Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2009, 18:06
vosje16
vosje16 is offline
Hey,
Gisteren begon ik een beetje keelpijn te krijgen bij het eten en toen ik eens in mijn keel keek, zag ik dat er op de rand van mijn keelamandel een wit plekje te zien was. Het is onderhuids en ziet er eigenlijk uit als een puistje (het "wit kopje" dan).

'k Heb er keelspray op gespoten sinds gisterenavond. Het plekje zelf is vandaag niet groter geworden, maar errond ziet het er wel rood uit. En het doet pijn bij het slikken.

Zou dit een aft kunnen zijn? Of komen die niet voor op de amandelen? Wat zou het dan wel kunnen zijn?

Groetjes,

vosje
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 18:55
Verwijderd
Als amandelen ontsteken (flink dan) krijgen ze witte vlekjes op. Ik weet niet of aften erop kunnen zitten, ik weet niet eens wat aften zijn. Maar gewoonlijk als je ontstoken amandelen hebt denk ik dat ze wel vollediger ontstoken zullen zijn en het wordt opgebouwd in een paar dagen, dus eerst gewoon gezwollen en rood voordat er vlekjes komen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 19:01
Balance
Balance is offline
Tonsillitis heet het, als ik me niet vergis. Gewoon een ontsteking op je amandelen. Geen ramp.
Maar volgens mij heb jij al eens eerder een topic aangemaakt over die witte stukjes, dus ik snap niet zo goed dat je nu geen idee hebt wat het kan zijn.
Oud 18-05-2009, 19:22
vosje16
vosje16 is offline
Vroeger waren het witte "stukjes". Ze zaten aan de buitenkant van mijn amandel en het bleken uiteindelijk gewoon "tonsil stones" te zijn. Ik kon ze er met niet teveel moeite afhalen...
Nu is het 1 klein onderhuids plekje dat aan een afte doet denken...Verder zijn mijn amandelen helemaal niet gezwollen of rood ofzo. Enkel wat rood rond dat plekje...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 21:47
vosje16
vosje16 is offline
Ok, 'k heb op internet gevonden dat aften blijkbaar toch in de keel kunnen voorkomen, dus neem ik aan dat het dat wel zal zijn...
Met citaat reageren
Oud 19-05-2009, 19:29
Roos
Roos is offline
Gewoon niet aanzitten... gaat vanzelf weer over.. lijkt me inderdaad niks om je druk om te maken
Oud 19-05-2009, 19:39
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik heb ook wel eens zoiets gehad, maar dan op mijn gehemelte. Dat bleek een infectie te zijn. Was na een paar keer spoelen met spulletje zo over.
Oud 19-05-2009, 22:19
Balance
Balance is offline
Citaat:
Vroeger waren het witte "stukjes". Ze zaten aan de buitenkant van mijn amandel en het bleken uiteindelijk gewoon "tonsil stones" te zijn. Ik kon ze er met niet teveel moeite afhalen...
Nu is het 1 klein onderhuids plekje dat aan een afte doet denken...Verder zijn mijn amandelen helemaal niet gezwollen of rood ofzo. Enkel wat rood rond dat plekje...
Hmm dat is wel apart. Een aft heeft namelijk geen wit kopje zoals bij een puistje. Een aft lijkt meer op een blaar. Terwijl tonsillitis wel echt op een witte kop lijken.
Oud 10-06-2009, 22:48
vosje16
vosje16 is offline
Het bleek een aft te zijn, na een week was het over (dateert van 18/5).

Nu maak ik mij wat zorgen om iets anders:
Toen ik de afte had, had ik ook last van een gezwollen lymfeklier aan de kant van de aft. Ik maakte me toen geen zorgen, maar nu, 3 weken later, is de lymfeklier nog steeds even gezwollen (en duidelijk groter dan aan de andere kant van mijn hals). Is dit normaal? Zou dit nog steeds van die aft komen? Ik heb altijd gehoord dat als het na 2 weken niet kleiner was, dat er misschien toch iets aan de hand kon zijn...

De lymfeklier bevindt zich wel net naast mijn slagader denk ik, want wanneer ik eraan voel, voel ik ook mijn slagader "kloppen". Zou het misschien kunnen dat de slagader tegen de lymfeklier duwt en dat het daardoor minder snel opnieuw verkleint? (want volgens de dokter verkleint de lymfeklier veel minder snel en wordt het gevoeliger wanneer men er aan komt) En voor degene die nu gaan zeggen "jij voelt er waarschijnlijk de hele tijd aan" -> Niet waar, enkel 3 weken geleden en nu een keer, omdat ik gisteren en vandaag al enkele keren lichte steken (van 1 à 2 sec) in mijn hals voelde (aan de kant van mijn gezwollen lymfeklier, maar ik zou niet precies kunnen zeggen waar)...

Dus maak ik mij weer zorgen om niets of toch best eens naar de dokter?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2009, 21:02
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Lymfeklieren kunnen lang opgezwollen zijn. Ik heb denk ik 1,5 maand last gehad van een flinke opgezwolle lymfeklier in mijn nek. Bij twijfel kan je altijd de huisarts raadplegen.
Oud 13-08-2009, 18:21
vosje16
vosje16 is offline
Ik ben vandaag naar de dokter gegaan omdat mijn lymfeklier nog steeds gezwollen was en het nu sinds 4 dagen ook begint pijn te doen bij het slikken en geeuwen.

Hij heeft bloed getrokken en zijn eerste gedacht was toxoplasmose of klierkoorts (hoewel ik totaal geen andere symptomen heb).

Aangezien ik altijd snel denk dat ik kanker heb, vroeg ik mij af of dat ook opgespoord kan worden in het bloed. Hij heeft een heleboel dingen aangekruisd om te onderzoeken, maar zal pas tegen ten vroegste dinsdag de resultaten hebben...

Dus kan men zien of men kanker heeft bij een bloedonderzoek?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2009, 20:03
Ieke
Ieke is offline
Het hangt ervanaf wat voor kanker en wat hij dan heeft aangekruist.
Oud 13-08-2009, 20:11
ganralph
ganralph is offline
Waarom denk je dat je kanker zult hebben. Ik vermoed dat er bij jouw symptomen heel veel aandoeningen te bedenken zijn die veel minder erg zijn (en veel logischer) dan kanker. (Ik ben geen arts, maar zwellingen en pijn in de keel kan gewoon vanalles betekenen.)

Hier iets van informatie over hoe kanker opgespoord kan worden (bij "verklikkers" en "geen zekerheid" gaat het ook over bloedtesten)
http://www.kwfkankerbestrijding.nl/i...objectid=16565

er kunnen dus aanwijzingen zitten in je bloed, maar een sluitende diagnose is absoluut niet te stellen. Ik denk daarom niet dat er naar kankersporen gekeken gaat worden. Bij een bloedonderzoek wordt je bloed niet op alles onderzocht; dan moet je nog veel langer wachten dan tot dinsdag. Vertrouw maar gewoon op je huisarts dat hij gevraagd heeft voor een relevant onderzoek.
Oud 14-08-2009, 09:07
Verwijderd
Je maakt je veel te snel druk.

Ik heb tot halverwege april ontstoken amandelen gehad, toen geopereerd en op dat moment waren die klieren zo groot dat ze de doorsnede van een 2 eurostuk hadden. Het is nu nog steeds aan het afnemen, ze hebben nu de grootte van m&m's ofzo
Met citaat reageren
Oud 14-08-2009, 10:31
Verwijderd
Je hebt echt geen kanker . Opgezwollen lymfeklieren kunnen op van alles wijzen. Waarschijnlijk duurt het gewoon wat langer voordat het weer afneemt.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2009, 12:18
vosje16
vosje16 is offline
Mja, maar wat ik raar vind is dat ik geen andere symptomen heb. Er valt niets verdachts te zien in mijn mond of in mijn keel, dus een gewone keel/amandel/...ontsteking kan het niet zijn. Ook is het al minstens 3 maanden dat die lymfeklier gezwollen is, wat toch wel lang is neem ik aan, aangezien er niet echt een reden is...

En dat het nu sinds enkele dagen ook pijn begint te doen bij het slikken en geeuwen vind ik ook maar raar. Want het is geen keelpijn, maar echt pijn ter hoogte van die lymfeklieren. Ik heb pijnscheuten die gaan van onder mijn kin tot aan mijn oor. Soms ook zomaar, zonder reden...

En de dokter vroeg of ik de laatste tijd gewicht had verloren, vermoeid was, lichte koorts had enzo... En als ik mij niet vergis, zijn dat oa symptomen van kanker, dus de dokter moet er alleszins ook aan gedacht hebben :-s
Met citaat reageren
Oud 14-08-2009, 12:35
Pluis
Pluis is offline
bij gezwollen lymfeklieren moet een arts daar aan denken, omdat je zoiets niet mag missen bij een patiënt. Dat wil niet zeggen dat de arts dat ook de meest waarschijnlijke diagnose vindt.
Wacht gewoon rustig de uitslag af, het heeft geen enkele zin om je nu al ontzettend veel zorgen te zitten maken.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten