Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2003, 13:22
Verwijderd
Hoi.

Sorry als hier al een topic over is, ik heb de search niet gebruikt. Ik heb maar één vrij simpel vraagje.

Omdat ik een arm studentje ben en dus zoveel mogelijk bang-for-my-buck wil hebben, is mijn oog gevallen op de GeForce4 Ti4200-8X kaarten onder de honderd euro. Er zijn in deze categorie drie merken die een Ti4200-8X 64mb op de markt brengen: ASUS, PNY en Club3D.

Mijn vraag is nu welke van deze kaarten het best over te klokken valt (m.a.w. welke het beste/snelste geheugen erop heeft). Misschien heeft iemand hier ervaring met één van deze kaarten. Ik heb nu zelf een Asus GeForce3 Ti200 en die is prachtig over te klokken, maar ik weet niet of dat bij alle ASUS-kaarten zo is.

Iemand het antwoord? BVD
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2003, 13:49
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Ik zou zeggen ASUS, maar dat is een gevoelskwestie, hun kaarten zijn bij mij altijd prima overclockbaar geweest, maar of dat voor die ook zo zou zijn weet ik dus niet, maar de kans is denk ik wel het grootst
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 15:10
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Asus is idd gevoelsmatig ook voor mij t beste. Ik heb nu twee keer een asus mobo gehad en drie asus videokaarten, en ik heb er nog nooit problemen mee gehad (alleen de asus drivers zijn f*cking langzaam en je hele systeem slibt er van dicht, detonator gebruiken dus). Ik zou hier ff kijken. Is de V9280s.
Oud 30-06-2003, 15:40
Verwijderd
Mja, die V9280S is gewoon een kaart met erg hoog geklokt geheugen...hij kost dan ook ruim zeven tientjes meer dan de gewone V9280 die op standaardsnelheid draait

Ik hoorde ook wel 'ns in de wandelgangen dat Club3D-kaarten erg goed overklokbaar waren...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 18:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
PixelView GF4 Ti4200 64MB 8x voor €80.

Mooie cooler erop, alleen geen DVI. Geheugen goed over te klokken. Best veel waar voor je geld.

Asus Ti4200 kaarten voor onder de €100? Heb ik niet gezien iig. Lijkt me sterk voor zo'n marketingmerk.
Oud 30-06-2003, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-06-2003 @ 19:14:
PixelView GF4 Ti4200 64MB 8x voor €80.

Mooie cooler erop, alleen geen DVI. Geheugen goed over te klokken. Best veel waar voor je geld.
En waar koop je die voor die prijs?

Citaat:
Asus Ti4200 kaarten voor onder de €100? Heb ik niet gezien iig. Lijkt me sterk voor zo'n marketingmerk.
http://www.tweakers.net/pricewatch/43273

€ 94. Ik stond er zelf ook verbaasd van, maar het is toch echt zo.

Overigens viel mijn oog ook op iets anders, namelijk op een Club3D ATi Radeon 9500 non-Pro, 128mb DDR, 8-layer PCB en TV-Out/DVI voor € 121.

Dat is echt een spotprijsje, maar heeft het nut die kaart in te bouwen in een systeem op basis van een XP1700+ en 512mb PC2100? Het wordt vooral gebruikt voor het spelen van UT2003 en eventueel later de nieuwere DX9 spellen (Doom III, Half-Life 2). Of is dit totaal overkill?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 21:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-06-2003 @ 21:38:
En waar koop je die voor die prijs?
FCC.. ik wilde net kijken om je direkte link te geven. Tot m'n verbazing is hij weggehaald.
Citaat:
Overigens viel mijn oog ook op iets anders, namelijk op een Club3D ATi Radeon 9500 non-Pro, 128mb DDR, 8-layer PCB en TV-Out/DVI voor € 121.

Dat is echt een spotprijsje, maar heeft het nut die kaart in te bouwen in een systeem op basis van een XP1700+ en 512mb PC2100? Het wordt vooral gebruikt voor het spelen van UT2003 en eventueel later de nieuwere DX9 spellen (Doom III, Half-Life 2). Of is dit totaal overkill?
Dit is een heel mooi aanbod en ik zou het zéker weten doen!

Natuurlijk heeft het nut, zo supersnel is die kaart ook weer niet. Wel DirectX 9 compliant, dus je zou er ook HalfLife2 mee kunnen spelen. Sowieso is DX9 spellen spelen met een DX8-kaart no go. Dan moet je in lage reso's gaan spelen. Beetje hetzelfde als je 64-bit software op 32-bit processor draaien, dan moet alles softwarematig omgezet worden, komt de performance niet ten goede.
Oud 30-06-2003, 21:07
Verwijderd
OK. In ieder geval bedankt tot zover. Ik had zelf ook nog een linkje gevonden naar een Pixelview Ti4200 voor € 75 (bij Gistron) maar die is blijkbaar al uitverkocht of niet meer in het assortiment opgenomen, want ze hebben nu alleen nog maar de 128Mb versie voor ruim € 130.

Overigens, Enlightenment: is jou iets bekend over een 'lite'-variant van de Radeon 9500? ATi heeft bij mijn weten nooit onderscheid aangebracht in haar kaarten, behalve de Pro- en non-Pro varianten. Ik zie namelijk overal die Club3D Radeon 9500 staan als 'Radeon 9500 128 BGA', terwijl bij de andere kaarten gesproken wordt over 128Mb DDR.

Nu weet ik dat Club3D in het verleden vaker dat soort geintjes heeft uitgehaald, zoals het plaatsen van SDR-geheugen of het stiekem halveren van de busbreedte op bepaalde versies van haar GF4 MX-kaarten. Ik heb geen zin in het kopen van een gestripte 9500, en omdat ik overal zie dat de 9500's van andere merken (Connect3D, Sapphire, etc.) steevast zo'n 50-60 euro duurder zijn ging er bij mij een belletje rinkelen...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 21:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat zou ik wel even goed uitzoeken ja, is namelijk wel erg goedkoop.

Lite versie ken ik niet nee. BGA betekent Ball Grid Array en is de manier waarop de chip(set) (in dit geval de ATi Radeon 9500 chip) op het PCB wordt gemonteerd. BGA is de tegenhanger van PGA (Pinned Grid Array) wat je bij processors aantreft (hier zie je alle pinnetjes). BGA is beter omdat dit meer stroom toelaat. Alle GPUs en chipsets zijn BGA voor zover ik weet.

Goedkoopste R9500 128MB @ FunComputer:

http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=07020

€150. Wel goed merk. HIS heeft een zeer goede beeldkwaliteit. Specificaties staan erbij, kun je vergelijken met die Club3D.

Laatst gewijzigd op 30-06-2003 om 21:16.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-06-2003 @ 22:12:
Dat zou ik wel even goed uitzoeken ja, is namelijk wel erg goedkoop.
Ja, inderdaad. Dit vind ik altijd vervelend: je moet mailen naar een zaak waar iemand die ook niet al teveel kennis van zaken je mail moet beantwoorden. Het valt me wel vaker op, hoe onzorgvuldig detailhandels omspringen met typenummers. Vooral in het onderste segment, bijvoorbeeld de 4MX 440 en 460, is dat enorm belangrijk. Daar heb je zoveel verschillende Gamer's Editions en Special Editions dat je door de bomen het bos niet meer ziet en je eigenlijk geen flauw idee hebt wat je koopt.

Citaat:
Lite versie ken ik niet nee. BGA betekent Ball Grid Array en is de manier waarop de chip(set) (in dit geval de ATi Radeon 9500 chip) op het PCB wordt gemonteerd. BGA is de tegenhanger van PGA (Pinned Grid Array) wat je bij processors aantreft (hier zie je alle pinnetjes). BGA is beter omdat dit meer stroom toelaat. Alle GPUs en chipsets zijn BGA voor zover ik weet.
Ja, dat dacht ik ook. PGA werd eigenlijk alleen nog gebruikt voor videogeheugen, hoewel het DDR2 wat op de oorspronkelijke GF-FX zou moeten komen geloof ik ook BGA-behuizingen zou hebben. Ik rook een beetje onraad, omdat ik ooit iets had zien staan op de site van Club3D over een MX440 Gamer's Edition (let wel, een aanduiding die NVidia zelf dus niet gebruikt), die ook gebruik maakte van BGA-SDR geheugen. Ik hoop maar dat ze zo'n geintje hier niet flikken, want een Radeon 9500 met SDR-geheugen is natuurlijk als een vlag op een modderschuit, vloeken in de kerk, en parels voor de zwijnen werpen. Totale heiligschennis.

Citaat:
Goedkoopste R9500 128MB @ FunComputer:

http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=07020

€150. Wel goed merk. HIS heeft een zeer goede beeldkwaliteit. Specificaties staan erbij, kun je vergelijken met die Club3D.
Mja, ik heb niet veel geld te besteden, daarom vond ik 120 euro voor een R9500 ook net zo'n mooi prijsje. Daarbij maakt het me op zich niet eens zoveel uit of hij 64 of 128Mb geheugen heeft: ook zonder softwaremod is hij al ruimschoots sneller dan een Ti4200 én hij ondersteunt DX9.

Ik zal 'ns even wat rondmailen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 21:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Inderdaad.

Nouja probeer het exacte type te achterhalen van die Club3D kaart, dan kun je online opzoeken of desnoods Club3D mailen om de exacte specificaties enzo. Specificaties kun je dan vergelijken met die HIS kaart, staat mooi op een rij daar.

SDR geheugen zal wel niet gebruikt worden, maar lagere klokfrequentie of minder snel geheugen zou heel goed kunnen.
Oud 30-06-2003, 22:00
Verwijderd
Ben er iig achter dat de aanduiding BGA inderdaad slaat op de behuizing van het geheugen. Op de foto van de kaart op de site van Club3D is ook te zien dat het niet gaat om traditioneel (rechthoekig) PGA-geheugen maar om (vierkant) BGA-geheugen.

Kzal ze ff mailen, want ik heb geen zin in een gecastreerde kaart...en dat prijsverschil van ruim zestig euro moet toch érgens inzitten.

Iig bedankt so far
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 22:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Oke, hoor het graag als je meer weet.
Oud 30-06-2003, 22:52
Chimera
Chimera is offline
Als je dingen wil weten kun je 't best ff in de nieuwsgroepen zoeken via google. Als je het daar niet vindt, bestaat 't niet
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 23:56
Verwijderd
Ik kan niks vinden...waar het prijsverschil vandaan komt is mij een raadsel. Voor zover ik kan achterhalen is er maar één R9500 non-Pro kaart van Club3D, die dus gewoon de standaard 275/540 MHz core/memory heeft. Ik zie dat hij overal erg goedkoop is.

Maar goed, mocht ik besluiten om 't te doen, wat is dan sneller? Die 9500 non-Pro 128mb of een Ti4200-8X 64Mb (eventueel overgeklokt)? Ik besef dat de kans dat die softwaremod niet werkt groot is, dus hij moet ook op standaardspecs sneller zijn dan een Ti4200, en ruim ook...het verschil is wel zo'n 30 euro
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 18:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik zou zeker weten voor die 9500 non-pro gaan, is volgens mij sneller dan Ti4200 en heeft ook nog DirectX9, en softwaremod zou kunnen werken. Voorwaarde is dat het de 128MB-versie is, en het PCB hetzelfde is als de 9500 Pro en 9700 modellen. Dat houdt in dat er 2 geheugen chips boven de GPU zitten en er 2 naast. Als dat zo is, is softwaremod nodig. Successrate is 50%.

Maar ook zonder die mod heb je goede keus gemaakt.

Edit: ben ff benchmarks voor je zoeken.

Hm, R9500 Non-pro is toch niet zo snel als ik dacht. de 9500 Pro versie is iets sneller dan de Ti4200, maar de non pro ligt toch zo'n 15% achter bij de Ti4200. Natuurlijk is het verhaal bij DirectX 9 games en bij gebruik van FSAA anders, maar nu wordt de keuze toch wat moeilijker.

Als je softmod zou werken, zou dat natuurlijk perfect zijn, heb je 9700 kaart, wat vele malen sneller is dan Ti4600, en kun je natuurlijk ook nog overclocken tot de performance van een 9700 Pro.

Maar als het niet lukt heb je wellicht iets teveel betaald. Voordeel van de Radeon is echter wel betere videokwaliteit, en ook kun je nog extra performance uit nieuwe drivers halen, nVidia heeft dat er al helemaal uitgeperst.

Laatst gewijzigd op 01-07-2003 om 18:25.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 18:28
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-06-2003 @ 22:07:
OK. In ieder geval bedankt tot zover. Ik had zelf ook nog een linkje gevonden naar een Pixelview Ti4200 voor € 75 (bij Gistron) maar die is blijkbaar al uitverkocht of niet meer in het assortiment opgenomen, want ze hebben nu alleen nog maar de 128Mb versie voor ruim € 130.
die TI4200 zit op dit moment in mijn broertje's pc
(zondag besteld )
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 01-07-2003 @ 19:05:
Ik zou zeker weten voor die 9500 non-pro gaan, is volgens mij sneller dan Ti4200 en heeft ook nog DirectX9, en softwaremod zou kunnen werken. Voorwaarde is dat het de 128MB-versie is, en het PCB hetzelfde is als de 9500 Pro en 9700 modellen. Dat houdt in dat er 2 geheugen chips boven de GPU zitten en er 2 naast. Als dat zo is, is softwaremod nodig. Successrate is 50%.
Check. Ik ga ervanuit dat als ik die kaart bestel, het dan ook daadwerkelijk die PCB is. Inderdaad, met twee BGA-chips boven en twee rechts van de GPU.

Citaat:
Als je softmod zou werken, zou dat natuurlijk perfect zijn, heb je 9700 kaart, wat vele malen sneller is dan Ti4600, en kun je natuurlijk ook nog overclocken tot de performance van een 9700 Pro.
Precies. Ik zie nu ook reviews opduiken van een 'nieuwe' Radeon 9500 Pro, die een andere PCB heeft dan de oorspronkelijke. Deze heeft vier BGA-chips op een rijtje boven de GPU zitten en zijn ook niet te modden.

Maar goed, even alles op een rijtje: de 9500 non-Pro heeft dus 4 pipelines/128-bits bus en de 9500 Pro 8 pipelines/128-bits bus. Maar als je de 9500 non-Pro softwaremodt, dan verdubbelt niet alleen het aantal pipelines maar ook de busbreedte naar 256-bits. Dán is hij dus wel een heel stuk sneller dan de Ti4200.

Mmm...moeilijke keuze. Ik zou eigenlijk die kaart moeten uitproberen, maarja, welke fabrikant gaat nu een kaart inbouwen, modden en testen om te kijken of het werkt?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 06:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Aangezien het een softwaremod is, behoud je je garantie. Is niet te zien dat hij gemod is.

Je zou het meteen kunnen uitproberen, en als de mod niet werkt of je checkerboards krijgt (het schaakborden-effect), dan kun je vragen of je 'em mag ruilen omdat je niet wist dat die Ti4200 sneller was, blabla. Als ze aardig zijn doen ze dat wel. Of je kunt het vooraf vragen, maar kweenie of ze dat doen dan.
Oud 02-07-2003, 09:56
Verwijderd
Mja, dan ben ik sowieso weer zeventien euro extra kwijt, zes voor mijn RMA en elf voor hun rembourszending...dan gaat het prijsverschil met de Ti4200 al grotendeels teniet

Tis een moeilijke keus, ik zal er nog 'ns over denken
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 20:11
Vinzz
Vinzz is offline
Ik zit met precies hetzelfde probleem nu kheb erg weinig geld.. heb nu een geforce 4 mx460 en wil een kaartje zodat ik ook met fsaa lekkr op 1024x768 kan spelen..

Ik hoor teveel van mensen dat 9500 modden niet goed werkt (artifacts -> checkboard shiit).. maarja.. hij is wel directx9 compatible en ook overklokbaar..

daarintegen had ik een Geforce 4 4200 8x turbo van XFX gezien die ongeloof goed overklokbaar schijnt te zijn (nog hoger als 4400/4600 modellen)... en waar zelfs een koele usb gamepad bij zit voor 170 euro...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 00:31
Verwijderd
Mja. Voor mij is de keus ook erg moeilijk:

1. Een Asus GeForce4 Ti4200-8X met 64mb geheugen, voor 95 euro. Gegarandeerd snel in UT2003 en goed overklokbaar. Echter geen DX9-ondersteuning.

2. Een Club3D Radeon 9500 met 128mb geheugen, voor 125 euro. Een snelle kaart, maar wel zo'n 15% trager dan de Ti4200. Echter, een kans van 50% dat hij de snelheid van een 9700 (Pro) kan halen d.m.v. de mod. In dat geval heb je een kaart die zo'n 40% sneller is dan een Ti4600.

Mislukt de mod, dan heb ik 30 euro méér betaald voor een kaart die de facto lángzamer is.

Moeilijk, moeilijk...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 01:04
Phreak
Phreak is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-07-2003 @ 01:31:
Mja. Voor mij is de keus ook erg moeilijk:

1. Een Asus GeForce4 Ti4200-8X met 64mb geheugen, voor 95 euro. Gegarandeerd snel in UT2003 en goed overklokbaar. Echter geen DX9-ondersteuning.

2. Een Club3D Radeon 9500 met 128mb geheugen, voor 125 euro. Een snelle kaart, maar wel zo'n 15% trager dan de Ti4200. Echter, een kans van 50% dat hij de snelheid van een 9700 (Pro) kan halen d.m.v. de mod. In dat geval heb je een kaart die zo'n 40% sneller is dan een Ti4600.

Mislukt de mod, dan heb ik 30 euro méér betaald voor een kaart die de facto lángzamer is.

Moeilijk, moeilijk...
Idd, ik zelf zou voor de Club3D Radeon 9500 gaan * Trouwe ATi fan* nee, als je het zeker niet kan, vraag dan een Tweaker die het wel kan en je zeker weet dat hij het kunt voor een lage tegoedprijs ofzo.

Tenminste zo zou ik het doen.
Oud 04-07-2003, 01:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je zou ook gewoon voor die GF4 kunnen gaan hoor, en later voor R420 of RV420 kunnen gaan, de opvolger van de R350 van ATi.
Oud 04-07-2003, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-07-2003 @ 02:57:
Je zou ook gewoon voor die GF4 kunnen gaan hoor, en later voor R420 of RV420 kunnen gaan, de opvolger van de R350 van ATi.
Mja. Op het moment speel ik eigenlijk toch alleen UT2003 en wat andere spellen. Iig niks zwaars, en ik push die spellen toch niet tot aan maximum detail.

Het enige waar ik mee zit, is of ik straks met die GF4 misschien Half-Life2 en Doom3 een beetje fatsoenlijk kan spelen (1024x768, low detail is prima )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2003, 23:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat durf ik niet goed te zeggen. Wel denk ik dat ze alle mensen met DirectX 8 kaarten nog wel redelijk goede graphics en framerate zullen bieden, want slechts een klein percentage heeft DirectX 9 kaarten. Maar het zal wel een groot verschil zijn tussen de twee. Half-life 1 speelde goed op een langzamere computer, maar nu ik Half-Life 2 heb gezien twijfel ik wel een beetje.

We zullen zien, maarja als je niet héél erg krap zit kun je over een jaar weer een RV420 kopen ofzo, dat zou heel mooi zijn.
Oud 05-07-2003, 14:27
Hellracer
Hellracer is offline
Ik zou persoonlijk voor de ati kaart gaan. Heb hier een ti 4400 van asus liggen opzich best een goede kaart. Die ati is nu misschien wat langzamer met ut 2003 maar met doom 3, halflife 2, stalker enz. is duidelijk veel sneller en je mist geen efecten.
Hoop dat je er iets aan hebt voor beslissing.
Reageren

Regels voor berichten