Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2003, 09:10
Verwijderd
Ik werd vanochtend wakker met pijn in m'n hals, aan de rechterkant. Ik dacht dat er niks aan de hand was, maar toen ik de plek bij toeval aanraakte voelde ik een bobbel zitten; een opgezwollen lymfeklier. Het is zeer pijnlijk, maar aan de linkerkant voel ik gelukkig (nog) niks. Verder heb ik helemaal nergens last van. Geen verkoudheid, geen (abnormale) vermoeidheid, etc. Ik ben ook niet pas ziek of verkouden geweest ofzo.
Zou ik hier morgen mee naar de dokter gaan als het aanhoudt, of kan ik het beter een tijdje aankijken?
Is er iemand die dit ook gehad heeft? Wat bleek het te zijn? Tips?

Laatst gewijzigd op 27-07-2003 om 09:12.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 09:14
Verwijderd
Citaat:
Wanneer een klier rood en pijnlijk gezwollen is, kan er sprake zijn van een bacteriële infectie (soms van de lymfeklier zelf!). Het kan dan nodig zijn om een antibioticumkuur te starten. De meeste zwellingen van lymfeklieren zijn echter onschuldig en behoeven geen behandeling, omdat ze slechts een teken zijn van de werking van afweer.
https://www.medlook.nl/do/DetailDise...=1006370805715

Tuurlijk zijn er ook 'enge' dingen mogelijk (zie die link), maar goed, daar zou ik maar niet meteen van uit gaan. Vertrouw je het niet of wil je meer zekerheid, dan kun je altijd langs de dokter gaan natuurlijk.

Andere link met informatie: http://www.dokterdokter.nl/script/en...ord=lymfeklier
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 09:21
sofieja
sofieja is offline
'k heb dit een paar maanden geleden ook gehad en de dokter heeft toen gezegd dat je max. 5weken met zo'n opgezwollen lymfeklier mag blijven rondlopen, anders moest ik zeker terugkomen. Als er nog gezwollen klieren zouden bijgekomen zijn moest er een bloedonderzoek gebeuren.
maar bij mij is ze vanzelf weggegaan (na toch wel 5weken). de dokter zei ook dat dit wel meer voorkomt bij jonge mensen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 09:43
Verwijderd
Ik denk dat ik het nog een paar dagen aankijk, maar als het in de loop van de week niet verminderd is ga ik voor de zekerheid toch even naar de dokter denk ik.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 09:46
Verwijderd
Citaat:
lareno schreef op 27-07-2003 @ 10:43:
maar als het in de loop van de week niet verminderd is ga ik voor de zekerheid toch even naar de dokter denk ik.
Lijkt me verstandig.

Is het niks, dan is het niks, maar dan weet je dat iig zeker. En als het wel wat is (al is die kans natuurlijk een stuk kleiner), dan weet je dat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 10:56
Verwijderd
Oke nu dit topic er toch nog is. Ik heb al een paar maanden
een opgezwollen klier aan de rechterkant van mn nek. Het
doet niet zeer, maar je ziet wel een bobbeltje zitten. Nou zal
dit wel niks zijn, maar toch even voor de zekerheid, is dit ook
een lymfeklier die opgezwollen is ofzo?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 12:31
Verwijderd
kheb nu 2eneenhalve week keelontsteking (dus ook opgezette lymfeklieren) en mijn tante had er op vakantie ff naar gekeken (is huisarts) en zei dat er niks an de hand was zolang ik geen hoge koorts had enzo. met een antibiotica-kuur kan het 1 of 2 dagen sneller over zijn ofzo. als je dikke koorts erbij hebt wijst dat waarschijnlijk op een virus-infectie en dan is het wel verstandig naar de huisarts te gaan schijnt het.
op een gegeven moment moest ik dus koorts meten, wisten zij veel dat ik net ibuprofen op had . ik ga toch zeker niet op vakantie rustig aan doen, hijs al zo kort haha.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 14:52
Roos
Roos is offline
Citaat:
lareno schreef op 27-07-2003 @ 10:43:
Ik denk dat ik het nog een paar dagen aankijk, maar als het in de loop van de week niet verminderd is ga ik voor de zekerheid toch even naar de dokter denk ik.
Dat zou ik ook doen.
Matig in de tussentijd met vet eten, roken en drinken. Die dingen hebben namelijk massive impact op je klieren
Oud 28-07-2003, 06:26
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 27-07-2003 @ 15:52:
Dat zou ik ook doen.
Matig in de tussentijd met vet eten, roken en drinken. Die dingen hebben namelijk massive impact op je klieren
Bedankt voor de tip, ja .
Ik heb besloten om vandaag al een afspraak met de dokter te maken, ook op aanraden van mijn familie en kennissen. Het hoeft niets te zijn (en dat is het waarschijnlijk ook niet), maar ik heb er last van, en wie weet kan ik er met bepaalde medicijnen eerder vanaf zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 07:14
ekki
ekki is offline
Citaat:
lareno schreef op 28-07-2003 @ 07:26:
Bedankt voor de tip, ja .
Ik heb besloten om vandaag al een afspraak met de dokter te maken, ook op aanraden van mijn familie en kennissen. Het hoeft niets te zijn (en dat is het waarschijnlijk ook niet), maar ik heb er last van, en wie weet kan ik er met bepaalde medicijnen eerder vanaf zijn.
sjongejonge.
medicijnen?
klein beetje auw en dan meteen al medicijnen?

kijk, dat je naar de dokter gaat: ok. maar om dat te doen om medicijnen te gaan halen voor iets dat (waarschijnlijk, denk ik) toch niet boeiend is en waar je wel last van hebt maar ook best mee kan leven.....

achja, sommige mensen slikken medicijnen of het snoepjes zijn...
Oud 28-07-2003, 08:36
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 28-07-2003 @ 08:14:
sjongejonge.
medicijnen?
klein beetje auw en dan meteen al medicijnen?

kijk, dat je naar de dokter gaat: ok. maar om dat te doen om medicijnen te gaan halen voor iets dat (waarschijnlijk, denk ik) toch niet boeiend is en waar je wel last van hebt maar ook best mee kan leven.....

achja, sommige mensen slikken medicijnen of het snoepjes zijn...
Ach, als je niet weet waar je het over hebt, zou ik me er gewoon niet mee bemoeien. Ik zeg toch niet dat ik persé medicijnen moet hebben, of dat ik de hele dag pillen en druppels loop te slikken? Ik zeg alleen dat er misschien medicijnen voor zijn om me er eerder vanaf te helpen, of te voorkomen dat het erger wordt.

A) Ik gebruik zelden of nooit medicijnen (kom zelfs bijna nooit bij de dokter);
B) Mijn dokter schrijft zelden of nooit medicijnen voor, alleen als het nodig is;
C) Ik heb gelezen op i'net dat een opgezette lymfeklier vaak een infectie is die met antibiotica bestreden kan/moet worden;
D) Je kunt niet zomaar medicijnen "gaan halen" die worden alleen maar voorgeschreven, en dat gebeurt weer alleen wanneer de dokter dat nodig vindt

Laatst gewijzigd op 28-07-2003 om 08:40.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 13:46
ekki
ekki is offline
Alsnog zou ik met een lymfeklier wachten met medicijnen nemen, behalve als het echt iets ernstigs is. Zelfs bij een infectie ofzoiets (ontsteking) van lymfeklier zou ik er nog even mee wachten, veel water drinken, misschien gaat het vanzelf over.

En de reden die jij noemt (er eerder vanaf zijn) vind ik wel een reden om zo te reageren als ik doe.

Dat je bijna nooit bij de dokter komt kan ook zijn omdat je bijna nooit iets hebt, zelfde geldt voor medicijnen.
En ja, sommige artsen schrijven wel gewoon zomaar iets uit (veel te snel) en ik weeet dat heel VEEL artsen echt veel te snel iets uitschrijven. Bijvoorbeeld voor blaasontsteking wordt er ook DIRECT antibiotica uitgeschreven, terwijl het ook op een andere manier kan worden opgelost (en dan ben je er eerder nog helemaal vanaf ook, met antibiotica komt het veel vaker weer terug). Een dokter vindt het dus soms al veel te snel nodig om medicijnen uit te schrijven.

Maar goed, ik ben jou niet, ik voel jou niet (al denk ik dat ik HEEL GOED weet wat je voelt), dus je moet er zelf over beslissen. Dit is gewoon wat ik er van vind.

Succes bij de dokter iig!
Oud 28-07-2003, 17:39
Verwijderd
mag ik dan nog ff aanvullen dat antibiotica ook niet alles is. wat ik begrepen heb is dat het nog veel erger kan worden als je niet precies de kuur volgt. alleen opgezwolle lymfeklieren kan echt geen kwaad en ik snap ook niet wat er pijn aan doet maargoed, dat kan best per persoon verschillen.
veel sterkte bij de dokter!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 17:43
ekki
ekki is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 28-07-2003 @ 18:39:
mag ik dan nog ff aanvullen dat antibiotica ook niet alles is. wat ik begrepen heb is dat het nog veel erger kan worden als je niet precies de kuur volgt. alleen opgezwolle lymfeklieren kan echt geen kwaad en ik snap ook niet wat er pijn aan doet maargoed, dat kan best per persoon verschillen.
veel sterkte bij de dokter!
als ie heel erg dik is doet ie wel een beetje pijn, ja. misschien alleen al door de druk zeg maar (ik denk dat dat het voornamelijk is). zeker als je er dan op drukt of als je in een bepaalde houding je hoofd hebt ofzo. heel stom.

ik zou dat dus ook niet zomaar gaan doen (antibiotica slikken voor opgezette klieren), dokters geven soms ook zomaar recepten. maar dat is geloof ik wel duidelijk .

idd succes bij de dokter!
Oud 29-07-2003, 15:09
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Ik heb precies hetzelfde gehad als jij (heb die bult trouwens nog steeds), alleen bij mij was het niet pijnlijk en het was ook geen opgezette lymfeklier maar een vetbult.

Je kunt er idd mee naar de dokter gaan, als het idd een lymfeklier is, heb je misschien de ziekte van pfeiffer.
Nou nie schrikken, heb ik nm. ook gehad en heb er geen last van gehad (een milde vorm van het virus).

Gewoon naar de dokter gaan, je hoort dan (na een aantal bloedonderzoeken) wat je wel hebt.

Verder (althans dat zei mijn dokter), kun je de kattenkrabziekte hebben of een soa is ook mogelijk.
Maar goed dat moet je natuurlijk voor jezelf uitzoeken.

Veel suc6 ermee.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 13:54
Verwijderd
kmoest van mijn ouders naar de huisarts en die vond me een enorm zeikwijf geloof ik. er was helemaal niks aan de hand (zoals ik al zei, maar mijn ouders wouden het niet geloven ). mijn ouders wouden me nog bijna terugsturen geloof ik omdat ik niet verteld had dat ik de afgelopen dagen moe was. jemig, ze doen net alsof ik op sterven lig.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 15:13
ekki
ekki is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 30-07-2003 @ 14:54:
kmoest van mijn ouders naar de huisarts en die vond me een enorm zeikwijf geloof ik. er was helemaal niks aan de hand (zoals ik al zei, maar mijn ouders wouden het niet geloven ). mijn ouders wouden me nog bijna terugsturen geloof ik omdat ik niet verteld had dat ik de afgelopen dagen moe was. jemig, ze doen net alsof ik op sterven lig.
nouja, ze nemen je klacht iig serieus... maar jou zelf niet denk ik.

lastig, als jullie het er niet over eens zijn.
Oud 30-07-2003, 15:27
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 30-07-2003 @ 14:54:
Zo ken ik er ook nog een.
Die bult die bij mij zat, zat er al sinds maart dit jaar ofzo, heb er geen aandacht aan besteed, alleen als ik het zei, zei me ma dat het vanzelf wel over zou gaan, en dat het onzin was om naar de dokter te gaan.
Toen had de kapper het opgemerkt, en toen was me ma opeens helemaal in paniek.
Terwijl je zelf toch wel voelt of er wel of niet wat aan de hand is.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 15:40
neeltje
neeltje is offline
Dat is heel normaal, ik ga daar niet voor naar de dokter, alleen als ik daarbij heel erg verkouden ben, moeilijk kan slikken, en er witte koppen in mijn keel staan.
Duurt vaak lang voordat de zwelling wegtrekt, maar ik ga er nooit voor naar de dokter, want dan zit ik elke maand daar....
Gewoon een teken dat je afweersysteem goed aan het werk is.
Oud 30-07-2003, 18:47
ekki
ekki is offline
Citaat:
neeltje schreef op 30-07-2003 @ 16:40:
en er witte koppen in mijn keel staan.
Die staan er bij mij eigenlijk altijd (ik heb de laatste paar maanden niet meer gekeken, maar daarvoor stonden ze er altijd).
Oud 30-07-2003, 19:34
neeltje
neeltje is offline
Citaat:
ekki schreef op 30-07-2003 @ 19:47:
Die staan er bij mij eigenlijk altijd (ik heb de laatste paar maanden niet meer gekeken, maar daarvoor stonden ze er altijd).
duidt op onsteking, = pusbultjes..
Oud 30-07-2003, 19:40
ekki
ekki is offline
Citaat:
neeltje schreef op 30-07-2003 @ 20:34:
duidt op onsteking, = pusbultjes..
ja, dat weet ik, maar ik heb niet altijd keelpijn. wel vaak overigens, maar dan niet heel erg ofzo (niet vergelijkbaar met de keelontsteking die ik ooit heb gehad). wel raar, want na een antibioticakuur waren ze volgens mij ook niet weg. ik heb geen zin om ermee naar de dokter te gaan, gezien ik er eigenlijk bijna geen last van heb.

Regels voor berichten