Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2003, 20:26
anonieme_teddybeer
anonieme_teddybeer is offline
ik kan me bijv niet herrineren wat ik gister gegeten heb, het zijn de kleine dingetje maar wel vervelend, wat kan ik hier aan doen?

en hoe kan het dat het aangetast is?
Oud 31-08-2003, 20:45
anonieme_teddybeer
anonieme_teddybeer is offline
is niet lullig hoor, maar lijkt me sterk dat je van 3 pillen in een half jaar gelijk last krijg van je korte termijn geheugen
Oud 31-08-2003, 20:53
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
anonieme_teddybeer schreef op 31-08-2003 @ 21:45:
is niet lullig hoor, maar lijkt me sterk dat je van 3 pillen in een half jaar gelijk last krijg van je korte termijn geheugen
Hangt allemaal af van de kwaliteit van je pillen, lijkt mij
Oud 31-08-2003, 21:34
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Kan van 1 pil al hoor, het is echt troep. XTC is echt heel erg slecht omdat het ook op langere termijn nog vervelende bijwerkingen heeft. (zoals geheugenproblemen en andere beschadigingen aan de hersenen) Als je blowt kan je ook last krijgen met je geheugen.
Oud 31-08-2003, 21:51
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Hmm, lijkt me ook vrij sterk.
Er is nog bijna niks bekend over de lante-termijn gevolgen van XTC en andere "moderne" drugs.
Ik zou als ik jou was wel ff op houden met gebruiken van wat voor drugs dan ook (ervanuit gaande dat je dat doet) want goed ervoor is het zeker niet.

En van de andere kant, wat heb je eraan om je te herinneren wat je gisteren gegeten hebt
Oud 01-09-2003, 08:38
Verwijderd
XTC is inderdaad schadelijk voor de hersenen en daarmee voor het geheugen. Alleen lijkt mij 3 pillen wat weinig om die schade te laten optreden, maar er is zeker een verband aangetoond door Amerikaanse onderzoekers. Dus je moet gewoon van die troep afblijven.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 09:01
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 01-09-2003 @ 08:38:
Dus je moet gewoon van die troep afblijven.
Oud 01-09-2003, 11:38
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 01-09-2003 @ 09:38:
XTC is inderdaad schadelijk voor de hersenen en daarmee voor het geheugen. Alleen lijkt mij 3 pillen wat weinig om die schade te laten optreden, maar er is zeker een verband aangetoond door Amerikaanse onderzoekers. Dus je moet gewoon van die troep afblijven.
Omfg

We hebben het daar over Amerikaanse onderzoekers, mensen uit het land waar er een standaardstraf van tien jaar staat op welke handeling dan ook die met XTC te maken heeft. Dat onderzoek (eigenlijk mag het niet zo heten) is waardeloos en compleet doelgeoriënteerd. Dat heeft dus geen wetenschappelijke relevantie, omdat de Amerikaanse onderzoekers er alleen op gefocussed zijn aan te tonen dat XTC zo slecht is. Niet om te onderzoeken welke objectieve gevolgen het heeft. Complete BS dus.

Verder ben ik het met Teddybeer en Veroorzaker eens, drie pillen kunnen niet leiden tot permanente beschadiging van je hersenen, ervanuitgaande dat het geen pillen met rattengif o.i.d. waren. Maar dan had je ondertussen wel meer bijverschijnselen gehad dan alleen geheugenverlies.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 13:35
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-09-2003 @ 12:38:
Omfg

We hebben het daar over Amerikaanse onderzoekers, mensen uit het land waar er een standaardstraf van tien jaar staat op welke handeling dan ook die met XTC te maken heeft. Dat onderzoek (eigenlijk mag het niet zo heten) is waardeloos en compleet doelgeoriënteerd. Dat heeft dus geen wetenschappelijke relevantie, omdat de Amerikaanse onderzoekers er alleen op gefocussed zijn aan te tonen dat XTC zo slecht is. Niet om te onderzoeken welke objectieve gevolgen het heeft. Complete BS dus.

Ik ben het met je eens dat de wetenschap in de VS soms inderdaad beinvloed is, maar naast het Amerikaanse onderzoek heeft ook het AMC in Amsterdam er onderzoek naar gedaan en daar kwam het volgende uit:

Geheugenverlies door houseparty's
Radioloog in opleiding Liesbeth Reneman maakt zich zorgen. De afgelopen jaren keek zij letterlijk ín het brein van mensen die de partydrug xtc gebruikten. Met behulp van beeldvormende technieken speurde ze op de afdelingen Nucleaire geneeskunde en Radiologie naar mogelijke letsels in de hersenen. Die schade is er. Misschien zelfs wel blijvend.

Dat xtc gevaarlijk is, betwijfelt Liesbeth Reneman niet. 'Bij proefdieren heeft xtc - of liever gezegd MDMA, het werkzame bestanddeel van de partydrug - een negatief effect op de hersenen.' Het gaat vooral om veranderingen in de serotoninehuishouding. Deze neurotransmitter is onder andere betrokken bij regulatie van stemming en bij cognitieve processen als geheugen, aandacht en concentratie.
MDMA, legt Reneman uit, bindt aan serotonine-transporters, eiwitten die zorgen voor het vervoer van de boodschapperstof. 'De neurotransmitter kan daardoor niet meer terug in de serotonineproducerende cel, maar blijft circuleren. Bovendien zorgt MDMA voor extra afgifte van serotonine. In eerste instantie leidt dit tot een overvloed aan de neurotransmitter. Daardoor ontstaat ook het bekende euforische gevoel. Maar die overvloed kan omslaan in een tekort: afbraakproducten van xtc zijn toxisch en maken de serotoninecel op den duur kapot. En als de productie-eenheid niet meer functioneert, stagneert uiteraard ook de aanmaak van serotonine.'
Bij apen leidt xtc-gebruik tot een forse afname van het aantal serotoninecellen. 'We praten over dalingen van veertig tot soms wel tachtig à negentig procent!' Maar hoe reageert de mens? Deze vraag onderzocht Reneman bij 69 proefpersonen - een ongekend hoog aantal voor een dergelijke studie. De onderzoeksgroep bestond uit niet-gebruikers, recente gebruikers (die het afgelopen jaar nog slikten) en ex-gebruikers (die ten minste een jaar geen xtc meer hadden genomen). 'Natuurlijk weten we niet of er van tevoren verschillen bestonden tussen proefpersonen, bijvoorbeeld in aantallen serotoninecellen. Dat vertroebelt wellicht de onderzoeksresultaten, maar helaas valt het niet meer te achterhalen.'
'Een ander methodologisch probleem was dat xtc-slikkers vaak ook andere middelen gebruiken, en daarvan kennen we de invloed niet. Om dat te ondervangen, hebben we alle deelnemers - dus zowel gebruikers als niet-gebruikers - uit dezelfde setting gerecruteerd: de party scene, waarin gebruik van genotmiddelen wijd verbreid is. Overigens verliep de werving gemakkelijker dan we verwacht hadden. Veel mensen in het uitgaanscircuit maken zich zorgen. Ze willen graag weten of de drug schadelijk is.'

Hersenletsel
Neuropsychologische tests en beeldvormende technieken moesten inzicht verschaffen in de effecten van xtc. Daarbij stond de cortex (hersenschors) centraal. Proefdieronderzoek geeft aan dat daar de meeste schade ontstaat. Geruststellend zijn de uitkomsten van het onderzoek niet.
Zo ontdekte Reneman dat xtc de cognitie beïnvloedt . Regelmatig slikken tast het werkgeheugen aan. Niet alleen bij recente gebruikers, maar ook bij ex-gebruikers, mensen die al meer dan een jaar geen xtc meer nemen. In een artikel in het oktobernummer van het blad Archives of General Psychiatry trekt Reneman zelfs een vergelijking tussen de leerprestaties van gebruikers en ex-gebruikers en die van patiënten met hersenletsel. 'Alleen voltrekt de verandering zich geleidelijk: xtc-slikkers merken er zelf niet zo veel van.'
Daarnaast constateerde Reneman een afname van N-acetylaspartaat (NAA), een stofwisselingsproduct dat alleen in hersencellen voorkomt. 'Omdat de concentratie NAA gekoppeld is aan het aantal hersencellen, geeft het een indicatie van de gezondheidstoestand van het brein. Bij degeneratieve hersenziekten is bijvoorbeeld minder van de hersenmetaboliet aanwezig omdat hersencellen verdwijnen. Ook de kleinere hoeveelheid NAA door xtc-gebruik zou te wijten kunnen zijn aan het afsterven van cellen.'
Het aantal serotoninereceptoren daarentegen neemt na verloop van tijd juist toe onder invloed van de partydrug. 'Die receptoren vormen als het ware een doorgeefluik voor de serotonineboodschap. Serotonine draagt het signaal aan, receptoren vangen het op. Circuleert er veel serotonine, dan kan volstaan worden met relatief weinig receptoren. Maar bij schaarste moet het brein een groot aantal receptoren inzetten om de geringe hoeveelheid boodschapperstof nog op te kunnen vangen. Een hoge receptordichtheid kan daarom een teken zijn dat serotoninecellen zijn uitgevallen. Ook dat wijst op hersenschade. En net als bij de vermindering in NAA geldt: hoe meer pillen, hoe meer letsels.'

Geheugenproblemen
Hamvraag is natuurlijk: is die schade onomkeerbaar? Reneman: 'Op hersenscans zien we bij mensen een afname van het aantal serotoninecellen van circa tien procent. Veel minder dus dan de enorme reducties bij apen. Na verloop van tijd treedt bovendien herstel op. Serotoninecellen in de cortex worden gerepareerd, iets wat we bij apen zelfs na zeven jaar nog niet zagen gebeuren. Aan de andere kant zijn er de geheugenproblemen. Die zijn blijvend, en dat zou kunnen duiden op langdurige schade.'
Het klinkt verwarrend, geeft Reneman toe, maar misschien ligt het aan de meetmethode, die niet gevoelig genoeg is. 'Met SPECT (Single Photon Emmission Tomography, een techniek waarbij radioactief geladen markers zich aan bepaalde delen van het brein hechten) kunnen we kijken naar serotoninecellen in verschillende hersengebieden. We weten dat sommige centra, de hippocampus bijvoorbeeld, intensiever betrokken zijn bij geheugenprocessen dan andere. Helaas is het niet mogelijk om met SPECT het aantal serotoninecellen in de hippocampus betrouwbaar te meten. Maar het is niet ondenkbaar dat de afname daar groter is, of de regeneratie minder. Misschien geldt dat ook wel voor andere delen van het brein. Voor één specifiek hersengebied - de visuele cortex - bestaan al aanwijzingen dat het herstel daar achterblijft. Een andere mogelijkheid: de reparatie van serotoninecellen is niet functioneel. Ze zijn er wel, maar ze doen het niet meer.'
'De hersenen hebben een buffercapaciteit,' zegt Reneman. 'Maar we weten niet hoe groot die is. Voldoende om de aangerichte schade te kunnen opvangen? Of zijn de problemen juist veel groter dan we denken? Misschien zien we slechts het topje van de ijsberg.'

Bron

Het is dus duidelijk dat er wel een verband bestaat en dat de conclusies uit het Amerikaanse onderzoek klopten.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten