Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2002, 16:04
Snow White
Snow White is offline
Ik wil hier graag even wat kwijt. omdat ik ermee zit en omdat ik mensen wil waarschuwen als ze erover zitten te denken om aan de lijn te doen.

Ik was 14 toen ik besloot dat ik teveel woog. Waar ik dat uit heb opgemaakt mag Joost weten, maar ik voelde me niet goed in mijn vel. Ik was ongelukkig, had ontzettend veel meegemaakt waar ik me geen raad mee wist, en zag het niet meer zitten. Ik zocht een uitvlucht. Ik bedacht bij mezelf dat het wel eens aan mijn gewicht kon liggen. Ik was te stevig, daar kwam het op neer. Misschien zou ik me wel beter voelen als ik magerder zou zijn. Nu was ik in die tijd (weet ik nu) goed op gewicht, maar absoluut niet te stevig of wat dan ook. Ik zag er eigenlijk heel normaal uit. Toch vond ik zelf van niet. Ik begon onschuldig te lijnen. Het ging van kwaad tot erger. Ik voelde me superieur en het leek er eventjes op dat ik me inderdaad happier zou gaan voelen. Ik verloor gewicht, mensen vonden me smal, maar ondertussen had ik niet in de gaten dat ik alleen nog maar bezig was met eten en afvallen! Dat maakt een mens gelukkig! (NOT) Langzaam maar zeker ontwikkelde ik ernstige anorexia en kon ik niet meer uit haar klauwen ontsnappen. Ik moest doen wat ze mij beveelde, ik zou me beter voelen, gelukkiger met nog minder kilo's. Ik zag ondertussen allang niet meer hoe erg ik eruit zag. Mensen keken me na, ik dacht dat ze een vet varken zagen lopen. Niks was minder waar.

Ik heb er ontzettend lang over moeten doen om bij mezelf na te gaan waar het probleem nou eigenlijk ligt. Door alles wat ik heb meegemaakt, twijfelde ik aan mezelf. Zoals zovele meisjes twijfelde ik ook aan mijn lijn, mijn lijf, mijn gewicht. Ik maakte de connectie; als ik maar afval, dan gaat het beter met me. maar ik realiseerde me niet dat ik op dat moment voor mijn eigen graf aan het tekenen was. Mijn leven stond volledig in het teken van eten en voornamelijk niet eten. Ik kreeg thuis vreselijke ruzies en uiteindelijk ben ik naar een kliniek gegaan om beter te worden. Ik voelde me verrot, ging niet meer naar school, ging niet meer uit, kon niet veel meer dan slapen en tv kijken, was opgebrand. Ik had zoveel kapot gemaakt, zoveel verdriet veroorzaakt en mijn lichaam was een puinhoop. Wat had ik mezelf ongelukkig gemaakt! Wat eerst een oplossing leek, bleek een verdoemenis waarin ik nog steeds aan het vechten ben, en geloof me, het is zwaar en het maakt verre van vrolijk.
Ik maak in de kliniek meisjes mee die zo mager zijn, dat ze bijna zijn overleden maar die zijn gereanimeerd. Die maanden in het ziekenhuis hebben gelegen en hun ouders waren op van verdriet. Langzaam zien ze wat ze hebben gedaan en krijgen ze spijt, moeten ze hard huilen over wat ze hebben weggegooid. Jaren zijn verpest, weken naar de maan. En dat alles omdat ze dachten dat niet eten een oplossing is. Dat is het niet! Ik wil jullie daar ontzettend voor waarschuwen. Het maakt kapot, dat is alles wat niet eten doet.

Think about it !!!!

Ik mag over een maand uit de kliniek, ik heb er dan 8 maanden gezeten en ik ben dan tien kilo in gewicht aangekomen. Ik voel me weer beter, zie het leven weer zitten en moet mezelf nog accepteren maar dat gaat mondjesmaat. Toen ik zo laag in gewicht was dat ik niets meer kon, was ik ook niet gelukkig. van mijn anorexia kon er nog wel veel meer kilo's af. Als je in het ziekenhuis ligt met een sonde in je neus, vind je anorexia ook nog dat je te dik bent. Het houd nooit op! Echt niet!
Houd jezelf niet voor de gek meiden, het leven is te kort om jezelf zo tekort te doen. ik wil jullie allemaal meegeven dat je mooi bent zoals je bent, en dat je gewicht daar geen bal mee te maken heeft.

liefs Maaike

Wil je me mailen, dan kan dat altijd.
feelthesnow@hotmail.com

[Dit bericht is aangepast door Snow White (26-01-2002).]
Oud 26-01-2002, 16:31
me_myself
me_myself is offline
Wat ik wil zeggen, is dat ik het heel goed vind dat je dit bericht geplaatst hebt!
Ook denk ik dat er best veel mensen er wat aan zullen hebben, ook ik ben hierdoor DIEPER gaan nadenken!
THANX!
En verder wens ik je heel veel succes en sterkte. !
En je verhaal is aangrijpend!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 16:35
Snow White
Snow White is offline
ik wil mensen behoeden het verkeerde pad te kiezen. en ik wil ook mensen goed laten voelen dat je moet stoppen met jezelf uit te hongeren. je maakt zoveel kapot.

wat er in je verleden is gebeurd kun je niet onderdrukken door niet te eten. dat is wat ik ook heb gedaan. Vroeg of laat komt je verleden toch wel bij je terug en zul je er mee om moeten leren gaan. de beste weg is je eetpatroon weer te hervatten en goede hulp te zoeken voor wat er met je is gebeurd. vlucht niet in je anorexia, vlucht niet in niet eten, het helpt je niet verder.
Oud 26-01-2002, 16:53
dinky@17
dinky@17 is offline
ik heb dit zelf ook mee gemaakt,
misschien dan wel in mindere mate maar het scheelde niet veel.
gelukkig heeft mijn moeder me goed geholpen maar soms is het nog moeilijk.
het lijkt wel eens of dat het enige is waar je zelf de baas over bent, het wordt een soort verslaving.
ik ben heel blij dat ik dit verhaal nu gelezen heb want nu weet ik weer waarom ik gewoon moet eten!
had de laatste tijd namelijk weer kleine probleempjes, en dan begint dat kleine laagje vet weer aan me te knagen!

ik hoop dat als je uit de kliniek bent je net zo sterk blijft als dat je nu bent!
echt fantastisch dat je weer op gewicht bent!
heel veel sterkte!!!!!!!

liefs marieke
Oud 26-01-2002, 16:57
dystopia
dystopia is offline
Kben iets aan 't bestuderen onder mensen waarbij mij steeds vaker opvalt dat een gezet iem. op een slank iem. valt en vice versa. Qua uiterlijk 'vult dat elkaar aan' in die zin dat je datgene dat die ander als uiterlijke eigenschap heeft jou aanspreekt omdat jij juist het tegenovergestelde van die eigenschap hebt. Een soort polen die elkaar in stand houden.

Zeker iets om in je achterhoofd te houden. En tja, slank zijn vind ik ook niet alles en dat laatste zeg ik dus uit eigen ervaring.

Mijn boodschap is dus: probeer jezelf te respecteren, aan de meeste van jouw eigenschappen zitten positieve en negatieve elementen (gevolgen) aan vast. Probeer ermee te leven. Jij bent zo, en zo is 't.
Oud 26-01-2002, 16:57
Verwijderd
poeh, wat een verhaal.
misschien klopt het wel wat je zegt, het klinkt zo logisch, maar het voelt niet zo...
ikzelf heb geen anorexia hoor... wel een tijdje eetproblemen gehad, en ik ben er nog niet helemaal overheen. ik kan er gewoon niet tegen als ik al dat vet aan mun lijf zie hangen... mja
ik vind het wel heel goed dat je het hier neer hebt gezet!
knuf
mir
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 17:01
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
me blackrose schreef:
misschien klopt het wel wat je zegt, het klinkt zo logisch, maar het voelt niet zo...
mir
Dat klopt helemaal. Je negatieve gedachtes, ook wel 'anorexia gedachtes'houden je voor de gek. Daarom kun je als je ziek bent en anorexia of een eetprobleem hebt, niet afgaan op je gevoel. Het enige wat je kan doen is bedenken dat het gevoel wat je hebt, je misleidt. Doe je dit steeds, dan knok je tegen je eetstoornis. En kom je er wel.
Oud 26-01-2002, 17:01
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Kben iets aan 't bestuderen onder mensen waarbij mij steeds vaker opvalt dat een gezet iem. op een slank iem. valt en vice versa.
Dat had je ook gewoon op NGC kunnen zien

Het was een documentaire over verliefdheid. Wat is verliefdheid en hoe ontstaat het? In de documentaire zeiden ze dat het vooral voortkomt uit de drang tot voortplanting en dat mensen elkaar aanvullen om gezonde kinderen te krijgen (grootste kans van slagen biologisch)...

Maar goed, die Engelsen hebben wel vaker vage ideeen over de mensheid
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 17:14
Joyce-b
Joyce-b is offline
Pff.. echt goed van je dat je het hier zomaar kan neerzetten..!!

Ik hoop dat je het volhoud, en sterkte verder nog!!
Oud 26-01-2002, 17:24
Verwijderd
Citaat:
Dat klopt helemaal. Je negatieve gedachtes, ook wel 'anorexia gedachtes'houden je voor de gek. Daarom kun je als je ziek bent en anorexia of een eetprobleem hebt, niet afgaan op je gevoel. Het enige wat je kan doen is bedenken dat het gevoel wat je hebt, je misleidt. Doe je dit steeds, dan knok je tegen je eetstoornis. En kom je er wel.
mijn gevoel en verstand lopen helemaal door elkaar. dan weet ik niet meer wat ik denken moet.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 18:24
ratsja
ratsja is offline
en wat als je te licht bent.....
de andere kant van de zaak..
dus dat je zwaarder wilt zijn
Oud 26-01-2002, 18:25
ratsja
ratsja is offline
veder zeer goed verhaal
Oud 26-01-2002, 20:44
Butterfly7
Butterfly7 is offline
Ik vind t ontzettend knap dat je dit zo onder woorden kunt brengen. Er zijn veel meisjes, maar ook jongens, die hier een steun aan zullen hebben. Ik heb zelf geen anorexia, ik let wel op en ik vind mezelf vaak ook te dik, maar daar blijft het bij. Nu ik dit heb gelezen weet ik het ook zeker. Ik hoop dat het echt beter met je gaat, en houd vast aan die gedachte: iedereen is MOOI, of je nu 'dik' of 'dun' bent. Het gaat bij jou allemaal goed komen! Houd vol en geef niet op!
Heel veel liefs, Heleen.
Mocht je behoefte hebben om te mailen of msnnen: heleen_butterfly@hotmail.com
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 20:46
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Marc S schreef:
In de documentaire zeiden ze dat het vooral voortkomt uit de drang tot voortplanting
Yeah, right. Zó dom zijn ze zelfs op Discovery nog niet...
Oud 26-01-2002, 20:49
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Yeah, right. Zó dom zijn ze zelfs op Discovery nog niet...
Er staat niet bij dat ik het er eens mee ben

In tegendeel: "Maar goed, die Engelsen hebben wel vaker vage ideeen over de mensheid"

Het was echt op TV
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 20:51
Anne
Anne is offline
Citaat:
Snow White schreef:
[ Het enige wat je kan doen is bedenken dat het gevoel wat je hebt, je misleidt. Doe je dit steeds, dan knok je tegen je eetstoornis. En kom je er wel. [/B]
Ik heb je hele verhaal gelezen en ik ben het met je eens. Na lang vechten inderdaad, hoewel dat niet met jou te vergelijken valt natuurlijk. Maar wat je schreef en wat ik gequote heb... dat geeft heel veel moed. Want zo voel ik het ook, het is alleen af en toe zo moeilijk als ik weer eens terugval... Hee, ik wil je wel weer een keer spreken op msn of over de telefoon ofzo.. ik heb je toch best wel gemist!
Knuf, Anne
Oud 26-01-2002, 23:20
eeh...?
eeh...? is offline
Hee Maaike,
ik weet niet of je me nog kent, ik ben Renee, en ik was vorig jaar ook op de meeting van dit forum, in Utrecht.
Het spijt me heel erg dat ik in de tijd dat je opgenomen bent niks van me heb laten horen. Ik schaam me er echt voor! Ik heb een paar keer op het punt gestaan om je te mailen, maar ik heb het toch niet gedaan...
sorry.
Ik vind het wel geweldig om dit te lezen, dat je tot dit besef bent gekomen, ik hoop dat je het vasthoudt.
Ik weet niet of je nog weet dat ik vertelde over die vriendin van mij met bulimia, nou dat is overgeslagen in anorexia, en ze is nu ook opgenomen maar het gaat op dit moment al redelijk goed met haar, ze snapte toen ze weer normaal ging eten en aan ging sterken ff echt niet meet waarom ze het deed! Dit was zo fantastisch om te horen!

Maar in ieder geval,
ik wens je heel veel succes met alles
liefs renee
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 23:28
peetje
peetje is offline
Hoi Maaike,

dank je voor je verhaal. Ik vind het bewonderenswaardig dat je dit allemaal neer durft te zetten. Het getuigt van een sterk karakter en ik ben blij dat het goed met je gaat! Ik denk dat jouw verhaal een inspiratie zal zijn voor anderen die ook met dit soort problemen en gedachtes lopen.
Ik wens je heel veel sterkte en succes bij het gevecht dat je levert. Blijf zo sterk als je nu bent!
Groetjes,

Petra.
Oud 27-01-2002, 01:04
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Er staat niet bij dat ik het er eens mee ben

In tegendeel: "Maar goed, die Engelsen hebben wel vaker vage ideeen over de mensheid"

Het was echt op TV
Naja.. ik kon me gewoon niet voorstellen dat iemand zo iets doms kan roepen, zelfs op tv
Oud 27-01-2002, 10:11
Verwijderd
Dat je sterk bent, heb ik altijd al geweten..

Ben blij dat je nu zelf inziet dat een leven zonder anorexia mooier is

Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 21:00
Piccola
Piccola is offline
Wat fijn om dit te lezen!!!
Ik hoop dat je dit zo volhoudt!
Heel veel suc6!

Maar kan iemand mij vertellen wanneer je nou kunt spreken van een eetstoornis?! Wanneer je moet gaan oppassen voordat het erger en erger wordt?! Thnx.. Dit is om persoonlijke redenen..
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 10:29
Verwijderd
Hey meis, blij dit van je te lezen. 'k hoop dat je het zelf ook allemaal echt gelooft en er voor jezelf ook echt achter staat. 'k heb brief klaar liggen, maar de postzegels zijn weer eens op.

Citaat:
Piccola schreef:

Maar kan iemand mij vertellen wanneer je nou kunt spreken van een eetstoornis?! Wanneer je moet gaan oppassen voordat het erger en erger wordt?! Thnx.. Dit is om persoonlijke redenen..

www.sabn.nl

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten