Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
sorry... Niet me eens, je kunt er ook naar streven je geluk onafhankelijk te maken van begeerte, of is dat een drang naar géén drang? Meen je nu ook dat begeerte slecht is, Ash'Gaion? dat hangt toch eerder af van wat je precies wilt bereiken. REIE
||
![]() |
Citaat:
Dit soort uitspraken (van Ash'Gaion) noem ik huisvrouwen-wijsheid. Leuk voor iemand achter de stofzuiger, maar het is erg simpel gestelt en als je er een beetje over na denkt klopt het van geen kanten meer. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
ik zeg niet dat ik tegen ieder pleziertje ben, maar noem mij eens 1 egoistisch of ego-vergrotend verlangen dat ooit de mensheid vooruit heeft geholpen. heeft het de mensheid ooit geholpen dat er mensen zijn die op zoek zijn naar macht omwille van de macht zelf of heeft het de mensheid ooit geholpen dat er mensen waren en zijn die op zoek zijn naar allerlei soorten van persoonlijke voorbijgaande pleziertjes? heeft het de mensheid ooit geholpen dat er zoveel ambitieuze mensen zijn die eigenlijk niks doen dan hun eigen geluk bevredigen door carriere te maken, om dan vervolgens te sterven zonder iets echt goeds aan de wereld na gelaten te hebben? Citaat:
Citaat:
Citaat:
dat leid niet direct tot afhankelijkheid. helping people is mostly a matter of learning them how to help themselves. [/B][/QUOTE] |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zou het ruimtevaart programma nu zo ver gevorderd zijn als Rusland en Amerika er geen wedstrijdje van hadden gemaakt? Zou er uberhaupt wetenschap zijn geweest als we niet het verlangen hadden op de een of andere manier beter te worden als alle anderen? Citaat:
|
![]() |
||||||||
![]() |
Citaat:
als iederen vanaf het begin van de mensheid dat doel had gehad zaten we nu al op andere planeten. jammer dat we geevolueerd zijn uit de gewelddadige chimpansees, in plaats van de vreedzamere buren ervan, de bonobo's. Citaat:
zoals jij zelf al zei, dat is er ook zodat minder boeren nodig zijn en zodat meer voedsel verbouwd kan worden en zodat mensen zich kunnen gaan richten op andere dingen. Citaat:
![]() ook dat is natyuurlijk subjectief. ![]() Citaat:
ik ben uit mijn ouders geschapen, dat betekent niet dat ik verplicht ben altijd bij ze te blijven. de mensheid is uit de natuur geschapen, dat betekent niet dat we er per se moet blijven of dat we de regels moeten volgen die in de 'wilde' natuur geldt. Citaat:
![]() maar dat houd neit in dat een dergelijk conflict noodzakelijk is voor vooruitgang. Citaat:
misschien was het vroeger wel zo, maar laten we ons nu dan liever concentreren op een verhevener doel dan het verkrijgen van macht. Citaat:
ook al kan iemand niet voor zichzelf zorgen dan kan iemand nog altijd weel nut hebben voor wat dan ook. mensen hoeven in mijn ideale maatschappij niet alleen beoordeeld op het vermogen vor jezelf te zorgen. bovendien stimuleert een samenleving waarbij je moet vechten om te overleven juist de vergroting van het ego wat ik wil voorkomen. laten we liever een samenleving scheppen waarbij we niet zoals in de natuur al onze energie moeten verspillen aan overleven, maar laten we ervoor zorgen dat overleven niet moeilijk meer is, zodat we ons op andere zaken kunnen richten. Laatst gewijzigd op 09-04-2002 om 08:56. |
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
[QUOTE]je werk makkelijker maken met behulp van technologie noem ik niet machtslust en is ookin zichzelf geen persoonlijk pleziertje. zoals jij zelf al zei, dat is er ook zodat minder boeren nodig zijn en zodat meer voedsel verbouwd kan worden en zodat mensen zich kunnen gaan richten op andere dingen.[/QOUTE] Jij denkt zeker dat die boer voor ogen had om het de andere mensen makkelijker te maken. Heb jij de mens even misschat zeg... Maargoed, het maakt niet uit waar de nadruk op lag, het enige wat de mens de afgelopen aantal eeuwen heeft gedaan is het zichzelf makkelijker maken en zijn persoonlijke macht vergroten, een paar uitzonderingen daargelaten. Daar drijft de mensheid op, en niets anders. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Degeen die zichzelf niet kan helpen, die sterft. Ondanks zijn sterke punten, zal hij niet overleven wat dus inhoud dat zijn sterke punten ondergeschikt waren. Overleven is verbeteren. Niet alleen als mensheid, maar ook als mens (individu). Als alleen de mensheid kan overleven dan zal de individu steeds zwakker worden en uiteindelijk zal de mensheid daardoor steeds zwakker worden, ondanks dat we zo ongelovelijk sociaal zijn. Alle andere zaken dan overleven zijn ondergeschikt. Competitie is natuurlijk, het ligt in de mens en is de drijfveer van de mens. |
![]() |
|||||||||||||
![]() |
Citaat:
wedervraag=wat heb je eraan te streven naar macht en genot en een vergroot ego? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
groei je op in een samenleving met zekerheid en veiligheid, dan zijn dergelijke vermogens niet meer onnodig. waarom zou je moeten leren te overleven in een gewelddadige 'natuurlijke' omgeving als je er nooit terecht komt? |
![]() |
||||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een uitdaging is altijd verbonden aan een competitie (geen conflict nee), wie daagt je anders uit? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||||||||||||||
![]() |
Citaat:
erin zo harmonisch mogeiljk samen te laten werken... individuen gaan ten onder in een samenleving waarbij je moet strijden om te overleven, ze gaan juist niet ten onder in mijn maatschappij. Citaat:
integendeel, het is zelfs zo dat hoe gelukkiger je bent, des te altruistischer word je gedrag. je kunt tegelijk zelf geluk willen of gelukkig zijn en toch aan anderen denken. ik zeg niet dat iedereen maar moet leren zichzelf te verzaken voor anderen. Citaat:
er ontstaat een probleem als je drijfveren onderdrukt, niet als je een drijfveer verandert of er gewoon voor probeert te zorgen dat die drijfveer nooit tot ontwikkeling word gebracht. Citaat:
Citaat:
Citaat:
wat bedoel je met competitie tegen jezelf? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
iemand kan hoogbegaafd zijn en tegelijkertijd niet weten hoe te overleven in het wild. moeten we dan dat sterke punt van hoogbegaafdheid maar laten afsterven omdat diezelfde iemand een ander punt niet heeft? laten we liever iedereen helpen het top van zijn/haar kunnen te bereiken, niet zinloos dingen laten afsterven. en zoals eerder gezegd:ik wil dat we op school ook meer zouden letten op EQ, wat dus ook het vermogen inhoud zelf problemen op te lossen. laten we diegene die niet voor zichzelf kan zorgen dan leren hoe hij dat wel kan doen,ipv hem te laten sterven. Citaat:
In samenlevingen met teveel competitie, zoals Los Angeles, is je kans op overleving veel en veel kleiner dan in een samenleving met samenwerking en vriendelijkheid. in LA sterf je sowieso al van angst en stress juist omdat het overleven omwille van het overleven zo gruwelijk veel energie vergt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
je kunt hoogstens zeggen dat je een ervaring rijker bent en dat je daarvan geleerd hebt, maar dat geld voor alle ervaringen. Citaat:
Citaat:
[quote] Een eenzame kluizenaar zal in staat zijn overal te overleven, welke omstandigheden dan ook. Een jongen uit een geweldadige buurt zal ook instaat zijn bijna overal te leven, zelf de geweldadige buurten. /quote] is dat zo? hij kan inderdaad zelf overleven, maar verder niks. als je zo iemand in een samenleving zet waar veel samenwerking en weinig competitie is, dan zal hij daar juist veel meer moeite hebben om te overleven dan de mensen die er sowieso altijd al gewoont hebben, enkel omdat hem alleen geleerd is gewelddadig te zijn. samenwerking is niet geleerd, dat vermogen heeft ie nauwelijks, en dus heeft hij veel meer energie nodig om te overleven in een niet-gewelddadige buurt dan degenen die er al wonen. Citaat:
en nogmaals, ik ben voor les in EQ, mensen van het type mager wijsneusachtige wethouder hebben meestal niet zo'n geweldig EQ. zij zijn niet altruisitisch, wie zegt dat ik behoefte heb aan zulke mensen in mijn maatschappij? ik niet. |
![]() |
|
Verwijderd
|
nou ok
uitleg Desire.... je wilt iets.... heel graag... Dan komt die drang zoiezo naar boven om dat toch voor elkaar te krijgen, dus ook incluis de slechte gedachtes Dus als je nooit begeerd, zul je niet zo gauw die gedachtes krijgen probleem dan is dat je leven nogal saai word zo bedoel ik em en niet anders |
![]() |
|||||||||||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je probeert het menselijk rijk uit te breiden, en wel op de grootste uitdaging van de natuur ooit: een luchtloze ruimte zonder zwaartekracht. Citaat:
Dat kan alleen door jezelf als individu te verbeteren. Citaat:
Je hebt het de hele tijd over les geven in EQ. Dit vind ik wel heel erg vaag, misschien kun je hier iets dieper op ingaan. [QUOTE]ik ook en daarom ben ik ervoor dat we les krijgen in EQ op onze scholen....iedereen zal leren voor zichzelf te zorgen en toch tegelijk voor anderen wanneer dat nodig mocht zijn. In samenlevingen met teveel competitie, zoals Los Angeles, is je kans op overleving veel en veel kleiner dan in een samenleving met samenwerking en vriendelijkheid. in LA sterf je sowieso al van angst en stress juist omdat het overleven omwille van het overleven zo gruwelijk veel energie vergt.[QUOTE] Je hebt het erg veel over LA, maar LA is niets vergeleken met bijvoorbeeld een jungle, waar kleine stammen toch erg efficient kunnen overleven zonder mensen te helpen. Ze werken wel goed samen. Daarnaast leven ze vrij lang. En dat allemaal omdat ze continu in competitie zijn met de natuur. Citaat:
Citaat:
Noem eens een ander doel dan dat wezenlijk nut heeft. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dus die opmerking van je slaat nergens op. Verschillende grote filosofen(in verschillend onafhankelijk ontwikkelde culturen) hebben zich bezig gehouden met deze vraagstelling. Over lust en begeerte, over de mogelijkheid van een middenweg of juist ascese/onthouding. Descartes, Confusius, Boedda en vele andere filosofen. 'Kritiek leveren is een gewoonte, kritiek verdragen een kunst'. Groetjes Ben(die toch kiest voor een middenweg ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Zeker als je zo iets in het engels neerzet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Groetjes Ben(die mensen toch zo respectvol mogelijk behandeld ![]()
||
Citaat:
-Zelfkennis (je eigen emotionele patronen begijpen) -Zelfbeheersing (het vermogen om niet toe te geven aan sterke impulsen als je weet dat het op lange termijn nadelig is) -Empathie (andermans emoties begrijpen door naar lichaamstaal etc te kijken en erop inspelen ) -Zelfmotivatie (het vermogen om jezelf aan te zetten om dingen te doen) -Betrokkenheid (hierbij snap ik het verschil niet echt met empathie) zal dit helpen? |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
, maar ik heb een hekel aan mensen met tegeltjes wijsheid
hmmmm ken je me? nee discussion closed on that matter plz let's move on to the next ![]() ik ben dus iig niet de enige die zijn hoofd hierover breekt scheelt weer ![]() en nee deze komt niet van een tegeltje en in het engels omdat ik dat gewoon een veel mooiere taal vind ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zo bevooroordeeld ben ik nou ook weer niet ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||