Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2002, 10:24
Verwijderd
Gisteravond had ik met feline een leuke discussie over de redenen van leeftijdsverschil tussen jongens en meisjes wanneer ze verkering hebben en ik ben wel benieuwd naar jullie mening

Het is een algemeen bekend feit dat meisjes over het algemeen op jongens 'vallen' die pak 'm beet twee à drie jaar ouder zijn dan zichzelf. Wanneer je vraagt naar de redenen daarvan, hoor je altijd het antwoord 'die zijn volwassener'. Dat antwoord is mij veel te onbevredigend. Wat is er dan zo aantrekkelijk aan een 'volwassen' jongen?

En daarnaast, wat maakt, aan de andere kant, dat jongens vrijwel altijd op jongere meisjes vallen? Waarom gaan ze niet op zoek naar dames van hun eigen leeftijd? Schrikt dat af? Zijn die juist weer té 'volwassen'? Ik kan me voorstellen dat dat op 16-jarige leeftijd erg speelt, maar waarom vallen al die jongens van 23+ nog steeds zo vaak op jonge meisjes (16-18)? Dat doet nu ook niet direct denken aan een intellectueel gelijkwaardige relatie.

Het sleutelwoord: bescherming. Meisjes zijn denk ik onbewust altijd op zoek naar een soort vaderfiguur. Niet een losbol van hun eigen leeftijd, maar iemand met meer levenservaring, meer levenswijsheid. Iemand op wie ze kunnen vertrouwen, die zich beschermend opstelt, als een soort 'grote broer'. Bij jongens spelen dezelfde gevoelens. De theorie van het Oedipus-complex waag ik te betwijfelen: ik geloof er niet in dat jongens onbewust op zoek zijn naar een meisje wat op hun moeder lijkt. Ik denk eerder dat jongens op zoek zijn naar het omgekeerde waar een meisje naar op zoek is, namelijk een kleiner (jonger) meisje, iemand die ze in bescherming kunnen nemen en een beetje vaderlijke gevoelens over tentoon kunnen spreiden. Voor iemand zorgen geeft een goed gevoel, dat is niet alleen een natuurlijke reactie bij vrouwen die hun baby's opvoeden, maar (natuurlijk) ook bij mannen die een zoon of dochter moeten opvoeden. Dat speelt ook mee in relaties op jongere leeftijd en zorgt er dus voor dat ze een 'klein' meisje willen wat ze 'onder hun hoede' kunnen nemen.

Natuurlijk is dit maar een theorie...reacties?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2002, 10:36
Verwijderd
Da's duidelijk

Ik ben benieuwd naar de mening van de abt...
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 12:21
mausi
mausi is offline
Het klinkt wel logisch, maar je hebt natuurlijk uitzonderingen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 12:42
Verwijderd
Ja, natuurlijk zijn er uitzonderingen Als ik een sociologische of antropologische uitspraak doe, dan moet je er rekening mee houden dat er natuurlijk altíjd uitzonderingen zijn

Je kunt onmogelijk zo'n uitspraak doen over een groep, die voor 100% van die groep geldt..
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 12:43
Ilona1
Ilona1 is offline
Misschien heb je wel gelijk, maar ik ben altijd al wat volwassener geweest dat mijn leeftijdgenoten, misschien heeft het daar ook mee te maken? Heb me er niet zo in verdiept maar ik val gewoon altijd op jongens van min.20, en ik ben 15. Dat is niet mijn voorkeur ofzo, maar zo loopt het meestal gewoon, ik kom op een of andere manier geen mensen tegen die jonger zijn. Maar ja, misschien komt het ook dat ik vrienden heb tussen de 18 en 25.

I'm in the wrong body I think
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 15:08
Gothic
Gothic is offline
Ik heb er nog nooit verder over nagedacht dan 'die jongens zijn volwassener'. Ik kan iig zeggen dat ik onder de groep val die jij beschrijft. Ik val zeker op oudere jongens. Wat misschien ook iets is, is dat meisjes een jongen willen waar ze mee kunnen praten. Jongens van eigen leeftijd zijn vaak nog onzeker, of vinden het niet stoer om te praten, ik weet niet hoe dat komt. Ik heb tijdje terug gehad met een jongen die nog een jaar jonger dan ik was. Nou dat was geen suc6. Ervaring, dat is ook een punt denk ik. Meisjes willen een ervaren vriendje. En dan bedoel ik niet meteen op sexueel gebied. Ze willen geen jongen die wacht op hun toenaderingen. Iemand met eigen ideeen. Dat vaderfiguur klopt denk ik ook wel. Misschien midden in de pubertijd niet. Want de ene groep meisjes wil dan zoveel mogelijk vriendjes of gewoon een knap vriendje. Maar ik denk dat als je wat verder in de leeftijd kijkt, dat mensen idd iemand zoeken als hun vader. Maar dat is ook niet zo raar. Als je een goede band met je vader hebt. Zowiezo, je vader is je eerste voorbeeld van een man. En als dat positief is... En meisjes willen idd bescherming, veilig voelen. En een 'volwassen jongen' heeft al wat bredere schouders en meisjes vinden het heerlijk twee 'sterke' armen om zich heen te hebben. Ik denk niet dat het een grote broer gevoel is.

Waarom jongens een jonger meisje willen, mag jij mij uitleggen...
en dat wat uitgebreider dan het algemene stukje wat je schreef
Oud 19-04-2002, 15:10
heldin
heldin is offline
Heel vaak wordt in die leeftijdsverschil discussies gezegd dat meisjes twee jaar voor zijn op jongens van dezelfde leeftijd. Dat heb ik altijd een nogal wazig iets gevonden. het klopte bij mij tot mijn 13e of zo, maar nu voel ik echt niet ouder dan de meeste jongens van mijn leeftijd.
Ik hoef echt niet persee een vriend die minstens 20 is of zo. Ik wil het liefst een lieve vriend die een beetje van dezelfde dingen houdt als ik, die een beetje in dezelfde 'fase van het leven' zit(woow)
en waarom zou ik me bij een 17- of 18jarige jongen niet veilig kunnen voelen?

ik ben dus een uitzondering volgens jouw theorie
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 15:51
Verwijderd
Euh... ik val meestal gewoon op m'n eigen leeftijd Maar ik moet zeggen dat de iets oudere jongens toch een veel beter lichaam hebben, meestal, niet meer zo dun

Ik heb eigenlijk geen idee. Je theorie klinkt wel goed, maar aan ik krijg er zo'n 'zwak' gevoel van, alsof ik beschermd moet worden .
Aan de andere kant is het wel leuk, als iemand je lastig valt of zo en een jongen je een beetje verdedigd
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 17:56
gigigirl
gigigirl is offline
ik ben het er mee eens!!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 18:21
Pletterprater
Pletterprater is offline
Hmmm, deze stelling bewijst ook een beetje, waarom dat meiden toch niet vaak voor de wat terug houdendere verlegen jongen gaat, hoe lief dan ook. De meeste meiden gaan toch voor de jognen die macht kan afdwingen op de een of andere manier, zoals stoerdoenerij, dat dwingt toch wel wat macht af.... en de "verkeerde" jonges kunnen meestal ook een soort van macht afstralen, waardoor het in ieder geval lijkt, alsof ze aardig wat mensen onder de knie hebben... wat dan ook zo is. Tja... this eigenlijk een goede theorie, alhoewel het in werkelijkheid eigenlijk ook op andere dingen gebaseert zou moeten worden. (de theorie klopt dus grotendeels, dit betwijfel ik niet)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 19:22
Piccola
Piccola is offline
Klinkt logisch! Jah... Ben het er wel mee eens ja!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 19:29
Verwijderd
voor mij geldt dat wel
ik wil wel graag in bescherming genomen worden altijd, door een jongen die lekker groot en stevig is
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 19:29
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Pletterprater schreef:
Hmmm, deze stelling bewijst ook een beetje, waarom dat meiden toch niet vaak voor de wat terug houdendere verlegen jongen gaat, hoe lief dan ook. De meeste meiden gaan toch voor de jognen die macht kan afdwingen op de een of andere manier, zoals stoerdoenerij, dat dwingt toch wel wat macht af.... en de "verkeerde" jonges kunnen meestal ook een soort van macht afstralen, waardoor het in ieder geval lijkt, alsof ze aardig wat mensen onder de knie hebben... wat dan ook zo is. Tja... this eigenlijk een goede theorie, alhoewel het in werkelijkheid eigenlijk ook op andere dingen gebaseert zou moeten worden. (de theorie klopt dus grotendeels, dit betwijfel ik niet)
Die verlegen jongens ben ik het niet mee eens. Een jongen die bijv 20 is en verlegen is, is toch volwassen. En daar kan je je nog steeds veilig bij voelen, athans dat vind ik. En hij mag dan wel verlegen zijn, maar hij heeft toch de bouw van een man
Oud 19-04-2002, 19:31
Verwijderd
Kweet niet hoor.
het klinkt allemaal heel aannemelijk als je het zo doorleest. Maar als je verder na gaat denken kunnen er zoveel andere oorzaken zijn...

Kweet het niet echt eigenlijk, wel goed neergezet
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 20:34
Loesje
Loesje is offline
Er zit wat in wat je zegt. Het is gewoon zo dat meisjes liever met oudere jongens gaan....waarom? Ik denk dat het op jongere leeftijd, toch een soort opkijken is. DAt je alshetware een beetje opkijkt tegen oudere jongens, en dat je het wel leuk vind als je iets met ze krijgt.

Maar later bij leeftijd 20+ dan weet ik het niet.............dus wat je zegt zou kunnen kloppen. Maar ik zelf heb daar geen last van
want ik vind nu een jongen echt onwijs leuk (waar het morgen misschien wel iets mee gaat worden die 1 maand en 8 dagen jonger is. En mij maakt dat echt niet uit!
Oud 19-04-2002, 21:35
de abt van sion
de abt van sion is offline
Oudere jongens hebben een auto...
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 21:37
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
HAHAHAHA LOL!

Hoor je dat Tim, je moet even snel een auto kopen..
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Pletterprater schreef:
Hmmm, deze stelling bewijst ook een beetje, waarom dat meiden toch niet vaak voor de wat terug houdendere verlegen jongen gaat, hoe lief dan ook. De meeste meiden gaan toch voor de jognen die macht kan afdwingen op de een of andere manier, zoals stoerdoenerij, dat dwingt toch wel wat macht af.... en de "verkeerde" jonges kunnen meestal ook een soort van macht afstralen (...)
Nouja, ik denk niet dat het uitstralen van 'macht' of machogedrag iets is wat binnen de reikwijdte van deze theorie valt. Ik denk juist dat meisjes méér op zoek zijn (hoewel onbewust) naar iemand die ook wel kracht en vertrouwen uitstraalt, maar niet echt dat 'macho'gedoe.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 22:05
Piccola
Piccola is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Precies! En daar doen we het voor! Amen!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 10:32
rabecca
rabecca is offline
Citaat:
gigigirl schreef:
ik ben het er mee eens!!
Oud 20-04-2002, 11:02
Verwijderd
Jongens willen zich belangrijk voelen, bescherming is daarbij idd het sleutelwoord.

Ik heb hier al iets op de Discovery Channel gezien en ik kan me er aardig bij aansluiten
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 11:10
Aurora
Aurora is offline
Klinkt uitermate logisch ja..ik wil idd een jongen die jij hebt beschreven
Oud 20-04-2002, 13:51
de abt van sion
Citaat:
Piccola schreef:

Precies! En daar doen we het voor! Amen!
Het mag duidelijk zijn dat ik die woorden uiterst cynisch bedoelde...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 14:12
Aurora
Aurora is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Piccola ook waarschijnlijk
Oud 20-04-2002, 15:12
japie
japie is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Niet dus.

Helaas, volgende keer beter
Oud 20-04-2002, 15:16
Sciza
Sciza is offline
Mijn vriend is 10 jaar ouder, maar ik ik vind hem niet leuk omdat hij een soort vader voor me is, of een grote broer. Ik wil zelfstandig zijn, en ben dat ook. Ik wil me ook kunnen redden zonder hem, en kan dat ook. Waarom ik dan bij hem ben en niet bij iemand van mijn eigen leeftijd? Omdat hij oprechter is, oprechter dan welke jongen van 16 of 17 dan ook. Hij weet wie hij zelf is, wat zijn gevoelens zijn en wat de gevoelens van anderen zijn. Een jongen van 16 of 17 is vaak nog erg opzoek naar zichzelf (tenminste, zo heb ik er twee ervaren) en weten ook niet echt wat gevoelens zijn.
Oud 20-04-2002, 18:15
D'tje
D'tje is offline
[COLOR=sea-green]sea-green[/COLOR]

Mij maakt het helemaal niets uit als ik me maar fijn voel bij die jongen Heb jongens van heel uitlopende leeftijden gehad, en na m'n laatste ex denk ik dat ik maar even ga voor jongens die niet ong. 5 Jaar ouder zijn. Nu (ik wordt dit jaar 20) wordt het namelijk te moeilijk aangezien m'n ex al klaar was voor "de volgende stap" (samen wonen en trouwen en een kind) en ik nog wou feesten. Maar m'n eerste vriendje was 11 toen ik 14 was, ik heb op m'n 17de een vriendje van 15 gehad en ik ben nu verliefd op een jongen van 17. Dit heeft ook te maken met het feit dat ik 2 keer ben blijven zitten en ik dus met jongens jonger dan mij in de klas en op school zit (zit in m'n laatste jaar, dus er is niemand ouder dan mij over). Als ik me fijn voel bij die jongen maakt het me niet uit Maar ik wil nu ook niet meer dan 2 jaar verschil met de jongen, of het nu 2 jaar jonger of 2 jaar ouder is. Maar het hangt van de persoon af, sommige jongens kunnen nog erg kinderachtig zijn en sommigen juist volwassen, op welke leeftijd dan ook. Maar denk dat je theorie bij de meesten wel ongeveer past, maar niet strikt ofzo.
L8er
Oud 21-04-2002, 11:21
HeerVanHasselt
HeerVanHasselt is offline
Citaat:
nare man schreef:

Nouja, ik denk niet dat het uitstralen van 'macht' of machogedrag iets is wat binnen de reikwijdte van deze theorie valt. Ik denk juist dat meisjes méér op zoek zijn (hoewel onbewust) naar iemand die ook wel kracht en vertrouwen uitstraalt, maar niet echt dat 'macho'gedoe.
Dat uitstralen van kracht kan op een aantal verschillende manieren. Macho-gedrag is er een van.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 19:13
Maximuts
Maximuts is offline
Citaat:
Hmmm, deze stelling bewijst ook een beetje, waarom dat meiden toch niet vaak voor de wat terug houdendere verlegen jongen gaat, hoe lief dan ook.
Ik val eigenlijk onwijs op de verlegen mannen. Ouder meestal omdat ik t met mijn leeftijdsgenootjes niet kan vinden en verlegen omdat dat mysterieus maakt.

Mutsje
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 20:52
Verwijderd
Ik kan hierbij natuurlijk alleen voor mezelf spreken.. Ik ben nu 17, en mn vriend is 21.. we hebben nu 1,5 jaar iets..

Ik heb heel veel meegemaakt in mn leven zeg maar, waardoor ik over het algemeen volwassener ben dan leeftijdsgenootjes. Ik heb van een jongen nodig dat ik goed met hem kan praten, bovendien moet hij me de bevestiging kunnen geven die ik nodig heb en moet zn wereld verder reiken dan school, uitgaan, vrienden en werk enzow omdat hij mij anders nooit zou kunnen begrijpen. Hier ben ik namelijk bij mn eerste ex tegenaan gelopen (hij was 1 jaar ouder dan ik).. Hij begreep me gewoon niet, gewoon totaal niet.. en dat was heel moeilijk. Hij had zn eigen wereldje, zn eigen leventje en kon daarbuiten niet kijken. Bij mn tweede ex was het probleem dat hij teveel met zichzelf nog in de knoop zat enzow en er daardoor totaal niet voor mij kon zijn maar alles van mij opslokte..

Nu merk ik dat bij jongens die wat ouder zijn de wereld verder gaat reiken, ze meer zien en meer willen begrijpen ook. Ook zijn oudere jongens vaak die periode van dat je jezelf ontdekt zeg maar voorbij. Ze hebben hun leventje een beetje op orde en alles. Mn huidige vriend kan mij alles geven wat ik nodig heb en ook mede door zijn levenservaring ja, en dat zijn wereld dus verder reikt dan wat hij dagelijks meemaakt. Ik merk ook dat ik veel beter met zijn vrienden kan praten dan met jongens van school bijvoorbeeld. daarbij merk ik hetzelfde, je kan het met hen beter over echt iets hebben. Bovendien merk ik ook dat zij mij veel serieuzer nemen..

Nou ja, dit is dus mijn hele persoonlijke verklaring voor dat ik beter op kan schieten met wat oudere jongens dan met jongens van mijn leeftijd en zo dus ook in een relatie..

Wat jij zegt over jongens kan heel goed aangezien mijn vriend me bijv. ook kleintje en meisje enzow noemt.. En het is ook wel zo dat ik bescherming zoek in hem hoor, maar dat hij ouder is geeft voor mij geen bevestiging van bescherming, dat is gewoon echt zijn karakter..
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 21:19
de abt van sion
Dit laatste is in de grond een vorm van misbruik.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 21:20
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
Dit laatste is in de grond een vorm van misbruik.
wat bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 21:21
Q
Q is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Niet allemaal maar de meeste wel! Scherp opgemerkt Abt...
Weer een mysterie opgelost.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 21:26
de abt van sion
Citaat:
Dusjcrib schreef:

wat bedoel je?
Jíj hebt een problematisch verleden, en híj moet zich in alles aan jou aanpassen.
Nogal egoïstisch en egocentrisch, niet? Alles moet om jou draaien. Je eerste ex weigerde dat, je tweede zat met hetzelfde probleem als jij (maar werd blijkbaar niet door jou geholpen), en nu heb je iemand die precies doet wat jij wilt, omdat hij een zachtaardig karakter heeft.

Laatst gewijzigd op 21-04-2002 om 21:29.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 21:39
Verwijderd
daar kun je niet over oordelen als je maar het halve verhaal hebt!

Bij ex 1 kreeg ik een reactie van: Hij weigerde helemaal niks, hij was passief.. een gesprek voer je met zn tweeën, ik kreeg van hem gwoon geen reactie. Hij had het voortdurend over hoe slim hij was en hoe cool zijn leven was. Hij liep voortdurend debiel te doen en kon nooit es serieus zijn..

Bij ex 2 moest ik hem van de drugs afhouden etc. en ging hij vreemd wat ik vervolgens uit hem moest sleuren, Oftewel, hij maakte me alleen maar meer kapot.. Hij weigerde te praten over wat er in hem omging en verwachte van mij een soort moedersrol aangezien hij nooit een echte moeder heeft gehad (zij was een junkie). Neej, ik kon hem niet helpen neej! Hij luisterde niet, praatte nie, ik kon op geen manier tot hem doordringen..

Bij mn huidige vriend heb ik begrip gevonden wat ik hem ook kan geven. Ik weet dat ik veel van hem vraag, maar hij geeft me uit zichzelf wat ik nodig heb. Ik draag hem niet op me elke dag te bellen, hij doet dit zelf. Ik draag hem ook niet op me elke dag te vertellen dat ie van me houdt, dit doet hij ook zelf. En dat is wat ik bedoel met dat hij me de bevestiging kan geven die ik nodig heb. Bovendien kan ik een GESPREK met hem voeren, ik zeg iets, hij zegt iets terug en zo kunnen we erover praten. Zo hoor ik ook alles aan over zijn band, zijn werk, zijn studie. Je hebt allebei dingen van elkaar nodig, bepaalde dingen. Hij is iemand die mij de dingen geeft die ik nodig heb, uit zichzelf dus, niet omdat dat moet van mij. Hij hoeft zich dus niet aan mij aan te passen, maar een relatie komt van 2 kanten en je bent daarin niet passief. daar liep ik dus eerder tegenaan. Bij oudere jongens merk ik gewoon dat die meer ingaan op wat ik zeg, dat ze me serieuzer nemen als persoon en meer respect voor me hebben. daarom voel ik me bij hen meer op me gemak. Ik verwacht niet van iemand dat hij zich volledig aanpast aan mijn leven en situatie. je levert allebei dingen in en krijgt hier dingen voor terug..
ik zie dus niet in waarom ik misbruik zou maken of iets dergelijks.. ik heb gewoon het geluk dat ik iemand heb gevonden die alle eigenschappen heeft die ik waardeer.. tuurlijk is ie niet perfect maar dat is waar ik moet inleveren, net als dat hij moet inleveren waar ik niet perfect ben. Zo vind je daar een balans tussen..
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 21:41
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 21:42
de abt van sion
Ik begrijp het. Je verhaal verduidelijkt heel wat.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 21:45
Verwijderd
okeej gelukkig..

nu ik mn eerste verhaal dan ook even teruglees snap ik dat het zo overkomt.. Komt omdat ik dan maar puur op een ding inging en het alleen maar van mijn kant liet zien.. Maar goed.. beetje offtopic dit
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 09:55
Eaglewing
Eaglewing is offline
Nou, ik zal ook maar even reageren.

Zoals jij het beschrijft, Wouter komt het idd heel veel voor.

Waar ik juist tegen aan liep/loopt, is dat een meisje die jonger is (16/17) juist vaak dingen die ik belangrijk vind mist.
Waardoor ik nu meer kijk naar mensen die even oud zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 13:57
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Sciza schreef:
Mijn vriend is 10 jaar ouder, maar ik ik vind hem niet leuk omdat hij een soort vader voor me is, of een grote broer. Ik wil zelfstandig zijn, en ben dat ook. Ik wil me ook kunnen redden zonder hem, en kan dat ook. Waarom ik dan bij hem ben en niet bij iemand van mijn eigen leeftijd? Omdat hij oprechter is, oprechter dan welke jongen van 16 of 17 dan ook. Hij weet wie hij zelf is, wat zijn gevoelens zijn en wat de gevoelens van anderen zijn. Een jongen van 16 of 17 is vaak nog erg opzoek naar zichzelf (tenminste, zo heb ik er twee ervaren) en weten ook niet echt wat gevoelens zijn.
Het gaat er niet letterlijk om dat je je vriend als een vader ziet of een grote broer, daar zou ik namelijk niet aan moeten denken...
Reageren

Regels voor berichten