Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2003, 18:47
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
NOVA ontkent uitlokking extreemrechtse actie

Uitgegeven: 10 augustus 2003 19:07
Laatst gewijzigd: 10 augustus 2003 19:09

EINDHOVEN - De politie heeft zaterdagmiddag zes mannen opgepakt die in het centrum van Eindhoven flyers met discriminerende teksten uitdeelden. Volgens de politie deden ze dat op uitnodiging van het tv-programma NOVA, dat de actie aan het filmen was. NOVA-hoofdredacteur C. Kuyl ontkent dit.

De zes mannen uit Almere, Den Haag, Rotterdam en Leerdam zijn lid van de Nieuwe Nationale Jongeren (NNJ), de jongerenorganisatie van de extreemrechtse Nieuwe Nationale Partij. Onder de zes mannen, in leeftijd tussen de 20 en 33 jaar, is ook de voorzitter van de NNJ, A. Neid uit Almere.

NOVA-hoofdredacteur C. Kuyl noemt de beschuldiging flauwekul. ”Dat zou alle journalistieke principes waar NOVA voor staat schaden. NOVA registreert en legt vast, maar zet dat niet in scène.” Kuyl bestempelt het politieonderzoek als broddelwerk.

Kuyl zegt dat de aangehouden mannen nooit hebben gezegd dat ze door NOVA zijn uitgenodigd om te flyeren. “Die jongens demonstreren wekelijks. Daarvoor hoeft niets afgesproken te worden. Toen wij vroegen of we er zaterdag bij mochten zijn om te filmen, was dat geen probleem.”

De zes mannen zijn aangehouden en na verhoor naar huis gestuurd. Een woordvoerder van het Openbaar Ministerie in Den Bosch liet weten dat er nog niet is besloten of er stappen genomen gaan worden.
Advertentie
Oud 10-08-2003, 18:49
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Zomervakantie ---> A&N
Oud 10-08-2003, 18:54
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Whoeps.

Verkeerde forum aangeklikt.

Er is vast wel iemand lief genoeg om 'm even over te zetten...
Oud 10-08-2003, 19:53
alpha
alpha is offline
Jahoor, ik ben vandaag ik een lieve bui.

--> A&N
Oud 10-08-2003, 19:55
McCaine
McCaine is offline
Hoera, weer nieuwe slachtoffers van onze "wij bepalen wat jij mag vinden"-wetten!
Oud 10-08-2003, 19:58
Verwijderd
Precies. Nogal overdreven dit. Als er geen aandacht aan besteed zou worden was het veel beter geweest. Als die NNJ/NNP wil vinden wat ze vindt, dan is dat toch haar eigen probleem? Het is niet alsof iemand die gasten serieus neemt ofzo. Laat ze maar lekker wat aanmodderen.
Oud 10-08-2003, 20:29
Verwijderd
Ben wel nieuwsgierig wat die teksten waren eigenlijk, er staat niet "racistische" maar "discriminerende", is toch een klein verschilletje...
Oud 10-08-2003, 20:41
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik had wel zo'n flyertje mee willen nemen. Dan hebben we misschien weer iets te lachen thuis, net zoals met dat new age-krantje laatst.
Oud 10-08-2003, 20:44
Verwijderd
In mijn studentenhuis is de Wachttoren erg populair
Oud 10-08-2003, 22:39
Prea|K
Prea|K is offline
Zeer triest dat ze zijn aangehouden, de politie is ook niet meer serieus te nemen aangezien er een half politiecorps naar deze jongeren op zoek was.
Oud 10-08-2003, 22:45
DjTiesto
DjTiesto is offline
En als er extreem linkse flyers worden opgehangen?
Gebeurd er nix. Mensen denken nog steeds dat extreem rechts 'slechter' is als extreem links. Het is allebei niet goed natuurlijk maar ik vind het een beetje té.
Oud 10-08-2003, 23:34
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Ertur schreef op 10-08-2003 @ 21:29:
Ben wel nieuwsgierig wat die teksten waren eigenlijk, er staat niet "racistische" maar "discriminerende", is toch een klein verschilletje...
Precies. Discriminerende texten kunnen per definitie niet bestaan, dus dan heb je ook geen aanklacht lijkt me.

Oh, maar ik vergeet dat het Nederlandse recht van bullshit aan elkaar hangt.
Oud 10-08-2003, 23:39
resist / exist
resist / exist is offline
Kleineert extreem links iemand dan?
NNP danwel NVU zijn beide partijen met een racistische aard..
De flyers die de NVU destijds heeft geplakt waren zeker aanstootgevend voor bepaalde personen...
Evenals enkele flyers van de NNP die ik heb gezien..
Noem jij is 1 iemand die zich gekleineert zou voelen door extreem linkse flyers..
Oud 10-08-2003, 23:39
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 11-08-2003 @ 00:34:
Oh, maar ik vergeet dat het Nederlandse recht van bullshit aan elkaar hangt.
Ik ga er verder niet op in. Ik krijg ergens wel de indruk dat je nogal verbitterd bent. Ik heb jou ook wel eens pleidooien voor Nederlands recht zien houden. What happened?
Oud 10-08-2003, 23:40
resist / exist
Ik vind het top dat de politie haar werk een keer goed doet, normaal moeten normale mensen die lui van de straat af helpen dus..
Oud 10-08-2003, 23:59
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2003 @ 00:39:
Ik ga er verder niet op in. Ik krijg ergens wel de indruk dat je nogal verbitterd bent. Ik heb jou ook wel eens pleidooien voor Nederlands recht zien houden. What happened?
Sommige aspecten zijn echt heel goed. Sommigen ook bedroevend slecht. Toevalligerwijs komen de laatste op het moment aan bod
Oud 11-08-2003, 00:00
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
resist / exist schreef op 11-08-2003 @ 00:40:
Ik vind het top dat de politie haar werk een keer goed doet, normaal moeten normale mensen die lui van de straat af helpen dus..
Stel je voor, anders konden ze hun mening uiten! Vlucht!
Oud 11-08-2003, 00:01
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 11-08-2003 @ 00:59:
Sommige aspecten zijn echt heel goed. Sommigen ook bedroevend slecht. Toevalligerwijs komen de laatste op het moment aan bod
Moet je er natuurlijk wel even bij bedenken dat het woord discriminatie niet door de wet in deze context gebruikt wordt. Het is in casu gewoon een domme journalist geweest die dacht dat discriminatie hetzelfde betekende als beledigend.
Oud 11-08-2003, 00:04
Joostje
Joostje is offline
Vrijheid van meningsuiting gaat zover tot mensen daadwerkelijk gekwetsd worden.
Oud 11-08-2003, 00:05
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2003 @ 01:01:
Moet je er natuurlijk wel even bij bedenken dat het woord discriminatie niet door de wet in deze context gebruikt wordt. Het is in casu gewoon een domme journalist geweest die dacht dat discriminatie hetzelfde betekende als beledigend.
Dat is ook zo. Ik was niet helemaal serieus.

Citaat:
Joostje beweerde:
Vrijheid van meningsuiting gaat zover tot mensen daadwerkelijk gekwetsd worden.

Lees de thread daarover.
Oud 11-08-2003, 00:06
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
McCaine schreef op 11-08-2003 @ 01:05:

Lees de thread daarover.
being?
Oud 11-08-2003, 00:07
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Joostje schreef op 11-08-2003 @ 01:06:
being?
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=542521 ergens vanaf pagina vijf ofzo.
Oud 11-08-2003, 00:09
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
McCaine schreef op 11-08-2003 @ 01:07:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=542521 ergens vanaf pagina vijf ofzo.
dank u.
Oud 11-08-2003, 00:19
resist / exist
Citaat:
McCaine schreef op 11-08-2003 @ 01:00:
Stel je voor, anders konden ze hun mening uiten! Vlucht!
Ohhhh, jaaa, neo-nazis, neeeh die mening moet je respecteren hoor..
Net als hoe zij andere culturen respecteren, NNP niet alleen facistisch maar ook racistisch dus niet eens een ander kleurtje kunnen respecteren...
Jep die mening moeten we respecteren, tsss..
Oud 11-08-2003, 00:22
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
resist / exist schreef op 11-08-2003 @ 01:19:
Ohhhh, jaaa, neo-nazis, neeeh die mening moet je respecteren hoor..
Net als hoe zij andere culturen respecteren, NNP niet alleen facistisch maar ook racistisch dus niet eens een ander kleurtje kunnen respecteren...
Jep die mening moeten we respecteren, tsss..
Respecteren? Nee, dat vraag ik niet.
Wèl hebben ze de vrijheid te zeggen wat ze willen zeggen. Jij ook. Zij ook.
Oud 11-08-2003, 00:24
resist / exist
Nou nee sorry maar als het racistisch/facistisch geaard is rotten ze voor mijn part op van IEDEREENS straat...
Niet alleen van blanke hollanders net zo goed de straat van buitenlanders, zwarten en gelen...
Oud 11-08-2003, 00:26
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
resist / exist schreef op 11-08-2003 @ 01:24:
Nou nee sorry maar als het racistisch/facistisch geaard is rotten ze voor mijn part op van IEDEREENS straat...
Niet alleen van blanke hollanders net zo goed de straat van buitenlanders, zwarten en gelen...
Jaja, dat zal allemaal wel. Het gaat me er alleen om dat je je realiseert dat ze het recht hebben dat te zeggen. Je hoeft dat heus niet leuk te vinden, noch je mond erover te houden.
Oud 11-08-2003, 00:34
Verwijderd
Citaat:
Wèl hebben ze de vrijheid te zeggen wat ze willen zeggen. Jij ook. Zij ook.
Nope, ik wel zij niet.

Citaat:
Helemaal mee eens, alles wat extreem rechts is mag oprotten.

Om even terug te komen op het artikel van fleet admiral. Ik sluit niet uit dat de NOVA deze mensen heeft aangezet tot het uitdelen van hun flyers, het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat programma makers mensen aanzetten om iets te doen zodat zij het kunnen gebruiken voor hun reportage.
Maar ach, wat boeit het, sluit die extreem rechtse mensen maar op, dan is de maatschappij ervan af voor een tijdje
Oud 11-08-2003, 00:39
resist / exist
Citaat:
McCaine schreef op 11-08-2003 @ 01:26:
Jaja, dat zal allemaal wel. Het gaat me er alleen om dat je je realiseert dat ze het recht hebben dat te zeggen. Je hoeft dat heus niet leuk te vinden, noch je mond erover te houden.
Tien jaar geleden werd je als partij nog verboden met white power tekens etc.
Nu mag je vrolijk op straat demonstreren?
Oud 11-08-2003, 00:40
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-08-2003 @ 01:34:
Nope, ik wel zij niet.
Ik wel, jij niet

Zie je zelf niet hoe dom dat is?
Oud 11-08-2003, 00:44
red_and_black
red_and_black is offline
net goed, oprotten met dat tuig......
de enigste goede nazi is een in elkaar gebeukte nazi
Oud 11-08-2003, 00:45
resist / exist
das idd niet een bijzonder slimme uitspraak neeh...
Maar hij heeft in principe wel gelijk aangezien ZIJ verboden (of niet meer?) nazistische/racistische propoganda verspreiden en HIJ niet...
Oud 11-08-2003, 00:53
Verwijderd
Citaat:
net goed, oprotten met dat tuig...... de enigste goede nazi is een in elkaar gebeukte nazi
Zo mag ik het horen

Citaat:
Maar hij heeft in principe wel gelijk aangezien ZIJ verboden (of niet meer?) nazistische/racistische propoganda verspreiden en HIJ niet...
Jep, en daarom mag ik wel wat zeggen en zij niet want dat is het recht.

Citaat:
Zie je zelf niet hoe dom dat is?
Nee hoor, want het is gewoon niet dom. Hoe meer we van extreem rechts accepteren, hoe verder ze gaan. Straks moeten we nog een nazi vrijspreken omdat hij een neger heeft doodgeslagen, alleen omdat hij daarmee volgens zijn white power geloofs vrijheid heeft gehandeld. Nee, zij mogen niets zeggen en ik wel.

Vind het wel verdacht dat jij het voor ze opneemt
Oud 11-08-2003, 00:57
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-08-2003 @ 01:53:
Zo mag ik het horen
ja t is toch zo, ik zie die lui liever in coma dan hier op straat
Oud 11-08-2003, 00:58
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-08-2003 @ 01:53:
Nee hoor, want het is gewoon niet dom.

Citaat:
Hoe meer we van extreem rechts accepteren, hoe verder ze gaan. Straks moeten we nog een nazi vrijspreken omdat hij een neger heeft doodgeslagen, alleen omdat hij daarmee volgens zijn white power geloofs vrijheid heeft gehandeld.
Wat is dat nu weer voor waardeloze analogie? Moord heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken. Dit is echt het domste argument dat ik ooit gehoord heb.

Citaat:
Nee, zij mogen niets zeggen en ik wel.

Vind het wel verdacht dat jij het voor ze opneemt
En meer
Oud 11-08-2003, 01:03
Prea|K
Prea|K is offline
Wel opvallend dat de politie hier tijd voor vrij maakt terwijl er aan echte misdaden nauwelijks aandacht wordt geschonken door deze "helden".

Deze jongens vergelijken met neo-nazi's gaat veel te ver, sinds wanneer is 'eigen volk eerst' taboe verklaart? Het is toch normaal dat de autochtoonse bevolking in een land veel respect heeft voor haar eigen cultuur? Men laat wel de Grijzen wolven op straat rondlopen maar owee als men ook maar enigszin flyers begint uit delen voor het Nederlandse volk dan kun je het shaken.

Citaat:
”Dat zou alle journalistieke principes waar NOVA voor staat schaden. NOVA registreert en legt vast, maar zet dat niet in scène.”
NOVA schandeerd een propageerd bedoelen ze.

Laatst gewijzigd op 11-08-2003 om 01:06.
Oud 11-08-2003, 01:31
resist / exist
Ehmmm, ik wil niet zeiken ofzo hoor maar grijze wolfen staan net zo goed onder vuur vanuit antifacistische organisaties...
Oud 11-08-2003, 01:33
Verwijderd
Citaat:
ja t is toch zo, ik zie die lui liever in coma dan hier op straat
Ik zie ze liever ook niet, het is net zoals je zelf al zei: de enigste goede nazi is een in elkaar gebeukte nazi.

Citaat:
Wat is dat nu weer voor waardeloze analogie? Moord heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken. Dit is echt het domste argument dat ik ooit gehoord heb.
En omdat we dat zo willen houden moeten we extreem rechts stoppen. Als zij ooit aan de macht komen word moord op in hun ogen minderwaardige personen zeker wel als vrijheid van menings uiting getolereerd, en dat willen we toch niet.

Citaat:
En meer
Niets meer
Oud 11-08-2003, 01:34
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
resist / exist schreef op 11-08-2003 @ 02:31:
Ehmmm, ik wil niet zeiken ofzo hoor maar grijze wolfen staan net zo goed onder vuur vanuit antifacistische organisaties...
ja idd
Oud 11-08-2003, 01:36
Verwijderd
Citaat:
Maar zij zijn the bad guys en wij niet
Oud 11-08-2003, 01:39
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-08-2003 @ 02:36:
Maar zij zijn the bad guys en wij niet
wie zijn wij?
Oud 11-08-2003, 01:46
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-08-2003 @ 02:33:
En omdat we dat zo willen houden moeten we extreem rechts stoppen. Als zij ooit aan de macht komen word moord op in hun ogen minderwaardige personen zeker wel als vrijheid van menings uiting getolereerd, en dat willen we toch niet.
Nee, maar tegen hun gedachtengoed zijn en hen geen vrijheid van meningsuiting gunnen is iets heel anders. Zij mogen zeggen wat ze willen; wij ook. Dat doet niet af aan het feit dat we hen niet aan de macht willen. Maar dat is slechts onze mening.
Oud 11-08-2003, 01:50
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Citaat:
McCaine schreef op 11-08-2003 @ 02:46:
Nee, maar tegen hun gedachtengoed zijn en hen geen vrijheid van meningsuiting gunnen is iets heel anders. Zij mogen zeggen wat ze willen; wij ook. Dat doet niet af aan het feit dat we hen niet aan de macht willen. Maar dat is slechts onze mening.
Ze mogen niet "zeggen wat ze willen".
Aanzetting tot (rassen)haat is verboden.
Oud 11-08-2003, 01:53
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Isobuster schreef op 11-08-2003 @ 02:50:
Die wet erken ik niet. Dat is voor een dictatuur.
Oud 11-08-2003, 03:56
resist / exist
Om mcgaine tevreden te stellen zullen we het maar bij antifa knokploegen houden die ze van de straat houden ipv een net politie optreden wat sinds jaren dr werk eens goed doet te steunen
Oud 11-08-2003, 08:46
Verwijderd
Citaat:
resist / exist schreef op 11-08-2003 @ 04:56:
Om mcgaine tevreden te stellen zullen we het maar bij antifa knokploegen houden die ze van de straat houden ipv een net politie optreden wat sinds jaren dr werk eens goed doet te steunen
OMG dit is echt erg. Mensen wiens mening niet gelijk aan die van jullie is, mogen hem niet uiten? Wat doe je dan op een forum???
Oud 11-08-2003, 10:57
Prea|K
Prea|K is offline
Citaat:
resist / exist schreef op 11-08-2003 @ 04:56:
Hou op over dat (s)links knokploegje, bah de antifa denkt dat ze alles mag maken terwijl ze net zo facistisch bezig zijn als tegen wie ze zich bewapenen; iemand het recht ontnemen om zijn mening te uitte. Nee van die gasten moet ik niks weten, beetje de boel kapot slaan in Apeldoorn, heel stoer en erachter aan rennend nog 50 Marokkaantjes die het natuurlijk prachtig vonden aangezien zij ook dan nog even konden rellen, nee bedankt.
Oud 11-08-2003, 11:21
Aesar
Aesar is offline
pfff...als je zeg tdat mensen die een extreem rechtse mening hebben en discrimineren dom enzo zijn, discrimineer je in theorie zelf ook
Oud 11-08-2003, 11:42
Prea|K
Prea|K is offline
Mensen zijn over het algemeen nogal behoudensgezind als het over hun wereldbeeld gaat. Er is niks moeilijkers dan je eigen wereldbeeld aan te passen (probeer maar eens een Jehova te overtuigen van het feit dat er geen God is). Iedereen wringt zich in alle mogelijke en onmogelijke bochten om niet te moeten toegeven dat er iets schort aan hun visie. Ik weet dit omdat ik soms met gelovigen argumenteer over het bestaan van God. Hoe meer je ze in de hoek duwt, hoe wilder ze om zich heen slaan. Als het hen uitkomt sleuren ze de wetenschap erbij, indien niet beroepen ze zich op het feit dat wetenschap falsifieerbaar is en dus nooit zekerheid kan bieden, enz enz... Dit is natuurlijk ook vice versa. Ik denk niet dat je mij kunt overtuigen om te geloven. Uiteindelijk blijft een mens meestal blind voor alle logica die niet in haar kraam past. Kort samengevat: de kans dat een linkse rechts wordt of omgekeerd is miniem!

Voor de hele folder: http://httpd.chello.nl/~f.vanderstelt/folderNNJ.doc

De term "eigen volk eerst" is niet strafbaar, maar wel als je hem koppelt aan een bevolkingsgroep, i.d.g. islamieten.

Laatst gewijzigd op 11-08-2003 om 12:19.
Oud 11-08-2003, 12:23
Isa
Isa is offline
Citaat:
Isobuster schreef op 11-08-2003 @ 02:50:

wil je me even het wetenschappelijke bewijs geven dat zwarten en blanken innerlijk gelijk zijn?

wat zeg je, o dat is er niet. juist ja,.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten