Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2003, 10:17
xxxJolientjexxx
xxxJolientjexxx is offline
Heeft er iemand tips tegen wagenziekte?

Ik weet dat ik niet tegen lezen kan in de auto, maar het nog stommere is dat ik bij mijn moeder in de auto niet misselijk wordt en bij andere wel en dat is nogal vervelend aangezien de vader van mijn vriendje altijd lange afstanden maak als ik meega.

Kan dit aan de geur in de auto liggen?

Ik wil trouwens niks van pilletjes slikken tegen wagenziek zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 10:19
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
xxxJolientjexxx schreef op 04-07-2003 @ 11:17:
Kan dit aan de geur in de auto liggen?
Ja. Van bepaalde geurtjes in de auto (luchtverfrissers,
een muffe geur) word ik ook vrij snel misselijk,
zeker als ik dan lang in de auto moet zitten.

Citaat:
xxxJolientjexxx schreef op 04-07-2003 @ 11:17:
Ik wil trouwens niks van pilletjes slikken tegen wagenziek zijn.
Waarom niet? Een licht pilletje kan al (veel) schelen hoor..

Dingen waar je niet tegen kan ook niet doen (lezen ed),
zorgen dat je maag gevuld is met lichte dingen,
en slapen.. Om de zoveel tijd een frisse neus nemen kan ook wel helpen.

Hoe komt het dat je bij je moeder niet misselijk
wordt en bij anderen wel?
Oud 04-07-2003, 10:25
xxxJolientjexxx
Citaat:
Quiana schreef op 04-07-2003 @ 11:19:
Hoe komt het dat je bij je moeder niet misselijk
wordt en bij anderen wel?
dat weet ik ook niet, misschien komt het dat ik de geur in de auto van mijn moeder gewend ben en dat er in die andere auto's een muffe geur hangt, bij me moeder kan ik ook gewoon een raampje opendoen. Bij andere mag dat bijvoorbeeld niet omdat de airco aanstaat.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 10:34
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
het hoeft niet alleen aan de geur te liggen.

ik heb er zelf ook last van.
meestal door geur maar ook door de afstand en het rijgedrag van de bestuurder.
Als iemand snel en onrustig rijdt heb ik er meer last van dan anders.

voor je uit kijken uit het raam en de weg volgen helpt ook. (tenminste bij mij)

en die pilletjes werken ook echt wel, is niks mis mee
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 10:54
Verwijderd
Waarom wil je geen pilletjes? Die helpen heel goed hoor... je wordt er alleen een beetje slaperig van, maar dat is wel lekker in de auto... de meeste pilletjes die ze in Nederland verkopen smaken erg vies, maar in Belgie en Frankrijk hebben ze ook andere pilletjes die nergens naar smaken, en die hoef je niet in 1 keer door te slikken, je kunt ook om de 3 uur een kwart van een pilletje nemen.
Je kunt natuurlijk ook homeopatische druppeltjes/pilletjes er tegen nemen, als je gelooft in de werking van homeopathie.
Voorin zitten helpt ook, en het raampje open... wat heeft de vader van je vriendje liever, dat jij misselijk bent en hij met een aangename temperatuur rijdt, of dat jij lekker mee kan rijden en hij het iets warmer heeft?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 11:19
dyfusica
dyfusica is offline
pilletjes zijn bij het enige dat helpt

verder degene die rijd vragen zo min mogelijk krappe en oevr t algemeen zo min mogelijk bochten te maken
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 11:26
Brown eye
Brown eye is offline
ik heb dat vroeger ook gehad en bij mij hielpen die pilletjes heel goed! ik had het juist als iemand heel vloeiend rijd...dus was het net alsof je in een roeibootje op zee zat! maarja....zonder pilletje helpt bij het raam zitten (iig niet lezen want dan wordt je het heel erg), zorgen dat je frisse lucht krijgt (dus gewoon de airco aan), kauwgom eten en je kunt ook een watje in je linker oor doen....ik weet niet of het helpt maar dat weet ik nog van vroeger (nooit geprobeerd)
Oud 04-07-2003, 11:31
flowerpower
flowerpower is offline
Bij het raam zitten hielp bij mij nooit, ik moest altijd in het midden Nog een trucje: Kijk zover mogelijk vooruit, concentreer je op een punt ver voor je ergens op de weg en probeer steeds verder te kijken. Verder kan het idd aan de geur liggen. Daar heb ik zelf ook nog wel eens last van. Neem anders iets mee waar je tussendoor even aan kan ruiken (gewoon een handoek ofzo) en de geur even "neutraliseerd" zeg maar. Werkt bij mij altijd wel goed, ik ben ook nogal gevoelig voor geuren.
Oud 04-07-2003, 11:31
Verwijderd
't kan aan zoveel dingen liggen...probeer er iig voor te zorgen dat je naar buiten kunt kijken, dat er genoeg frisse lucht in de auto is enz. En ga niet lezen en/of puzzels maken ofzo. 't komt omdat je evenwichtsorgaan verstoord is. Zorg er dus voor dat je met je ogen kunt zien welke kant de auto opgaat ed, dan weet je evenwichtsorgaan dat ook en dat scheelt vaak al een heel stuk.

En waarom geen pilletjes ervoor slikken? Wordt je liever misselijk en geef je liever over ed?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 11:38
Verwijderd
Ik heb pilletjes waarvan ik heel suf wordt... doordat je suf wordt, werkt je evenwichtsorgaan minder goed en daardoor word je veel minder snel misselijk. Die zijn echt aan te raden, gewoon proberen, ze werken niet zo lang, dus je neemt er elke 3 uur (ofzo) eentje, en daarna zijn ze dus zo uitgewerkt en voel je je weer helemaal ok.

Verder is het belangrijk dat de auto niet te muf is. Mijn ouders hadden heel lang een auto zonder airco en mijn vader rookte in de auto, echt heel goor. Te muf. Nu hebben ze een auto mét airco en rookt m'n vader niet meer, stukken beter. Frisse lucht, geen warme benauwde muffe lucht... erg fijn.

Daarnaast kan je het beste voorin zitten en kijken naar de weg, volg die met je ogen.
Ga níet lezen, daar word je alleen maar misselijker van.

Ennn... slapen werkt ook erg goed.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 12:52
Verwijderd
Wagenziek zijn is inderdaad irritant, ik ben nu 20 en heb er nog last van.
wat bij mij helpt is met de bochten in de weg meekijken.
Misselijkheid onstaat doordat je evenwichtsorgaan in de war raakt. Als jij in de auto dus naar links kijkt als de auto een bocht naar rechts maakt, raakt je evenwichtsorgaan in de war. Als je dit een keer of 3 a 4 door heb je wel een zakje nodig

Pillen zijn inderdaad ook niet alles, de meeste smaken heel vies. Wat bij mij altijd helpt is het slikken van gemberpillen. Dit zijn capsules met gemberpoeder erin die je bij de apotheek kunt halen. Ik heb zelf een groen doosje met een plaatje van een gemberwortel erop.
Het heet Phytocaps gember, er staat op dat het een maagversterkende werking heeft. Het voordeel van deze capsules is dat ze nergens naar smaken. het poeder zit erin en de capsules zelf hebben geen smaak.

Mocht ik toch misselijk worden in de auto, dan probeer ik altijd te gapen. hierdoor ontspan je je, en bij mij zakt mijn misselijkheid dan altijd.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 13:23
dyfusica
dyfusica is offline
o en trouwens nog ene paar tips waarmee ik een ritje door de pyreneeen van frankrijk heb doorstaan (en dan niet gewoon, maar echt onderweg naar een canyonningplek, dus continue heel scherpte bochten)

-drink niet teveel
-hou je rustig
-ga niet praten en veel bewegen
-muziek is een heel goede afleiding waar je het ookal een heel eind mee red
-probeer te slapen of in elk geval jezelf moe te houden, als je suf bent heb je er minder last van..

Zolang ik me hier aan hou word ik bijna nooit wagenziek en heb ik eigenlijk geen pilletje nodig.. Als het een alnge weg is neem ik het alleen toch wel
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 14:46
zomaar een mens
zomaar een mens is offline
Zorg dat je genoeg gegeten hebt van tevoren, van een lege maag kun je ook misselijk worden.
Iets zoutigs eten als je misselijk bent helpt ook.
Frisse lucht (raampje open).
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 15:39
Iduna
Iduna is offline
enkele tips:

- gemberjam op je brood doen en opeten natuurlijk, voordat je een reis moet maken.
Ik heb dat nooit geprobeerd maar gember heeft een positieve werking op reisziekte, zei mn natuurkunde leraar.
- slapen
- praten
- uit het raam kijken, het liefst voorin, zodat je recht voor je uit kan kijken
- kauwgum kauwen of drop eten
- raampje open
- muziek luisteren
- af en toe aan frisse pepermunt olie ruiken (of iets anders met zo'n frisse geur)

Ikzelf slik geen reispillen omdat ik daar juist zieker van word, dus ik moet het vooral van slapen en muziek luisteren hebben.
Toch wordt het op den duur minder, bij mij is het iig een stuk minder dan vroeger. Maar het ligt er ook aan welke auto/bus/boot het is en de geur die er hangt.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 04-07-2003 @ 12:38:
Ennn... slapen werkt ook erg goed.
Daar zou je juist misselijk van moeten worden...tenminste, dan raakt je evenwichtsorgaan ook in de war volgens mij...meisje dat bij mij op de scouting zat moest dan iig altijd extra overgeven.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 04-07-2003 @ 16:44:
Daar zou je juist misselijk van moeten worden...tenminste, dan raakt je evenwichtsorgaan ook in de war volgens mij...meisje dat bij mij op de scouting zat moest dan iig altijd extra overgeven.
Mja, als je slaapt wordt je evenwichtsorgaan minder allert... voor mij werkt dat wel positiever dan wakker zijn (als in; ik geef dan minder over).

Als je in een bus zit is het overigens érg goed om vóór of vlak achter de voorste wielen te gaan zitten. Als je helemaal achterin gaat zitten, is het net als een staart; je gaat heel flauw heen en weer... Je voelt het misschien niet, maar je lichaam wél.
Ik herinner me mijn werkweek in Rome... dat was echt een complete ramp; wagenziek in een super hete bus en dan de Vessivius op... Echt een ramp (Gelukkig nam een leraar me weer naar beneden, samen met een vriendin )
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 16:14
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
er zijn dus veel verschillende dingen waar je last van kunt hebben bij wagenziekte.

ik zie hierboven dat sommigen zeggen dat je vooraf voldoende moet eten maar dat werkt bij mij juist averechts.

volgens mij moet je gewoon even uitproberen wanneer je er het minste last van hebt.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 18:05
elledc
elledc is offline
Ik heb daar ook zo'n last van. Ik denk dat het bij mij wel in erge mate is
Het is vooral de geur van de zetelstof, de manier van rijden, de zon die schijnt, en het gevoel opgesloten te zitten in een bakje dat rijdt en remt en rijdt en remt.
En dan moet je plots doorheen de bergen met de wagen, zigzag dus, dat is vreselijk. Mijn maag ligt dan overhoop (ookal heb ik niets gegeten), en ook mijn hoofd.
Het enige wat ik kan doen, is pilletjes ertegen nemen, verder valt er niets tegen te doen.

Ik ga dus amper mee met de wagen omdat ik altijd misselijk word, liever met de trein, met de tram, met de bus, te voet of met de fiets.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 18:28
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb weleens gehoord dat het helpt om een pleister achter je oor te plakken (weet niet welke kant) omdat daar je evenwichtsoorgaan zit. Of het helpt weet ik niet maar het valt te proberen toch?
Oud 05-07-2003, 09:03
xxxJolientjexxx
Ze hebben nu ook iets van polsbandjes, ze lijken op zweetbandjes, weet iemand of dat die werken?? In iedergeval al bedankt voor de rest van de tips!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 15:25
Mara
Mara is offline
Bij mij hielp nooit iets, maar nu heb ik medicijnen gekregen die wel helpen. De naam weet ik zo niet, maar 't doosje ziet 'r uit als een blauwe reiskoffer. Eerst had ik andere, die smaakten heel vies en helpten niet. Deze smaken nergens naar en helpen wel. Wij moesten er overigens wel voor betalen.

Verder helpt gember inderdaad. Je kan ook een homeopatisch middel van vsm halen, daar zit het in verwerkt. Dit heb ik wel thuis, maar nog niet geprobeerd, omdat je er een dag van te voren mee moet beginnen en dat was toen niet mogelijk.

Verder moet je voorin zitten, en op de weg letten. Niet teveel bewegen, vooral veel stilzitten. Zorg voor frisse lucht door 't raam open te doen. Zorg ervoor dat er niemand rookt in de auto.

Verder kan het inderdaad aan de bestuurder en auto liggen. Als het een bestuurder is die z'n voet niet goed op 't pedaal kan houden (gaat dus harder-zachter-harder, oftewel schokkend rijden) dan word je sneller ziek. Bij een 'stabielere' chauffeur word je minder snel misselijk.

Ook kan het aan de auto liggen. In een ruime auto, zoals een stationcar, heb je er minder last van. Maar kleine auto's, waar je bij elkaar in de nek zit te hijgen, maken het alleen maar erger.

Waar je rijdt maakt ook uit. De snelweg valt wel mee, omdat je dan niet zoveel beweegt. Maar een landelijke route met allemaal bochten is een verschrikking. Zelf ben ik meestal niet zo heel misselijk als we op de snelweg zijn, maar zogauw we daar van af moeten word ik hartstikke misselijk.
Probeer dus ervoor te zorgen dat er over de snelweg gereden wordt.

Eet van te voren een goed maaltijd. Niet heel veel, maar zeker niet te weinig. Probeer dingen te eten waar je niet snel misselijk van wordt. Doe dus geen hagelslag ofzo op je brood.

Drink ook voldoende, het liefst iets van water. Ook onderweg voldoende drinken.
Bij mij helpt het als ik onderweg ergens op kauw of sabbel. Je kan dus kauwgom meenemen, maar smintjes, pepermuntjes of drop is ook goed.

Hopelijk heb je hier iets aan
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 16:06
feline
feline is offline
Dat je in de ene auto eerder misselijk wordt dan in de andere kan inderdaad liggen aan de geur, maar ook aan de rijstijl van de bestuurder. Als de auto over de weg 'glijdt' en rechtdoor rijdt word ik niet misselijk. Met horten en stoten en haarspeldbochten kan je me opvegen.
Bij mij helpt het om een raampje open te hebben. Voor je uit kijken kan ook al wat schelen. Een ontspannend muziekje aan is ook fijn. Maar de gouden tip voor mij was platliggen, op die manier heb ik veel meer evenwicht en heb ik nergens last van.
Oud 05-07-2003, 16:10
barbara.inc
barbara.inc is offline
Primatour
Oud 05-07-2003, 17:34
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik kwam een stukje in de Libelle tegen over wagenziekte, misschien heb je er wat aan:

Vermijd zure en vette etenswaren en koolzuurhoudende dranken. Ook zuur vruchtensap kunt u beter laten staan. Die verergeren de wagenziekte alleen maar. Appels, meloenen, tomaat of komkommer zijn beter, net als kleine slokjes water of een ijslolly.

Een gevulde maag helpt tegen misselijkheid. Eet een lichte maaltijd voor vertrek en zorg onderweg voor genoeg droge koekjes of crackers. En eet ze op tijd: als u al misselijk bent, zult u niets meer willen eten.

Zorg voor genoeg frisse lucht door het raam open te zetten of de airconditioning aan te doen. Regelmatig korte stops zijn ook prettig om even wat frisse lucht in te ademen. (frisse lucht langs de snelweg zeker )

Doe spelletjes waarbij u geregeld ver naar buiten moet kijken. Lezen schrijven en tekenen maken misselijk!

Eigenlijk is dit dus samengevat wat er hier allemaal al is gepost maar goed, misschien staat er nog iets nieuws in.
Oud 05-07-2003, 18:28
Gothic
Gothic is offline
Bij mij hielp het raampje open doen... Je krijgt dan frisse lucht...

Ik wil ook nooit pilletjes, word ik misselijker van. Voorin zitten helpt ook, kun je de horizon volgen...
Oud 06-07-2003, 11:07
kaarinetjuh
kaarinetjuh is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 04-07-2003 @ 19:28:
Ik heb weleens gehoord dat het helpt om een pleister achter je oor te plakken (weet niet welke kant) omdat daar je evenwichtsoorgaan zit. Of het helpt weet ik niet maar het valt te proberen toch?
Dat zijn speciale pleisters die je op dokters voorschrift kan krijgen, tenminste die heeft mn moeder

Citaat:
Brown eye schreef op 04-07-2003 @ 12:26:
en je kunt ook een watje in je linker oor doen....ik weet niet of het helpt maar dat weet ik nog van vroeger (nooit geprobeerd)
Je moet dan een watje in je andere oor dan dan je 'bent'
dus als je rechts bent in je linker oor en als je links bent in je rechter oor.

Mijn zusje meot de weg kunnen volgen, dus of voorin of int midden zitten
Ze heeft nu iets met polsbandjes ofzo dat gaan we dus over een week uitproberen
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 14:25
Verwijderd
kan idd aan de auto liggen.. heb ik ook wel ns..
maar voorin zitten helpt bij mij altijd.. (heb er vrijwel nooit last van) en niet lezen etc..
succes
en misschien toch ns zo'n pilletje proberen?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten