Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2003, 12:29
Beloved
Beloved is offline
Okee mensen

Socrates werd door het orakel van Delphi de grootste wijze genoemd. Het enige wat Socrates wist was dat hij niets wist.
Maar wie is volgens jullie eigenlijk de grootste wijze die ooit bestaan heeft en waarom.
Het maakt niet uit wie het is. Maar leg alsjeblieft uit waarom.

ciao,
Beloved
Oud 18-07-2003, 12:49
fil
fil is offline
Wat bedoel je precies met de term 'wijs'? Veel weten? Veel begrijpen? Veel antwoorden hebben? Of juist veel vragen hebben?

En verder: wie bepaalt van waaruit wat 'wijs' is?

Groeten! fil

P.S. Ik ben trouwens een grote fan van Socrates, of in ieder geval van het concept waar hij voor staat -> namelijk: wanneer je iets wilt leren, zul je eerst alles moeten afleren wat je tot dan toe geleerd hebt. Met andere woorden: geen uitgangspunt kiezen. Of in ieder geval er vanuit gaan dat je niets (zeker?) weet. Die goeie ouwe Socrates was in ieder geval 1 van die zeldzame mensen die niet meent iets/het te weten. Mooi.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 12:54
leonkorn
leonkorn is offline
Kinderen, omdat ze zo puur en onbevangen kunnen reageren. Jezus zei ook dat we moeten zijn/worden als kinderen. Jezus is de wijste "man" voor mij die ooit geleefd heeft, omdat hij op alle vragen een antwoord gaf, waar je echt wat aan hebt.

Laatst gewijzigd op 18-07-2003 om 12:57.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 12:56
Beloved
Beloved is offline
[QUOTE]fil schreef op 18-07-2003 @ 13:49:
[B]Wat bedoel je precies met de term 'wijs'? Veel weten? Veel begrijpen? Veel antwoorden hebben? Of juist veel vragen hebben?

Jij mag het zelf bepalen. Als je er maar een gegronde reden voor hebt. Verschillende mensen kijken verschillend tegen het woord wijs aan. Daarom stel ik ook deze vraag.

P.S. Ik ben trouwens een grote fan van Socrates, of in ieder geval van het concept waar hij voor staat -> namelijk: wanneer je iets wilt leren, zul je eerst alles moeten afleren wat je tot dan toe geleerd hebt.

Misschien ben je eigenlijk een fan van Plato. Deskundigen zijn er namelijk achter gekomen dat de dialogen die door Plato ver na de dood van Socrates zijn geschreven fictie waren.
Plato gebruikte ze namelijk om zijn eigen perspectief duidelijk te
laten zien. En er zijn geen geschriften van Socrates bekent, dus de geschriften van Plato en andere filosofen zijn het enige materiaal wat we hebben.

ciao,
Beloved
Oud 18-07-2003, 12:57
Green Day
Green Day is offline
Voor mij bestaat er geen antwoord op deze vraag. Zoals hierboven al aangegeven. Hoe wil je "Wijs" definieeren? Wat zijn goede criteria om je argumenten op te baseren? Anderen hebben die misschien wel, ik niet, aangezien ik geloof dat alles relatief is en dus ook een mogelijk antwoord op je vraag.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 13:03
Tjaslon
Tjaslon is offline
Leonardo da Vinci was, mits die geen alien was (), de begaafste mens die er, naar mijn weten, ooit heeft rondgelopen. Maar inderdaad, wat bedoel je met wijs??
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 13:04
fil
fil is offline
[QUOTE]Beloved schreef op 18-07-2003 @ 13:56:
Citaat:
Misschien ben je eigenlijk een fan van Plato. Deskundigen zijn er namelijk achter gekomen dat de dialogen die door Plato ver na de dood van Socrates zijn geschreven fictie waren.
laten zien. En er zijn geen geschriften van Socrates bekent, dus de geschriften van Plato en andere filosofen zijn het enige materiaal wat we hebben.

ciao,
Beloved
Hoi Beloved,

Vandaar dat ik de zin erbij nuanceerde "of in ieder geval van het concept waar hij voor staat". Want we hebben inderdaad geen letter van Socrates zelf. Ditzelfde geldt trouwens ook voor Jezus. Die heeft zelf ook geen letter op papier geschreven. In die zin is het misschien interessant om je af te vragen hoe het komt dat deze 2 personen toch zo ontzettend veel invloed hebben, terwijl we eigenlijk niet eens weten waar ze precies voor stonden.

Arivederci, fil

Laatst gewijzigd op 18-07-2003 om 13:12.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 14:46
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Beloved schreef op 18-07-2003 @ 13:29:
Okee mensen

Socrates werd door het orakel van Delphi de grootste wijze genoemd. Het enige wat Socrates wist was dat hij niets wist.
Maar wie is volgens jullie eigenlijk de grootste wijze die ooit bestaan heeft en waarom.
Het maakt niet uit wie het is. Maar leg alsjeblieft uit waarom.

ciao,
Beloved
Mijn held is Einstein, de revolutionaire manier waarop hij definitief afrekende met het begrip absolute tijd en ruimte is van een enorm belang geweest voor de moderne natuurwetenschap. Sinds einstein en zijn relativiteits beginselen denken we in bijna geen opzicht meer als voorheen.
Ook Descartes is een belangrijke grondlegger van de moderne wetenschap en filosofie geweest. Net als Socrates ging hij ervanuit dat hij niets wist en begon met zijn beroemde uitspraak: 'ik denk, dus ik besta'.
Oud 18-07-2003, 15:07
Kazanka
Kazanka is offline
[QUOTE]Beloved schreef op 18-07-2003 @ 13:56:
[B]
Citaat:
fil schreef op 18-07-2003 @ 13:49:

ciao,
Beloved
Hoe zijn die er dan achtergekomen dat het fictie was, of stond dat er niet bij? Het is in elk geval waar dat Socrates zelf geen letter op papier heeft gezet, maar Plato vertolkte toch vooral de mening van Socrates. Tenminste wat betrefd het 'ik-weet-niets-zeker-principe'. De schaduwwereld is dan weer wel zijn eigen concept...net zoals de ideeënwereld, 'eros', de ideale staat en de driedeling van lichaam, ziel, deugd en staat.
Oud 18-07-2003, 16:58
8m&m85
8m&m85 is offline
Niet alles wat Plato geschreven heeft over Sokrates is fictie. De apologia (verdedigingsrede) wordt door deskundigen heel accuraat genoemd. Het zal voor een groot gedeelte overeenkomen met de werkelijkheid, ik geloof niet dat het letterlijk was. Dus zo weten we wel hoe Sokrates, samen met andere teksten van plato en andere filosofen/schrijvers.
Oud 18-07-2003, 21:17
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
mijzelf natuurlijk
ik weet verder niks van Ghandi, ga me er nog wel eens in verdiepen maar wat ik van m heb gezien op een filmpje bij godsdienst vond ik t wel een bijzonder goed figuur.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 23:09
VoRaZ
VoRaZ is offline
Ik moet eerlijk toegeven dat ik mezelf graag als wijs zou willen kunnen omschrijven, maar dat duurt nog wel ff denk ik...

Ik denk, dat je om tegenwoordig een filosoof te zijn vooral moet proberen een originele gedachte te vinden, ipv een logische... Alles is al bedacht nu, we hebben 2 millenia van filosofen achter ons en wijsheid lijkt wel een trend. De huis-tuin-en-keuken wijsheden moet je zien te vermijden, dan mag je je wat mij betreft al wijs noemen.

Er zijn nog wel andere mogelijkheden hoor, maar die weet je zelf wel
Oud 19-07-2003, 14:29
Green Day
Green Day is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 19-07-2003 @ 00:09:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik mezelf graag als wijs zou willen kunnen omschrijven, maar dat duurt nog wel ff denk ik...

Ik denk, dat je om tegenwoordig een filosoof te zijn vooral moet proberen een originele gedachte te vinden, ipv een logische... Alles is al bedacht nu, we hebben 2 millenia van filosofen achter ons en wijsheid lijkt wel een trend. De huis-tuin-en-keuken wijsheden moet je zien te vermijden, dan mag je je wat mij betreft al wijs noemen.

Er zijn nog wel andere mogelijkheden hoor, maar die weet je zelf wel

De kunst van het filosoferen zit m voor een deel in het uitvinden van het wiel. Freud die theorieën bedacht die lang geleden al eens door een zekere Plato op papier gezet waren etc.

Om een filosoof te zijn hoef je alleen maar liefde voor wijsheid te kennen (Wijsbegeerte) en in een poging deze te vergaren al redenerende proberen tot een waarheid te komen...

Om een vernieuwend filosoof ( zoals Protagoras, Socrates e.a.) te zijn, moet je inderdaad met nieuwe methoden c.q. ideeën aankomen...

En ja 't zou wel iets hebben wanneer over 50 jaar men mijn naam zou noemen bij een soortgelijk topic als dit op een dito forum
Met citaat reageren
Oud 19-07-2003, 17:19
Tjaslon
Tjaslon is offline
Als je dan toch een groots persoon wil voor de wetenschap, duyvel, dan zou ik toch, op Leonardo da Vinci na natuurlijk, voor Newton kiezen. Hij ging dwars tegen iedereen in, waar zelfs Einstein, die zijn ideen over tijd naar beneden haalde, enorm voor respect voor het feit dat hij zo`n gedurfde beslissing maakte: zonder die beslissing zagen onze school boekjes er geheel anders uit, en had einstein niets om op te bouwen (imo).
Met citaat reageren
Oud 19-07-2003, 23:12
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 19-07-2003 @ 00:09:

Grappig dat je dat zegt. Had t er laatst nog met een collega over:
denk je dat je een origineel idee hebt, laat je t weten aan een professor of zoek je eens wat op op het internet om te kijken of er meer mensen een dergelijk idee hebben, en ja hoor....

denk je dat je origineel bent! Nou, mooi niet dus

Dus het vinden van een originele gedachte is erg moeilijk;
wellicht zou je kunnen proberen om de wereld logischer op te vatten hoewel ik betwijfel dat dat mogelijk is.

Maar het minste waar je op kunt hopen is dat je iets aan een oorspronkelijk origineel idee van bv. een filosoof wat aan kunt gaan toevoegen.
Oud 20-07-2003, 00:22
MickeyV
MickeyV is offline
Ja, Gatara. Met muziek is het niet anders. Wat kan er, na de Middeleeuwen, Renaissance, barok, de klassieke periode en de romantisch periode nog toegevoegd worden? Seriële en minimale muziek volgde. Edoch, dat deden ze in de Middeleeuwen ook al.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 00:28
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 20-07-2003 @ 01:22:
Ja, Gatara. Met muziek is het niet anders. Wat kan er, na de Middeleeuwen, Renaissance, barok, de klassieke periode en de romantisch periode nog toegevoegd worden? Seriële en minimale muziek volgde. Edoch, dat deden ze in de Middeleeuwen ook al.
In die tijd hadden ze vast ook al de elektrische gitaar, het fenomeen DJ en de fluit Om het maar even filosofisch te verwoorden. Muziek 'stroomt'.
Oud 21-07-2003, 11:37
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Koning Salomon was de allerwijste man ooit. Hij kon op alle vragen antwoorden en had overal nog een heleboel voorbeelden voor. Hij kon zelfs met dieren praten en heeft als rechter nooit iemand verkeerd berecht. Bovendien was er in de tijd dat hij heerste altijd vrede, en daar moet je heel wijs voor zijn.
Oud 21-07-2003, 16:39
Medea
Medea is offline
Leentje
Effe serieus, ik ga voor de Heilige Drievuldigheid. Waarom?
Omdat ik erin geloof en ervan overtuigd ben dat er niets of niemand wijzer bestaat. Ik denk echter niet dat het de bedoeling is om hier een puur religieuze discussie te starten. Als wijste mens dus Jezus, wijste vader de Vader en als wijste geest de Heilige Geest. (oke, klinkt een beetje absurd)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 16:54
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 19-07-2003 @ 18:19:
Als je dan toch een groots persoon wil voor de wetenschap, duyvel, dan zou ik toch, op Leonardo da Vinci na natuurlijk, voor Newton kiezen. Hij ging dwars tegen iedereen in, waar zelfs Einstein, die zijn ideen over tijd naar beneden haalde, enorm voor respect voor het feit dat hij zo`n gedurfde beslissing maakte: zonder die beslissing zagen onze school boekjes er geheel anders uit, en had einstein niets om op te bouwen (imo).
Tsja, en als de voorganger van Newton kan je weer mensen als Copernicus en Galilei noemen. Galilei werd gedwongen door de katholieke kerk om zijn geschriften te verbranden en afstand van zijn theorieen te doen. Maar hij ging toch door met zijn berekeningen en waarnemingen.
Eigenlijk zijn alle hervormers van Erasmus en Luther tot mensen als Einstein en Hawking helden voor de wetenschap geweest.
Oud 21-07-2003, 19:08
Isa
Isa is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 18-07-2003 @ 13:54:
Kinderen, omdat ze zo puur en onbevangen kunnen reageren. Jezus zei ook dat we moeten zijn/worden als kinderen. Jezus is de wijste "man" voor mij die ooit geleefd heeft, omdat hij op alle vragen een antwoord gaf, waar je echt wat aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 19:10
Riconoscente
Riconoscente is offline
God, dié God die in iedereen huist.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 23:17
MickeyV
MickeyV is offline
Ooh, dié!
Oud 24-07-2003, 20:04
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 18-07-2003 @ 13:54:
Jezus was wijs, daarin heb je gelijk. Maar wat betreft wijsheid van kinderen deel ik je mening niet. Wijsheid bereik je toch door na te denken en juist niet door onbevangen te zijn en maar wat te doen, ook al kun je onbewust het goed handelen.
Oud 25-07-2003, 09:36
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
fil schreef op 18-07-2003 @ 14:04:
Want we hebben inderdaad geen letter van Socrates zelf. Ditzelfde geldt trouwens ook voor Jezus. Die heeft zelf ook geen letter op papier geschreven. In die zin is het misschien interessant om je af te vragen hoe het komt dat deze 2 personen toch zo ontzettend veel invloed hebben, terwijl we eigenlijk niet eens weten waar ze precies voor stonden.
Ik denk dat dat komt juist omdat ze zelf niets hebben opgeschreven. We zullen nooit weten wat ze nou eigenlijk echt wisten, omdat we niet zeker weten of wat over ze geschreven staat waar is. Maar beide worden beschreven als wijzen, en mysterieuze wijzen kunnen nou eenmaal snel opgehemeld worden.

Ik durf eigenlijk niet te zeggen wie de grootste wijze is. Als het enige wat je kunt weten is dat je niets weet, zou iedereen die dat beseft even wijs moeten zijn.
Oud 25-07-2003, 10:02
Snellius
Snellius is offline
Met pijn in mijn hart lees ik dit topic door, jullie zijn een zeer wijs man vergeten

Maar even serieus. Op dit moment sta ik het meest versteld van Socrates/Plato. Voorlopig de grootste wijze voor mij.
Oud 25-07-2003, 10:51
Mindel
Mindel is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 21-07-2003 @ 07:37:
Koning Salomon was de allerwijste man ooit. Hij kon op alle vragen antwoorden en had overal nog een heleboel voorbeelden voor. Hij kon zelfs met dieren praten en heeft als rechter nooit iemand verkeerd berecht. Bovendien was er in de tijd dat hij heerste altijd vrede, en daar moet je heel wijs voor zijn.
Ja, hier ben ik het mee eens. Hij was de grootste wijze ooit, maar eigenlijk zijn er nog meer wijze mensen (geweest), waar ik ook persoonlijk iets van kan leren. Van koning Salomon kun je natuurlijk ook veel leren, maar niet direct om een beter persoon van jezelf te maken. Ja, en ik ben joods, en van de Chafetz Chaim heb ik altijd persoonlijk erg veel van geleerd. Hij is mijn 'held'.
Oud 25-07-2003, 11:48
Joostje
Joostje is offline
Bij wijs denk ik eerder aan Lao-tse of Confucius of de Dalai Llama ofzo :/
Oud 11-08-2003, 11:17
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 24-07-2003 @ 21:04:
Jezus was wijs, daarin heb je gelijk. Maar wat betreft wijsheid van kinderen deel ik je mening niet. Wijsheid bereik je toch door na te denken en juist niet door onbevangen te zijn en maar wat te doen, ook al kun je onbewust het goed handelen.
Ik denk dan ook meer aan de gezindheid van een kind, puur en onbevangen en gehoorzaam (?). Dat betreft je hart. Wijsheid betreffende ons intellect is inderdaad iets anders !
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 21:09
Verwijderd
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 21-07-2003 @ 12:37:
Salomo heet ie toch? In Spreuken staan z'n wijsheden opgesomd. Ik vind Salomo (mits hij echt bestaan heeft) idd de wijste man ooit. Eén spreuk van hem zou ik graag willen aanhalen:

''Met geduld kan men zelfs een tiran overreden;
zachte woorden breken de hardste tegenstand.'' (Spreuken 25:15)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten