Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2003, 11:05
Mask
Mask is offline
de meeste van jullie zullen niet geloven in paranormaal begaafde mensen. ik persoonlijk geloof dat wel.

denk je nou eens in dat wij "gemiddelde" mensen maar ongeveer 8% van ons hersencapaciteit gebruiken...we leren indertijd steed meer van onze hersen te gebruiken, vergelijk ons maar met de oermens. hoe zal het dan gaan over 3000 jaar...kunnen we dan aan telepathie doen?

wat is jullie gedachte hierover?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2003, 11:29
fil
fil is offline
Citaat:
Mask schreef op 13-09-2003 @ 12:05:
denk je nou eens in dat wij "gemiddelde" mensen maar ongeveer 8% van ons hersencapaciteit gebruiken...we leren indertijd steed meer van onze hersen te gebruiken, vergelijk ons maar met de oermens.
Onze meetapparatuur is nog niet precies genoeg om gedetailleerder te meten dan alleen hersengebieden. De scans die we nu hebben kunnen nog lang niet de electrische activiteit meten op neutron niveau. Dus dat argument van die 8% (of wat het ook wezen mag) vind ik een beetje misleidend.

Verder is onze hersenomvang en waarschijnlijk dus ook het gebruik ervan de afgelopen 10.000 jaar ongeveer gelijk gebleven. Hoe de Egyptenaren bij voorbeeld hun samenleving hadden ingericht, wat ze al wisten van de sterrenhemel en hoe ze de pyramides bouwden (we weten nogsteeds niet hoe) geeft toch aan dat de mensen 10.000 jaar geleden niet zo heel veel verschilden van de huidige mens. Maar 10.000 jaar stelt dan ook weinig voor wanneer je het bekijkt vanuit de tijd dat mensen er al schijnen te zijn (paar miljoen jaar geloof ik).

En wat de paranormale wereld betreft, verwijs ik graag naar www.skepsis.nl Daar staat bij voorbeeld een artikel van James Randi, een onderzoeker die een miljoen dollar beschikbaar heeft gesteld voor een overtuigende demonstratie van paranormale vermogens. Vanuit alle hoeken van de (paranormale) wereld kwamen mensen eropaf die wel een miljoen wilde verdienen met hun gave. Het is tot nu toe nog niemand gelukt om die miljoen mee te nemen. Hier kun je het artikel lezen: www.skepsis.nl/polidoro.html

Mijn persoonlijke mening ten opzichte van het paranormale (en overigens ook tegenover de wetenschap, filosofie, religies, psychologie, enz) is ik weet het niet. Ik geef graag het onbevattelijke (of het nog niet bevattelijke) zijn rechtmatige plaats terug in de orde der dingen. Je teveel voorstellen over iets dat je niet kent doet dat iets geen eer aan, dus ik laat het gewoon voor wat het is. Ik weet het niet...

Vriendelijke groeten, fil

Laatst gewijzigd op 13-09-2003 om 11:32.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 14:09
Isa
Isa is offline
ik denk dat velen al aura's voelen of telpatisch zijn zonder dat we het doorhebben. ik denk uit ervaring dat gedachtes en emoties rondzweven in een land, de grens van belgie-nl-luxemburg voelt allemaal heel anders aan. nl is helaas niet zo goed aanvoelend.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 22:23
nielsbothof
nielsbothof is offline
Persoonlijk denk ik dat de mensheid als soort nihil paranormale begaafdheid bezit. Dat soort ideen zijn creatiesch van onze geest.
Oud 14-09-2003, 11:45
Mask
Mask is offline
nee ik denk dat we het wel bezitten maar we het nog niet voldoende geevolueerd zijn om het te kunnen controleren.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 12:57
lovetear
lovetear is offline
Ik heb eigenlijk geen idee hoe het zit met dat paranormale gebeuren. Ik durf daar geen uitspraken over te doen.
Oud 14-09-2003, 16:57
Kazanka
Kazanka is offline
Het blijft een groot raadsel, ik denk persoonlijk dat telepathie een mogelijkheid zal zijn voor in de toekomst. Alleen wel met behulp van een medium, de mens op zich heeft niet het vermogen van een telepaat. Het zou kunnen zijn dat de evolutie mijn voorgaande zinnen zal falsificeren, maar of men dan ook nog van de term 'mens' kan spreken. Who knows
Oud 14-09-2003, 17:12
Tjaslon
Tjaslon is offline
Gadver, denk ik eindelijk een nieuw onderwerp te zien in het sub-forum Filosofie en levensbeschouwing. Dan kom ik ineens een Mystiek topic tegen: blèh
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 19:57
nofi
nofi is offline
Citaat:
Mask schreef op 13-09-2003 @ 12:05:
de meeste van jullie zullen niet geloven in paranormaal begaafde mensen. ik persoonlijk geloof dat wel.

denk je nou eens in dat wij "gemiddelde" mensen maar ongeveer 8% van ons hersencapaciteit gebruiken...we leren indertijd steed meer van onze hersen te gebruiken, vergelijk ons maar met de oermens. hoe zal het dan gaan over 3000 jaar...kunnen we dan aan telepathie doen?

wat is jullie gedachte hierover?
Wat heeft hersencapaciteit met paranormele gaves te maken? daar nog nooit iets paranormaals is bewezen kan je die 'vermeende krachten' ook niet toewijzen aan je hersencapaciteit. wie weet kunnen wel met de 92% (Wat op zich een twijfelachtig getal is.) die we over hebben wel alleen maar kookboeken uit ons hoofd leren en kunnen we over 3000 jaar heel goed koken (ok, een absurd voorbeeld).

Het punt is dat je niets kan bewijzen op dit gebied een discussie er over is dus ook niet heel erg mogelijk. Tenminste totdat men paranormale dingen (what ever they may be) kunnen verklaren. in dat geval zijn ze dus niet paranormaal meer en is het probleem opgelost.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 09:48
Einherjar
Einherjar is offline
Laatst zag ik op discovery een programma waarin werd beweerd dat enkele mensen willekeurige plaatsen op onze planeet kunnen beschrijven terwijl ze daar nooit geweest waren. De VS zou in de koude oorlog van deze mensen gebruik hebben gemaakt om de militaire installaties van de Sovjets te beschrijven omdat ze niet via spionage-activiteiten de benodigde gegevens konden bemachtigen.
Oud 15-09-2003, 13:47
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Einherjar schreef op 15-09-2003 @ 10:48:
Laatst zag ik op discovery *bla*
discovery = onzin
Oud 15-09-2003, 21:51
miss Elise
miss Elise is offline
ik kan me niet voorstellen dat we maar 8% van onze hersencapaciteit gebruiken. ik denk dat we al onze hersenen gebruiken, simpelweg omdat we niet zonder kunnen. we hebben al onze hersenen nodig om te kunnen overleven.
waarom zouden we anders die andere 92% hebben?

het is denk ik wel zo dat we onze hersenen steeds verder ontwikkelen, maar of we over 3000 met telephatie communiceren..........
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 06:35
Tjaslon
Tjaslon is offline
Misschien is het een idee om een centraal vastgeplakte mededeling te plaatsen waar een mod kort uitlegt wat evolutie, want er zijn wel erg veel misverstanden zeg
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 07:06
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 16-09-2003 @ 07:35:
Misschien is het een idee om een centraal vastgeplakte mededeling te plaatsen waar een mod kort uitlegt wat evolutie, want er zijn wel erg veel misverstanden zeg
Ik had het er laatst met iemand over, ontwikkeling van kennis en geestelijke mogelijkheden ontdekken die eigenlijk al in je hoofd zitten is geen evolutie toch, of wel?
Reageren

Regels voor berichten