Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2003, 13:07
Freestyler*
Freestyler* is offline
Laatst las ik in de krant dat bij blanke europese vrouwen die minder dan 50 kg wegen, de menstruatie etc. stopt.

Nou ga ik er van uit dat dit een gemiddelde is en dat het ook te maken heeft met je lengte en je bouw. Is dit inderdaad zo?
Maar kan iemand mij dan vertellen wanneer bovenstaande wel het geval is aan de hand van bijvoorbeeld je BMI ?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 13:20
Verwijderd
Het is inderdaad zo dat je mensturatie dan stopt.. Bij welk gewicht of beter gezegd welk bmi dat zo is weet ik niet.

Maar ik denk dat het feit dat zij heel intensief sporten ookwel uitmaakt..
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 13:39
Brown eye
Brown eye is offline
huh....hoezo dat
Oud 04-07-2003, 13:49
extinction
extinction is offline
Ik denk dat het niet zozeer met gewicht als wel met hormonen te maken heeft.
Als je te licht bent voor je lengte, leeftijd etc. omdat je te weinig eet, of te weinig voedingstoffen krijgt, kan dit invloed hebben op je hormoonafgifte, waardoor je menstruatie eerst onregelmatig wordt (of is) en daarna stopt. Vaak bij vrouwen met eetstoornissen.

Aangezien minder dan 50 kg voor een europese vrouw in veel gevallen ondergewicht is, denk ik dat dat citaat zo bedoeld is.
Weeg je minder dan 50 maar is je BMI wel in orde, leef je gezond, eet je goed, dan is er niks aan de hand.
Oud 04-07-2003, 14:32
Verwijderd
Citaat:
extinction schreef op 04-07-2003 @ 14:49:
Aangezien minder dan 50 kg voor een europese vrouw in veel gevallen ondergewicht is, denk ik dat dat citaat zo bedoeld is.
Weeg je minder dan 50 maar is je BMI wel in orde, leef je gezond, eet je goed, dan is er niks aan de hand.
Met dit laatste ben ik het wel eens. Maar je gewicht heeft wel degelijk invloed op wel of geen menstruate.
Wat extinction ook zei is dat het vaak voorkomt bij vrouwen met eetstoornissen. Volges mij komt dat in die groep ook veruit het meest voor. Omdat zij te weinig caloriën binnen krijgen, gaat het lichaam "zich klaarmaken voor een tijd van schaarste", aangezien menstruatie best veel energie kost, begint dit steeds minder vaak en regelmatig te worden.

Dit komt wel heel weinig voor, omdat je meestal al erg mager bent voordat je er ook maar iets van gaat merken.(vaak komt da ook door een ziekte, zij het door een lichamelijke of psychische als anorexia nervosa)

Nog ff op ImeZ gericht: Als je bang bent dat het jou overkomt, (zo klonk het een btje, verbeter me maar as da nie zo is)
Dan kun je een keer je vetpercentage op laten meten, of es laten controleren of je gewicht bij je lengte past. Pas als je gevaarlijk weinig vet hebt dan moet je daarvoor uitkijken, eerder nie.

Tiemen *zal waarschijnlijk een opmerking krijgen op zijn veel te lange posts hier op Lichaam & Gezondheid*
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 14:42
happy phantom
happy phantom is offline
Je menstruatie kan stoppen als je een te laag gewicht hebt (naar je lengte/leeftijd enz)
Het is dus niet zo dat als je onder de 50 weegt je menstruatie dan stopt.
Je menstruatie stopt ook niet zomaar.
Het heeft te maken met je eetpatroon.
Zo hebben mensen met anorexia hier vaak last van.
Ik heb dit zelf namelijk ook vandaar dat ik dit weet...
Bij mij stopte mijn menstrutie al toen ik nog 52 woog. Dus er ligt geen exact gewicht aan vast ofzo.
Als je te weinig eet (en dan bedoel ik echt weinig, bij mij kwam het zover dat het onder de 200 kcal per dag was, normale mensen krijgen er 2200 binnen)
gaat dit invloed hebben op je hormoonsysteem.
En dan is het volgende dat je menstruatie uitblijft.
Ik heb dit een jaar lang gehad. En het is absoluut geen pretje ofzo. Ik heb nu dus een grote kans dat ik onvruchtbaar ben.
Niks om uit te proberen ofzo!!!

Maar goed.. het ligt dus om je BMI
maar heeft niet alles met je gewicht te maken ofzo. Meer met de voedingsstoffen die je binnen krijgt.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 14:52
stout!
stout! is offline
Je menstruatie stopt bij een (veel) te laag gewicht. Een gewicht van onder de 50 kg is niet voor iedereen een te laag gewicht.
Oud 04-07-2003, 17:11
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
stout! schreef op 04-07-2003 @ 15:52:
Je menstruatie stopt bij een (veel) te laag gewicht. Een gewicht van onder de 50 kg is niet voor iedereen een te laag gewicht.
Verder heeft het vaak te maken met veel te weinig eten... Maar ja, met te weinig eten kom je uiteindelijk op een (te) laag gewicht...
Oud 04-07-2003, 19:21
Verwijderd
't klopt dat als je echt te mager wordt, je menstruatie stopt, maar onder welk gewicht dat is ligt natuurlijk aan je lengte
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 23:01
Onbekende
Onbekende is offline
Ik weeg 49 kilo en ben 1.73, dus eigenlijk veel te licht. Ik kan dat helaas niet helpen, want ik word niet zwaarder, ook al zou ik wel graag wat zwaarder willen zijn. Aankomen voor een licht iemand is volgens mij net zo lastig als afvallen voor mensen die wat dikker zijn!
Mijn menstruatie is zeer onregelmatig (soms sla ik een paar maanden over, dan weer na vier weken, het verschilt enorm), maar gelukkig blijft mijn menstruatie niet helemaal weg (niet dat ik zo enthousiast ben over buikpijn en andere klachten , maar het lijkt me eng als het helemaal weg zou blijven...)
Oud 05-07-2003, 16:17
barbara.inc
barbara.inc is offline
Ik ben op mn 12e ongesteld geworden, was toen te zwaar. Ik ben in 1 jaar tijd toen van 70 naar 42 kilo gegaan (te licht volgens iedereen) werd toen ook niet meer ongesteld. Ik moest toen gedwongen aankomen, en rond 50 kilo werd ik af en toe wer ongesteld. Bij mij klopt het wel aardig dus, maar een ander meisje die ik in een kliniek leerde kennen was met 45 kg alweer ongesteld...Ligt er maar net aan hoe je gebouwd enz bent.
Oud 05-07-2003, 16:20
Verwijderd
Citaat:
barbelle schreef op 05-07-2003 @ 17:17:
Ik ben op mn 12e ongesteld geworden, was toen te zwaar. Ik ben in 1 jaar tijd toen van 70 naar 42 kilo gegaan (te licht volgens iedereen) werd toen ook niet meer ongesteld. Ik moest toen gedwongen aankomen, en rond 50 kilo werd ik af en toe wer ongesteld. Bij mij klopt het wel aardig dus, maar een ander meisje die ik in een kliniek leerde kennen was met 45 kg alweer ongesteld...Ligt er maar net aan hoe je gebouwd enz bent.
maar 28 kilo in één jaar is ook heel veel, daar raakt je lichaam (en je menstruatie) sowieso van van slag...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 21:12
Freestyler*
Freestyler* is offline
Heey,

Allemaal bedankt voor jullie antwoord. ..

Citaat:
Nog ff op ImeZ gericht: Als je bang bent dat het jou overkomt, (zo klonk het een btje, verbeter me maar as da nie zo is)

ennuh... ik ben er niet bang voor hoor..Ik las het dus in de krant en het verbaasde me vooral

Citaat:
Ik weeg 49 kilo en ben 1.73, dus eigenlijk veel te licht. Ik kan dat helaas niet helpen, want ik word niet zwaarder, ook al zou ik wel graag wat zwaarder willen zijn. Aankomen voor een licht iemand is volgens mij net zo lastig als afvallen voor mensen die wat dikker zijn!
Mijn menstruatie is zeer onregelmatig (soms sla ik een paar maanden over, dan weer na vier weken, het verschilt enorm), maar gelukkig blijft mijn menstruatie niet helemaal weg (niet dat ik zo enthousiast ben over buikpijn en andere klachten , maar het lijkt me eng als het helemaal weg zou blijven...)

Jouw verhaal herken ik wel eigenlijk, maar ik had mijn onregelmatige menstruatie niet in verband gebracht met mijn gewicht. Ik ga er namelijk niet van uit dat dat bij mij het geval is.

Citaat:
Ik heb dit een jaar lang gehad. En het is absoluut geen pretje ofzo. Ik heb nu dus een grote kans dat ik onvruchtbaar ben. Niks om uit te proberen ofzo!!!

Ben blij dat je bovenstaande even noemt, want ik denk dat de kans idd groot is dat mensen dit 'uit gaan proberen'.

Maar in ieder geval hebben jullie het allemaal even iets duidelijker gemaakt..

ImeZ
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten