ t is absoluut]
y= ln [t+2] [ t + 2 is absoluut]

Dit soort sommen lukt mijn wel wanneer er bijvoorbeeld een sinus of cosinus staat, maar in dit gevalt lukt het dus niet. Mijn vraag is hoe pak je dit aan. Als je bijvoorbeeld wilt weten wat de coordinanten zijn van de plekken waar hij de assen kruist. In dit geval stond er ook een andere vraag bij. Namelijk de veticale asymptoot snijdt K in het punt A . Bereken de coordinaten van A.

Alvast bedankt

Ps: deze stond in examen wis B vwo oude stijl, maar aan alleen de antwoorden heb ik natuuurlijk niks aan
Oud 29-06-2003, 11:05
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
jbtq schreef op 29-06-2003 @ 11:14:
Ik heb een vraagje over een kromme

gegeven is de kormme k met
x= ln(|t|)
y= ln(|t+2|)

Dit soort sommen lukt mijn wel wanneer er bijvoorbeeld een sinus of cosinus staat, maar in dit gevalt lukt het dus niet. Mijn vraag is hoe pak je dit aan. Als je bijvoorbeeld wilt weten wat de coordinanten zijn van de plekken waar hij de assen kruist. In dit geval stond er ook een andere vraag bij. Namelijk de veticale asymptoot snijdt K in het punt A . Bereken de coordinaten van A.

Alvast bedankt

Ps: deze stond in examen wis B vwo oude stijl, maar aan alleen de antwoorden heb ik natuuurlijk niks aan
Voor het snijpunt met de X-as geldt: y=0, dus ln(|t+2|)=0, dus |t+2|=1, dus t+2=1 of t+2=-1, dus t=-1 of t=-3. t=-1 geeft: x=ln(|-1|)=ln(1)=0, en t=-3 geeft: x=ln(|-3|)=ln(3), dus de snijpunten met de X-as zijn (0,0) (het punt O) en (ln(3),0).
Voor het snijpunt met de Y-as geldt: x=0, dus ln(|t|)=0, dus |t|=1, dus t=1 of t=-1. t=-1 geeft: y=ln(|-1+2|)=ln(|1|)=ln(1)=0, en t=1 geeft:
y=ln(|1+2|)=ln(|3|)=ln(3), dus de snijpunten met de Y-as zijn (0,0) (het punt O) en (0,ln(3)).
Indien t van links of rechts naar -2 gaat zal y naar min oneindig gaan en gaat x naar ln(|-2|)=ln(2), wat x=ln(2) als asymptoot geeft. Omdat deze K snijdt moet gelden: x=ln(2)=ln(|t|), dus |t|=2, wat alleen t=2 als oplossing geeft, aangezien y niet gedefinieerd is voor t=-2. t=2 geeft:
x=ln(2) en y=ln(|2+2|)=ln(|4|)=ln(4), dus A is het punt (ln(2),ln(4)).

Laatst gewijzigd op 29-06-2003 om 11:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten