Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2003, 22:26
tacidvs
tacidvs is offline
Ik dacht een kusje op haar zachte haar, een korte aai over haar buik. Ze hield haar lach in en dacht het volgende terug, op de rots-en in de avondzon...

'gevoel van een meisje, onaangeraakt en lachend'

zon schijnt op je gesloten ogen
aan bevroren water staand en dromen
en de wind blaast door je haar
warm en veilig in gedachten

dan, blozen
ze lacht
lees verder

in je boek staat niets meer
slechts haar lange blonde haren,
haar warme trui en glimlach
en haar handen, zacht misschien

Toen hoorde ik een krekel tsjirpen, of moet dat een cicade zijn? Niet veel mensen die het verschil tussen een tor, een kever en een wants kennen hier. Ik dacht aan haar, om over mezelf maar te zwijgen...

Jij wilt tranen tellen onderwater
Me warmen als de avondwind
Denken aan treurnis van later
Mijn u, mijn jij, mijn liefste, kind

Ik wentel me in zelfmedelijden en melancholie. Ik zou me ook liever in jouw armen wentelen, dat gaat niet.
Oud 20-07-2003, 10:30
xineof
xineof is offline
Ik vind het moeilijk om hier op te reageren: een orginele dichtvorm. Het leest wel heel lekker door ondanks de alinea's ertussen, en kvind het eigenlijk gewoon heel goed...vooral de titel! Alleen het stukje 'niet veel mensen....kennen hier' vind ik niet echt goed passen.
Oud 20-07-2003, 10:57
tacidvs
tacidvs is offline
Dat is de noodzakelijke inleiding op 'om over mezelf maar te zwijgen'. Daardoor krijgt die titel iets meer kracht. En ken jij het verschil tussen de kever, wants en tor?
Oud 20-07-2003, 11:46
Mazzie
Mazzie is offline
Ik zat eerst nog even na te genieten voordat ik een reactie schreef, ik heb er de tijd voor.

Je gedicht maakt een gevoel bij me los waarnaar ik graag terug zou willen keren, het voelt goed. Toch denk ik niet dat ik alles helemaal begrijp zoals jij het bedoelt, ben jij een dichter die zoiets erg zou vinden of juist niet?

Mijn bewondering.

Dit was overigens geen antwoord 'omdat het moet' .
Oud 20-07-2003, 13:02
Anne
Anne is offline
Proza of poëzie.

Je gebruikt deze woorden zelf ook, ik heb weleens reacties van jou gezien bij gedichten waarin je je afvraagt of het gedicht niet meer proza is dan een gedicht. (dit zijn dus mijn woorden, ik poog enkele van jouw reacties kort na te vertellen voor mensen die ze niet gelezen hebben, ik neem aan dat je ze zelf nog wel voor de geest kunt halen)

'gevoel van een meisje, onaangeraakt en lachend'

zon schijnt op je gesloten ogen
aan bevroren water staand en dromen
en de wind blaast door je haar
warm en veilig in gedachten

dan, blozen
ze lacht
lees verder

in je boek staat niets meer
slechts haar lange blonde haren,
haar warme trui en glimlach
en haar handen, zacht misschien

Jij wilt tranen tellen onderwater
Me warmen als de avondwind
Denken aan treurnis van later
Mijn u, mijn jij, mijn liefste, kind

Dit vind ik echte poëzie. De vorm, woordgebruik, metrum. Inhoud ook.

Ik dacht een kusje op haar zachte haar, een korte aai over haar buik. Ze hield haar lach in en dacht het volgende terug, op de rots-en in de avondzon...

Toen hoorde ik een krekel tsjirpen, of moet dat een cicade zijn? Niet veel mensen die het verschil tussen een tor, een kever en een wants kennen hier. Ik dacht aan haar, om over mezelf maar te zwijgen...

Ik wentel me in zelfmedelijden en melancholie. Ik zou me ook liever in jouw armen wentelen, dat gaat niet.

Dit vind ik meer proza. Een soort inleiding, toelichting bij de poëzie. Helemaal niets mis mee natuurlijk, het is erg bijzonder, zo'n vorm heb ik hier nog niet vaker gezien.

Een vraag van een nieuwsgierige: hoe ontstond deze creatie?

Deze reactie kostte mij welgeteld 2 minuten. En ik voelde me niet eens verplicht.
Oud 20-07-2003, 15:36
tacidvs
tacidvs is offline
Waarom zou je proza en poëzie niet mogen mengen? Ik voel me niet gebonden aan een van beiden, slechts aan een gevoel dat ik wil delen. Zo'n gevoel van een lichte wintermiddag, zon over de laatste boomtoppen, kou, een tijd niks gegeten en een beetje ziekjes, maar toch geen honger en geen naar gevoel, omdat je aan een Zij denkt.

Eigenlijk zijn het twee delen. Het eerste gaat over het meisje en het tweede waarom ik haar niet waard ben. Ik heb ze aaneengedaan met wat tekst, omdat ik een verhaal wilde vertellen. Ik heb al eerder geprobeerd een wat langer, verhalend liedachtig gedicht te schrijven, maar als je een pagina verder bent ben je wel door je rijmwoorden heen en wordt alles verslonden door een metrum. Dit is wat vrijer, minder verantwoordelijkheden, zoals het ook hoort, met dit onderwerp.
Oud 20-07-2003, 16:06
Anne
Anne is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 20-07-2003 @ 16:36:
Waarom zou je proza en poëzie niet mogen mengen?
Dat heb ik ook zeker niet gezegd. Wat mij opviel was het feit dat jij sommige gedichten (ik las eens een reactie bij Frummel) meer proza dan poëzie noemde. En doordat jij ook proza gebruikt in dit gedicht vroeg ik me af of je dan wel zulk soort opmerkingen tegen anderen kunt maken. Maar... meng het gerust, het is erg goed!
Oud 20-07-2003, 18:16
tacidvs
tacidvs is offline
Mijn kritiek richt zich in geval van wat ik 'gestrofeerd proza' pleeg te noemen op de mislukte opzet. Ik heb gekózen voor een mengeling.
Oud 20-07-2003, 21:11
Anijs
Anijs is offline
Prachtig
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 21:16
tacidvs
tacidvs is offline
Waarom 'prachtig', wat doet het met je, waar doet het je aan denken, wat spreekt je er van aan, wat vind je niet perfect, waar denk je dat het over gaat? Als je de tweedefase hebt gedaan of ermee bezig bent, moet je je natuurlijk even over deze vragen heenzetten, maar je zult me moeten nageven dat het lang niet zo erg is als een vragenlijst van bijvoorbeeld een Duits boekverslag
Oud 20-07-2003, 21:26
Anijs
Anijs is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 20-07-2003 @ 22:16:
Waarom 'prachtig', wat doet het met je, waar doet het je aan denken, wat spreekt je er van aan, wat vind je niet perfect, waar denk je dat het over gaat? Als je de tweedefase hebt gedaan of ermee bezig bent, moet je je natuurlijk even over deze vragen heenzetten, maar je zult me moeten nageven dat het lang niet zo erg is als een vragenlijst van bijvoorbeeld een Duits boekverslag
Idd, kzou uitleg moeten geven.. kzal mijn best voor je doen
De tweede fase ga ik volgend jaar pas doen bdw..

Ik vind de zinsopbouw ge-wel-dig! De woorden die geen echte zin vormen en waar Jou gedachten dus zelf een weg mogen gaan zoeken..

Je gaat verder met je boek lezen.. maar je gedachten zijn bij haar gebleven.
Er staat dus niets meer in je boek.. en je droomt weg..

<En dat nog wel aan het strandd Prachtig toch..!>

en haar handen, zacht misschien ONAANGERAAKT..! En jij dacht eraan haar buikt te strelen..

Dit vind ik iets minder.. maark heb er ook geen beeld van nu.. ksnap het (nog) niet.. moet ik nog even over na gaan denken..

Majah kvind het echt heeel mooi!
Waar wel heel moeilijk uit te leggen 'waarom'...

Ik heb het voor je geprobeerd!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 21:31
tacidvs
tacidvs is offline
Dankje

(zo, akelige forumbazen, ik up hem lekker! gnagnagna )
Reageren

Regels voor berichten