jaja, jullie lezen het goed, alweer een topic over het eeuwig terugkomende deurenprobleem. Ik zal echter niet nogmaals de vraag stellen of het standaard antwoord geven, maar ik zal aantonen dat de vraag hoe hij vaak gesteld wordt niet te beantwoorden is vanwege het gebrek aan informatie. Allereerst het probleem:
U bent tot de finale doorgedrongen van een quizprogramma en het enige wat u nog rest is een deur kiezen uit drie deuren. Achter slechts een van de drie deuren zit een prijs. U kiest deur nummer 2. Nu komt de quizmaster u te hulp en zegt: "Ik weet achter welke deur de grote prijs zit en ik zal u helpen door een deur te openen waarachter de prijs niet zit". Hij opent deur 3 en laat zien dat er idd geen prijs achter zit. Nu moet u een definitieve keus maken: Blijft u bij uw kastje 2, of gaat u naar kastje 1?
De hamvraag is nu: Bij welk van de twee kastjes is de kans het grootst op de hoofdprijs?
Het standaard antwoord is: wisselen, met kans 2/3 op succes. Dit is niet helemaal waar zal ik u nu laten zien!
De juiste oplossing blijkt namelijk af te hangen van het gedrag van de quizmaster in het geval dat u meteen het kastje met de prijs hebt gekozen. Stel de prijs zit in kastje 2 en de quizmaster opent met kans p kastje 3 (en dus met kans 1-p kastje 1). De volgende kansboom brengt de situatie in beeld (onder de streep staat steeds de kans):
Code:
prijs zit in quizmaster opent
kastje 1 kastje 3 1/3 <---|
| 1/3 1 |
| | (1+p)/3
| |
| kastje 3 p/3 <---|
| | p
|kastje 2 |
| 1/3 |
| | kastje 1 (1-p)/3
| 1-p
|
|
|kastje 3 kastje 1 1/3
1/3 1
De kans dat kastje 3 geopend wordt bedraagt (1+p)/3; hieruit volgt:
P(prijs in kastje 2 | kastje 3 geopend) = (p/3)/((1+p)/3) = p/(1+p)
Zoals u ziet is voor de aannemelijk grootte van p=0.5 (dus dat kastje 1 of 3 echt willekeurig gekozen word door de quizmaster) de kans dat de prijs in kastje 2 zit gelijk aan .5/(.5+1) = 1/3 en de kans dat de prijs in kastje 1 zit gelijk aan 2/3. Maar mocht de quizmaster met kans 1 deurtje 3 openen dan is de kans dat de prijs in deurtje 2 zit 1/(1+1) = 1/2. Als p kleiner wordt dan 1 is de P(prijs in kastje 2) altijd kleiner dan een half en dus zal uw kans ongeacht het gedrag van de quizmaster nooit afnemen. Maar men kan dus niet zeggen dat de kans 2/3 is dat de prijs in de niet door u gekozen deur zit als er geen informatie is gegeven over het gedrag van de quizmaster!