Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Opschrijven kan ook best. Of letters schrijven op je hand of op een muur ofzo, dat deden een (dove) vriendin en ik ook vaak, vooral in het zwembad (we zaten allebei in dezelfde wedstrijdploeg). Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Als je op google zoekt op 'gebarentaal' is één van de eerste links die je krijgt die van effatha en via die pagina kun je dan naar http://www.gebarencentrum.nl/ en daar zijn adressen te vinden waar je een cursus gebarentaal kunt volgen.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
http://effathaguyot.nl/index.php?sid=96 Bel ze maar daar kunne ze je vast wel verder mee helpen. Pas op die cursussen zijn extreem duur. (Dit is trouwens een bassisschool volgens mij)
||
Verwijderd
|
Citaat:
http://www.gebarencentrum.nl/aktivit...ctlccadres.htm |
![]() |
|
Dat verhaal van de telegraaf vind ik echt dik overdreven. Staat het artikel op internet, zodat ik het kan opzoeken?
Als keuzevak zou eventueel kunnen, maar eigenlijk vind ik het niet echt functioneel. Zoiets kun je altijd nog leren als je er met je werk (of hobby) mee te maken krijgt. T klinkt misschien raar, maar ik vind dat je op school beter 'zinvolle' vakken kunt aanbieden. Bij mij op school geven ze nog niet eens grieks en latijn, en dat zou voor mij meer prioriteit hebben dan gebarentaal. Het kost de school waarschijnlijk ook veel geld en dat kunnen ze echt wel beter gebruiken, i guess.
|
Verwijderd
|
Volgens mij is gebarentaal zinvoller dan 'dode talen'.
![]() ![]() |
![]() |
|
oehh, flauw hoor
![]() ![]() Van m'n school kan ik zo 5 dingen bedenken waar ze meer geld aan zouden moeten uitgeven.
|
Ik heb er zelfs een tijdje aan gedacht om de opleiding 'gebarentaal te doen. Dus mij lijkt het echt heel goed om dit te doen. Maar om het nou te verplichten lijkt me wat ver gaan. Als er hetzelfde gebeurde als in het voorbeeld van de topicstarter met een Italiaanse vrouw, dan had ook niemand haar begrepen. Want in gebarentaal heb je ook weer verschillen per land en zelfs in Nederland zijn er verschillende soorten gebarentaal.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() @dreen: wat heeft een school zonder gymnasium aan grieks en latijn? Ze zijn toch niet voor niks een school zonder gymnasium...? Die keuze zal vast bewust gemaakt zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar de andere kant van gebarentaal heb je ook nog het nadeel dat daar ook veel verschillen in zijn. Het staat er een beetje vreemd, I know. Maar in mn hoofd zat t wel duidelijk. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Ik kan niet in je hoofd kijken. ![]() |
![]() |
|
ik ken 4 dove personen die alle vier kunnen liplezen en zich verstaanbaar kunnen maken door half pratend en half wijzend je dingen te vertellen. en soms, als het echt niet wil lukken, kan je d'r altijd nog een pen en papier bij pakken.
maar op zich klopt het dus wel wat TIGEK zegt, veel doven kunnen liplezen, en aan duidelijk articuleren zullen ze waarschijnlijk meer hebben dan aan iemand die de basisbeginselen van gebarentaal geleerd heeft. (al lijkt het me wel erg leuk om te leren)
|
Verwijderd
|
Van de dove mensen die ik ken, kan er één goed liplezen en redelijk praten ed. De ander kan een beetje liplezen, maar bij haar had ik wel heel veel aan het kleine beetje gebarentaal (letter-alfabet) dat ik ken. Het andere meisje kon niet liplezen of misschien was ze te bang ofzo, dat kan ook.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik kende iemand die op haar 14 of 15de doof werd. Zijn kwam meteen bij mij opschool en heeft wel eerst de gebarentaal geleerd maar door een medici ingreep werdt er een gehoortoestel in de schedel ingebouwd. en doormiddel van elketronen en zo direct naar het gehoorcentrum door gegeven. Zij kon daarna gelukkig weer wat horen. Maar heeft ondanks dat toch de gebarentaal geleerd en daarna het liplezen. (Gebaren leer je immers sneller) Het zou in princiepe geen slecht idee zijn om iemand les te geven in de gebarentaal. Wel beperken tot de handspeling want anders kom je toch niet verder dan de aap noot mies plankje woorden. Gewoon 1 dag in groep 8 ofzo. En het is trouwens wel leuk om het te leren (Hellaas werd het bij mij/de klas gestopt om een of andere reden. Heel jammer. ![]() De leerkrachten moesten het wel weer leren en die vonden behalve de toetsen het wel leuk ![]()
|
![]() |
|
![]() |
Wij kunnen een soort cursus Doofheid en Gebarentaal volgen, je krijgt daar dan studiepunten voor (zit op een Fontys school).
Dat vind ik een goede manier, degene die er in geinteresseerd zijn kunnen er dan meer over te weten komen en het een beetje leren.. het voor iedereen verplicht maken lijkt me onnodig omdat er maar zo weinig mensen van afhankelijk zijn. Dan kan je Arabisch/Chinees ofzo ook wel verplicht maken.. op de basisschool en middelbare school is er overigens nooit tijd aan besteedt. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Gebarentaal in de grondwet ganralph | 3 | 22-11-2010 14:19 | |
Algemene schoolzaken |
waarom geen gebarentaal naam ingebruik | 27 | 24-05-2006 22:06 | |
Algemene schoolzaken |
Gebarentaal Verwijderd | 24 | 31-10-2003 15:30 | |
De Kantine |
---> NieuWe FoToToPiC MeT aLLeeN NieuWe FoTo'S !!! <---- II -niels- | 492 | 06-09-2003 21:11 | |
Algemene schoolzaken |
Na schooltijd les in gebarentaal ? Ja of Nee? Bikinie-meisje | 35 | 14-02-2002 21:14 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Doven/gebarentaal spreekbeurten? | 1 | 16-10-2001 08:40 |