Advertentie | |
|
![]() |
|
Ow sorry...
Uitspraken van Seneca: "De taal weerspiegelt de ziel." "Niet omdat de dingen moeilijk zijn durven we niet, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk." "Wanneer men wil genezen, is men reeds half gezond." "Hoe ge over uzelf denkt is veel belangrijker dan hoe anderen over u denken." De rest heb ik allemaal in het Latijn, ik kan de nederlandse vertaling niet echt vinden, vooral de brieven zijn heel mooi... Er staan wel enkele brieven (niet helemaal goed vertaald) op www.latijnengrieks.com Dan bij Seneca kijken...
||
Citaat:
|
Ik vind de stoicijnen, die alle emoties uitbannen, niet echt fijn, omdat ik zelf wel behoorlijk emotioneel ben. Mij lijkt het leven zonder emoties niet erg leuk. Ik denk wel dat het handig kan zijn je voor te bereiden op tegenslagen, maar ja, dat heeft weer met emoties uitbannen te maken.
Ik weet niet of jullie hier iets van kunnen maken, maar ik wel. Het zijn een paar van de weinige dingen die ik nog weet van kcv. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
bij latijn hebben wij de stoa behandeld. alleen al die inval-leraar maakte het nog erger dan dat ik het al vond. de leraar was helemaal fan van seneca. hij had het over niets anders.en ik was het ZO niet eens met de ideen van seneca.en had daardoor altijd de leraar op m'n dak (gelukkig kregen we na een half jaar onze 'eigen' lerares weer terug )
|
Stoďcijnen proberen eerder hun emoties onder volledige controle te houden omdat ze niet nuttig of bevorderlijk zijn...ze zijn er dus wel en erkennen die emoties, maar willen liever rationeel oordelen dan oordelen onder invloed van de roes van een emotie. Maar je kunt wel goede emoties hebben zoals mededogen, vergevingsgezindheid, liefde, die hoeven de waarheid niet te vertroebelen. Slechte emoties, zoals angst en woede doen dat wel en zijn dan ook nutteloos.
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Even serieus, de Stoa is een leer die zeker een aantal goede punten bevat, maar in de praktijk toegepast op een strikte manier is het niet serieus te nemen.
Natuurlijk is het zo dat emoties je vaak (dreigen te) overheersen. Het is goed dat je je realiseert dát je ze hebt, dat ze je denken beďnvloeden, zowel bewust als onbewust en dat je je er niet teveel door moet laten leiden. Maar emoties helemaal onderdrukken en elk aards en lichamelijk genot afzweren is ook niet de juiste manier. Dan ontken je dat je mens bent. Er is niets mis met vleselijke lusten, met af en toe toegeven dat het maar een dun laagje beschaving is en jezelf helemaal laten gaan. Maar je moet je wel altijd blijven realiseren dat het sleutelwoord gematigdheid is, dat je niet alleen bent en dat je dus een beetje secundair moet reageren. Niet meteen uit felle emotie er boven op springen, maar nádenken. |
![]() |
|
Evito, ik moest vanmorgen ineens aan hem denken. Was die echt? Als hij het was, dan was hij overduidelijk stoicijn, of heb ik het nu mis? Alleen heb ik het idee dat het voor hem niet echt de juiste manier van leven is, maar inderdaad nare man: voor wie wel. Het is iets waar je je leven voor moet geven, en als je dat niet wilt, ja, jammer dan.
Ofzoiets... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Volgens mij is Riconoscente Evito, dus dan is dat probleem opgelost
![]() Wat ik nog weet is dat we het op school over de stoa en de epicureeërs hadden en dat dat 2e mee meer aansprak.. Ik vind dat je best mag genieten van de leuke dingen, de wereld en het leven is al zo zwaar en om dan ook nog met je emoties omgaan zoals Seneca dat wil.. brrr..nee. |
![]() |
|
ik ben fan van seneca
en volgens mij wilde hij niet dat je afstand deed van al je bezittingen. hij wilde immers niet dat stoicijnen als zwerver of iets dergelijks door het leven gingen. aangezien men dan niet naar een stoicijn zou luisteren. ik ben zelf alleen niet goed in emoties in bedwang houden (of wel er rationeel mee om te gaan) maar het lijkt mij dus een geweldige levensstijl. je niet laten leiden door de slagen van het lot zei hij geloof ik ook?
|
Verwijderd
|
[QUOTE]Avelon schreef op 22-06-2003 @ 21:57:
en volgens mij wilde hij niet dat je afstand deed van al je bezittingen. hij wilde immers niet dat stoicijnen als zwerver of iets dergelijks door het leven gingen. aangezien men dan niet naar een stoicijn zou luisteren. Dat was, shit hoe heet die vent, iig een man die als zwerver leefde en vond dat je overal geluk uit moest halen. je niet laten leiden door de slagen van het lot zei hij geloof ik ook? Yep. Seneca was overigens fel tegenstander van de gladiatorengevechten en slavernij ![]() |
![]() |
||
Citaat:
die vond ik stom. zal iets van het nihilisme geweest zijn? ghe nahja (het geen schaamte hebben vindt k irritant) ik vond seneca slim en bijzonder. en ik denk idd dat je daar wel gelukkig van wordt
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Precies, dat weet ik wel.
Diogenes leefde in een ton ergens aan het randje van Athene. De keizer had van hem gehoord en kwam hem een keer opzoeken. Diogenes had in zijn ton één gat gemaakt om de zon naar binnen te kunnen krijgen. De keizer, die hem op ging zoeken, ging precies voor dat gat staan en groette hem. Diogenes antwoordde: Kunt u uit mijn zon gaan alsublieft? Aangezien Diogenes enkel gras at, is hij later overleden aan waterzucht. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
[QUOTE]Riconoscente schreef op 23-06-2003 @ 09:46:
Precies, dat weet ik wel. Diogenes leefde in een ton ergens aan het randje van Athene. De keizer had van hem gehoord en kwam hem een keer opzoeken. Diogenes had in zijn ton één gat gemaakt om de zon naar binnen te kunnen krijgen. De keizer, die hem op ging zoeken, ging precies voor dat gat staan en groette hem. Diogenes antwoordde: Kunt u uit mijn zon gaan alsublieft? Dat was Alexander de Grote toch? Aangezien Diogenes enkel gras at, is hij later overleden aan waterzucht. ![]() Tragisch... |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
VWO |
Latijn CSN | 35 | 23-05-2008 10:06 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Samenvatting: Forum, bijna hele boek numen | 1 | 25-09-2007 14:37 | |
Seksualiteit |
Seks lijkt me vreselijk Evito | 146 | 20-05-2003 13:50 | |
Liefde & Relatie |
Trots Roozie | 9 | 31-03-2002 09:41 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Epicurisme aquilo | 7 | 05-02-2002 15:57 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Informatie gezocht over MARCUS TULLIUS CICERO ... - Praga Khan - | 2 | 15-11-2001 19:11 |