Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2003, 13:21
Nolita
Nolita is offline
Wat vinden jullie van een levenstijl als STOA of SENECA?
Oud 21-06-2003, 13:22
Qamra
Qamra is offline
Explain?
Oud 21-06-2003, 13:22
Mysterons
Mysterons is offline
eh misschien kan je uitleggen wat het precies inhoudt, met plaatjes eventueel?
Oud 21-06-2003, 13:26
Nolita
Nolita is offline
Ow sorry...
Uitspraken van Seneca:
"De taal weerspiegelt de ziel."
"Niet omdat de dingen moeilijk zijn durven we niet, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk."
"Wanneer men wil genezen, is men reeds half gezond."
"Hoe ge over uzelf denkt is veel belangrijker dan hoe anderen over u denken."
De rest heb ik allemaal in het Latijn, ik kan de nederlandse vertaling niet echt vinden, vooral de brieven zijn heel mooi...
Er staan wel enkele brieven (niet helemaal goed vertaald) op
www.latijnengrieks.com
Dan bij Seneca kijken...
Oud 21-06-2003, 13:31
Mysterons
Mysterons is offline
Maar wat is dan de lifestyle? Is het alleen een gedachtengang/religie of is het ook met kleding en muziek?
Oud 21-06-2003, 13:37
syncro
syncro is offline
nou het zegt me nix stoa of seneca maar na het lezen van die zinnetjes gewoon wijze zinnetjes meer kan ik er niet van maken
t is net als die quotes van budda, ghandi ...
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 14:36
Riconoscente
Riconoscente is offline
Een prachtige leer, met heel ware elementen. De leer heeft niet heel veel op met werkelijke spiritualiteit maar biedt wel goed de kans tot uitbreiding naar het spirituele. Seneca spreekt wel over de ziel, en de God in alle dingen. Ik zal even mijn boek met Seneca-uitspraken erbij pakken:

`Wie overal is, is nergens`.
`Wie altijd en overal naartoe reist, bereikt tenslotte dat hij overal gastheren heeft, maar nergens vrienden`. (Hoewel 2000 jaar geleden geschreven, slaat dit perfect op ons vluchtige SMS-tijdperk).
`Als je iemand vertrouwt, maak je hem betrouwbaar`.
`De dood komt naar je toe. Je zou hem moeten vrezen als hij je gezelschap zou kunnen houden: maar, per definitie, heeft hij je nog niet bereikt of is hij je al voorbijgegaan`.
`Je bent populair bij de massa. Heb je echt reden om met jezelf ingenomen te zijn, omdat je er eentje bent die door de massa wordt begrepen?`.
`Een wijs man heeft aan zichzelf genoeg om gelukkig te leven, maar niet om te leven`.
`De fout ligt niet in de dingen maar in onze mentaliteit`.

De stoa (letterlijk: zuilengang) houdt zich vooral bezig met dingen die Seneca daarna in zijn brieven aan zijn waarschijnlijk fictionele vriend Lucilius nog eens heeft duidelijk gemaakt. Dat zijn dingen als de schadelijkheid van genot, ongedurigheid, wreedheden en andere dingen die van ons lichaam uitgaan. Dingen als macht, geld, en zelfs lichamelijk genot, zijn om ons heen, niet in ons, zo zei Seneca. En daarin had hij gelijk. De God zit in ons allen, zei hij. Seneca zegt in brief acht, als ik me niet vergis: `Ga eens naar het bos, en kijk omhoog, naar die grote boom, die ouder is dan wij bij elkaar, met haar loof, met de zon die zij door haar loof heen laat, en dan vraag ik je nog eens: zie je God echt niet?`. Brief achttien handelt over het feest der Saturnalia, een feest waarbij men veel at en dronk, vergelijkbaar met ons kerstfeest van tegenwoordig. Seneca zei: `Het is de maand december: vooral dan baadt de maatschappij in haar eigen zweet. Het recht op publieke luxe is gegeven; Alle dingen weerklinken met enorm lawaai, alsof er verschil is tussen de Saturnalia en de andere dagen waarop wij de normale dingen moeten doen.`

In brief 47 adviseert Seneca 'zijn' Lucilius zachtmoedig met zijn slaven om te gaan, omdat ieder mens is en een innerlijke God heeft; het enige verschil is dat het lot hun een andere positie heeft gegeven in het leven.

Seneca was een man met humor en zelfspot. Van humor getuigt zijn blijspel over de kreupele keizer Claudius, over wie hij zei: `Ook hij heeft nu de hemel bereikt, maar niet met gelijke passen `.
Van zelfspot getuigt zijn brief over ouderdom (waarvan het nummer me ontschoten is). Seneca zegt: Mijn huis brokkelt af en mij vallen de tanden al uit de mond. Bij Hercules, ik word een oude vent!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 14:59
Verwijderd
Citaat:
Nolita schreef op 21-06-2003 @ 14:26:

"De taal weerspiegelt de ziel."
die uitspraak bevalt me alleen niet, een mens heeft immers geen ziel.

voor de rest zijn het mooie 'ad remme' benamingen van delen uit het menselijk leven.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 15:02
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
klinkt wat voor mensen met een fotografisch geheugen en een zeer passieve/obeserveerende houding in de wereld.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 15:34
Nichon
Nichon is offline
Ja wij hebben dat ook wel gehad op school maar ik vind het niet echt interessant ofzo, ik bedoel, ik vind het wel belangrijk om er leuk uit te zien en leuke kleding aan te hebben en uit te gaan met vrienden, soms lekker te eten!!! Ik vind het wel knap hoor als je dat kunt wat hij allemaal zegt, maar voor mij is het niets
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 15:35
Nichon
Nichon is offline
Trouwens, die uitspraak in mijn signature is wel van Seneca geloof ik maar dat vond ik wel een mooie uitspraak!! Gewoon leven en veel dingen doen...
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 16:35
Nolita
Nolita is offline
Wauw bedankt voor jullie reacties allemaal..
Het klopt dat Seneca meer een gedachtenstijl is dan met kleren, tenminste ik zou niet echt weten hoe ik mijn uiterlijk precies naar Seneca zou moeten lijden...
Oud 21-06-2003, 22:41
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Filosofie....ja, euhm de STOA...nix voor mij.

*Ik vraag me wel af of dit hier wel hoort, als filosofie zijnde*
Oud 21-06-2003, 22:48
Verwijderd
Het volledig onbewogen door het leven gaan vereist veel zelfdiscipline, het is knap als je zo kan leven en zoveel controle over je emoties kan hebben. Seneca heeft zijn filosofie overigens zelf niet volledig gevolgd, daar hij in sommige opzichten afweek van zijn leer.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 00:00
Verwijderd
oei dat is vor mij dus al niet mer toegankelijk want ik ben zo zat als ik weet niet awt.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 09:52
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Hahahaha...oke dan Nare.
Oud 22-06-2003, 10:18
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Nolita schreef op 21-06-2003 @ 17:35:
Wauw bedankt voor jullie reacties allemaal..
Het klopt dat Seneca meer een gedachtenstijl is dan met kleren, tenminste ik zou niet echt weten hoe ik mijn uiterlijk precies naar Seneca zou moeten lijden...
Nou, die gedachtenstijl uit zich ook wel in bepaalde kleding. Degelijke, goedkope kleding die precies in de natuurlijke behoefte naar kleding voorziet maar niets doet uit maatschappelijke verplichting.

en Nare Man: Seneca zei dat het niet slecht was soms eens een beetje lam te worden, alhoewel het ook niet te ver moest gaan.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 10:24
Nolita
Nolita is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 22-06-2003 @ 11:18:
Nou, die gedachtenstijl uit zich ook wel in bepaalde kleding. Degelijke, goedkope kleding die precies in de natuurlijke behoefte naar kleding voorziet maar niets doet uit maatschappelijke verplichting.

en Nare Man: Seneca zei dat het niet slecht was soms eens een beetje lam te worden, alhoewel het ook niet te ver moest gaan.
Okay, dat is zo, maar het gaat niet echt om het uiterlijk...
Oud 22-06-2003, 10:27
Sirenie
Sirenie is offline
Ik vind de stoicijnen, die alle emoties uitbannen, niet echt fijn, omdat ik zelf wel behoorlijk emotioneel ben. Mij lijkt het leven zonder emoties niet erg leuk. Ik denk wel dat het handig kan zijn je voor te bereiden op tegenslagen, maar ja, dat heeft weer met emoties uitbannen te maken.

Ik weet niet of jullie hier iets van kunnen maken, maar ik wel. Het zijn een paar van de weinige dingen die ik nog weet van kcv.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 10:38
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Nolita schreef op 22-06-2003 @ 11:24:
Okay, dat is zo, maar het gaat niet echt om het uiterlijk...
Ik denk wel dat het belangrijk is om er beschaafd uit te zien, ook al geef je daar niet om. Niet dat je mee moet doen aan modegrillen, zeker niet, maar ik vind wel dat je er beschaafd uit moet zien, zodat de kans groter is dat mensen naar je zullen luisteren...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 10:47
Nolita
Nolita is offline
Ja, daar ben ik het mee eens.. maar er zijn behalve beschaafd, onopvallend, niet echt dingen voor geschreven... of zie ik dit nu helemaal fout?
Oud 22-06-2003, 10:50
Nolita
Nolita is offline
Citaat:
Sirenie schreef op 22-06-2003 @ 11:27:
Ik vind de stoicijnen, die alle emoties uitbannen, niet echt fijn, omdat ik zelf wel behoorlijk emotioneel ben. Mij lijkt het leven zonder emoties niet erg leuk. Ik denk wel dat het handig kan zijn je voor te bereiden op tegenslagen, maar ja, dat heeft weer met emoties uitbannen te maken.

Ik weet niet of jullie hier iets van kunnen maken, maar ik wel. Het zijn een paar van de weinige dingen die ik nog weet van kcv.
Met emoties uitbannen ben ik het niet zo eens...
Oud 22-06-2003, 11:11
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
Sirenie schreef op 22-06-2003 @ 11:27:

hier sluit ik me volledig bij aan.
bij latijn hebben wij de stoa behandeld. alleen al die inval-leraar maakte het nog erger dan dat ik het al vond. de leraar was helemaal fan van seneca. hij had het over niets anders.en ik was het ZO niet eens met de ideen van seneca.en had daardoor altijd de leraar op m'n dak
(gelukkig kregen we na een half jaar onze 'eigen' lerares weer terug )
Oud 22-06-2003, 11:12
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Nolita schreef op 22-06-2003 @ 11:47:
Ja, daar ben ik het mee eens.. maar er zijn behalve beschaafd, onopvallend, niet echt dingen voor geschreven... of zie ik dit nu helemaal fout?
nee volgens mij niet
ik denk niet dat seneca daar woorden aan vuil wilde maken, kleding
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 11:17
Riconoscente
Riconoscente is offline
Stoďcijnen proberen eerder hun emoties onder volledige controle te houden omdat ze niet nuttig of bevorderlijk zijn...ze zijn er dus wel en erkennen die emoties, maar willen liever rationeel oordelen dan oordelen onder invloed van de roes van een emotie. Maar je kunt wel goede emoties hebben zoals mededogen, vergevingsgezindheid, liefde, die hoeven de waarheid niet te vertroebelen. Slechte emoties, zoals angst en woede doen dat wel en zijn dan ook nutteloos.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2003, 12:00
Nolita
Nolita is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 22-06-2003 @ 12:17:
Stoďcijnen proberen eerder hun emoties onder volledige controle te houden omdat ze niet nuttig of bevorderlijk zijn...ze zijn er dus wel en erkennen die emoties, maar willen liever rationeel oordelen dan oordelen onder invloed van de roes van een emotie. Maar je kunt wel goede emoties hebben zoals mededogen, vergevingsgezindheid, liefde, die hoeven de waarheid niet te vertroebelen. Slechte emoties, zoals angst en woede doen dat wel en zijn dan ook nutteloos.
Idd, en dat is dus niet echt uitbannen... Iig, niet alles.
Oud 22-06-2003, 12:26
Verwijderd
Even serieus, de Stoa is een leer die zeker een aantal goede punten bevat, maar in de praktijk toegepast op een strikte manier is het niet serieus te nemen.

Natuurlijk is het zo dat emoties je vaak (dreigen te) overheersen. Het is goed dat je je realiseert dát je ze hebt, dat ze je denken beďnvloeden, zowel bewust als onbewust en dat je je er niet teveel door moet laten leiden. Maar emoties helemaal onderdrukken en elk aards en lichamelijk genot afzweren is ook niet de juiste manier. Dan ontken je dat je mens bent. Er is niets mis met vleselijke lusten, met af en toe toegeven dat het maar een dun laagje beschaving is en jezelf helemaal laten gaan. Maar je moet je wel altijd blijven realiseren dat het sleutelwoord gematigdheid is, dat je niet alleen bent en dat je dus een beetje secundair moet reageren. Niet meteen uit felle emotie er boven op springen, maar nádenken.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 17:18
Sirenie
Sirenie is offline
Evito, ik moest vanmorgen ineens aan hem denken. Was die echt? Als hij het was, dan was hij overduidelijk stoicijn, of heb ik het nu mis? Alleen heb ik het idee dat het voor hem niet echt de juiste manier van leven is, maar inderdaad nare man: voor wie wel. Het is iets waar je je leven voor moet geven, en als je dat niet wilt, ja, jammer dan.

Ofzoiets...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 17:30
the exploding boy
the exploding boy is offline
Stoa had goeie dingen, maar er zaten ook zaken in die ik zelf niet zou kunnen, zoals afstand doen van al mn bezittingen of al mijn emoties onderdrukken.

Alleen ik ben hier even niet zo goed meer in thuis, is jaren geleden dat ik daar les in heb gehad
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 17:35
Verwijderd
Volgens mij is Riconoscente Evito, dus dan is dat probleem opgelost

Wat ik nog weet is dat we het op school over de stoa en de epicureeërs hadden en dat dat 2e mee meer aansprak..

Ik vind dat je best mag genieten van de leuke dingen, de wereld en het leven is al zo zwaar en om dan ook nog met je emoties omgaan zoals Seneca dat wil.. brrr..nee.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 19:55
Sirenie
Sirenie is offline
Citaat:
Milk schreef op 22-06-2003 @ 18:35:
Riconoscente
Die ken ik niet eens
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 20:57
Sirenie
Sirenie is offline
Gut

Het bestaat

Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 20:57
Avelon
Avelon is offline
ik ben fan van seneca

en volgens mij wilde hij niet dat je afstand deed van al je bezittingen. hij wilde immers niet dat stoicijnen als zwerver of iets dergelijks door het leven gingen. aangezien men dan niet naar een stoicijn zou luisteren.

ik ben zelf alleen niet goed in emoties in bedwang houden (of wel er rationeel mee om te gaan)
maar het lijkt mij dus een geweldige levensstijl.

je niet laten leiden door de slagen van het lot

zei hij geloof ik ook?
Oud 22-06-2003, 21:07
Verwijderd
[QUOTE]Avelon schreef op 22-06-2003 @ 21:57:

en volgens mij wilde hij niet dat je afstand deed van al je bezittingen. hij wilde immers niet dat stoicijnen als zwerver of iets dergelijks door het leven gingen. aangezien men dan niet naar een stoicijn zou luisteren.

Dat was, shit hoe heet die vent, iig een man die als zwerver leefde en vond dat je overal geluk uit moest halen.

je niet laten leiden door de slagen van het lot

zei hij geloof ik ook?

Yep. Seneca was overigens fel tegenstander van de gladiatorengevechten en slavernij
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 22-06-2003 @ 22:07:
Yep. Seneca was overigens fel tegenstander van de gladiatorengevechten en slavernij
Pff, wat een mietje.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 21:15
Avelon
Avelon is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 22-06-2003 @ 22:07:
[B]

Dat was, shit hoe heet die vent, iig een man die als zwerver leefde en vond dat je overal geluk uit moest halen.

ja die heb ik ook niet onthouden. (diogenes?)
die vond ik stom. zal iets van het nihilisme geweest zijn?
ghe nahja (het geen schaamte hebben vindt k irritant)

ik vond seneca slim en bijzonder. en ik denk idd dat je daar wel gelukkig van wordt
Oud 22-06-2003, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Avelon schreef op 22-06-2003 @ 22:15:
ja die heb ik ook niet onthouden. (diogenes?)
die vond ik stom. zal iets van het nihilisme geweest zijn?
ghe nahja (het geen schaamte hebben vindt k irritant)

ik vond seneca slim en bijzonder. en ik denk idd dat je daar wel gelukkig van wordt
Diogenes kan het zijn ja, ik denk dat Riconoscente het wel weet.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 08:29
Verwijderd
Tjonge...
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 08:46
Riconoscente
Riconoscente is offline
Precies, dat weet ik wel.

Diogenes leefde in een ton ergens aan het randje van Athene. De keizer had van hem gehoord en kwam hem een keer opzoeken. Diogenes had in zijn ton één gat gemaakt om de zon naar binnen te kunnen krijgen. De keizer, die hem op ging zoeken, ging precies voor dat gat staan en groette hem. Diogenes antwoordde: Kunt u uit mijn zon gaan alsublieft?
Aangezien Diogenes enkel gras at, is hij later overleden aan waterzucht.

Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 20:53
Verwijderd
[QUOTE]Riconoscente schreef op 23-06-2003 @ 09:46:

Precies, dat weet ik wel.

Diogenes leefde in een ton ergens aan het randje van Athene. De keizer had van hem gehoord en kwam hem een keer opzoeken. Diogenes had in zijn ton één gat gemaakt om de zon naar binnen te kunnen krijgen. De keizer, die hem op ging zoeken, ging precies voor dat gat staan en groette hem.
Diogenes antwoordde: Kunt u uit mijn zon gaan alsublieft?

Dat was Alexander de Grote toch?

Aangezien Diogenes enkel gras at, is hij later overleden aan waterzucht.

Tragisch...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten