Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2003, 14:13
ducky
ducky is offline
Ik ebn bezig met een verhaal te schrijven, en nu liep ik tegen het volgende probleem aan...
de hoofdpersoon zit op de mavo, dat is te makkelijk voor haar en ze vind de mavo dus maa duf en stom, en de kinderen die daar zitten al helemaal. Eigenlijk had ze vwo willen doen (wat ze ook zou kunnen, maar ja, daar zit dus een verhaal achter).
Ze kijkt zo naar het vwo uit en zet dat op een voetstuk, terwijl ze de mavo afvallig is...

vinden jullie dat een hoofdpersoon zo duidelijk een voorkeur naar voren mag laten komen?

(als het niet duidelijk is leg ik het nog wel een keertje uit)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2003, 15:28
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik denk dat ik je ongeveer begrijp, maar wat bedoel je precies met dat ze de mavo afvallig is?
Oud 22-06-2003, 15:32
ducky
ducky is offline
is misschien niet helemaal de goede woordkeus...
ze vind de mavo maar stom, de kinderen maar stom, en denkt dat dat op het vwo allemaal anders is. Dat het daar allemaal beter is.

maar doordat de hoofdpersoon dat denkt, ben ik bang dat het boek een beetje het idee gaat uitdragen dat de mavo stom en slecht is en het vwo goed en dat je daar heen moet na de basisschool, terwijl dat natuurlijk afhankelijk is van je kunnen.

Vind je dat dat mag in een boek?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 15:34
Salala
Salala is offline
Natuurlijk, het is jouw verhaal en jouw hoofdpersoon. En die hoofdpersoon is een persoonlijkheid in jouw verhaal denk ik, die heeft dan ook voorkeuren. En vooral als het verhaal daarover gaat is het belangrijk dat de hoofdpersoon haar voorkeur naar voren laat komen.
Oud 22-06-2003, 15:53
ducky
ducky is offline
ja, ik twijfel er over. HOe ik er nu over denk is dat als het af is dat ik het zeker aan andere wil klaten lezen, en misschien wel naar een uitgever wil sturen.

Ik vraag me alleen af of het geaccepteerd zal worden met de voorkeuren van de hoofdpersoon.
Maar aan de andere kant. Ik laat heel veel in gedachtes afspelen en ik kan er altijd nog een stuk aan toevoegen waarin ik (of eigenlijk de hoofdpersoon) uitleg(t) waarom de mavo niet goed genoeg was, en waarom vwo wel is wat ze wil. Het zit in haar hoofd en vooroordelen laat ze niet gaan, ze wilm het neit anders bekijken, alleen achteraf...

zou dat genoeg zijn?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 15:54
Twijg
Twijg is offline
tuurlijk, ik ben het met salala eens, het is jouw verhaal, en jouw hoofdpersoon!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 20:02
Nieni
Nieni is offline
Natuurlijk 'mag' dat... Zoals anderen al zeggen: het is jouw boek, jouw hoofdpersoon...en die hoofdpersoon heeft zijn/haar eigen gedachtes...
Om echt problemen te voorkomen, zeg maar, kun je misschien proberen om in je verhaal duidelijk te maken dat je hoofdpersoon in principe niks tegen de mavo heeft, maar dat hij (of zij, natuurlijk) zich er gewoon niet helemaal thuisvoelt...
Maar dat is weer best moeilijk.
Succes met je verhaal!
Oud 22-06-2003, 20:09
ducky
ducky is offline
allemaal bedankt voor de reacties

ik heb het verhaal al grotendeels, maar nu viel het me dus op... zeg maar. Ik maak het zeker zo af en zal idd wat nieni ook zegt uiteindelijk wel uitleggen waarom ze het niet naar haar zin had op de Mavo, heb ik opzich ook al een verklaring voor
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 20:22
Sustulum
Sustulum is offline
Misschien kan je de hoofdpersoon dan ook juist van school laten wisselen. Dat ze nu op een school zit, waar óók een VWO zit, maar dat die school toch stom is. Dat ze dan liever naar een andere school gaat en tegelijk naar VWO. Misschien een ideetje?
Reageren

Regels voor berichten