Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2003, 13:36
Ninnoc
Ninnoc is offline
ik sta meestal rond een uur of 12/ 1 op en kijk dan om wakker te worden eerst een half uurtje tv vanuit mijn bed(ik heb nogal moeite de eerste uur dat ik wakker ben), eerst nieuws en dan wat anders, vaak is er rond dat tijdstip op bbc2 een tvprogramma voor doven, met ondertiteling en gebarenpresentatoren etc. voor en door doven zeg maar.

Nou hebben ze daar ook discussieonderdeel in. Zou gebarentaal een verplicht of keuzevak moeten zijn op de middelbare of basisschool? Ik vind eigenlijk van wel, er zijn aardig wat doven mensen en een beetje gebarentaal zou iedereen wel moeten kunnen. Ik denk er al langer over om het maar via een curcus ofzo te gaan leren. Wat denken jullie??

Zeker na een bericht in de telegraaf (ja was op vak.) laatst over een doofstomme vrouw die haar man zag verdrinken maar anderhalf uur bezig was voor iemand haar begreep en haar inmiddels dode man uit het water haalde. Dat is toch een hel, je ziet iemand verzuipen maar niemand begrijpt je gebarentaal.
Oud 21-07-2003, 13:44
Verwijderd
Ik zou het waanzinnig leuk gevonden hebben als ze het als keuzevak hadden aangeboden...zowel op de middelbare als op de basisschool. Verplicht vind ik een beetje overdreven, dan zouden ze alles wel verplicht kunnen stellen. Er zijn ook flink wat blinden, wat braille kennen zou dus ook wel handig zijn. En doof-blinden, tja, handspellen moet iedereen dan ook meer een beetje kunnen. En voor mensen die in een rolstoel zitten...stel dat ze er uitvallen...we zouden moeten weten hoe ze er weer goed in te krijgen ed...en mensen die autistisch zijn, hoe je daar mee om moet gaan. En alle andere mensen met handicaps, ziektes, enz. En zo zijn er nog zoveel dingen die je dan eigenlijk zou moeten kunnen.

Keuzevak: zou leuk zijn
Verplicht: dan kun je alles wel verplicht stellen
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 14:06
Hawahaai
Hawahaai is offline
Helemaal eens met Leonoor!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 14:07
Verwijderd
Helemaal eens met Leonoor.. Ik heb een beetje gebarentaal van m'n moeder geleerd, maar had het ook graag op school gehad, gewoon als keuzevak. 't Kan voor sommige mensen erg nuttig zijn, dus waarom niet?
(Een soort vak met dat soort dingen lijkt me wel erg leuk, verschillende blokken verdeeld over een jaar... gebarentaal (gewoon basisdingen bv in jaar 1), braille (weer basisdingen in jaar 1) en dan dus een paar weken lang les.)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 14:13
Ninnoc
Ninnoc is offline
soort keuzevak waar vanalles aanbod komt- lijkt me wel geweldig.

Maar braille heb je niet echt nodig, tenzij je een blinde als penvriend neemt ofzo. Maar met een blinde kan je op straat wel communiceren, maar met een dove wordt het problematisch, of je moet het opschrijven, maar dat is ook zo'nn gedoe

ff vraag tussendoor: waar kan je een curcus doen? omg. amsterdam
Oud 21-07-2003, 14:22
emi
emi is offline
Ik heb op de basisschool (groep 4) meer voor de gein het handalfabet gehad. Ik heb het op de een of andere vreemde wijze altijd onthouden. Laatst kwam ik een doof meisje tegen, en daar kon ik mee communiceren. Dat was echt heel cool!
Ik denk dat je er zeker wel wat aan hebt, als je iig het handalfabet kunt.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 14:23
TIGEK
TIGEK is offline
Bij mij was het in de 1ste klas verplicht. Of was het nou in de tweede. Ach doet er niet toe. (Zat op een school voor dove/slechthorende)
Opzich is het leuk maar in princiepe heb je er niets aan. Zelf denk dat het het eigelijk niet nodig is. Door middel van duidelijk acticuleren en duidelijkspreken kom je veel verder. Vele doven kunnen ook liplezen. Maar waar ik me zorgen over maak zijn twee dingen in de gebarentaal.

Eerst klinkt heel raar hoor. Maar in Nederland heb je meerdere gebarentalen en je kunt ze het best vergelijken met dialecten en een gebaren taal dat ze in noorden gebruiken is anders dan in de randstad.
Daarnaast heb ook twee verschillende talen. Het Nederlands ondesteund gebarenrtaal een taal dat als ondersteuning bied voor het liplezen. En het voledige gebaren taal.

Daarnaast lijkt het mij onmogelijk om lessen gebarentaal op scholen te geven. Het probleem zal het liggen in het aantal leerkrachten die nodig zullen zijn. En er is nu al een tekort aan tolken en mensen die het kennen. Behalve bij mij op school dan Daar zijn alle leerkrachten het verplicht

Een keuze vak zal waarschijnlijk ook niet mogelijk zijn voor de mensen omdat er al een te kort is aan gediplomeert personeel. En het zal voor de mensen die het willen toch te weinig zijn.

De tweede reden is dat gebarentaal om in de eerste regel nog geen officele taal is en dus nog niet erkend is. Doordoor is het ook niet verplicht om TV programma's te ondertitelen. Daarmee zullen veel mensen geholpen mee zijn.

Als je even kijkt hoeveel mensen er gebarentaal dagelijks gebruiken zal het niet boven de 10/30 duizend mensen komen. Dus ik vind het ook niet nodig.

Het is een keuze maar ik vind het niet verplicht hoeft te worden of als keuze vak gegeven moet worden. Ik denk zelf dat bijna alle dove/slechthorende (Niet de oude omatjes die wat minder gaan horen, maar echt zwaar slechthorende, die niet gered zijn met een hoortoestel dus in feitelijk doof zijn) kunnen liplezen. Dit wordt op vroege leeftijd al snel aan geleerd. (Kende die door een medicifout doof is geworden en dat hebben ze na de gebarentaal zo snel mogelijk aan geleerd). Door je zelf aan te passen door duidelijk te articuleren/duidelijk spreken kun je iemand veel meer helpen.

Als je echt wilt leren zijn er altijd manieren om het te doen. Daar voor moet je maar zoeken op het Inet.
Oud 21-07-2003, 14:27
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-07-2003 @ 14:44:
Ik zou het waanzinnig leuk gevonden hebben als ze het als keuzevak hadden aangeboden...zowel op de middelbare als op de basisschool. Verplicht vind ik een beetje overdreven, dan zouden ze alles wel verplicht kunnen stellen. Er zijn ook flink wat blinden, wat braille kennen zou dus ook wel handig zijn. En doof-blinden, tja, handspellen moet iedereen dan ook meer een beetje kunnen. En voor mensen die in een rolstoel zitten...stel dat ze er uitvallen...we zouden moeten weten hoe ze er weer goed in te krijgen ed...en mensen die autistisch zijn, hoe je daar mee om moet gaan. En alle andere mensen met handicaps, ziektes, enz. En zo zijn er nog zoveel dingen die je dan eigenlijk zou moeten kunnen.

Keuzevak: zou leuk zijn
Verplicht: dan kun je alles wel verplicht stellen
Wat ben ik blij dat ik dat allemaal ongeveer heb gehad. (Heb 4 jaar tussen de dove/slechthorende en 2 jaar tussen de rolstoelen gelopen)
Oud 21-07-2003, 14:29
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef op 21-07-2003 @ 15:13:
Maar braille heb je niet echt nodig, tenzij je een blinde als penvriend neemt ofzo. Maar met een blinde kan je op straat wel communiceren, maar met een dove wordt het problematisch, of je moet het opschrijven, maar dat is ook zo'nn gedoe
Het was ook maar een voorbeeld.

Opschrijven kan ook best. Of letters schrijven op je hand of op een muur ofzo, dat deden een (dove) vriendin en ik ook vaak, vooral in het zwembad (we zaten allebei in dezelfde wedstrijdploeg).

Citaat:
Effatha oid...die regelt de cursussen toch...? Heb je al op google gezocht?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 14:32
Verwijderd
Als je op google zoekt op 'gebarentaal' is één van de eerste links die je krijgt die van effatha en via die pagina kun je dan naar http://www.gebarencentrum.nl/ en daar zijn adressen te vinden waar je een cursus gebarentaal kunt volgen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 14:34
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
Ninnoc schreef op 21-07-2003 @ 15:13:
soort keuzevak waar vanalles aanbod komt- lijkt me wel geweldig.

Met dove ook wel hoor. Wat dacht je van Liplezen enz..

http://effathaguyot.nl/index.php?sid=96

Bel ze maar daar kunne ze je vast wel verder mee helpen. Pas op die cursussen zijn extreem duur. (Dit is trouwens een bassisschool volgens mij)
Oud 21-07-2003, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-07-2003 @ 15:32:
Als je op google zoekt op 'gebarentaal' is één van de eerste links die je krijgt die van effatha en via die pagina kun je dan naar http://www.gebarencentrum.nl/ en daar zijn adressen te vinden waar je een cursus gebarentaal kunt volgen.
De directe link:

http://www.gebarencentrum.nl/aktivit...ctlccadres.htm
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 14:38
Miracle
Miracle is offline
Dat verhaal van de telegraaf vind ik echt dik overdreven. Staat het artikel op internet, zodat ik het kan opzoeken?

Als keuzevak zou eventueel kunnen, maar eigenlijk vind ik het niet echt functioneel.
Zoiets kun je altijd nog leren als je er met je werk (of hobby) mee te maken krijgt. T klinkt misschien raar, maar ik vind dat je op school beter 'zinvolle' vakken kunt aanbieden. Bij mij op school geven ze nog niet eens grieks en latijn, en dat zou voor mij meer prioriteit hebben dan gebarentaal.
Het kost de school waarschijnlijk ook veel geld en dat kunnen ze echt wel beter gebruiken, i guess.
Oud 21-07-2003, 14:40
Verwijderd
Volgens mij is gebarentaal zinvoller dan 'dode talen'. (En als het geen gymnasium is, waarom zouden ze dan btw grieks en/of latijn aanbieden)? Maar goed, ik snap op zich wel wat je bedoeld...het geld zouden ze idd iig beter kunnen gebruiken (meer docenten voor de 'gewone' vakken bv.).
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 14:46
Miracle
Miracle is offline
oehh, flauw hoor maar ookal zijn het dode talen. Het zinvolle ervan is dat als je het echt goed leert je het goed kunt gebruiken bij andere talen zoals frans bijv. Zo heb je er dus nog profijt van op school, en dat kan je van gebaren taal niet zeggen.

Van m'n school kan ik zo 5 dingen bedenken waar ze meer geld aan zouden moeten uitgeven.
Oud 21-07-2003, 15:07
alpha
alpha is offline
Ik heb er zelfs een tijdje aan gedacht om de opleiding 'gebarentaal te doen. Dus mij lijkt het echt heel goed om dit te doen. Maar om het nou te verplichten lijkt me wat ver gaan. Als er hetzelfde gebeurde als in het voorbeeld van de topicstarter met een Italiaanse vrouw, dan had ook niemand haar begrepen. Want in gebarentaal heb je ook weer verschillen per land en zelfs in Nederland zijn er verschillende soorten gebarentaal.
Oud 21-07-2003, 18:16
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 21-07-2003 @ 16:07:
Ik heb er zelfs een tijdje aan gedacht om de opleiding 'gebarentaal te doen.
Ik ook. NGT, Hogeschool van Utrecht.

@dreen: wat heeft een school zonder gymnasium aan grieks en latijn? Ze zijn toch niet voor niks een school zonder gymnasium...? Die keuze zal vast bewust gemaakt zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 18:17
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 21-07-2003 @ 16:07:
Als er hetzelfde gebeurde als in het voorbeeld van de topicstarter met een Italiaanse vrouw, dan had ook niemand haar begrepen. Want in gebarentaal heb je ook weer verschillen per land en zelfs in Nederland zijn er verschillende soorten gebarentaal.
Al was het een horende Italiaanse vrouw, had jij haar dan verstaan? Je kunt alle talen wel verplicht stellen...al is gebarentaal dan toch weer iets anders, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 18:32
alpha
alpha is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-07-2003 @ 19:17:
Al was het een horende Italiaanse vrouw, had jij haar dan verstaan? Je kunt alle talen wel verplicht stellen...al is gebarentaal dan toch weer iets anders, maar goed.
ehm is dat niet wat ik zeg?
Oud 21-07-2003, 18:36
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 21-07-2003 @ 19:32:
ehm is dat niet wat ik zeg?
Als ik jouw post lees niet...maar dat ligt misschien aan mij. Door de zin 'want in gebarentaal heb je ook weer verschillen per land en zelfs in Nederland zijn er verschillende soorten gebarentaal.' lees ik het anders, nl: je had een Italiaanse vrouw dan, ondanks dat je gebarentaal kent niet kunnen begrijpen, omdat je verschillende gebarentalen per land hebt. Volgens mij staat dat er, dat had ik er dus iig uitgehaal.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 18:43
alpha
alpha is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-07-2003 @ 19:36:
Als ik jouw post lees niet...maar dat ligt misschien aan mij. Door de zin 'want in gebarentaal heb je ook weer verschillen per land en zelfs in Nederland zijn er verschillende soorten gebarentaal.' lees ik het anders, nl: je had een Italiaanse vrouw dan, ondanks dat je gebarentaal kent niet kunnen begrijpen, omdat je verschillende gebarentalen per land hebt. Volgens mij staat dat er, dat had ik er dus iig uitgehaal.
Ow ik bedoel te zeggen dat je zoveel verschillende talen hebt dat het niet te doen is die allemaal te gaan leren.
Maar de andere kant van gebarentaal heb je ook nog het nadeel dat daar ook veel verschillen in zijn.

Het staat er een beetje vreemd, I know. Maar in mn hoofd zat t wel duidelijk.
Oud 21-07-2003, 18:46
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 21-07-2003 @ 19:43:
Ow ik bedoel te zeggen dat je zoveel verschillende talen hebt dat het niet te doen is die allemaal te gaan leren.
Maar de andere kant van gebarentaal heb je ook nog het nadeel dat daar ook veel verschillen in zijn.

Het staat er een beetje vreemd, I know. Maar in mn hoofd zat t wel duidelijk.
Dan ben ik het dus met je post eens. Maar dat had je inmiddels waarschijnlijk al wel begrepen.

Ik kan niet in je hoofd kijken.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 18:57
Balance
Balance is offline
ik ken 4 dove personen die alle vier kunnen liplezen en zich verstaanbaar kunnen maken door half pratend en half wijzend je dingen te vertellen. en soms, als het echt niet wil lukken, kan je d'r altijd nog een pen en papier bij pakken.
maar op zich klopt het dus wel wat TIGEK zegt, veel doven kunnen liplezen, en aan duidelijk articuleren zullen ze waarschijnlijk meer hebben dan aan iemand die de basisbeginselen van gebarentaal geleerd heeft.

(al lijkt het me wel erg leuk om te leren)
Oud 21-07-2003, 18:59
Verwijderd
Van de dove mensen die ik ken, kan er één goed liplezen en redelijk praten ed. De ander kan een beetje liplezen, maar bij haar had ik wel heel veel aan het kleine beetje gebarentaal (letter-alfabet) dat ik ken. Het andere meisje kon niet liplezen of misschien was ze te bang ofzo, dat kan ook.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 22:09
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-07-2003 @ 19:59:
Van de dove mensen die ik ken, kan er één goed liplezen en redelijk praten ed. De ander kan een beetje liplezen, maar bij haar had ik wel heel veel aan het kleine beetje gebarentaal (letter-alfabet) dat ik ken. Het andere meisje kon niet liplezen of misschien was ze te bang ofzo, dat kan ook.
En ken wel iemand die 'Stom' is. En omdat zij niet kan praten kon ze het alleen (Door een andere handicap) maar het vingerspelling. Met mijn vingerspelling die ik ken ben ik niet "getraind" om het af te lezen. En dat is echt nog moeilijker dan het te doen. Voor al omdat als je het veel oefend duivels snel het gaat.

Ik kende iemand die op haar 14 of 15de doof werd. Zijn kwam meteen bij mij opschool en heeft wel eerst de gebarentaal geleerd maar door een medici ingreep werdt er een gehoortoestel in de schedel ingebouwd. en doormiddel van elketronen en zo direct naar het gehoorcentrum door gegeven. Zij kon daarna gelukkig weer wat horen. Maar heeft ondanks dat toch de gebarentaal geleerd en daarna het liplezen. (Gebaren leer je immers sneller)

Het zou in princiepe geen slecht idee zijn om iemand les te geven in de gebarentaal. Wel beperken tot de handspeling want anders kom je toch niet verder dan de aap noot mies plankje woorden. Gewoon 1 dag in groep 8 ofzo.

En het is trouwens wel leuk om het te leren (Hellaas werd het bij mij/de klas gestopt om een of andere reden. Heel jammer.
De leerkrachten moesten het wel weer leren en die vonden behalve de toetsen het wel leuk .
Oud 21-07-2003, 22:57
PV
PV is offline
Wij kunnen een soort cursus Doofheid en Gebarentaal volgen, je krijgt daar dan studiepunten voor (zit op een Fontys school).

Dat vind ik een goede manier, degene die er in geinteresseerd zijn kunnen er dan meer over te weten komen en het een beetje leren.. het voor iedereen verplicht maken lijkt me onnodig omdat er maar zo weinig mensen van afhankelijk zijn. Dan kan je Arabisch/Chinees ofzo ook wel verplicht maken..

op de basisschool en middelbare school is er overigens nooit tijd aan besteedt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten