Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ook Descartes is een belangrijke grondlegger van de moderne wetenschap en filosofie geweest. Net als Socrates ging hij ervanuit dat hij niets wist en begon met zijn beroemde uitspraak: 'ik denk, dus ik besta'.
||
[QUOTE]Beloved schreef op 18-07-2003 @ 13:56:
[B] Citaat:
|
![]() |
Niet alles wat Plato geschreven heeft over Sokrates is fictie. De apologia (verdedigingsrede) wordt door deskundigen heel accuraat genoemd. Het zal voor een groot gedeelte overeenkomen met de werkelijkheid, ik geloof niet dat het letterlijk was. Dus zo weten we wel hoe Sokrates, samen met andere teksten van plato en andere filosofen/schrijvers.
|
Ik moet eerlijk toegeven dat ik mezelf graag als wijs zou willen kunnen omschrijven, maar dat duurt nog wel ff denk ik...
![]() Ik denk, dat je om tegenwoordig een filosoof te zijn vooral moet proberen een originele gedachte te vinden, ipv een logische... Alles is al bedacht nu, we hebben 2 millenia van filosofen achter ons en wijsheid lijkt wel een trend. De huis-tuin-en-keuken wijsheden moet je zien te vermijden, dan mag je je wat mij betreft al wijs noemen. ![]() Er zijn nog wel andere mogelijkheden hoor, maar die weet je zelf wel ![]()
||
Citaat:
De kunst van het filosoferen zit m voor een deel in het uitvinden van het wiel. Freud die theorieën bedacht die lang geleden al eens door een zekere Plato op papier gezet waren etc. Om een filosoof te zijn hoef je alleen maar liefde voor wijsheid te kennen (Wijsbegeerte) en in een poging deze te vergaren al redenerende proberen tot een waarheid te komen... Om een vernieuwend filosoof ( zoals Protagoras, Socrates e.a.) te zijn, moet je inderdaad met nieuwe methoden c.q. ideeën aankomen... En ja ![]() |
![]() |
|
![]() |
Als je dan toch een groots persoon wil voor de wetenschap, duyvel, dan zou ik toch, op Leonardo da Vinci na natuurlijk, voor Newton kiezen. Hij ging dwars tegen iedereen in, waar zelfs Einstein, die zijn ideen over tijd naar beneden haalde, enorm voor respect voor het feit dat hij zo`n gedurfde beslissing maakte: zonder die beslissing zagen onze school boekjes er geheel anders uit, en had einstein niets om op te bouwen (imo)
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Grappig dat je dat zegt. Had t er laatst nog met een collega over: denk je dat je een origineel idee hebt, laat je t weten aan een professor of zoek je eens wat op op het internet om te kijken of er meer mensen een dergelijk idee hebben, en ja hoor.... ![]() denk je dat je origineel bent! Nou, mooi niet dus ![]() Dus het vinden van een originele gedachte is erg moeilijk; wellicht zou je kunnen proberen om de wereld logischer op te vatten hoewel ik betwijfel dat dat mogelijk is. Maar het minste waar je op kunt hopen is dat je iets aan een oorspronkelijk origineel idee van bv. een filosoof wat aan kunt gaan toevoegen.
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Koning Salomon was de allerwijste man ooit. Hij kon op alle vragen antwoorden en had overal nog een heleboel voorbeelden voor. Hij kon zelfs met dieren praten en heeft als rechter nooit iemand verkeerd berecht. Bovendien was er in de tijd dat hij heerste altijd vrede, en daar moet je heel wijs voor zijn.
![]()
|
Leentje
![]() Effe serieus, ik ga voor de Heilige Drievuldigheid. Waarom? Omdat ik erin geloof en ervan overtuigd ben dat er niets of niemand wijzer bestaat. Ik denk echter niet dat het de bedoeling is om hier een puur religieuze discussie te starten. Als wijste mens dus Jezus, wijste vader de Vader en als wijste geest de Heilige Geest. (oke, klinkt een beetje absurd) |
![]() |
||
Citaat:
Eigenlijk zijn alle hervormers van Erasmus en Luther tot mensen als Einstein en Hawking helden voor de wetenschap geweest.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Ik durf eigenlijk niet te zeggen wie de grootste wijze is. Als het enige wat je kunt weten is dat je niets weet, zou iedereen die dat beseft even wijs moeten zijn.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
''Met geduld kan men zelfs een tiran overreden; zachte woorden breken de hardste tegenstand.'' (Spreuken 25:15) |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Wereldarmoede Gatara | 5 | 27-06-2007 10:18 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] De zwarte roos Evil creature | 3 | 31-05-2005 13:14 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] KIET | 0 | 10-03-2004 23:02 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Demonisering van het Christendom Riconoscente | 121 | 01-07-2003 10:55 | |
De beoordeling/het profiel van Jezus Christus Verwijderd | 11 | 05-05-2002 18:28 |