Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2003, 12:24
Konijn
Konijn is offline
Ik ben op mijn school 4 jaar geleden een leerlingenraad begonnen, met de hulp van een vriendin en een leraar. Inmiddels bestaat de leerlingenraad uit 10 leden en een leraar die ons begeleid (en twee leerlingen zitten nu in de MR).
Toch komt er nog steeds niet echt iets van de grond.. We hebben een aantal projecten gedaan, waaronder het leerlingenstatuut herschreven, problemen in de mediatheek aangepakt, en we zijn bezig met zorgen dat het schoolplein weer bruikbaar wordt. Verder hebben we een aantal ludieke acties, en een aantal serieuze acties, ondernomen om de leerlingenraad bekendheid te geven, en leerlingen enthousiast te maken.
Maar dat wil gewoon niet lukken. De leerlingen op onze school zijn ontzettend ehm.. onverschillig. (er zit trouwens 3 en 4 vmbo theoretisch, 3,4,5 havo, en 3,4,5,6 vwo bij ons)
We krijgen nauwelijks serieuze reacties (van de leerlingen dus, door de schoolleiding worden we nu wel serieus genomen).
Mijn vraag is dus eigenlijk, hebben jullie ideeen waardoor we wat meer kunnen bereiken, en leerlingen kunnen interesseren? (Leerlingenstatuut herschrijven was erg nuttig, maar kan de leerlingen niet zoveel schelen, die weten niet eens dat dat bestaat). Zoals het er nu uitziet, volgend jaar is mijn laatste jaar op school, en van meer dan de helft van de andere leden ook.. Ik ben bang dat ik de leerlingenraad opgezet heb, maar dat hij ook weer verdwijnt als ik van school afga..
Dus ik heb hulp nodig.. Iedereen met ideeen, alvast bedankt!

Ik weet niet zeker of het op dit forum hoort, maar vond dit het beste passen, anders verplaats maar..
Oud 09-08-2003, 12:37
Lotte
Lotte is offline
Hebben jullie een soort klachtenbox waarin leerlingen hun klachten kwijt kunnen e.d.? Dan weet je namelijk wat je moet doen om de leerlingen tevreden te stemmen en hun waardering dus ook te krijgen. Enquete houden kan ook, wat ze nog zouden willen veranderen(direct vragen werkt beter dan zo'n box), maar niet alleen dat want dan moeten ze helemaal gaan nadenken en zoveel motivatie kan je nu eenmaal niet verwachten. En als ze iets willen veranderen vergeten ze het soms ook. Dus ook gedetailleerde vragen stellen: Wat vind je dat de leraren dat en dat systeem gebruiken daarvoor? Vind je de kantine schoon genoeg? Is er een goede plek om te studeren? Bij ons hebben we ook een soort leider van de leerlingenraad en een secretaris die notities maakt van wat er allemaal is gezegt e.d., we hebben er ook nog een leraar bijzitten die eventueel opmerkingen maakt en helpt. Dus misschien kunnen jullie zo'n leider aanstellen(die bepaalt waar er nu over word gepraat, maakt de uiteindelijke beslissing als we bijv. nieuwe klokken moeten kiezen). Een beetje aftasten hoeveel motivatie de mensen in de leerlingenraad hebben, of ze het aan zouden kunnen met hun rooster etc. om leider te worden. Je kan in de schoolkrant(als jullie die hebben) een berichtje zetten met dat je mensen zoekt voor de leerlingenraad en dat ze dan naar een vergadering kunnen komen om te kijken hoe het werkt. En overal in school posters ervoor ophangen.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 13:10
The Ox
The Ox is offline
Dat is meestal zo: leerlingen klagen wel dat er niks georganiseerd wordt, maar wanneer er een initiatief genomen wordt voor een leerlingenraad, is er bijna niemand voor te porren.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 14:13
hajo
hajo is offline
gewoon even op de site van het Laks kijken, staan een hoop goeie tips enzo. Vorig jaar heeft één van de leden van het laks bij ons op school de hele leerlingeraad gereorganiseerd, en het draait nu perfect. Het grootste animo is er vooral onder de 1ste en de 2e klassers, maar die zijn ook het minst bereikbaar, dus die moet je aanspreken via de mentor. Nou jah, kijk maar even op hun site voor ideeën of/en stuur ze een mailtje want ik weet zeker dat ze veel meer info hebben dan dat er op hun site staat.
Oud 09-08-2003, 14:20
Arun
Arun is offline
ik heb 3 jaar in de LR (Leerlingenraad) van mijn school gezeten, daarnaast in de MR (Medezeggenschapsraad) en heb maandelijks overleg gehad met schoolleiding. Als je ideeën nodig hebt kun je me altijd mailen. Ik kan je dan ook emailadressen geven van de huidige LR-leden, dan kun je met hen misschien een project starten, dat hebben we ook gedaan toen ik er in zat met andere scholen.

Ik raad je aan op LAKS cursus te gaan, daar krijg je informatie over bij je school als het goed is. Het LAKS stuurt informatie naar je school, zo ging het wel bij ons..
Oud 09-08-2003, 14:29
Verwijderd
wat info over onze raad:

Terwijl veel scholen een leerlingenraad hebben, heeft het Candea College sinds 1997 een leerlingenparlement!

In het begin van het schooljaar worden er in elke klas vanaf het tweede leerjaar verkiezingen gehouden. Iedereen kan zich kandidaat stellen en zijn of haar klas in 't Can vertegenwoordigen. Er zijn ongeveer zestig plaatsen voor parlementsleden en daarnaast zijn er zes zogeheten ministers en een voorzitter. 't Can vergadert maandelijks in het openbaar in een lokaal aan de Eltensestraat dat naar Engels voorbeeld is ingericht als een Lagerhuis, met kerkbanken en boekenkasten.

't Can vergadert over dingen die volgens leerlingen voor verbetering vatbaar zijn. Zo is vorig jaar een start gemaakt met het pluslessenproject, waarbij leerlingen van de bovenbouw pluslessen geven aan leerlingen uit de onderbouw. Daar wordt dit jaar mee doorgegaan. Daarnaast organiseert het leerlingenparlement ieder schooljaar een aantal vaste acties.

meer op www.candea.nl via de rode link "kennismaking" (daar staat ook een link naar de website van 't Can)

elke klas stuurt dus verplicht 1 'afgevaardigde', die hier overigens ook snipperuren voor terugkrijgt omdat er wel wat tijd in gaat zitten. Via de afgevaardigde kan dus elke leerling zijn mening geven. Verder wordt er elk jaar een referendum gehouden
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 14:49
NN
NN is offline
Op mijn oude school heb ik ook jaren in de leerlingenraad gezeten. Als je concrete vragen hebt mag je me daar wel over mailen.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 22:00
Konijn
Konijn is offline
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de leerlingenraad van het Candea uitgebreid gezien, ben er een keer geweest (was georganiseerd door het LAKS).
Wij hebben ook iemand die de vergaderingen voorzit, voorbereidt, en aantekeningen maakt, en verder alles regelt (dat ben ik, wat misschien in mn eerste stukje al doorschemerde).
Berichten in de schoolkrant hebben we al heel vaak gezet, posters ophangen en zoals ik al zei, heel veel acties ondernomen, maar we krijgen echt nauwelijks reacties, en in onze klachtenbox belanden alleen halve boterhammen met pindakaas..
Ik zal even nadenken over wat ik nou precies concreet wil weten, of in ieder geval hoe ik mijn vragen beter kan formuleren, en dan zal ik degenen van jullie die dat aangaven mailen. Alvast bedankt in ieder geval, en meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom!
Oud 09-08-2003, 22:06
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Konijn schreef op 09-08-2003 @ 23:00:
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de leerlingenraad van het Candea uitgebreid gezien, ben er een keer geweest (was georganiseerd door het LAKS).
Wij hebben ook iemand die de vergaderingen voorzit, voorbereidt, en aantekeningen maakt, en verder alles regelt (dat ben ik, wat misschien in mn eerste stukje al doorschemerde).
Berichten in de schoolkrant hebben we al heel vaak gezet, posters ophangen en zoals ik al zei, heel veel acties ondernomen, maar we krijgen echt nauwelijks reacties, en in onze klachtenbox belanden alleen halve boterhammen met pindakaas..
Ik zal even nadenken over wat ik nou precies concreet wil weten, of in ieder geval hoe ik mijn vragen beter kan formuleren, en dan zal ik degenen van jullie die dat aangaven mailen. Alvast bedankt in ieder geval, en meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom!
En enquete's? Misschien een beloning voor het in de leerlingenraad zitten? Wij krijgen vrij als we vergadering hebben, en dat is op zich al een voordeel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten