Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2003, 20:39
Ertensoep
Ertensoep is offline
Ik had twee gerbils (woestijnratten) van ruim 3 jaar oud, nu is er eentje doodgegaan terwijl ik op vakantie was. (Ze logeerden bij iemand anders, misschien dat het aan de plotselinge verandering in omgeving lag). Het waren broertjes uit hetzelfde nest, ze waren hun hele leven al samen, en nu is de ene dus alleen. Ik ben bang dat die nou ook snel doodgaat, zo zonder zijn broertje, maar ik durf er ook geen nieuwe bij te zetten, als ze gaan vechten zal mijn overgebleven gerbil het waarschijnlijk toch verliezen, omdat die al een beetje oud is, en ik heb sowieso geen zin in een gewonde (of dode) gerbil.
Iemand tips om het leven van mijn overgebleven gerbil toch nog wat gezellig te maken? (Ik kan hem niet in de kamer zetten, daar loopt mijn kat al rond, en als er voortdurend een kat boven zijn kooi hangt zal mijn gerbil vast niet gelukkiger worden.)
Alvast bedankt.
Oud 27-06-2003, 20:51
SuperSanne
SuperSanne is offline
Tja... wat ik nu zeg klinkt erg hard maar 3 jaar is een flinke leeftijd... Je levende gerbil zal het niet lang volhouden, zeker omdat 'ie verschrikkelijk eenzaam zal worden (voor iedereen: houd een muis/rat/gerbil nooit, nooit, NOOIT alleen!!!!!!!). Het zal niet lukken 'm aan een andere gerbil te laten wennen. dat kost tijd, en zo lang heeft 'ie waarschijnlijk niet meer. Het is erg vervelend, maar misschien moet je er over nadenken het beessie rustig te laten inslapen bij de dierenarts nu hij nog niet vereenzaamd en afgetakeld is. Vervelend, maar soms zit er niets anders op. Het beste
Oud 27-06-2003, 20:59
Ireentje
Ireentje is offline
inslapen?

Zeg es, dat beestje heeft nu toch nog genoeg levensvreugde?
Vraag iig advies aan de dierenarts die kan dat het beste voor je beslissen. Je zou op zoek kunnen gaan naar een niet-dominante (of is de overgebleven gerbil juist een dominante partner gewend?) iets-oudere gerbil die gewend is om met 1 of meerdere gerbils te leven. Kijk eens op marktplaats, volgens mij zijn er genoeg mensen die maar al te graag jou aanbod aannemen (mits ze goed verzorgt worden, maar dat lijkt me wel duidelijk bij jou )

Veel succes!!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 21:08
Ertensoep
Ertensoep is offline
jah, maar om hem meteen, zonder hem een kans op overleven te geven, in te laten slapen... ik weet het niet hoor, dat vind ik een beetje gedwongen euthanasie. mjah, moeilijk...
misschien toch in de huiskamer. goeie kans dattie toch heengaat, nix aan te doen ben ik bang. Maar ik ben nou eenmaal niet vaak thuis, en als die de hele dag alleen op mijn kamer zit heeft ie helemaal zo'n nare laaste tijd. Als ik hem nou ergens flink hoog neerzet kan de kat er niet bij, (de rat zit sowieso in een kooi, dus De kat kan hem nix doen, maar zo kan die kat ook niet de hele dag met zijn neus boven die kooi zitten) en heeft de rat toch nog wat gezelligheid om zich heen enzo. (of een flinke overdosis stress, dat kan ook nog... toch nog eens even over nadenken.)
Oud 27-06-2003, 21:14
Ertensoep
Ertensoep is offline
Citaat:
ÐaRklåÐy schreef op 27-06-2003 @ 21:59:
inslapen?

Zeg es, dat beestje heeft nu toch nog genoeg levensvreugde?
Vraag iig advies aan de dierenarts die kan dat het beste voor je beslissen. Je zou op zoek kunnen gaan naar een niet-dominante (of is de overgebleven gerbil juist een dominante partner gewend?) iets-oudere gerbil die gewend is om met 1 of meerdere gerbils te leven. Kijk eens op marktplaats, volgens mij zijn er genoeg mensen die maar al te graag jou aanbod aannemen (mits ze goed verzorgt worden, maar dat lijkt me wel duidelijk bij jou )

Veel succes!!
Mjah, als het beest nix lichamelijks mankeert vind ik het zo naar om hem in te laten slapen, en als het niet per see hoeft doe ik dat ook niet.
mjah, ik zal ook een sbij de dierenarts kijken of er nog oudere gerbils te vinden zijn.

Mijn gerbils zaten trouwens in zo'n "fokhok", een hok waar je, als je beesten wilt fokken, een hekje in het midden kan zetten, en ik zou dat hekje natuurlijk (de eerste tijd) midden in dat hok kunnen zetten. Dan kunnen ze niet bij elkaar komen, maar ze kunnen wel een beetje aan elkaar wennen. Het probleem is dat ze dan niet zo veel ruimte meer hebben.
Oud 27-06-2003, 21:25
SuperSanne
SuperSanne is offline
het was maar een optie... ik zou het ook niet zo snel doen, maar ik zeg wel dat, aangezien de kans op vereenzaming (note: als je denkt dat het gaat lukken en ze niet gaan vechten -zoek informatie!!!!!!- zet dat TWEE gerbils bij je oude beessie, anders legd 'ie over een paar maanden het loodje, en zit je weer met hetzelfde probleem) aanwezig is, je de zaak een beetje in de gaten moet houden, en idd in de huiskamer, heeft 'ie tenminste een beetje aanspraak. je hebt wel kattenrisico, maar dit is ook niets....
Oud 27-06-2003, 21:39
Ertensoep
Ertensoep is offline
ik zet hem overdag wel in de huiskamer en 's nachts op mijn kamer, want om hem nou alleen met mijn kat te laten, das ook niet zo'n goed idee. Da gezeul heen en weer van kamer naar kamer is ook niet alles, maarja. Het schijnt bij vogels te helpen als je tegen ze praat, misschien dat de gerbil dat ook gezellig vind ofzo...
Mjah, en drie gerbils in dat hok past niet, dat vind ik zielig. Ik hou het voorlopig wel zo.
Oud 27-06-2003, 22:03
Ireentje
Ireentje is offline
Jah, gerbils zijn volges mij ook vrij sociale dieren?
Je zou een oudere gerbil kunnen overwegen. Dat met het hekje ertussen is een heel goed idee Verder kun je met een aantal tips proberen het 'wennen' te vermakkelijken.

Plaats de 2 dieren op een voor hun allebei vreemde omgeving. (een ander hok?)
De erbij-gekomen gerbil moet dan wel al gewent zijn aan zijn hok met het hekje.
Zet er voldoende eten neer, zodat ze niet hoeven te ruzien om eten.
Verder zou ik er een paar speelattributen neerzetten? wat lekkere dingetjes om op te knabbelen. Eerst kun je ze 5 minuutjes bij elkaar laten. dan een kwartiertje, half uurtje, uur, halve dag. En als het dan goed gaat kunnen ze op begeven moment bij elkaar in het hok.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 22:45
MUTS123
MUTS123 is offline
Hmm...totaal geen verstand van gerbils hoor...weet alleen dat ze vreselijk eenzaam kunnen worden
Ik zou er een bij nemen....en ze op neutraal terrein aan elkaar laten wennen?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 07:50
Ertensoep
Ertensoep is offline
Ja, er eentje bij houden is wel een idee, maar wat SuperSanne zei klopt ook wel, mijn oude (overgebleven) gerbil is nou eenmaal ook al een beetje oud, en hij zal over een poosje ook wel gaan, en dan heb ik hetzelfde probleem, en weer een getraumatiseerde gerbil.
verder stop ik geen 3 gerbils in het hok, dat vind ik te weinig ruimte, en dan heb je ook nog kans dat ze met z'n tweeen 1 gerbil gaan buitensluiten/vermoorden (dat schijnt bij hamsters wel vaak voor te komen).
Oud 28-06-2003, 20:28
AlopiA
AlopiA is offline
je kan de kooi in twee-en delen, met een stuk plexiglas en blokjes hout. (de blokjes hout plak je vlak naast elkaar waar precies het plexiglas tussen kan worden geschoven)
dan kun je aan de ene kant je oude gerbil zetten, en aan de andere kant nog weer 2.
zo is je ene gerbil niet alleen, en bovendien heeft 'ie ook geen groot gevecht wat 'ie niet gaat overleven, werkt prima, heb ik ook gedaan.
als je oude gerbil dan dood gaat haal je gewoon het plexiglas eruit en die blokjes knagen de gerbils zelf wel weg, en anders zitten er blokjes in je kooi dat heb ik nu dus ook, maar hij knaagt zich er wel doorheen
Oud 29-06-2003, 00:42
Xanandu
Xanandu is offline
Ik had ook twee gerbils, de ene is na een jaar overleden (ziekte) de andere heeft nog 2 jaar doorgeleefd zonder de andere. Zolang je ze maar aandacht blijft geven/ze wat te doen hebben.
Oud 17-07-2003, 15:15
Silver rain
Silver rain is offline
Ik had 2 gerbils. De ene ging op 4 jarige leeftijd dood en toen hadden we de "overgebleven" gerbil heel veel aandacht gegeven en die werd 5 jaar oud.
Reageren

Regels voor berichten