![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zelf heb ik een 'keel-r', mja, stoort me niet ofzo... |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
ik zou zeggen wees blij met een rollende-r, ik zou d'r graag een willen hebben! maar daar heb jij niks aan
![]() ik heb een keel-r waardoor italiaans uitspreken echt heel erg lastig is, wat ik vervelend vind omdat ik dat probeer te leren. gelukkig heeft frans mijn voorkeur waarbij mijn r goed past. ik hoop ooit nog eens naar een logopedist te gaan, want ik kan de rollende-r mezelf niet leren. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-08-2003 om 13:44. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb geen rollende R ![]() ![]()
|
Mijn R is meer als in grrrrrom. Ik zeg het vanuit mijn keel. Maar euhm, verder heb ik geen idee waar ze dit zeggen. Volgens mij is het gewoon een afwijking aan een of ander iets.
Als ik de R uit spreek zeg ik dan ook niet ER maar ERR(uh)
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hoezo is het altijd leuk als je buiten Limburg of Brabant komt? Volgens mij is het een hele gewone R hoor hier... niet anders dan in Enschede ofzo... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Praten wordt pdaten, kruipen wordt kduipen. Of je met een rollende r kan spreken is niet genetisch bepaald, maar wel moeilijk aan te leren op latere leeftijd. Mensen die het aan moeten leren (zangers bijvoorbeeld die in het Italiaans willen zingen) doen dat via die r-wordt-d manier. Dé test om te kijken of je het kan is proberen succesvol een italiaan te imiteren. Zeg 'espresso' en als het overtuigend klinkt (althans de r) dan heb je een rollende r.
|
zelf kan ik de 'R' helemaal niet uitspreken, dus als ik mijn naam uitspreek, sla ik de R meestal over...
Gelukkig valt het niet zo erg op ofzo hoor... ![]() Wel kreeg ik deze vakantie te horen dat mensen dachten dat ik arrogant was, omdat ik met zo'n bekakte R praatte: wat dus eigenlijk gewoon een R is die ik niet goed uitsprak. maar goed, ik vond het eigenlijk alleen maar grappig, ik kan dr toch nix aan veranderen.. maarre, suc6 dr mee, en maak je nie te druk over wat anderen over je vinden. liefz
||
Citaat:
![]() ik kan de r heel goed laten rrrrrrrrrrrollen, zonder dat het op de 'd' lijkt en toch maak ik hem met m'n keel en niet met m'n tong. het is de 'r' die je bedoelt wanneer je 'brrrrrrrrr' tikt ofzo. een echte rollende hoor ![]() maar met die zelfde keel kan ik ook best een kak-r (air) maken ofzo, dus je kan best veel met 'n keel ![]() @t topicstarter: waarom zou het niet meer klinken als je naar een logopediste gaat? zowel ik als m'n broer zijn naar 'n logopediste geweest en alles is goed gekomen hoor ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
Ik heb niet echt een rollende R maar wel een zeer duidelijke, maar dat schijnt dan weer "Zoetermeers" te zijn. Dus bij mijn vrienden in zoetermeer valt het niet op, dan heeft iedereen het, verder zit ik op Rotterdam op school en dan hebben ze ook wel een aparte r, maar dan valt de mijne niet echt op, maar als ik soms bij mensen uit utrecht ben, dan ben ik echt de pinuet mijn R maar ja, valt weinig aan te doen.
|
Verwijderd
|
Bedoel je een echte rollende R, zo een voor in je mond, met je tong (niet achterin je keel en niet zoals de Amerikaanse R in air)?
...waarom wil je daar vanaf? Ben je wel goed bij je hoofd, zo moet die uitgesproken worden ![]() |
![]() |
|
Woorden waarin de 'r' wordt gevolgd door een medeklinker klinken bij mij als een 'air'. Komt er een klinker, dan is het een gewone rollende 'r'.
't Punt is dat bij het eerste soort woorden (bijvoorbeeld Amsterdam) een rollende 'r' vaak overdreven klinkt.
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Toen ik een kleuter was kon ik de r helemaal niet uitspreken
'mama, waar is mijn boek?' 'waar heb je het over?' 'mijn boek!!' *ik wijs naar broek* 'zeg dat dan' ..maar dat kon ik dus niet ![]() En nu verwijten veel mensen me dat ik een beetje een r heb, dus: hoorrr (kakker ![]() Volgens mij valt het wel mee, ken genoeg mensen die het erger hebben.. Maarja, volgens mij valt er echt niks aan te doen hoor
|
Volgens mij is er heel veel onduidelijkheid over het uitspreken van de letter R en hoe het dan heet. Ik weet ook niet of ik het wel goed omschrijf. Het enige wat ik weet ik dat de R die ik heb niet 'normaal' is, ik krijg veel opmerkingen erover en ik hoor er weinig mensen mee. Tuurlijk zijn er mensen die, niet als ik, het wel hebben maar volgens mij zijn wij dan toch uitzonderingen..?
|
De Leidse r is errrrg... in Leiden is ie al gauw plat en in het zuiden van het land of oosten noem maar op vinden ze hem bekakt..
Ik heb zelf een normale rrrrrr en als ik heb op z'n rotterdams op zijn brabants of op z'n gronings zou uitspreken het maakt toch allemaal niet uit? Ik zou iig trots op mijn accent zijn!!! ![]()
||
Citaat:
![]() Hoe doe je trouwens die Italiaanse rollende R precies? Als ik lucht pers langs het puntje van mijn tong hoor je een drilboorimitatie... ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
|
![]() |