Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2002, 15:27
Bikinie-meisje
Bikinie-meisje is offline
Stel je hebt 3 dove kinderen op je school zitten. Zou je de kans aanpakken om na schooltijd een lesje gebarentaal te nemen zodat deze dove kinderen een beetje geintegreerd kunnen worden in school?

Want eerlijk is eerlijk, als je doof bent kom je in een isolement terecht
Oud 13-02-2002, 15:28
DarkRaven
DarkRaven is offline
Nee
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 15:29
Dutchy15
Dutchy15 is offline
misschien, hangt er vanaf of ik ze mag enzo, en of ik t nodig heb..

------------------
buiten bereik

[Dit bericht is aangepast door Dutchy15 (13-02-2002).]
Met citaat reageren
Bikinie-meisje
Citaat:
DarkRaven schreef:
Nee
Waarom niet?
punkyfish
punkyfish is offline
ligt eraan of ze zelf beetje open staan voor contact, of ze zich niet helemaal afzonderen bedoel ik. en of ik ze eigenlijk wel een beetje mag, gewoon, 1e indruk.
Oud 13-02-2002, 15:30
Verwijderd
k zou het ook niet doen
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 15:32
DarkRaven
DarkRaven is offline
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
Waarom niet?

Met citaat reageren
Bikinie-meisje
Ik heb vandaag met de directeur gesproken daarover. Ik voel me erg betrokken met 2 dove jongens en een doof meisje. Ik zie dat ze niet kunnen praten met anderen, alleen met elkaar. Deze kinderen schelen erg veel in leeftijd en achtergrond, ze hebben een ding gemeen; hun handicap.

Ik wil gebarentaal verplicht stellen op onze school. Ik vind dat de plicht van de school als ze dove kinderen aannemen.
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
DarkRaven schreef:
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
Waarom niet?
te moeilijk ofzo
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 15:33
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:

Ik wil gebarentaal verplicht stellen op onze school. Ik vind dat de plicht van de school als ze dove kinderen aannemen.

verplicht stellen lijkt me nogal overdreven. daar zal niet de hele school blij mee zijn.

geef ze een snoepje als ze het doen
Oud 13-02-2002, 15:34
Bikinie-meisje
Citaat:
punkyfish schreef:
ligt eraan of ze zelf beetje open staan voor contact, of ze zich niet helemaal afzonderen bedoel ik. en of ik ze eigenlijk wel een beetje mag, gewoon, 1e indruk.

Hoe kan je nou weten of je ze mag als je niet eens kunt communiceren?

Ze moeten zich wel afzonderen, omdat niemand met ze kan praten. Zie je dan niet dat gebrek aan communicatie een aanleiding is van isolement ?
Oud 13-02-2002, 15:35
DarkRaven
DarkRaven is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
te moeilijk ofzo

Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 15:36
Bikinie-meisje
Citaat:
punkyfish schreef:
verplicht stellen lijkt me nogal overdreven. daar zal niet de hele school blij mee zijn.

De school heeft meer taken dan de kinderen les geven. De school heeft als taak het kind in kwestie klaar te maken voor de maatschappij en sociale contacten aan te laten gaan. Ik vind het de taak van de school om dove kinderen te helpen te integreren (ik weet niet eens of dit het juiste woord is :/) in de school.
Oud 13-02-2002, 15:37
Bikinie-meisje
Citaat:
DarkRaven schreef:

je bent niet echt duidelijk
Oud 13-02-2002, 15:37
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
Hoe kan je nou weten of je ze mag als je niet eens kunt communiceren?
jij voelt je toch ook op 1 of andere manier verbonden met ze? terwijl je ook niet met ze kunt communiceren, of kun je al gebarentaal? mjah, je hebt toch altijd een 1e indruk? als ze er met een kwaad gezicht bij staan zal ik er geen moeite voor gaan doen...

Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
Ze moeten zich wel afzonderen, omdat niemand met ze kan praten. Zie je dan niet dat gebrek aan communicatie een aanleiding is van isolement ?
'moeten' denk ik niet. dat ze niet veel anders kunnen, ja, maar 'moeten' is wel iets anders volgens mij.
je kunt je natuurlijk ook afvragen, als ze zich dan zo 'moeten' afzonderen, ik neem aan dat ze dat vantevoren weten, waarom gaan ze dan naar die school?
waarschijnlijk om ja uhm, hoe zeg je dat. zodat ze zichzelf niet zo buitengesloten ofzo voelen, maar moet de school zich dan helemaal daar aan gaan aanpassen?
Oud 13-02-2002, 15:38
DarkRaven
DarkRaven is offline
Gebarentaal wil ik wel leren ja
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 15:40
Simon
Simon is offline
Hiervoor bestaat het Schoolforum. Ik zal hem deze keer verplaatsen, helemaal mooi zou zijn als je de volgende keer het juiste topic in het juiste forum zou openen. Alvast bedankt.

De Kantine-->School
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
DarkRaven schreef:
Citaat:
Dutchy15 schreef:
te moeilijk ofzo

hou je kop maar ofzo
Met citaat reageren
Verwijderd
Wat zei de directeur?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 15:41
DarkRaven
DarkRaven is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
hou je kop maar ofzo

Nee

Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 15:43
Bikinie-meisje
Citaat:
punkyfish schreef:
'moeten' denk ik niet. dat ze niet veel anders kunnen, ja, maar 'moeten' is wel iets anders volgens mij.
je kunt je natuurlijk ook afvragen, als ze zich dan zo 'moeten' afzonderen, ik neem aan dat ze dat vantevoren weten, waarom gaan ze dan naar die school?
waarschijnlijk om ja uhm, hoe zeg je dat. zodat ze zichzelf niet zo buitengesloten ofzo voelen, maar moet de school zich dan helemaal daar aan gaan aanpassen?

Ja. Dat moet.

Ze gaan niet naar die school om zich minder buitengesloten te voelen. DENK NA! Op een dovenschool heb je tenminste medemensen die dezelfde 'taal' spreken. Ze gaan naar die school omdat ze anders zo beperkt zijn. Net als een blond meisje alleen met blonde mensen kan omgaan. Misschien wil dat blonde meisje ook eens met een rood meisje praten, maar dat kan niet, omdat ze een andere taal spreken. Dus dat blonde meisje gaat naar een rode school om haar grenzen te verleggen, tot ze erachter komt dat niemand daar moeite doet om ook hun grenzen te verleggen.

Het is de plicht van de school dat dit blonde meisje zich thuis kan voelen in de rode school. Anders had de school haar niet moeten aannemen.

Oud 13-02-2002, 15:46
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
Ja. Dat moet.

Ze gaan niet naar die school om zich minder buitengesloten te voelen. DENK NA! Op een dovenschool heb je tenminste medemensen die dezelfde 'taal' spreken. Ze gaan naar die school omdat ze anders zo beperkt zijn. Net als een blond meisje alleen met blonde mensen kan omgaan. Misschien wil dat blonde meisje ook eens met een rood meisje praten, maar dat kan niet, omdat ze een andere taal spreken. Dus dat blonde meisje gaat naar een rode school om haar grenzen te verleggen, tot ze erachter komt dat niemand daar moeite doet om ook hun grenzen te verleggen.

Het is de plicht van de school dat dit blonde meisje zich thuis kan voelen in de rode school. Anders had de school haar niet moeten aannemen.

ik zei toch dat ik niet goed uit mijn woorden kon komen? dat 'minder buitengesloten', daar bedoelde ik dat denk ik mee van dat grenzen verleggen, maar ik kwam er niet op.

ik denk dat niet een hele school zou moeten veranderen omdat er 3 'anderen' op zitten.
moet die hele school zn haren blond gaan verven?
Oud 13-02-2002, 15:47
Bikinie-meisje
Citaat:
Morgan C. Hoax schreef:
Wat zei de directeur?

Hij zei dat weinig leerlingen na schooltijd ervoor zouden kiezen die lessen te nemen. Dus ik stelde voor het als gewoon uur in te stellen. Maar nee, dat was 'geen kwestie van korte tijd, maar een jarenplan'.

In de eerste hadden we altijd van die hulp/keuze-uren. In de eerste periode kregen we dan vage cursussen zoals bijvoorbeeld media. Dan geef je daarin zo'n gebarentaal cursus, de basis gewoon, zodat je tenminste IETS kunt zeggen. Maar daar praatte hij weer overheen. Erg jammer..
Oud 13-02-2002, 15:48
Bikinie-meisje
Citaat:
punkyfish schreef:

ik denk dat niet een hele school zou moeten veranderen omdat er 3 'anderen' op zitten.
moet die hele school zn haren blond gaan verven?

Nee. Ze moeten gewoon leren met elkaar te communiceren.
Oud 13-02-2002, 15:50
punkyfish
punkyfish is offline
dan snap ik eventjes niet waarom de ene blond is en de ander rood
Oud 13-02-2002, 15:55
Bikinie-meisje
Citaat:
punkyfish schreef:
dan snap ik eventjes niet waarom de ene blond is en de ander rood

Ja daar moet je een bepaald boek voor gelezen hebben, sorry
Oud 13-02-2002, 16:05
punkyfish
punkyfish is offline
Oud 13-02-2002, 16:54
Balance
Balance is offline
ik vind niet dat je het verplicht moet maken, denk maar aan mensen die niet eens bij ze in de klas zitten ofzo, die moeten dan doventaal leren terwijl ze er neits mee doen... kvind het wel een goed idee om het mogelijk te maken dat je die lessen volgt, maar dat het dus niet verplicht is..
misschien kan er iets tegenover staan, bij ons op school moet je bijv. bepaald aantal uren andere activiteiten doen, daar zouden ze zoiets dan ook bij kunnen zetten!
Oud 13-02-2002, 19:39
Ninnoc
Ninnoc is offline
ja ik zou het doen,

ik heb toevallig laatst een progamma over doven gezien en toen dacht ik er ook dat het best raar is dat je wel frans en duits krijgt maar geen gebarentaal. Bij mij in de buurt wordt het niet gegeven (heb al gekeken want ik zou het graag leren) maar als het aangeboden zou worden via school zou ik het helemaal doen.
Oud 13-02-2002, 19:57
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Deze topic is zo interessant dat ik speciaal ervoor van DK naar School ben gegaan

Ik zou het in jullie geval best mooi vinden als iedereen gebarentaal ging leren. In elk geval de mensen voor wie dat enigzins te doen zou zijn. Het lijkt mij zelf ook gewoon heel leuk om te leren, dus ik zou de kans met twee handen aanpakken.
Maar inderdaad, een beetje moeite kan toch geen kwaad? Het is hartstikke leuk voor die dove jongelui! En anders geven ze vrijstelling van een paar lessen ofzo, dan willen er al veel meer mensen meedoen
Oud 13-02-2002, 20:37
NY
NY is offline
Ik zou het zeker doen, lijkt me echt heel erg leuk!!
Oud 14-02-2002, 07:59
Secreet
Secreet is offline
heb ook dove mensne op school, eentje in de les...ik kan alleen met hem praten via een tolk (ik ken de tolk, dat scheelt)...Maar het lijkt me oowk leuk om idd gebarentaal te leren...voor alle mensen...
Oud 14-02-2002, 09:15
tygertje_15
tygertje_15 is offline
ja ik zou het wel doen...
punt 1 de dove kinderen voelen zich een beetje meer thuis en op een veilige plek ze kunnen vrienden maken...
en punt 2 in de lessen zal de leeraar het ook moeten leren wand die moet gebarentaal en leren praten tegelijk...
en das moeilijk hoor...

kus kus,
willeke
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 12:43
Severus
Severus is offline
Ik ben zelf slechthorend, en voor mij is het al moeilijk genoeg op een normale school. Ook ik zit een beetje in een isolement (ik ben toch te stil soms), maar ik heb gelukkig nog een aantal vrienden waar ik mee omga. Het hangt ook een beetje van je persoonlijkheid af, niet alleen maar van het kunnen communiceren.

Maar, dove kinderen op een normale school, dat werkt toch niet? Als je nog kunt horen, zoals ik, is het een andere zaak, want dan kun je nog enigzins normaal communiceren. Maar dove kinderen, nee, sorry, persoonlijk vind ik dat geen goed idee van én de school én de ouders. Dat doe je zo'n kind toch niet aan, om op een normale school in een isolement te raken en weg te kwijnen? Je kunt het beter naar een dovenschool laten gaan, waar het ook thuishoort omdat het daar wél kan communiceren en niet in een isolement raakt. Ik vind het een remming in de ontwikkeling van een doof kind om het naar een normale school te laten gaan. Ja, uiteindelijk zal het toch de maatschappij in moeten, maar ik vind het beter voor zo'n kind om daar nog mee te wachten. Op een dovenschool kan het zich dan helemaal ontplooien en is het dan beter bestand tegen de maatschappij. Als dat niet gebeurt en het naar een normale school gaat, zal het in zijn ontwikkeling geremd worden en is het minder goed bestand tegen de maatschappij. Zulke kinderen worden depressief, weet je.

In ieder geval, ik zou het niet verplicht stellen om gebarentaal te laten doen op jouw school. Iedereen moet dat vrijwillig willen doen, niet gedwongen. Je kunt het niet maken dat een hele school zich aan 3 kinderen moet aanpassen. Dan moeten ze maar naar een school gaan die speciaal voor hen is opgericht, namelijk de dovenschool. Dat lijkt mij toch het beste.

Sorry als ik misschien enigzins beledigend of kwetsend klonk, maar dat is dus mijn mening.

Ripper
Oud 14-02-2002, 15:56
Breg
Breg is offline
ik zou het zeker doen, ookal zou ik geen dove kinderen op school hebben en zou ik gebarentaal kunnen leren dan zou ik het doen, omdat:
het misschien wel van pas kan komen
het me interessant/leuk lijkt om het te leren.
Oud 14-02-2002, 21:14
mammamia
mammamia is offline
Niet als speciale lessen zou ik het invoeren, maar gewoon met die doven omgaan om zo de hoogstnoodzakelijk gebarentaal te leren om een 'gesprek'te kunnen voeren.
Heb zelf doof broertje dus weet dat je lang neit alle gebaren gebruikt maar heel minieme kennis volstaat om je bedoelingen duidelijk te maken.

Reageren

Regels voor berichten