Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2003, 13:58
Rhinus
Rhinus is offline
Oke, ik heb jullie hulp nodig.

Mijn oom woont sinds kort in Comombia en ze hebben daar geen dimmers voor op de lampen. Nu is hij een dimmer freak (hij heeft bij ons in huis ook 10 van die dingen geplaatst) en hij wil dus een dimmer. Op zich geen probleem, we kunnen die gewoon opsturen. Maar hij wil eerst weten of ze daar ook werken. Wat is het probleem?

De spanning daar is 110V - 120V en de frequentie is 60Hz.

De vragen:
-Kunnen daar Nederlandse dimmers op?
-Wat is het minimale lampvermogen dat aangesloten moet worden? (De lampvermogens zijn in Colombia hetzelfde als in NL.)

Help mijn oom!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2003, 14:11
dafelix
dafelix is offline
S&M -> H&T aub
Oud 21-06-2003, 14:12
Rhinus
Rhinus is offline
Oeps. Dat deed ik inderdaad niet goed. Mijn excuses.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 15:02
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Ik denk dat het niet gaat werken. Waarom loop je niet even binnen in een goeie verlichtingwinkel.
Ik bedoel dan geen Doe het Zelf markten maar echt de serieuse winkel. Die kunnen je hier vast antwoord op geven
Oud 21-06-2003, 15:23
klootzak2001
klootzak2001 is offline
dan moet je ven achterop de houder kijken als daar 100~220 ofiets dergelijks staat, moet het gewoon werken, anders niet.
Oud 21-06-2003, 15:45
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
klootzak2001 schreef op 21-06-2003 @ 16:23:
dan moet je ven achterop de houder kijken als daar 100~220 ofiets dergelijks staat, moet het gewoon werken, anders niet.
Zo simpel, zo doeltreffend . Waarom kom ik hier zelf niet op?
Mijn dank is groot. 't Werkt .
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 16:18
langejongen
langejongen is offline
Vekopen ze in Colombia geen dimmer dan?????
Oud 22-06-2003, 11:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Idd koop er één in columbia?

Hier in Nederland is de stroom 230V ~ 50Hz. Zal dus niet gaan lukken denk ik.

Verder kun je geen spaarlampen aansluiten op een dimmer, dus ben je aangewezen op de energieverspillende gloeilampen. Eén zo'n peertje verbruikt even veel als een middelmatige TV of computer. Maargoed dat moeten jullie zelf weten.
Oud 22-06-2003, 12:13
niemand
niemand is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-06-2003 @ 12:48:
Verder kun je geen spaarlampen aansluiten op een dimmer, dus ben je aangewezen op de energieverspillende gloeilampen. Eén zo'n peertje verbruikt even veel als een middelmatige TV of computer. Maargoed dat moeten jullie zelf weten.
Ik zou wel willen dat mn pc's evenveel verbruikten als een gloeilamp...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 13:27
Thompie
Thompie is offline
Citaat:

Je hebt tegenwoordig al spaarlampen die je wel kunt dimmen, al hebben we het dan niet over de prijs natuurlijk......

Ennuh zo'n dimmer die hier in nederland verkrijgbaar is kun je waarschijnlijk niet gebruiken in colombia(zeg maar in heel zuid en noord-amerika niet) ze hebben daar dus, wat je al zei, een 110 -120 volt op 60 Hz........terwijl wij hier op 50 hz werken.

De bedrijven die spullen naar Amerika leveren zullen niet voor niks een andere soort voeding erin doen he.......
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 13:51
niemand
niemand is offline
Citaat:
Thompie schreef op 22-06-2003 @ 14:27:
Ennuh zo'n dimmer die hier in nederland verkrijgbaar is kun je waarschijnlijk niet gebruiken in colombia(zeg maar in heel zuid en noord-amerika niet) ze hebben daar dus, wat je al zei, een 110 -120 volt op 60 Hz........terwijl wij hier op 50 hz werken.

De bedrijven die spullen naar Amerika leveren zullen niet voor niks een andere soort voeding erin doen he.......
Je ziet tegenwoordig steeds vaker: 100-240V, 50-60Hz op een device staan. Dus dan zou je alleen een verloop voor ander stopcontact nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 13:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
niemand schreef op 22-06-2003 @ 13:13:
Ik zou wel willen dat mn pc's evenveel verbruikten als een gloeilamp...
Jouw PC zal wel niet gemiddeld zijn. Vooral als je een stevige videokaart erbij hebt zal het veel meer zijn. Maar een AMD 1700+ met GeForce 2MX een 80GB HDD en brander verbruikt nominaal zo'n 60W.
Citaat:
Je hebt tegenwoordig al spaarlampen die je wel kunt dimmen, al hebben we het dan niet over de prijs natuurlijk.
Interessant

Ik heb ze nog niet gezien helaas. Wel spaarlampen met een flame coating, iets wat mensen missen aan huidige normale spaarlampen.
Oud 22-06-2003, 14:56
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Idd koop er één in columbia?
Hebben ze daar niet. EN ik type 't mailtje van mijn oom over en die typte Colombia, dus ik deed dat ook .

Citaat:
Verder kun je geen spaarlampen aansluiten op een dimmer.
Ehm, wij hebben dat thuis wel. Zijn wij nu raar?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 15:25
Enlightenment
Enlightenment is offline
Colombia -> Engels
Columbia -> Nederlands

Hoe het zit met spaarlampen die wel gedimd kunnen worden weet ik niet, de normale gangbare types kunnen dat echte niet, staat ook op de verpakking.
Oud 23-06-2003, 11:41
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Je hebt tegenwoordig al spaarlampen die je wel kunt dimmen, al hebben we het dan niet over de prijs natuurlijk......

De prijs weegt niet op tegen een lange levensduur en het hoge rendement van een spaarlamp.
Oud 23-06-2003, 11:46
Thompie
Thompie is offline
Citaat:
langejongen schreef op 23-06-2003 @ 12:41:
De prijs weegt niet op tegen een lange levensduur en het hoge rendement van een spaarlamp.
Dat hoor je mij ook niet zeggen......maar tis wel een mogelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 11:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Offtopic:
Citaat:
langejongen schreef op 23-06-2003 @ 12:41:
Die gedimd kunnen worden wel, maar normale spaarlampen kosten nu zo'n €1,50 en verbruiken maar één zesde van een gloeilamp en gaan veel langer mee. Dat is natuurlijk wel heel renderend, geen reden meer om geen spaarlamp tekopen, afgezien van flame-licht en kunnen dimmen dan.

Maar die nieuwe types zullen wel betaalbaar worden, er is vraag naar en dan komt het wel goed.

Alleen hoop ik dat er van de overheid af accijns op gloeilampen gevraagt gaat worden, €2 erbij bij de aanschaf, als boete voor het zeer inefficiente energieverbruik.
Oud 23-06-2003, 11:59
Thompie
Thompie is offline
Citaat:
niemand schreef op 22-06-2003 @ 14:51:
Je ziet tegenwoordig steeds vaker: 100-240V, 50-60Hz op een device staan. Dus dan zou je alleen een verloop voor ander stopcontact nodig hebben.
hehe de meeste dimmers zitten in de muur en daarvoor zit geen stopcontact/wandcontactdoos, maar je hebt wel gelijk dat er tegenwoordig die dingen op staan, maar je moet er wel rekening mee houden dat dimmers heel gevoelig zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 12:03
Thompie
Thompie is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 23-06-2003 @ 12:55:
Offtopic:

Alleen hoop ik dat er van de overheid af accijns op gloeilampen gevraagt gaat worden, €2 erbij bij de aanschaf, als boete voor het zeer inefficiente energieverbruik.
WAAROM??? er zijn nog steeds situaties waar je geen spaarlamp voor kunt gebruiken en ben je dus verplicht gloeilampen te gebruiken, die dan weer zonodig accijns hebben.

Zo schadelijk zijn die dingen ook weer niet, alleen de spaarlampen van tegenwoordig zijn gewoon vele malen beter, maar wil niet zeggen dat gloeilampen gelijk schadelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 13:11
de postbode
de postbode is offline
ehm, ik lees hier allemaal mensen die zeggen dat dat niet gaat werken. maar ik zou me niet echt kunnen bedenken waarom niet. een dimmer is niets anders dan een variabele weerstand. het enige probleem dat je zou kunnen hebben is dat stroomsterkte daar veel meer is dan bij ons. in dat geval zou de weerstand van je dimmer misschien te warm worden.

-de postbode-
Oud 23-06-2003, 13:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Thompie schreef op 23-06-2003 @ 13:03:
WAAROM??? er zijn nog steeds situaties waar je geen spaarlamp voor kunt gebruiken en ben je dus verplicht gloeilampen te gebruiken, die dan weer zonodig accijns hebben.

Zo schadelijk zijn die dingen ook weer niet, alleen de spaarlampen van tegenwoordig zijn gewoon vele malen beter, maar wil niet zeggen dat gloeilampen gelijk schadelijk zijn.
Jawel, het enorme energieverbruik van de 'peertjes' is denk ik de grootste energievervuilende factor in de wereld, na auto's en industrie. Bij elkaar vraagt dit enorm veel energie; het zijn eigenlijk elektrische kacheltjes, aangezien 5% naar licht gaat en 95% naar warmte. Waardoor wordt denk je de stroom opgewekt? Juist, zodoende is de gloeilamp ook zeer milieuvervuilend.

Aangezien er nu een goed alternatief is, denk ik dat de tijd rijp is voor een strafsysteem. €2 erbij en een rode sticker dat het erg milieuvervuilend is. Dat doet mensen nadenken en ik hoop dat spaarlampen (met zowel flame als dim-mogelijkheden) dan de overhand innemen.

Hetzelfde zie je nu al gebeuren met hardhout. FSC zuurzaam hout krijgt nu een groene sticker, terwijl fout hout (zonder duurzaam bosbeheer; vaak illegaal gekapt) binnenkort helemaal verboden wordt (not sure about this).

Het wordt tijd dat we wat bewuster worden van de dingen die we gebruiken en vooral de dingen die we misbruiken. Dan kan er een beter evenwicht worden gezocht en de huidige inefficiente verspillingen de deur uit helpen. Je mag best genieten en profiteren, maar verspillen is dood en doodzonde.

Amen
Oud 23-06-2003, 14:52
Shock
Shock is offline
Citaat:
de postbode schreef op 23-06-2003 @ 14:11:
ehm, ik lees hier allemaal mensen die zeggen dat dat niet gaat werken. maar ik zou me niet echt kunnen bedenken waarom niet. een dimmer is niets anders dan een variabele weerstand. het enige probleem dat je zou kunnen hebben is dat stroomsterkte daar veel meer is dan bij ons. in dat geval zou de weerstand van je dimmer misschien te warm worden.

-de postbode-
de toegestane stroom is waarschijnlijk het probleem ja.. geen enkele fabrikant die brandschade op z'n geweten wil hebben
Reageren

Regels voor berichten